• Anonym (brud)

Snål bröllopspresent?

Jag och mannen gifte oss över nyår, hade ett rätt litet bröllop med ca 30 gäster. Vi bjöd in till en väldigt mysig herrgård en mil utanför staden där vi och båda våra familjer bor, vi ordnade rabatt på boendet om man ville bo över men vi ordnade även en två minibussar (taxi) för de som ville åka hem om man inte ville köra själv. Vi hade ingen kuvertavgift utan vi stod för allt utom boende. 

Fick många fina presenter av familj och vänner men blev lite förvånad och besviken på bröllopspresenten från ena sidan av min familj. Min moster, morbror, deras två barn (mina kusiner, båda är 30+ med egna familjer) plus kusinernas respektive var med på bröllopsfesten och från dem, gemensamt, fick ett presentkort på Interflora för 300 kr. 

Jag vet att bröllopspresenten inte är någon sorts betalning för att man är med på festen men jag tycker det var lite väl snålt att tre familjer ger 100 kr var i bröllopspresent... Själva brukar vi lägga minst 500 kr på presenten, lite mer om det är ett bröllop som inte kostar så mycket för oss (vissa måste man ju ta ledigt från  jobbet, resa långt, betala boende en eller två nätter o.s.v. då drar det ju i väg mer så då lägger vi mindre på presenten). 

Tycker ni de var snåla eller är det jag och min man som är ovanligt generösa med våra bröllopspresenter? 

• Svar på tråden Snål bröllopspresent?
  • nymedlem
    Anonym (Snålisar!) skrev 2015-01-12 01:43:33 följande:

Fast om du hittar en vacker burk för några kronor på loppis/myrorna/röda korset och bakar läckra småkakor som du fyller den med och knyter fast en vackert band runt tror jag skulle bli betydligt mer uppskattat än ett fjuttigt presentkort på interflora.. 

Har man inte pengar får man helt enkelt vara lite mer kreativ och kanske lägga mer av sin tid. Det tycker jag de flesta i den här tråden har försökt att säga- det sitter inte i pengarna utan i det totala ointresset att visa brudparet sin uppskattning. 

Nej usch, då skulle jag MKT mer uppskatta ett presentkort än en gammal burk med kakor.
  • Aiyana

Jag tycker det var både väldigt snålt och en tråkig och opersonlig present att ge.

• Mysigafantomen

Ja det är fruktansvärt snålt att ge 50kr i bröllopspresent.
    Och nä man kanske inte ska haka upp sig på småsaker men det är snålt. Jag hade också funderat 

• sextiotalist

En liten fråga.
    När jag var arbetslös och hade en väldigt tight ekonomi, så var jag på två bröllop. Nej, jag köpte inget för 500 kronor, utan det blev en enkel sak (som jag letade efter länge) för en dryg hundring, en så pass så bra sak så jag köpte samma sak åt brudparen (som inte kände varandra).
    Det var rätt enkla bröllop, eftersom de var äldre och gifte sig för andra gången.

Hade någon av er startat en tråd och påpekat hur snål jag var, eller hade ni varit införstådda i att här var det en arbetslös kvinna som var bjuden.

• Duckan

Ja, det anser jag vara lite snålt tilltaget även om man inte ska räkna gåvor i vad de kostar.

• Ctazy
    Anonym (Snålisar!) skrev 2015-01-12 01:50:11 följande:
    Nej, gåvor kan aldrig vara obligatoriska. Däremot skulle jag aldrig gå tomhänt om jag blev bortbjuden, det hör liksom till vett och etikett att ta med om än en symbolisk gåva till värden/värdinnan. Och bröllop måste anses vara en något högtidligare tillställning än ex en vanlig fredagsmiddag, och då känns det naturligt att gåvan speglar det. Det är en ära att få bli bjuden till någons bröllop och då kanske man anstränger sig lite extra. 
    Det tillhör vett och etikett att inte ha något presentkrav och att inte klaga på gåvor som eventuellt inte lever upp till ens förväntningar. När man inte har något presentkrav blir ju varje gåva en slags "bonus" och då blir det ju ganska märkligt att klaga. Det skulle ju varit skillnad om gåvan uppenbart var given för att såra eller skada. Denna tråd riskerar ju dock att såra eller skapa osämja då den är väldigt detaljerad och lätt att känna igen sig i. Om det är något som man vill riskera för att man fick fel present så lär ju ens relation inte vara så god ändå, och då kanske en lite mindre genomtänkt gåva är motiverad. 

Min poäng är att man tar ansvar för sin egen artighet, att klaga på andras är såväl icke-konstruktivt som ett etikettbrott i sig (jag inser förstås det dubbla budskapet). 
  • sextiotalist
    Ctazy skrev 2015-01-12 10:45:15 följande:
    Det tillhör vett och etikett att inte ha något presentkrav och att inte klaga på gåvor som eventuellt inte lever upp till ens förväntningar. När man inte har något presentkrav blir ju varje gåva en slags "bonus" och då blir det ju ganska märkligt att klaga. Det skulle ju varit skillnad om gåvan uppenbart var given för att såra eller skada. Denna tråd riskerar ju dock att såra eller skapa osämja då den är väldigt detaljerad och lätt att känna igen sig i. Om det är något som man vill riskera för att man fick fel present så lär ju ens relation inte vara så god ändå, och då kanske en lite mindre genomtänkt gåva är motiverad. 

Min poäng är att man tar ansvar för sin egen artighet, att klaga på andras är såväl icke-konstruktivt som ett etikettbrott i sig (jag inser förstås det dubbla budskapet). 
    Det är grunden i vett och etikett. Att inte klaga på de som inte har det.
    Det är ett större etikettsbrott att påpeka etikettsbrott än att begå etikettsbrott.
    Hade det varit en pik, en elak gåva, ja
    Men klaga på en gåva för att den var för billig, inte genomtänkt etc är en sak. Men om gåvan hade varit en pik då hade det varit en annan sak
  • Anonym (min)
    sextiotalist skrev 2015-01-11 21:37:35 följande:

Åh, jag är nog en som hellre ger en växt till trädgården än ett våffeljärn.

Men man är olika. Nu hade min syster hus när se gifte sig och de fick en del till trädgården, de fick även en fläder som de kallar för bröllopsträdet.

Har ts en trädgård och vill ts ens ha den växten i sin trädgård?

Jag har en trädgård men i den vill jag själv bestämma vad som ska planteras och få växa. Jag gräver inga hål för vad som. Sedan måste man veta hur soligt, skuggit, mossigt, ogräsigt osv det är hos ts för att ens kunna köpa rätt planteringsväxt.

Nä dålig present.
  • sextiotalist
    Anonym (min) skrev 2015-01-12 12:21:25 följande:

Har ts en trädgård och vill ts ens ha den växten i sin trädgård?

Jag har en trädgård men i den vill jag själv bestämma vad som ska planteras och få växa. Jag gräver inga hål för vad som. Sedan måste man veta hur soligt, skuggit, mossigt, ogräsigt osv det är hos ts för att ens kunna köpa rätt planteringsväxt.

Nä dålig present.

men då är det perfekt med ett presentkort, för då kan man köpa den rätta växten.

Vilken tur vi har haft, för vi brukar köpa en växt till de som har trädgård och det har varit väldigt uppskattat

Själv blir jag väldigt glad för att få växter
Svar på tråden Snål bröllopspresent?