• Anonym (Suck)

Sd-släktingar

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Sd-släktingar
  • EnAnonumius
    Froststar skrev 2015-01-21 17:22:54 följande:
    Förresten, det där extrema, det är vardag med jämna mellanrum för Rosengårdsbor och för brandkår och ambulans och faktiskt, emellanåt, bussar i linjetrafik med destination Rosengård. Har hänt flera gånger att bussbolagen i Malmö fick ställa in Rosengårdrutten.
    Precis..
    Det som är trist är att de tas för givet att det som tas upp som är vardag för många multikulturella förorter skall sittas och tystas ned med den smaklösa bortförklaringen "att det är bara extremfall".

Ny skall man se om man bli subtilt anklagad för att vara "smygrasse" när man gav en kall icke rosenskimrande bild av hur det ser ut hemma i min förort.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-21 17:35:46 följande:
    @ EnAnonumious + Froststar

En reflektion; jag har svårt att tro att någon verkligen "ursäktar" vandalism och annat kriminellt beteende.
    Däremot finns det olika perspektiv man kan ha på problemet. Man kan till exempel se det som ett "invandrarproblem", och säga att det beror på massinvandring, eller dålig integration, eller liknande. Lösningen blir då mindre invandring.
    En lite reflektion tillbaka.. Varken jag eller Frostar har missat detta att varken Dorian och andra inte ursäktar vandalism. 
    Du försöker använda "frånvaro av bevis, som bevis" här i din reflektion.

Jag har inte i ett enda inlägg sagt att vi skall minska på invandringen.

Jag har sagt att "politikerna gör fel som ökar på anslagen så att det kan tas emot mer flyktingar och SAMTIDIGT minska på anslagen för kostnaden integrationen".

I flertalet några av mina inlägg. Men ändå har du av någon märklig anledning missat detta.
    Man kan istället se det som ett "socialt problem". Att människor i samhällets botten är överrepresenterade vad gäller brott; så har det alltid varit, oavsett invandring. Det är inte att "ursäkta". Det är inte att säga att förövare inte ska straffas. Det är en alternativ förklaringsmodell. Väljer man denna, blir också lösningen en annan; mer jämlikhet. Och tänk! Jämlika samhällen har färre brott!
    Ingen har förnekat detta heller. Vad bygger du det falska påståendet ifrån?
    Jag har knappast hitta detta i mina egna inlägg eller från Frostars inlägg.
    Jag har till och med i mina egna inlägg pekat på felen poltikerna gör. 
    Jag till och med lade med det i detta inlägget med.

Dock så kan ju jag tillägga att det är FEL att blunda för att rasismen, som finns hos invandrarna. Och jag säger att det är fel att blunda för att och att det skapar problem när det är för mycket olika kulturer som skall samsas på litet område.

Man kan inte bara hålla på att tiga igäl problemen, som kan uppstå med för mycket olika kulturer på "trång yta" s.a.s, och enbart skylla på "socialt utsatthet" i parti och minut.
    Det säger sig självt att ens politiska övertygelser, och ens människosyn påverkar vilken förklaringsmodell som man anser vara rimlig. Jag tolkar det som att Dorians inlägg som att han har denna senare inställning, men jag kan ha fel. Det är hur som helst en vanlig inställning hos vänstern.
    Oh vad fint av dig att "försvara" Dorians inställning.

Skall du klampa in och reflektera samma sak till Dorian med alltså upplysa honom om att vi har en annan syn på saken? 
    På samma premisser som du gör här mot mig och Frostasr? 
    D.v.s säga klampa in och helt utan grund, säga ifrån till honom/henne  att "Frostar och EnAnonymius ser det på ett annat sätt"?

Det är nämligen så du gör här..
    Helt utan grund klampa in och säga i från till mig och Froststar, att Dorian, ser det som ett "socialt utsatthets" problem.

• Ogenomtänkt

@ EnAnonumious

Som sagt, det var en liten reflektion. Jag anklagar varken dig ellr någon annan för något särskilt. Reflektioner är alltid subjektiva, och det är naturligtvis fullt möjligt att min tolkning av konversationen inte alls stämmer med din.

Och jag säger verkligen inte "ifrån" angående någons vägnar. Det var dumt att nämna Dorian om det misstolkades på det viset.

Jag pratade från min egen ståndpunkt. Det är inte " integration" vi ska satsa på, utan utjämning av klasskillnader. Tycker jag. Jag tolkar dina ( och Froststars) inlägg som att ni inte tycker så.

• EnAnonumius
    Ogenomtänkt skrev 2015-01-21 20:33:04 följande:
    @ EnAnonumious

Som sagt, det var en liten reflektion. Jag anklagar varken dig ellr någon annan för något särskilt. Reflektioner är alltid subjektiva, och det är naturligtvis fullt möjligt att min tolkning av konversationen inte alls stämmer med din.
    Suck.. Nu är du där igen.

Det jag sa att dina reflektioner inte stämmer med vad jag och Frostar har skrivit.

Och nej att försöka släta över det med "tolkning" är bara befängt.
    Dina reflektioner har ju inget samröre med vad jag och Froststar skriver.

Läs vad som står inget annat. (eh nej jag syftar inte på medlemmen som har det nicket)  Då kanske du slipper att göra tolkningar som är helt upp åt väggarna.
    Och jag säger verkligen inte "ifrån" angående någons vägnar. Det var dumt att nämna Dorian om det misstolkades på det viset.
    Jag pratade från min egen ståndpunkt. Det är inte " integration" vi ska satsa på, utan utjämning av klasskillnader. Tycker jag. Jag tolkar dina ( och Froststars) inlägg som att ni inte tycker så.
    Ja det var överhuvudtaget dumt av dig att påpeka för mig och Frostar, vilket jag skrev med, att upplysa om att Du och Dorian diskutera i en annan vinkel.
    Då om man läser vad som står i inläggen (mina och Froststar) i stället för att gissa och skapa tolkningar ut i från gissningar,  så hade du sett att vi knappast hade missat detta över huvud taget.

Jaha men då tycker jag att du skall lära dig den fulla innebörden av vad integration egentligen betyder.
    Kan ju börja med att säga att det inte är samma sak som assimilation..

Om du nu anser att man skall utjämna klassamhällerna, så behövde det, vänta lite här kommer trumvirveln... *badaradam baradim baradish*.... INTEGRATION..

Integration är en mycket viktig del i processen för att kunna b.la  om man som marixsterna är övertygad om att klassamhällen finns, att just använda integration som en del i arbetet.

EU (som sossarna lade in ansökan om medlemskapet) sysslar med just integration av EU staterna.  Integration är en viktig del för att kunna skapa en hållbar stabil EU-union.

Betyder det då att "integration" är till för att sudda ut kulturella skillnader, och neka människor att få lov att praktisera sin kultur om man har en annan kultur en landets/statens inhemska? Nej inte alls. 

Dock så kommer det aldrig att ske att få mig, att blunda för den fakta att olika kulturer kan skapa problem i sig, som inte kan och aldrig kommer kunna bortförklaras med "social utsatthet" som vänsterfolket försöker göra.

• Froststar

EnAnonumius, du har svarat så väl på inläggen och skrivit det jag tänkt (fast så mycket bättre än vad jag tänkt), att jag inte behöver slösa mer energi på väderkvarnar. Tack

Ja, jag dunkar EnAnonumius i ryggen igen. För att inläggen är genomtänkta och välformulerade. Det vill säga, INTE av anledningen att vi delar någon hemlig och obefintlig rasistgemenskap.

Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
  • KillBill

Makalöst många Sverigedemokrater i denna tråd som är OT trots att TS är så tydlig med att tråden inte är er. Ganska uselt faktiskt.

• Ogenomtänkt
    EnAnonumius skrev 2015-01-21 22:53:31 följande:
    Suck.. Nu är du där igen.

Det jag sa att dina reflektioner inte stämmer med vad jag och Frostar har skrivit.

Och nej att försöka släta över det med "tolkning" är bara befängt.
    Dina reflektioner har ju inget samröre med vad jag och Froststar skriver.
    Var är jag igen?

jag vet att du skrev det. Så de stämde inte enligt dig. Det har du redan skrivit en gång. Vart vill du komma?

Släta över vad? Har jag gjort något brottsligt? Hädat? Kränkt dig?
    Läs vad som står inget annat. (eh nej jag syftar inte på medlemmen som har det nicket)  Då kanske du slipper att göra tolkningar som är helt upp åt väggarna.
    Ja det var överhuvudtaget dumt av dig att påpeka för mig och Frostar, vilket jag skrev med, att upplysa om att Du och Dorian diskutera i en annan vinkel.
    Så du tycker det var dumt av mig. Ja, det har du påpekat redan en gång. men skriv det gärna så många gånger det behövs för att det ska kännas bra.
    Jaha men då tycker jag att du skall lära dig den fulla innebörden av vad integration egentligen betyder.
    Kan ju börja med att säga att det inte är samma sak som assimilation..

Om du nu anser att man skall utjämna klassamhällerna, så behövde det, vänta lite här kommer trumvirveln... *badaradam baradim baradish*.... INTEGRATION..

Integration är en mycket viktig del i processen för att kunna b.la  om man som marixsterna är övertygad om att klassamhällen finns, att just använda integration som en del i arbetet.
    Du menar att integration är nödvändigt även för att utjämna klasskillnader.... (eller får jag en drapa nu för att jag återigen gjort mig skyldig till det fruktansvärd brott det är att feltolka dig?)

Nja, utjämnar klasskillnader gör man genom omfördelning av resurser. men du har kanske en annan tolkning av ordet.
    EU (som sossarna lade in ansökan om medlemskapet) sysslar med just integration av EU staterna.  Integration är en viktig del för att kunna skapa en hållbar stabil EU-union.

vad har detta med saken att göra? Skrev du det här till just mig av någon särskild anledning? Använder du en vid definition av ordet integration som täcker det mesta, inklusive att anpassa marknader till varandra och liknande? ja, man sysslar med att integrera marknader. Så att...ja?

Dock så kommer det aldrig att ske att få mig, att blunda för den fakta att olika kulturer kan skapa problem i sig, som inte kan och aldrig kommer kunna bortförklaras med "social utsatthet" som vänsterfolket försöker göra.

Vilken typ av problem då? Ingår de problem, med stenkastning och kriminalitet i förorter, bland dessa problem som skapas av olika kulturer?

• Solidaritet
    EnAnonumius skrev 2015-01-21 17:42:50 följande:
    En nej det var inte en halmgubbe som  h*n gjorde.

En halmgubbe är när man gör en karikatyr av motståndarens åsikt/ståndpunkt och angriper den i stället för att bemöta den verkliga innehållet.
    Jag kan inte se vad "kariaktyren" är någonstans med det inlägget.
    Då det inte finns någon "karikatyr".

Ehh Jaha så det är extrema exempel som tas upp..

Ja ja jag skall komma i håg detta när du svara om SD politikers framfrart..
    Det är ju bara extrema exempel som tas upp.  *sarkasmen droppar i fall du missar detta*

Alltså med ditt resonemang så kan man ju undra var du bor.

Vill du ha en del av vardagen vi har från min förort? Jag skriver det med risk att Dorian (och eventuellt DU ) skall sitta och göra  ÄKTA halmgubbar.

Alla problem rapporteras inte i tidningen.  Jag kan ju säga så här.
    I bland så blir det våldsamma bråk (inblandat med kniv/skjutvapen) mellan nationalisterna som ligger i krig i mellan deras hemländer så har de tagit med sig kriget hit.
    Vi pratar om flyktingar som skulle ha flytt dessa krig. 
    Vi har mycket illegal vapenhandel. Polisen är väl medveten om att den finns, dock så kan de inte få fram tillräckligt med bevis så att de kan sätta dit "vapenhandlarna".
    Rånmord har förekommit, lite då och då. Stenkastningar som gör att det kan bli problem med utryckningsfordon att komma fram. Vandalism (inte något så mesigt som klotter) av kommunaltrafikens bussar så att säkerheten sätt ur spel.
    Det händer också i bland att Taxichaufförer utsätts för dödsskjutningar. 
    Användande av grön laser (den oligalig gröna lasern) som de riktar in i  busschaufförers/bilisters/brandsoldaters/polisers etc ögon både av vuxna och barn. 
    Grön laser kan ge svåra permanenta skador.
    Rasism förkommer i mycket hög utsträckning bland olika invandrar nationaliteter, även rasism riktad mot oss svenskar.
    De svenska rasisterna har flyttat här i från.

Om tidningarna skulla rapotera precis allt som sker i förorterna så skulle nog tidningarn bli dubbelt så tjocka. Därför tar de bara det som till och med kan klassas extremfall även i förorters mått mätt. Inte som du så felaktikt hävdar "att det är bara extremfallen" och sedan försöker attt framställa att det inte är sådan problem alls egentligen i förorterna.

Men det är en del av det bistra verkligheten i många multikulturella förorter. I vissa svenska förorter med extremare än andra.
    Det som är lite lustigt med min förort och som gör den lite "unik"  är att vi sällan har vanliga inbrott i källare/lägenhet.

Oh kan ju säga så här.. Våra problem i denna förort är "snälla" ändå i jämförelse med Rosengård och hur det ser ut där, i Rosengårds vardag.

Och vad gör politikerna som tillhör 7klövern? Jo de ökar anslagen för att kunna ta emot mer flyktingar och minskar anslagen för integrationspolitiken. Sossarna, med stöd av vänstern, (förra mandat poerioden) har ju till och med lagt som förslag att avskaffa integration, utan att lämna ett förslag på alternativ.  De har kvar förslaget om det dock så har de inte lagt in motion om det.

Avslutar med att säga också....

Sådana problem hade vi inte i min förort, (innan den blev en multikulturell problemområde) då den var en vanlig sketen svensk arbetarklass förort, bestående av svennar och finnar i huvudsak. 
    Då var det till och med så att ett knivslagsmål tillhörde extrema ovanligheterna på den tiden även för en sketen hopplös arbetarklassförort med barn utan framtidstro standader.  ..
    Utan man slogs med nävarna till en låg ned och sen var det bra.

Varför bor jag kvar? Jo jag bor kvar här tills vi har råd att skaffa hus. Då min förort ligger vackert till i närheten av en skog och vi har en av de friskaste luften i staden min förort tillhör.
    Och jag är inte rädd av mig, eller aldrig lyckats bli "rasist"/rasist, fast jag har blivit mordhotad (pistol) , och även mordhotad (kniv), blivit utsatt för försök till våldtäkt och hot om misshandel. 
    Detta är en halmgubbe:

Halmdocka (halmfigur, halmgubbe), engelska ?straw man argument?, är ett retoriskt grepp, som kan vara antingen en medveten taktik eller en form av argumentationsfel. En halmdocka används särskilt i ett läge då en motståndares verkliga argument kan vara svåra att bemöta rationellt.[1]

Halmdockan består i att debattören först bygger en nidbild av motståndarens åsikter och argument och sedan argumenterar mot denna nidbild. De förvrängda argumenten framstår på så sätt som absurda och blir lätta att bemöta. De verkliga argumenten låtsas debattören inte ha hört. Motståndaren tvingas då lägga sin energi på att förklara vad den egentligen menar, och hamnar därmed i ett defensivt läge. Halmdockor kan leda till att en debatts fokus fjärmar sig från kärnfrågan. Jämför rävsax.

Nu tar du med min eventuella bostadsort i ditt resonemang, vilket du inte vet någonting om. Jag tänker heller inte upplysa dig. Jag är helt färdig med att argumentera med dig. Det är fullständigt slöseri med tid och ger mig helt krasst ingenting tillbaka.

• Ogenomtänkt
    Froststar skrev 2015-01-21 23:36:31 följande:

EnAnonumius, du har svarat så väl på inläggen och skrivit det jag tänkt (fast så mycket bättre än vad jag tänkt), att jag inte behöver slösa mer energi på väderkvarnar. Tack

Ja, jag dunkar EnAnonumius i ryggen igen. För att inläggen är genomtänkta och välformulerade. Det vill säga, INTE av anledningen att vi delar någon hemlig och obefintlig rasistgemenskap.

be att få låna hennes "Retorik 1" för gymnasieskolan, så kan du skriva lika "genomtänkta" inlägg, där du kan kopiera in definitioner på olika begrepp, och undvika något egentligt innehåll. Om du nu tycker att metaforer som "väderkvarnar" inte är tillräckligt slagfärdigt, menar jag.
  • EnAnonumius
    Froststar skrev 2015-01-21 23:36:31 följande:
    EnAnonumius, du har svarat så väl på inläggen och skrivit det jag tänkt (fast så mycket bättre än vad jag tänkt), att jag inte behöver slösa mer energi på väderkvarnar. Tack smile1.gif

Jag bugar och tackar och Skäms klädsamt... 

Svar på tråden Sd-släktingar