• Anonym (Suck)

Sd-släktingar

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Sd-släktingar
  • Anonym (kapa bort dem)
    Anonym (...) skrev 2015-01-20 14:07:30 följande:
    Vilken nivå diskuterar jag på menar du?
    En nivå där du inte kan ge svar på en ärlig undran utifrån dubbelmoralen i inlägget du skrev? 

Jag undrar, på riktigt, hur du får ihop allt det du tyckte i inlägget jag citerade.
    Vill/kan du inte ge ett svar på det, så låt bli att svara mig alls.
    H*n kör nog med "bättre fly än illa fäkta" strategin.. SD-vurmare brukar rätt lätt måla in sig i ett hörn de inte kan ta sig ut från. En enkel fråga som vad en person anser vara rasism går att ge hur många exempel som helst på där just SD gjort dessa saker.. så att undvika att definiera den saken förstår jag att de duckar för.
  • EnAnonumius
    Anonym (...) skrev 2015-01-20 12:04:31 följande:
    Det sista du skrev fick mig oavkortat att tänka på järnrörs skandaler etc...
    Hur får du ihop det med att man ska kunna ta SD som ett seriöst politiskt parti?
    Och jag förmodar att DU kommer att fortsätta att vägra att skilja på "sak" och "person"? Och fortsätta att komma med dina "anekdoter"

Men skall man följa din logik så kan vi ju säga att;
    Socialdemokraterna inte är ett seriöst parti. 
    De har ju parti medlemmar som inte kan skilja på "mina" och "dina" pengar utan använder staten kontokort för att betala räkningar som hör till privat lovet. Man kan ju inte ta socialdemokraternas politik på allvar då de har medlemmar som skäl från staten. Vem minns inte Toblerone-affären? Det går ju knappast att ta socialdemokraterna partipolitik seriöst tack var det..

För att använda din logik igen:
    Man kan ju inte heller ta vänsterpartiets politik seriöst heller.
    Det går ju inte.. Gudrun Shyman när hon var vänsterpartiets politiker fick ju sitta kvar fast hon pissade offentligt på ett bord på en krog. Så vänsterpartiet är ju inte heller en parti som alla andra. 

Med din logik och ditt resonemang, så kan man ju aldrig ta vänstern eller socialdemokraterna heller för att ha seriös parti politik.
    Jag har iofs inga förhoppningar att du skall förstå att det är skillnad mellan individer som agera korkat och ett partipolitiskt program.

Så vad har "järnrörsskandalen "med SD partipolitiska plattform att göra"?  Inte ett skit.
    Om du har läst SD politiska plattform så ser du att de inte finns utrymme för att man skall springa runt och puckla på invandra med järnrör.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (som vanligt)
    Anonym (30 år man) skrev 2015-01-20 13:40:12 följande:
    Men vad bra, din källa med Aftonbladet är lika trovärdig som avlat. Hur tänkte du där, om du nu gjorde det?

Sen är det så drygt att diskutera med sådana som dig, som alltid ska komma med motfrågor istället för att besvara frågorna som ställdes innan.

Men hade jag också gjort om jag inte hade svar på varför jag tänker som jag gör.
    Nu var ju inte källan Aftonbladet egentligen, det hade du sett om du tagit dig tid att läsa istället bara för avfärda allt som inte är Avpxilat, annars länkade man ju till källanvilka alltså var BRÅ

"Fakta om undersökningenKälla: BRÅ, Rapport 2005:17, Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet. Siffrorna för SD-ledamöterna gäller dömda för brott, BRÅ:s siffor gäller misstänkta för brott, vilket innebär att siffrorna för SD-ledamöterna troligen skulle vara ännu högre om även deras uppgifter gällde enbart misstänkta, inte dömda för brott. BRÅ:s statistik avser polisanmälda brott åren 1997?2001"

Men du kanske inte heller anser BRÅ vara lika trovärdiga som Avpixlat..

Sen gjorde jag det ju väldigt klart vad jag tyckte tex att jag ansåg att ALLA föräldrar, svenskar som invandrare, som låter sina  12åringar vara ute och ränna på natten är olämpliga föräldrar, och att jag inte heller anser att flyktignar i ska vara skyldiga att puss oss deras frälsare på handen varje gång vi passerar i tacksamhet för at vi har räddat dom är ju också ett svar på hur jag tänker, att jag sen inte förstår varför dom ska vara tacksamma mot de människor som inte ens vill ha dom här kan jag däremot erkänna att jag inte förstår, men det säger ju sig själv att det inte finns någon logik i det men vissa gillar ju att ha mmänniskor under sig som ska vara tacksamma och bete sig som vi vore deras herrar, men nu resonerar ju inte en majoritet av oss svenskar så.

Du är helt enkelt sur för att jag bemötte ditt inlägg på ett sätt som du inte gillade, självklart vill du inte diskutera med mig, det är ju en vanligt där att inte vilja bemöta utan bara komma med en massa falska påståenden.
  • EnAnonumius
    Anonym (kapa bort dem) skrev 2015-01-20 14:19:11 följande:
    H*n kör nog med "bättre fly än illa fäkta" strategin.. SD-vurmare brukar rätt lätt måla in sig i ett hörn de inte kan ta sig ut från. En enkel fråga som vad en person anser vara rasism går att ge hur många exempel som helst på där just SD gjort dessa saker.. så att undvika att definiera den saken förstår jag att de duckar för.
    Så bara för att man inte delar åsikt om detta med SD så är man per se en "vurmare".

Alltså jag vet inte vilka som är värst de rasistiska SD-anhängarna själva, som försöker tvinga på folk att bli rasister, eller dessa s.k "antirasister" som kommer i tid och otid och anklagar folk för att vurma för SD  och att man är rasist bara för att de inte får medhåll i sina åsikter om SD.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Froststar
    Allt det jag markerat har du inget belägg för. Jag har ingen aning om varför du måste sänka dig så lågt om du nu kan bemöta det jag tidigare skrivit på ett mer intelligent sätt än det ditt inlägg och det markerade visar.

Och varför kallar du mig för "SD-vurmare". Vilka är "de" som du menar jag tillhör?

Lika låg nivå som det inlägget jag tidigare kommenterat på. Förstår att du inte vill stå för det du skriver.
    Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
  • Froststar
    EnAnonumius skrev 2015-01-20 14:31:54 följande:
    Så bara för att man inte delar åsikt om detta med SD så är man per se en "vurmare".

Alltså jag vet inte vilka som är värst de rasistiska SD-anhängarna själva, som försöker tvinga på folk att bli rasister, eller dessa s.k "antirasister" som kommer i tid och otid och anklagar folk för att vurma för SD  och att man är rasist bara för att de inte får medhåll i sina åsikter om SD.
    Äntligen någon som kan skriva intelligenta, välformulerade och objektiva inlägg utan (icke speciellt) subtila påhopp.

Gillar.
    Genomsnittliga FL-ares inlägg framkallar kattens reaktioner.
  • Anonym (...)
    Froststar skrev 2015-01-20 14:18:12 följande:
    Det är inte mitt inlägg som innehåller dubbelmoral. Och det var inte ens vad du svarade på. Järnrör har inte med saken att göra. Om inte du kan visa några bevis på att någon ur SD pucklade på någon pga avvikande åsikter presenterade av den personen.
    Du skrev detta sist i ditt inlägg: "Men oberoende av allt det där är det fortfarande ett faktum att intelligenta och utbildade personer bemöter kritik med sakliga argument. Istället för att frysa ut, mörda, mobba, o.s.v. Därmed kan man dra vissa slutsatser om de personer som inte kan bemöta kritik och avvikande åsikter"

Du vet uppenbarligen inte vad det innebär att "bemöta kritik med sakliga argument".

• Anonym (som vanligt)
    Froststar skrev 2015-01-20 14:15:39 följande:
    Mitt inlägg sedan första början handlade om inkonsekvensen gällande "allas lika värde", "allas åsiktsfrihet" samt invändning mot hur vissa, enligt egen utsago, välutbildade och toleranta individer bemöter oliktänkande.

Jag har också bett om bevis från partiets officiella program som stödjer det faktum att det är ett rasistparti.

Har också påstått att enligt samma logik som hittills använts som grund för att påstå att SD är rasistiskt skulle lika gärna kunna användas till att sossarna är rasister.

Så nej, det handlar inte om min definition av rasism eller tolerans. Det handlar om andras dubbelmoral.
    Du håller fast att SD inte är rasitiskt för att det inte står så i deras pratiprogram, du bortser helt frpån alla de exemplar jag räknar upp och anser tydligen inte att det är den minsta rasitiskt men ändå vägrar du att svara på vad som är rasistiskt?

Finns det sossar som är fördomsfulla rasister? självklart, precis som det säker finns fördomsfulla rasister hos alla partier men försöker man påstå att det ligger på samma nivå som hos SD då ljuger man medvetet och tappar all trpovärdighet för vi vet alla att det inte är på samma nivå.
    Sen är skillnaden att en sosse, moderat, inte på långa vägar ursäktar och bortförklarar rasitiskt beteende, gör en politiker bort sig blir man som väljare arg och kräver att politikern avgår men när Sd politker gör bort sig då heter det att det det är mobbing av dom, man bemöter inte alls politikerns faktiska beteende som är anlednignen till granskningen och kritiken, det är nämligen granskning och kritik inte mobbing något som alla partier får utstå men självklart är det ju inte mobbing det som pågick mot Mona S. då är det helt ok att granska osv att till och med håna men är det mot Jimmie Å då är det mobbing.. var är logiken? (jag är för övrigt varken sosse eller sverigedemokrat men anser att alla partiers ska granskas och stå till svars för sina handlingar) Tycker för övrigt att SD mobbbar Mp och V rätt bra själva så var är skillnaden, är viss mobbing ok och är politiskgranskning mobbing?

För att återgå till trådens ämne, hade släktingarna visat hänsyn och sett till att alla mådde bra så hade det ju inte funnits något problem man behöver inte framstå som socialt handikappad oavsett vilken åsikt man har och tvinnga på andra det på familjetillställningar
  • Anonym (...)
  • Anonym (...)
    EnAnonumius skrev 2015-01-20 14:26:53 följande:
    Och jag förmodar att DU kommer att fortsätta att vägra att skilja på "sak" och "person"? Och fortsätta att komma med dina "anekdoter"

Men skall man följa din logik så kan vi ju säga att;
    Socialdemokraterna inte är ett seriöst parti. 
    De har ju parti medlemmar som inte kan skilja på "mina" och "dina" pengar utan använder staten kontokort för att betala räkningar som hör till privat lovet. Man kan ju inte ta socialdemokraternas politik på allvar då de har medlemmar som skäl från staten. Vem minns inte Toblerone-affären? Det går ju knappast att ta socialdemokraterna partipolitik seriöst tack var det..

För att använda din logik igen:
    Man kan ju inte heller ta vänsterpartiets politik seriöst heller.
    Det går ju inte.. Gudrun Shyman när hon var vänsterpartiets politiker fick ju sitta kvar fast hon pissade offentligt på ett bord på en krog. Så vänsterpartiet är ju inte heller en parti som alla andra. 

Med din logik och ditt resonemang, så kan man ju aldrig ta vänstern eller socialdemokraterna heller för att ha seriös parti politik.
    Jag har iofs inga förhoppningar att du skall förstå att det är skillnad mellan individer som agera korkat och ett partipolitiskt program.

Så vad har "järnrörsskandalen "med SD partipolitiska plattform att göra"?  Inte ett skit.
    Om du har läst SD politiska plattform så ser du att de inte finns utrymme för att man skall springa runt och puckla på invandra med järnrör.
    Nu är ju inte ett parti en sak utan en grupp representanter (människor). Och om flera av dessa representanter gör olämpliga uttalanden eller agerar olämpligt så kommer det oavkortat att ge det dom representerar dåligt rykte.

Men det är klart, enligt dig rör det sig nog om sammanträffanden att det är så mkt rasism i uttalanden mm kring SD sympatisörer och representanter?
    vääääääldigt många sammanträffanden... 
    Där SD alltid är överrepresenterade....?

Järnrörsskandalen var ett ypperligt exempel att ta upp ang sista stycket personen jag citerade skrev. 
Svar på tråden Sd-släktingar