• Anonym (Suck)

Sd-släktingar

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Sd-släktingar
  • Anonym (000)

Fan va trött jag e på å höra om SD å rasism hit å dit å dem e helt blåsta å bla bla. Men seriöst om nu alla SD är rasister vad är moderaterna? Dem vill ha hit flyktingar slänga in dem i riktigt vidriga flykting anläggningar å tjäna miljoner av vår skatte pengar. Seriöst tror ni att pengarna går dit dem skall? Flyktingar har blivit en miljard industri i välfärden så m e nog fan värre än SD

• EnAnonumius
    Dorian Ertymexx skrev 2015-01-21 10:52:32 följande:
    VILKA invandringsproblem? Det finns sociala problem, de hade funnits om så alla i landet var kloner av Sven Svensk. Och många av de problemen har SD varit med och förstärkt, när de röstat med Alliansen i nedskärningar och omfördelningspolitik.
    Just det invandrare det är inte samma sak som att hoppa på enskilda individer.  Men det skall tydligen vara helt okey att snacka ned ett helt Parti baserat på enskilda individer.

Sedan så sitter många med dig och undra varför SD får så många röster. När man inte få ta upp om problematiken som är med invandrarna. Utan att det skall stämplas att man är rasist, "SD-vurmare" och andra nedvärderade epitet fån er  SÅ KALLADE antirasister.

Om du, och andra "Anti-SD'are" och "s.k antirasister" vägrar att se att det kan bli stora problem när man klumpar ihop människor från helt olika kulturer och religioner, som det är i olika förorter, utan någon som helst strukturell politisk plan på integration, så får det stå för dig/er. 

Det som är märkligt oavsett om det vari röd eller blå regering är att det har lags ned mer resurser på att ta emot flyktingar, men det läggs nästan inga resurser på integrationspolitik. Och det var problem med detta innan SD kom in och började föra sin politiska agenda och fick väljare.

Ja SD måhända vara i mångt och mycket ett missnöjesparti, och jag kommer aldrig att rösta på dem heller för deras HBT-politik och det hunden skiter stoppar jag i samma påse, dock så är jag inte ett dugg förvånad att de har fångat upp så många som de har gjort som är missnöjda med hur invandra politiken har skötts av de övriga partierna.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Solidaritet
    EnAnonumius skrev 2015-01-21 12:02:56 följande:
    Just det invandrare det är inte samma sak som att hoppa på enskilda individer.  Men det skall tydligen vara helt okey att snacka ned ett helt Parti baserat på enskilda individer.

Sedan så sitter många med dig och undra varför SD får så många röster. När man inte få ta upp om problematiken som är med invandrarna. Utan att det skall stämplas att man är rasist, "SD-vurmare" och andra nedvärderade epitet fån er  SÅ KALLADE antirasister.

Om du, och andra "Anti-SD'are" och "s.k antirasister" vägrar att se att det kan bli stora problem när man klumpar ihop människor från helt olika kulturer och religioner, som det är i olika förorter, utan någon som helst strukturell politisk plan på integration, så får det stå för dig/er. 

Det som är märkligt oavsett om det vari röd eller blå regering är att det har lags ned mer resurser på att ta emot flyktingar, men det läggs nästan inga resurser på integrationspolitik. Och det var problem med detta innan SD kom in och började föra sin politiska agenda och fick väljare.

Ja SD måhända vara i mångt och mycket ett missnöjesparti, och jag kommer aldrig att rösta på dem heller för deras HBT-politik och det hunden skiter stoppar jag i samma påse, dock så är jag inte ett dugg förvånad att de har fångat upp så många som de har gjort som är missnöjda med hur invandra politiken har skötts av de övriga partierna.
    Integration är en viktig fråga. SD pratar inte om integration. De pratar om att minska invandringen och att assimilera människor.

Assimilera, inte integrera. Stor skillnad. Det är där pratet om nationalitet kommer in. Att man inte kan vara kurd och svensk samtidigt. Ungefär som de menar att man inte kan vara homosexuell och normal samtidigt. Eller, ja, exakt så. 
  • Linnea1994
    Dorian Ertymexx skrev 2015-01-21 10:54:19 följande:
    Inte alls. Jag vet att när någon i förorten kastar sten på en buss så är det "invandringsproblem" (även om personen som kastar är ursvensk). När barn och unga kastar sten på invandrare i småstäder så är det "busstreck".
    Skillnaden är kanske att dessa ungdomar i förorten bedriver krig med vapen där även oskyldiga blir drabbade av förlupna kulor....
  • Linnea1994
    Solidaritet skrev 2015-01-21 11:46:27 följande:
    Du får gärna förtydliga vad du menar. 
    nu ett bevis på hur dåligt påläst du är!
    Vi andra följer nyheter och under hösten pratades mycket om våldet från vänstergrupper som Säpo såg som ett stort hot mot samhället. 
  • EnAnonumius
    Solidaritet skrev 2015-01-21 12:13:47 följande:
    Integration är en viktig fråga. SD pratar inte om integration. De pratar om att minska invandringen och att assimilera människor.
    Du missade att läsa vad jag skrev förstår jag?
    Dock så måste ju jag tacka för ditt klockrena skolboksexempel på argumentationsfel. "Frånvarao av bevis är ett bevis"

Var har jag hävdat att SD skulle vilja ha kvar samma invandrings tillströmning som i dag? 

Det jag verkligen skrev är att de övriga partierna är för att ge öka tillslag till att ta emot flyktingar, samtidigt som de vill minska tillslagen till integrationen. 

Där kunde du ju fått en hint om att man är medveten om att SD inte vill ha in mer flyktingar utan minska den.
    Solidaritet skrev 2015-01-21 12:13:47 följande:
    Assimilera, inte integrera. Stor skillnad. Det är där pratet om nationalitet kommer in. Att man inte kan vara kurd och svensk samtidigt. Ungefär som de menar att man inte kan vara homosexuell och normal samtidigt. Eller, ja, exakt så. 
    Vad har det i deras politiska agenda detta med att assimilera människor?
    Har DU källa på detta? Då du påstår detta så är det dina sak att bevisa det med adekvat källa med. Du kan till och med använda deras egna politiska plattform om du så önskar. Kan ju ha missat något när jag läst den.

Att sitta och komma med svaren "googla" eller "har du inte hängt med i debatten" etc etc är inte svar på frågan. Du påstår då ligger bevisbördan på dig med.

Och om du hade läst mina andra inlägg i tråden inna du svarat  (det går att trycka på visa endast, under nicken) så skulle du ha sett att jag har läst deras politiska plattform. 
    Om inte annat så skulle du ju kunnat få en hint om att jag har läst den,  när jag skrev att SD's "HBT-politik och det hunden skiter stoppar jag i samma påse"..

Jag bemöter gärna dina svar men när det man få indirekta  men ändå tydliga antydningar om att man inte är medveten om hur SD är  och inte är "medveten" om hur det ser ut, (helt utan stöd från det som citeras) så ger jag svar där efter, Men jag är inte lika indirekt/subtil som du är bara. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Solidaritet
    Linnea1994 skrev 2015-01-21 13:00:20 följande:
    nu ett bevis på hur dåligt påläst du är!
    Vi andra följer nyheter och under hösten pratades mycket om våldet från vänstergrupper som Säpo såg som ett stort hot mot samhället. 
    Att vänstergrupper skulle vara ett hot mot samhället är en åsikt. 
    Jag har läst om hur våldsam extremhögern är. Hur de attackerat vänsteranhängare. 

Jag läser inte Avpixlat. 
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Solidaritet skrev 2015-01-21 14:26:05 följande:
    Att vänstergrupper skulle vara ett hot mot samhället är en åsikt. 
    Jag har läst om hur våldsam extremhögern är. Hur de attackerat vänsteranhängare. 

Jag läser inte Avpixlat. 
    Extremisterna är ju ungefär lika puckade och våldsbenägna vare sig de står till vänster eller till höger. De kan vara nazister som ger sig på en demonstration, eller de kan vara "antifascister" som kastar sten under ett EU-möte. Samma skit.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Solidaritet
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2015-01-21 14:37:03 följande:
    Extremisterna är ju ungefär lika puckade och våldsbenägna vare sig de står till vänster eller till höger. De kan vara nazister som ger sig på en demonstration, eller de kan vara "antifascister" som kastar sten under ett EU-möte. Samma skit.
    Ja, alla våldsamma extremister är lika illa oavsett ideologi. 
  • Froststar
    Anonym (...) skrev 2015-01-21 10:24:21 följande:
    har du inte förstått vad jag menade efter att jag försökt förklara frågan i olika nyanser (utan något svar hittills) i flera inlägg, så kommer du nog inte kunna förstå det alls. Så jag ger faktiskt upp nu.
    Froststar skrev 2015-01-20 16:50:13 följande:
    Alla som formulerar sig på ett visst sätt håller låg nivå. Alla som utesluter andra istället för att bemöta åsikter med sakliga argument är lågutbildade och/eller inte speciellt intelligenta. Alla som ägnar sig åt personliga påhopp och utpekande utan egentliga bevis mer än sin egen dumhet är inte speciellt objektiva eller värda att ägna många minuter åt.

Därför tyckte jag att den skribentens inlägg var en frisk fläkt och visade prov på mer öppet sinne och logiskt tänkande än majoriteten av dem som skriver här. Oberoende av åsikten bakom. 
    Vem har hoppat på dig personligen?
    och vem har uteslutit dig?
    Jag vill påminna dig om att jag skrev en väldigt enkel fråga till dig utifrån det du hade skrivit i ett inlägg. Du svarade mig att du inte kommer bemöta den nivån jag håller... (?) Du gillar VERKLIGEN inte att bli ifrågasatt du. 

Istället för att ge ett konkret svar, på en mycket enkel fråga, så börjar du försöka dumförklara alla som inte resonerar som du och tar på dig själv den klassiska offerkoftan med SD loggan på som är välanvänd av många innan dig med för att avleda jobbiga frågor. 

Nu kommer jag inte svara dig mera.
    En fråga började det med, och nu har jag nog skrivit iaf 4-5 inlägg till dig utan resultat som sagt, det blir liksom inte bättre än så här.
    Tack. För det du menar med "svar" är allt annat än just det.
    Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
Svar på tråden Sd-släktingar