• Anonym (Suck)

Sd-släktingar

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Sd-släktingar
  • Dorian Ertymexx
    EnAnonumius skrev 2015-01-20 17:15:27 följande:
    Mmmm..  Något som är skandal med är att man inte får belysa att invandra är överrepresenterade i grupp när det kommer till kriminalitet, utan att det skall genast hoppas på att man är "rasist". B.la med detta utlåtande; "det är så typiskt rasister" att diskutera så.

Eller denna underbara favorit påhopp:
    "Så du menar att svenskar inte är kriminella, utan bara invandrare?".
    En fråga som lyckas innehålla två argumentationsfel;
    *Komplex fråga.
    (D.v.s,  en fråga som innehåller en premiss i frågan, från frågeställaren)
    *Frånvaro av bevis är ett bevis.
    (D.v.s att bara för att man inte diskutera A så skall meddebattören använda det som ett "bevis" för att man inte kan eller är medveten om B)

Dessutom så använde jag ditt logiskt tänkande när jag svarte dig.
    Minns du inte att du själv skrev, jag citera ditt inlägg #232:
    "Det sista du skrev fick mig oavkortat att tänka på järnrörs skandaler etc...
    Hur får du ihop det med att man ska kunna ta SD som ett seriöst politiskt parti?"

Som sagt med din logik så kan man ju inte ta många partier seriöst om man skall basera det på vad enskilda medlemmar gör.
    Och jag får ju säga baserat på din logik att det mest oseriösa partiet i klassen är nog Vänstern som valde att behålla Gudrun som partiledare fast hon hade suttit och urinerat offentligt på ett bord på en pub och var så jäkla full att hon inte kunde gå utan stöd.

Jag skiter ärligt talat i antalet av medlemmar av partier som gör bort sig offentligt.
    Det som verkligen är av riktigt vikt är att totalt oseriösa partimedlemmar som gör bort sig officiell finns representerade i alla partier.
    Så jag säger så här. Innan man hoppar på ett annat parti över hur deras medlemmar gör bort, och använder det som en (korkat argument) för att säga att  "man inte kan ta det partiet seriös", så kanske du och alla andra skall ta och titta på hur det ser ut i de egna leden först i det egna partiet och ställa sig frågan; 
    "Har mitt parti jag röstar på rent i farstun?"  Du vet det berömda ordspråket "Städa i den egna farstun först innan du städar hos grannen". Det är faktiskt inte för mycket begärt att kolla sådant innan man gapar om att ett parti i sig är "oseriöst" baserat på enskilda medlemmar.

Sedan så kan ju jag tillägga att jag personligen aldrig skulle kunna rösta på SD, men det är för att jag har läst deras politiska plattform.
    Och det är inte mycket jag delar med dem om jag skall vara ärlig.

Fotnot:
    Notera att jag skrev "korkat argument" (sak)..
    Så förväxla nu inte "sak" med "person".
    Hyckleriahycklera... det brukar låta så i trådar om SD, men i trådar om feminism, så är det "manshat" att påpeka att MÄN är överrepresenterade extremt mycket mer än någon annan grupp vad gäller brott, speciellt våldsbrott. Då är det plötsligt inte alls "obehagliga sanningar", utan "batikhäxerier". Jäkligt märkligt det där va...
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Anonym (Fy)

Nu tänker jag inte plöja 26 sidor med potentiella SD-kommentarer så jag vet inte vad ni har kommit fram till. Men jag utgår från mig själv, min sambos familj är inte öppet SD:are(dom är moderater tror jag) men helt klart öppet rasistiska och ser det som en mänsklig rättighet att få säga n-ordet osv.

Uppenbarligen är det en osund miljö för ett barn att vistas med rasister och antifeminister då jag inte vill att såna åsikter ska yppas i deras närhet.

Jag tackar helst nej till umgänge och det är något sambon får ta själv, ibland känner jag mig tillräckligt stark och på hugget för att orka med men oftast vill jag stanna hemma. För mig är det självklart att inte skaffa barn in i den familken och därför kommer det vara mitt självklara val att skaffa barn med en person som har samma grundvärderingar som mig, både hos sig själv och sin familj.

• Dorian Ertymexx
    Anonym (30 år man) skrev 2015-01-20 18:26:12 följande:
    I början på ditt inlägg kommer du själv med falska anklagelser mot mig att ha Avpixlat som trovärdig källa.
    Så du blir ingen bra förebild direkt.

Och nej, tror inte på denna undersökning från BRÅ då verkligheten säger en annan! Är inte så pass naiv tyvärr.
    Hur gick den till och hur löd frågorna och svarsalternativen?

Ska tala om för dig och er andra sd-hatare vad jag står och har för syn på saker.
    Kommer spräcka dina fördomar om sd - röstare dock.

Driver firma och anställt invandrare före svenskar flera gånger.
    Privat är jag gift med en invandrare och har en dotter tillsammans.
    Min bästa och närmaste vän är en invandrarkille.

Läser sällan på flashback då sidan har för många otrevlig liga och riktiga rasister.
    Har själv svårt för ordet negrer då det är ett nedlåtande ord.

Och läser inte avpixlat och allt vad dom heter. Sidor som är partiska intresserar mig inte. Precis som Aftonbladet fungerar.

Ordspråket "alla är lika värda" tycker jag är naivt och meningslöst dravel.
    Varför? För att det stämmer inte. Och det är extrem få som verkligen lever upp till det.
    Jag räddar hellre min egen familj för någon annan vid en ev. olycka eller naturkatastrof. För att i mitt liv är min familj värd mer än någon okänd person. Och det skulle dom allra flesta också göra likadant.
    Är då alla lika mycket värda då?
    Så... du röstar på SD... varför??

Fascinerande, en SD-fantast som inte tycker att alla har lika värde. Och som, i sedvanlig ordning, sedan kommer med helt ovidkommande exempel. Allas lika värde har inget att göra med DIN syn på individers värde, utan på hur LAG och MYNDIGHETER ska bedöma folk. Det är närmast tragiskt att se SD-fansen göra samma banala miss om och om och om igen!
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (Fy) skrev 2015-01-21 01:44:12 följande:
    Nu tänker jag inte plöja 26 sidor med potentiella SD-kommentarer så jag vet inte vad ni har kommit fram till. Men jag utgår från mig själv, min sambos familj är inte öppet SD:are(dom är moderater tror jag) men helt klart öppet rasistiska och ser det som en mänsklig rättighet att få säga n-ordet osv.

Uppenbarligen är det en osund miljö för ett barn att vistas med rasister och antifeminister då jag inte vill att såna åsikter ska yppas i deras närhet.

Jag tackar helst nej till umgänge och det är något sambon får ta själv, ibland känner jag mig tillräckligt stark och på hugget för att orka med men oftast vill jag stanna hemma. För mig är det självklart att inte skaffa barn in i den familken och därför kommer det vara mitt självklara val att skaffa barn med en person som har samma grundvärderingar som mig, både hos sig själv och sin familj.
  • Anonym (30 år man)
    Dorian Ertymexx skrev 2015-01-21 01:46:05 följande:

Så... du röstar på SD... varför??

Fascinerande, en SD-fantast som inte tycker att alla har lika värde. Och som, i sedvanlig ordning, sedan kommer med helt ovidkommande exempel. Allas lika värde har inget att göra med DIN syn på individers värde, utan på hur LAG och MYNDIGHETER ska bedöma folk. Det är närmast tragiskt att se SD-fansen göra samma banala miss om och om och om igen!

Varför står klart och tydligt i tidigare inlägg. Du har haft tid att skriva fler inlägg på en natt än vad flera gjort i hela tråden. Då borde du läst också innan du spyr galler andra som inte tycker som du.

Du tycker sd är rasister, så mycket har vi förstått. Varför? Svara nu inte med att döma hela sd för vad flera politiker har gjort , den sidan av myntet är redan uttjatat.

Jag dömer inte en hel folksamling vad enstaka personer gjort. Gör nu inte du det heller i ditt svar Tack.

Röstar sd för invandringspolitiken är katastrof! Har det kunnat undgå dig verkligen?

Och din kommentar att svenskar gör bus och kallas då bus. Lägg ner och slutar göra dig så liten.

Nämn ETT svenskt område där man sätter bilar i brand och kastar stenar mot polis, brandkår och ambulanser efter man lockat dit dom för just detta. Nämn EN du som gör allt för att försvara invandringsproblemen.

Felet du och flera andra gör, är att ni har siktet inställt på att försöka ha förklaringar på allt som rör sd så det ska låta som sd gör bara fel och är rasister.

Och med sd menar jag även dom som röstar på dom, inte bara politikerna. För även jag är sd eftersom jag röstar på dom. Och att som du försöker, anklaga sd för rasister blir bara ointelligent!

Vad gör din rätt att döma alla sd när du inte ens träffat 10% av dom som röstat på dom?

Alla lika inför lagen är en sak. Men då säger man också det. Inte bara Allas lika värde som det pratat så mycket om.

För då menar man något helt annat.
  • EnAnonumius
    Dorian Ertymexx skrev 2015-01-21 01:43:41 följande:
    Hyckleriahycklera... det brukar låta så i trådar om SD, men i trådar om feminism, så är det "manshat" att påpeka att MÄN är överrepresenterade extremt mycket mer än någon annan grupp vad gäller brott, speciellt våldsbrott. Då är det plötsligt inte alls "obehagliga sanningar", utan "batikhäxerier". Jäkligt märkligt det där va...
    I stället för att spotta galla som du gör, och tror att du har en poäng med din s.k sarkasm, så kanske du kan läsas andras inlägg först inna du sitter och kastar skit ur dig och så slipper du att göra bort dig med.

Men tack för att DU bevisade min påtalande om detta med "Frånvaro av bevis.."..

*Frånvaro av bevis är ett bevis.
    (D.v.s att bara för att man inte diskutera A så skall meddebattören använda det som ett "bevis" för att man inte kan eller är medveten om B) "

Så vad var din poäng? Du sitter ju för fan och sparkar mot öppna dörrar hos mig när du svarar.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Linnea1994
    Dorian Ertymexx skrev 2015-01-21 01:20:43 följande:
    Bortsett då från att det är SDs bundisar som står för det mesta av mördandet vad gäller politiskt våld. Enligt SÄPOs egna siffror är det 0 för extremvänstern, 0 för islamisterna men 17 för extremhögern under en tioårsperiod. Och det är i Sverige - i Norge har Breivik jobbat hårt för att göra det svårt för ens de mest idoga islamister/vänsterextremister att komma i kapp.

Så, är man mot våld och hat och hot, så, ja, då är det SD man INTE ska rösta på, helt korrekt.
    Vad har du fått dessa siffror från??? Säpo säger ju att hotet kommer framför allt
    från vänstern. Är det bara hittepå det RF mfl gör vid sina hembesök samt misshandel på oliktänkande???
  • Solidaritet
    Linnea1994 skrev 2015-01-21 08:47:13 följande:
    Vad har du fått dessa siffror från??? Säpo säger ju att hotet kommer framför allt
    från vänstern. Är det bara hittepå det RF mfl gör vid sina hembesök samt misshandel på oliktänkande???
    Var har du fått den informationen ifrån?
  • Froststar
    Dorian Ertymexx skrev 2015-01-21 01:21:59 följande:
    Vilka problem i förorten syftar du på? De där som finns i helsvenska småstäder också, men där kallas "busstreck"?
    Antingen vet du inte om vad som sker i vissa förorter eller så vet du inte vad som sker i "helsvenska" småstäder eller så har du missförstått vad som åsyftas med uttrycket "busstreck".
    Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
  • Anonym (...)
    Froststar skrev 2015-01-20 16:45:30 följande:
    Vad snackar du om? 
    har du inte förstått vad jag menade efter att jag försökt förklara frågan i olika nyanser (utan något svar hittills) i flera inlägg, så kommer du nog inte kunna förstå det alls. Så jag ger faktiskt upp nu.
    Froststar skrev 2015-01-20 16:50:13 följande:
    Alla som formulerar sig på ett visst sätt håller låg nivå. Alla som utesluter andra istället för att bemöta åsikter med sakliga argument är lågutbildade och/eller inte speciellt intelligenta. Alla som ägnar sig åt personliga påhopp och utpekande utan egentliga bevis mer än sin egen dumhet är inte speciellt objektiva eller värda att ägna många minuter åt.

Därför tyckte jag att den skribentens inlägg var en frisk fläkt och visade prov på mer öppet sinne och logiskt tänkande än majoriteten av dem som skriver här. Oberoende av åsikten bakom. 
    Vem har hoppat på dig personligen?
    och vem har uteslutit dig?
    Jag vill påminna dig om att jag skrev en väldigt enkel fråga till dig utifrån det du hade skrivit i ett inlägg. Du svarade mig att du inte kommer bemöta den nivån jag håller... (?) Du gillar VERKLIGEN inte att bli ifrågasatt du. 

Istället för att ge ett konkret svar, på en mycket enkel fråga, så börjar du försöka dumförklara alla som inte resonerar som du och tar på dig själv den klassiska offerkoftan med SD loggan på som är välanvänd av många innan dig med för att avleda jobbiga frågor. 

Nu kommer jag inte svara dig mera.
    En fråga började det med, och nu har jag nog skrivit iaf 4-5 inlägg till dig utan resultat som sagt, det blir liksom inte bättre än så här.
Svar på tråden Sd-släktingar