• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Ulrika82
    Tramses skrev 2015-06-09 13:46:59 följande:

Jag ska vara hemma så länge det bara går. Mina två tidigare barn är också hemma.

Om det går ska jag inte ta ut några dagar första året, och sedan jobba varannan helg så att jag "bara" behöver ta ut fyra dagar i veckan efter att barnet har fyllt ett. Räknar med att kunna vara hemma ca tre år då.

Inte alls nån inkomst då måste din man tjäna riktigt bra?
  • Nollfantasi

Eller så tjänar hon själv så bra att hon sparat undan... Faktiskt inget som varken du och jag har att göra med egentligen

Ulrika82 skrev 2015-06-09 14:34:43 följande:

• Tramses
    Ulrika82 skrev 2015-06-09 14:34:43 följande:

Nej, han tjänar inte några enorma summor.

Vi bor ganska billigt på landet, har dragit ner på onödiga utgifter och lever rätt billigt.

Vi har fått ärva mycket kläder och leksaker från mina systrar och barnvagn och det mesta annat har vi sedan innan.
  • Ulrika82
    Nollfantasi skrev 2015-06-09 17:38:10 följande:

Eller så tjänar hon själv så bra att hon sparat undan... Faktiskt inget som varken du och jag har att göra med egentligen

Jag ville inte ha uppgifter på deras inkomster.
    Tramses skrev 2015-06-09 17:42:18 följande:

Nej, han tjänar inte några enorma summor.

Vi bor ganska billigt på landet, har dragit ner på onödiga utgifter och lever rätt billigt.

Vi har fått ärva mycket kläder och leksaker från mina systrar och barnvagn och det mesta annat har vi sedan innan.

Verkligen perfekt när man kan göra så. Jag ska försöka ta 3 dagar i veckan första året.. sen måste man ta ett viss antal? Har jag för mig..
  • mammalovis

Med första tog vi ut 7 dagar i veckan då vi hade hus med kortare nybyggnadslån. Jag fick nog ut ca 11 000.

Med andra tog vi ut 5 dagar i veckan (ca 8 000) och (nya) sambon fick föra över 2000 kr mer än fifty-fifty för räkningar med boendet och mat, egentligen främst mitt billån då min kombi rymde hela familjen. Vi bor i lägenhet i stan med nära till det mesta. Med första hade vi bara en bil, men bodde 2 mil från bvc och stan, så det gick mer bensinpengar.

Nu har vi inte räknat på det, men jag hoppas det räcker ta ut 5 dagar i veckan och att jag är hemma ca ett år, sedan får vi se om sambon tar en del andra vintern, då de har lågsäsong. Det blev dock aldrig så med första gemensamma, så han har dagar kvar. Sedan har jag nyttjat lägstadagarna för att fylla upp till heltid och bibehålla sgi-n. Med första var sambon föräldraledig under sommaren då jag kunde få jobb i god tid, dock var det inte smidigt att nattamma ofta OCH jobba, men jag ville bibehålla amning då jag skulle vara fl heltid igen.

Nu hänger det lite på om jag blir tillsvidareanställd eller inte. Blir jag tv är det ju lättare att komma tillbaks i mitten av hösten även inom skola/barnomsorg. Vi får ta tag i det efter jag fått mitt moderskapsintyg i juli vid nästa bm-besök.

Jag funderar nu på att gå hem 2 veckor innan bf. Jag har fött bf-4 och på bf innan, då jag hunnit vara ledig 5 dagar. Tänkte att det kanske vore idé lite tidigare den här gången.

• mammalovis
    Ulrika82 skrev 2015-06-09 19:09:50 följande:

Verkligen perfekt när man kan göra så. Jag ska försöka ta 3 dagar i veckan första året.. sen måste man ta ett viss antal? Har jag för mig..
    Du måste ha sysselsättning motsvarande 100% om du vill behålla sgi. Antingen 5 föräldradagar per vecka eller i kombination med jobb eller anmäld som arbetssökande.
  • chazbo

Jag tar 3 dagar i veckan och sen när barnet fyllt ett tar jag 5. Funkar bra för oss. Vi ska diskutera lite hur länge min man vill vara hemma den här gången. 

• Rulltrappa

Vi ska vara lediga tillsammans 10 arbetsdagar i samband med förlossningen. Sen ska jag jobba 60% och mannen 50% fram till planerad förskolestart januari 2017.

Lemon skrev 2015-06-09 10:18:01 följande:

Hur tänker ni andra kring er mammaledighet? Tar ni ut 7dagar i veckan, ska ni jobba något vid sidan av och när ansöker ni om er mammaledighet?

• Pojkmamma86

Jag har tagit ut 5 dagar/vecka och kommer nog göra det den här gången också, fast kommer ta några dagar från de andra två barnen då vi har rätt många dagar sparade där fast då får jag bara ta 4 safari veckan eftersom de går på dagis 15h/vecka. Ska ta fyra veckor mammaledig i sommar med dagar från vår äldsta om jag inte är fortsatt sjukskriven då. Som det är nu är det riktigt jobbigt att jobba halvtid :( ska till sjukgymnast och få akupunktur nästa vecka och håller tummarna för att det gör foglossningen bättre! Hur har ni andra det? Är det fler som är sjukskrivna?

• Sofie mamma till 2 prinsar

Har ni några namn klara än? Vi har ju tre pojkar sedan innan Loke, Grimm och Vide och stämmer läkarens utlåtande om att det är en tös i magen så kommer det antagligen bli en liten Runa.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015