• Anonym (Suck)

Sd-släktingar

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Sd-släktingar
  • Froststar
    Dorian Ertymexx skrev 2015-01-21 10:54:19 följande:
    Inte alls. Jag vet att när någon i förorten kastar sten på en buss så är det "invandringsproblem" (även om personen som kastar är ursvensk). När barn och unga kastar sten på invandrare i småstäder så är det "busstreck".
    OK. Låt oss bena ur det där.

I Rosengård sätts bilar i brand, ambulans och brandkår bombarderas med tegelstenar, både bilar och personal som är faktiskt där för att hjälpa. D.v.s. representanter från myndigheter. = våld mot tjänsteman och ännu värre blir det att det faktiskt orsakar någon/några livet om de inte kommer fram. Personerna som gjort det där var inte "ursvenska", som du väljer att kalla det.

Visa mig en enda "helsvensk" småstad där ovanstående förekommer och där det kallas för busstreck. Jag vill verkligen se bevis på det. Annars har du verkligen bevisat att du går riktigt långt med vänsterskitsnack.

Om ett barn kastar grus på någon kallas det busstreck, oavsett måltavlan.
    Om ett barn kastar stenar som skadar, i huvudet på någon, kallas det inte för busstreck någonstans, oavsett måltavla. Att en person kallar det för busstreck är inte detsamma som att majoriteten håller med om det. Ungefär lika lite som om jag hade sagt att kor är blåa och det hade varit någon form av vedertagen sanning därmed.

Visa mig gärna bevis på motsatsen. Annars har du verkligen lyckats bevisa två gånger i samma inlägg att du är beredd på att gå  riktigt långt med skitsnack bara för att kunna kalla folk för rasister.
    Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
  • Froststar
    Anonym (...) skrev 2015-01-21 10:56:37 följande:
    Trots att jag kräks lite utav din härskarteknik du kör när du diskuterar ska jag ge dig ett sista svar!

Ska du leka ordpolis ska du göra det rätt, annars slår det liksom tillbaka och blir pinsamt för dig. Jag har ingenstans skrivit om inlägg i plural.
    så här skrev jag:
    "Och vilket sammanträffande att den enda som är välformulerad enligt dig i tråden var någon som tyckte precis som du"
    (Och för övrigt tycker jag inte grammatik har med ämnet att göra.)

Ang den bittra karamellen du ville bjuda på.
    Min reaktion handlar inte om berömmet du fick, det handlar om att personen som sitter och berömmer dig slänger ur sig dumheter till både mig och andra gång på gång. Därför tyckte jag det var komiskt när den första som "håller nivå" enligt denne är en person med samma tankebanor. 
    EnAnonumius skrev 2015-01-20 17:15:27 följande:
    Mmmm..  Något som är skandal med är att man inte får belysa att invandra är överrepresenterade i grupp när det kommer till kriminalitet, utan att det skall genast hoppas på att man är "rasist". B.la med detta utlåtande; "det är så typiskt rasister" att diskutera så.

Eller denna underbara favorit påhopp:
    "Så du menar att svenskar inte är kriminella, utan bara invandrare?".
    En fråga som lyckas innehålla två argumentationsfel;
    *Komplex fråga.
    (D.v.s,  en fråga som innehåller en premiss i frågan, från frågeställaren)
    *Frånvaro av bevis är ett bevis.
    (D.v.s att bara för att man inte diskutera A så skall meddebattören använda det som ett "bevis" för att man inte kan eller är medveten om B)

Dessutom så använde jag ditt logiskt tänkande när jag svarte dig.
    Minns du inte att du själv skrev, jag citera ditt inlägg #232:
    "Det sista du skrev fick mig oavkortat att tänka på järnrörs skandaler etc...
    Hur får du ihop det med att man ska kunna ta SD som ett seriöst politiskt parti?"

Som sagt med din logik så kan man ju inte ta många partier seriöst om man skall basera det på vad enskilda medlemmar gör.
    Och jag får ju säga baserat på din logik att det mest oseriösa partiet i klassen är nog Vänstern som valde att behålla Gudrun som partiledare fast hon hade suttit och urinerat offentligt på ett bord på en pub och var så jäkla full att hon inte kunde gå utan stöd.

Jag skiter ärligt talat i antalet av medlemmar av partier som gör bort sig offentligt.
    Det som verkligen är av riktigt vikt är att totalt oseriösa partimedlemmar som gör bort sig officiell finns representerade i alla partier.
    Så jag säger så här. Innan man hoppar på ett annat parti över hur deras medlemmar gör bort, och använder det som en (korkat argument) för att säga att  "man inte kan ta det partiet seriös", så kanske du och alla andra skall ta och titta på hur det ser ut i de egna leden först i det egna partiet och ställa sig frågan; 
    "Har mitt parti jag röstar på rent i farstun?"  Du vet det berömda ordspråket "Städa i den egna farstun först innan du städar hos grannen". Det är faktiskt inte för mycket begärt att kolla sådant innan man gapar om att ett parti i sig är "oseriöst" baserat på enskilda medlemmar.

Sedan så kan ju jag tillägga att jag personligen aldrig skulle kunna rösta på SD, men det är för att jag har läst deras politiska plattform.
    Och det är inte mycket jag delar med dem om jag skall vara ärlig.

Fotnot:
    Notera att jag skrev "korkat argument" (sak)..
    Så förväxla nu inte "sak" med "person".
    Du borde nog ta en paus från att diskutera politik, det låter utifrån detta inlägget som det stiger dig åt huvudet?
    Du tar upp saker i ditt inlägg som inte har någonting med något jag skrivit öht att göra.Mitt intryck är att du behöver ventilera och få allt detta du sitter på ur ditt system, och för sådant finns det utbildade proffs. Det är inget du ska ta med mig.

Fotnot:
    Ett budskap når fram så mycket bättre om man framför det på ett ödmjukt sätt, för då vill människor lyssna på vad man har att säga. 

.
    Har du något att säga mig ta det direkt. Annars blir det bara lite skvallerkärring och mobbning över det du skriver. Har inte slängt ur mig dumheter. Att du väljer att se dem som dumheter får stå för dig. 
  • Froststar

Och du Dorian, om du tycker att det här kan ursäktas på något sätt är det något som är allvarligt fel på dina värderingar. Visa mig en enda "helsvensk", som du kallade det, småstad där sådant eller liknande förekommer. 

www.expressen.se/kvp/ambulanspersonal-attackerade-av-ungdomsgang/

• Solidaritet
    Froststar skrev 2015-01-21 16:35:11 följande:

Och du Dorian, om du tycker att det här kan ursäktas på något sätt är det något som är allvarligt fel på dina värderingar. Visa mig en enda "helsvensk", som du kallade det, småstad där sådant eller liknande förekommer. 

www.expressen.se/kvp/ambulanspersonal-attackerade-av-ungdomsgang/

Detta är en klassisk halmgubbe. 
    Det du tar upp här är extrema exempel. 

Vet du att det var ett sådant extremt exempel som avsågs? Kanske du ska ta reda på det? 
  • Fool

Hehehe... alltid lika roande med SD trådar, logiken är underbar...

1) V är kommunister oavsett vad som står i deras partiprogram, men detta gäller absolut inte SD, SD partiprogram är dagens sanning och ett ypperligt "bevis" på att de inte alls är rassar, nassar och facister.

2) Allt SD gör som tyder på rasism, nazism eller facism, vare sig det gäller partitoppar, kommunalpolitiker, eller en vanlig medlem är alltid undantagsfall, avsett om det sker i 90% av fallen eller 0.00001%. Normalt brukar man ju dra stutsatsen att om en viss person kläcker ur sig rasism över 50% av gångerna så är nog vederbörande antagligen rasist, eller om man gått med i en klubb där över 50% av medlemmarna spetsig huva som det står KKK på så kan det ju tänkas vara just KKK man gick med i, med detta gäller inte SD

3) Ordpråket "man ser det man vill se", "man är alltid den siste att fatta att man inte har alla hästar i stallet"..... blir väldigt påtagliga när man ser SD anhängare ägna sig åt avancerade konspirationsteorier som inefattar i stort sett hela sveriges samlade nyhetsorgan och parier (alla utom SD) , hänvisningar till obskyra nyhetskällor som tex avpixlat som bevisats ha nära band till SD och som beskrivs av utländsk media som en rasistisk, främlingsfientlig och högerextrem som källa till .....vissa är tom väldigt pålästa....men ingen av dem verkar reflektera över varför man öht börjat tro på konspirationsteorier eller öht läsa sajter som avpixlat?.... ljuger verkligen alla andra eller är det bara jag själv som inte vill förstå? Om jag säger mig vara icke rasist, varför läser jag avpixlat? ... sådana frågor verkar inte riktigt rymmas i SD anhängares tankebanor.

4) Vissa säger sig vara "tvugna" att rösta på SD för att få övriga partier att lyssna (vilket i sig kan tolkas som att man är medveten om att SD inte är speciellt rumsren) , men verkar inte riktigt reflektera över idiotin i att rösta in rasister, nazister och facister i riksdagen för att göra sig hörd, det är fullkomligen rationellt i deras värld att själv att aliera sig med nazister och rasister trotts att man själv inte anser sig vara det....mao... jag är inte rasist men jag röstar på ett parti som jag misstänker är rasistisk, alierar mig med inbitna rasister och naziister, bara för att visa mitt missnöje.... helt logiskt.

5) Många säger sig inte vara rasistiska men verkar ha en enorm tolerans för tom den grövsta rasism som råder i stort sett alla av SD communities... frågan om man nu är så orasistisk varför säger man inte ifrån när andra medlemmar spyr  ur sig rasism och varför man öht vistas på sånna sajter med sånna människor verkar inte riktigt vara intressant.

• Froststar
    Solidaritet skrev 2015-01-21 16:47:43 följande:

Vet du att det var ett sådant extremt exempel som avsågs? Kanske du ska ta reda på det? 
    Jag vet det som stod i inläggen. Om du "vet" annat från någon insiderkälla hos Dorian, får du gärna upplysa oss andra som får förlita oss på det som står i inläggen skrivna av honom.

Det var ett svar till Dorian ang. "busstreck" och det han påstod skulle kallas för busstreck i en "helsvensk" småstad.

Förresten, det där extrema, det är vardag med jämna mellanrum för Rosengårdsbor och för brandkår och ambulans och faktiskt, emellanåt, bussar i linjetrafik med destination Rosengård. Har hänt flera gånger att bussbolagen i Malmö fick ställa in Rosengårdrutten.
  • Anonym (...)
    Froststar skrev 2015-01-21 16:25:20 följande:

Har du något att säga mig ta det direkt. Annars blir det bara lite skvallerkärring och mobbning över det du skriver. Har inte slängt ur mig dumheter. Att du väljer att se dem som dumheter får stå för dig. 

För mig är det renodlade dumheter att skriva meningar som denna; "Alla som utesluter andra istället för att bemöta åsikter med sakliga argument är lågutbildade och/eller inte speciellt intelligenta".

Med tanke på att du inte ännu kunnat ge ett svar på frågan jag ställde, allt du fick fram var att jag (precis som flera andra som inte håller med dig) har en låg nivå att diskutera på...(?)

/den mobbande skvallerkärringen
  • Ogenomtänkt

@ EnAnonumious + Froststar

En reflektion; jag har svårt att tro att någon verkligen "ursäktar" vandalism och annat kriminellt beteende.

Däremot finns det olika perspektiv man kan ha på problemet. Man kan till exempel se det som ett "invandrarproblem", och säga att det beror på massinvandring, eller dålig integration, eller liknande. Lösningen blir då mindre invandring.

Man kan istället se det som ett "socialt problem". Att människor i samhällets botten är överrepresenterade vad gäller brott; så har det alltid varit, oavsett invandring. Det är inte att "ursäkta". Det är inte att säga att förövare inte ska straffas. Det är en alternativ förklaringsmodell. Väljer man denna, blir också lösningen en annan; mer jämlikhet. Och tänk! Jämlika samhällen har färre brott!

Det säger sig självt att ens politiska övertygelser, och ens människosyn påverkar vilken förklaringsmodell som man anser vara rimlig. Jag tolkar det som att Dorians inlägg som att han har denna senare inställning, men jag kan ha fel. Det är hur som helst en vanlig inställning hos vänstern.

• EnAnonumius
    Solidaritet skrev 2015-01-21 16:47:43 följande:

En nej det var inte en halmgubbe som  h*n gjorde.

En halmgubbe är när man gör en karikatyr av motståndarens åsikt/ståndpunkt och angriper den i stället för att bemöta den verkliga innehållet.
    Jag kan inte se vad "kariaktyren" är någonstans med det inlägget.
    Då det inte finns någon "karikatyr".

Ehh Jaha så det är extrema exempel som tas upp..

Ja ja jag skall komma i håg detta när du svara om SD politikers framfrart..
    Det är ju bara extrema exempel som tas upp.  *sarkasmen droppar i fall du missar detta*

Alltså med ditt resonemang så kan man ju undra var du bor.

Vill du ha en del av vardagen vi har från min förort? Jag skriver det med risk att Dorian (och eventuellt DU ) skall sitta och göra  ÄKTA halmgubbar.

Alla problem rapporteras inte i tidningen.  Jag kan ju säga så här.
    I bland så blir det våldsamma bråk (inblandat med kniv/skjutvapen) mellan nationalisterna som ligger i krig i mellan deras hemländer så har de tagit med sig kriget hit.
    Vi pratar om flyktingar som skulle ha flytt dessa krig. 
    Vi har mycket illegal vapenhandel. Polisen är väl medveten om att den finns, dock så kan de inte få fram tillräckligt med bevis så att de kan sätta dit "vapenhandlarna".
    Rånmord har förekommit, lite då och då. Stenkastningar som gör att det kan bli problem med utryckningsfordon att komma fram. Vandalism (inte något så mesigt som klotter) av kommunaltrafikens bussar så att säkerheten sätt ur spel.
    Det händer också i bland att Taxichaufförer utsätts för dödsskjutningar. 
    Användande av grön laser (den oligalig gröna lasern) som de riktar in i  busschaufförers/bilisters/brandsoldaters/polisers etc ögon både av vuxna och barn. 
    Grön laser kan ge svåra permanenta skador.
    Rasism förkommer i mycket hög utsträckning bland olika invandrar nationaliteter, även rasism riktad mot oss svenskar.
    De svenska rasisterna har flyttat här i från.

Om tidningarna skulla rapotera precis allt som sker i förorterna så skulle nog tidningarn bli dubbelt så tjocka. Därför tar de bara det som till och med kan klassas extremfall även i förorters mått mätt. Inte som du så felaktikt hävdar "att det är bara extremfallen" och sedan försöker attt framställa att det inte är sådan problem alls egentligen i förorterna.

Men det är en del av det bistra verkligheten i många multikulturella förorter. I vissa svenska förorter med extremare än andra.
    Det som är lite lustigt med min förort och som gör den lite "unik"  är att vi sällan har vanliga inbrott i källare/lägenhet.

Oh kan ju säga så här.. Våra problem i denna förort är "snälla" ändå i jämförelse med Rosengård och hur det ser ut där, i Rosengårds vardag.

Och vad gör politikerna som tillhör 7klövern? Jo de ökar anslagen för att kunna ta emot mer flyktingar och minskar anslagen för integrationspolitiken. Sossarna, med stöd av vänstern, (förra mandat poerioden) har ju till och med lagt som förslag att avskaffa integration, utan att lämna ett förslag på alternativ.  De har kvar förslaget om det dock så har de inte lagt in motion om det.

Avslutar med att säga också....

Sådana problem hade vi inte i min förort, (innan den blev en multikulturell problemområde) då den var en vanlig sketen svensk arbetarklass förort, bestående av svennar och finnar i huvudsak. 
    Då var det till och med så att ett knivslagsmål tillhörde extrema ovanligheterna på den tiden även för en sketen hopplös arbetarklassförort med barn utan framtidstro standader.  ..
    Utan man slogs med nävarna till en låg ned och sen var det bra.

Varför bor jag kvar? Jo jag bor kvar här tills vi har råd att skaffa hus. Då min förort ligger vackert till i närheten av en skog och vi har en av de friskaste luften i staden min förort tillhör.
    Och jag är inte rädd av mig, eller aldrig lyckats bli "rasist"/rasist, fast jag har blivit mordhotad (pistol) , och även mordhotad (kniv), blivit utsatt för försök till våldtäkt och hot om misshandel. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2015-01-21 14:37:03 följande:
    Extremisterna är ju ungefär lika puckade och våldsbenägna vare sig de står till vänster eller till höger. De kan vara nazister som ger sig på en demonstration, eller de kan vara "antifascister" som kastar sten under ett EU-möte. Samma skit.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Sd-släktingar