• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Elesif

Hej allihopa!
    Jag är i vecka 21 och känner inte att bebisen sparkar lika hårt den här veckan mot förra då den var väldigt aktiv. Så jag blir ju lite orolig men jag känner ju iaf rörelser, det kanske är för att den har börjat sova mer.

Det står ju att de vid den här tiden börjar ha ett sovmönster, hur upplever ni bebisens sovmönster? 

• M82
    Elesif skrev 2015-06-04 13:16:04 följande:
    Hej allihopa! Jag är i vecka 21 och känner inte att bebisen sparkar lika hårt den här veckan mot förra då den var väldigt aktiv. Så jag blir ju lite orolig men jag känner ju iaf rörelser, det kanske är för att den har börjat sova mer. Det står ju att de vid den här tiden börjar ha ett sovmönster, hur upplever ni bebisens sovmönster? 

Vår bm sa att man ska känna rörelser varje dag fr. vecka 25, kan ju hända att din bebis svängt sig och sparkar inåt och därför känns det inte lika mkt. En sak jag märkt oxå är att om jag har en stressig dag på jobbet så tycker jag mig inte känna bebisen lika mkt/ofta, men när jag är hemma och ligger i soffan och vilar är det full fart i magen. Bebisen vaggas ju oxå när du rör dig och kanske sover mer när du är uppe och gör grejer. Miin lilla är mest aktiv när jag ligger ner, ex. på kvällarna i tv soffan, på natten och på morgonen. Att jag inte känner så mkt på dagen vet jag inte om det beror på stress eller att bebisen faktiskt sover, men visst e det mysigt med alla små buffar och puffar man börjat känna. (V. 22+4)
  • lindstroom

Ska på RUL imorgon och nu börjar nervositeten närma sig! Är i vecka 20+2 idag så har fått väntat ett tag men nu är det äntligen vår tur!! ????

• Elesif
    lindstroom skrev 2015-06-08 13:02:57 följande:

Ska på RUL imorgon och nu börjar nervositeten närma sig! Är i vecka 20+2 idag så har fått väntat ett tag men nu är det äntligen vår tur!! ????

Det är helt fantastiskt att få titta på det lilla livet så länge =)
    Lycka till!
  • Sofie mamma till 2 prinsar

Idag har vi varit på rul och just nu ser det ut som om mina tre pojkar kommer att få en lillasyster! Jag är i chock! :D

• Lemon
    Elesif skrev 2015-06-04 13:16:04 följande:

Hej allihopa!
    Jag är i vecka 21 och känner inte att bebisen sparkar lika hårt den här veckan mot förra då den var väldigt aktiv. Så jag blir ju lite orolig men jag känner ju iaf rörelser, det kanske är för att den har börjat sova mer.

Det står ju att de vid den här tiden börjar ha ett sovmönster, hur upplever ni bebisens sovmönster? 

Jag har börjat märka att vår lille är mest aktiv på förmiddagen vid 8-10 och sen på kvällen efter 18-19 ungefär. :)
    Det märks att de börjar få en egen dygnsrytm nu.
  • Lemon
    Judiths skrev 2015-06-03 14:26:23 följande:
    Vi hade som sagt ingen vinteroverall, däremot en åkpåse som användes flitigt tills dottern var 2,5 år. För oss kändes det inte som bortslösade pengar. Ofta praktiskt att kunna ha henne i åkpåsen med vanliga kläder i, t ex om vi rörde oss in och ut ur bussar och affärer. Perfekt också om barnet somnat under promenaden och man inte vill att h*n ska bli för varm, bara att öppna upp åkpåsen så ligger bebisen där i vanliga kläder.

För någon annan kanske den är onödig men för oss har den underlättat mycket.
    Jag tänker också satsa mycket på åkpåse. Känns praktiskt och bra då man bara kan lyfta ur bebisen ur påsen när man gå in någonstans i affär/hemma hos någon. Blir mer krångligt och varmt med overall då man måste öppna upp den varje gång man går in.
  • Lemon

Hur tänker ni andra kring er mammaledighet? Tar ni ut 7dagar i veckan, ska ni jobba något vid sidan av och när ansöker ni om er mammaledighet?

• tjockobbe
    Lemon skrev 2015-06-09 10:18:01 följande:

Hur tänker ni andra kring er mammaledighet? Tar ni ut 7dagar i veckan, ska ni jobba något vid sidan av och när ansöker ni om er mammaledighet?

Tog ut 6 dagar i veckan med dottern, då jag jobbar 6 dagar i veckan. Kommer bli lika med denna. Eventuellt kommer jag försöka få jobba söndagar på jobbet denna gången, enbart för lite extra inkomst.

Jag har lämnat in papper till min arbetsgivare om graviditetspenning. Så fort de är inskickade, eller skickade tillbaka till mig, så kommer jag skicka in en ansökan om graviditetspenning 12 augusti till och med 13 oktober. Sen kommer jag nog tyvärr få plocka föräldradagar, eller om jag ska gå utan ersättning då jag inte har några semesterdagar kvar då.

Vera 130923 | Bebis 151024 | Läs tinastandar.blogg.se
  • Tramses

Jag ska vara hemma så länge det bara går. Mina två tidigare barn är också hemma.

Om det går ska jag inte ta ut några dagar första året, och sedan jobba varannan helg så att jag "bara" behöver ta ut fyra dagar i veckan efter att barnet har fyllt ett. Räknar med att kunna vara hemma ca tre år då.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015