• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • MyRoundabout
    Sofie mamma till 2 prinsar skrev 2015-06-10 10:33:54 följande:

Har ni några namn klara än? Vi har ju tre pojkar sedan innan Loke, Grimm och Vide och stämmer läkarens utlåtande om att det är en tös i magen så kommer det antagligen bli en liten Runa.

Vi gillar Alice, Astrid och Elise till vår tjej, men det känns nästan omöjligt att bestämma nåt! Helst vill jag ha en låååång lista att välja från sen när bebis är född, men vi har kört fast lite. 
  • Pojkmamma86

Vi har inga namn klara med har gjort listor med pojk- och flicknamn :) äldsta pojken va namnlös i 5 veckor, andra barnet hade vi ett pojk och ett flicknamn på redan i magen, får se hur vi gör den här gången.

• Lemon
    Tramses skrev 2015-06-09 13:46:59 följande:

Jag ska vara hemma så länge det bara går. Mina två tidigare barn är också hemma.

Om det går ska jag inte ta ut några dagar första året, och sedan jobba varannan helg så att jag "bara" behöver ta ut fyra dagar i veckan efter att barnet har fyllt ett. Räknar med att kunna vara hemma ca tre år då.

Jag gjorde liknande med första barnet. Jag tog knappt ut några föräldradagar alls och jobbade istället varannan helg och fick ut ca 3-4000kr i månaden medan mannen fick ut ca 14000kr. Vi levde väldigt billigt. Numera blir jag tvungen att ta ut många fler dagar, pga att vi lever mycket dyrare med boende, bensin, ett barn mm. Min man vill att jag tar ut 7dagar/vecka bara för att klara det ekonomiskt. Själv vill jag ta ut så lite som möjligt för att kunna vara hemma längre eller kunna spara dagar till lov mm senare när barnet är äldre.
  • Lemon

Är det någon som har erfarenhet av Bugaboo-vagn? Jag funderar på att leta upp en begagnad sådan. Fördelar/nackdelar?
    Sist hade jag en Emmaljunga.

• Nollfantasi

Vi har en bugaboo buffalo som vi hade till sonen för 2 år sen. Vi har varit supernöjda med den då vi bor utanför stan och går en del på grusvägar. Dock är den helt ok inne i stan! För några månader sen köpte vi en babyjogger city GT som är betydligt smidigare och tar mindre plats i bilen men det går inte riktigt att jämföra en sulky med en kombivagn

Vi kommer iaf inte byta ut Buffalon utan använda samma vagn till lillasyster

Lemon skrev 2015-06-10 15:53:22 följande:

Är det någon som har erfarenhet av Bugaboo-vagn? Jag funderar på att leta upp en begagnad sådan. Fördelar/nackdelar?

Sist hade jag en Emmaljunga.

• chazbo

Vi har två söner sen innan och tredje kommer också bli en son. Vi har i princip bestämt att han ska heta Truls.

Vi har beställt en Bugaboo Buffalo. Enligt mig är Bugaboo den absolut bästa vagnen i alla kategorier och jag har ändå haft ganska många vagnar genom åren. 

Vi kommer som sagt att ta tre dagar i veckan och min man ca sex dagar. På så sätt kommer vi kunna vara hemma ett tag, men ändå spara dagar till senare. 

• mammalovis
    Sofie mamma till 2 prinsar skrev 2015-06-10 10:33:54 följande:
    Har ni några namn klara än? Vi har ju tre pojkar sedan innan Loke, Grimm och Vide och stämmer läkarens utlåtande om att det är en tös i magen så kommer det antagligen bli en liten Runa.
    Vi har Isabell, Ronja och Wilda i familjen. Ronja fick sitt namn med tanke på sitt långa födsloskrik (2 dygn senare konstaterades en nyckelbensfraktur orsakad av en snabb födsel). Wilda gav mig mycket sammandragningar under graviditeten och hade huliganen och Wilda/Vilde som arbetsnamn. Efter en snabb förlossning med ilfart i 120-140 till förlossningen och 9-11 minuter där kändes namnet Wilda mest passande efter engelskan då Vilda kommer från ordet strid. Hon har stor egen vilja så hon lever upp till sitt namn.
    Isabell är sambons dotter sedan tidigare så där vet jag inte om det finns någon koppling alls.

Nu tror vi att vi väntar en pojke och där är det blankt med namn. Jag tycker det är jättesvårt att hitta bra namn. Hade det blivit en flicka gillar jag t ex Malva, Safira, Diana, men de går inte hem hos sambon. Jag föredrar ett tvåstavigt namn då det blir färre smeknamn och lättare för barnet att skriva och uttala. Mattis och Mio är väl tänkbart, men känns väldigt mjuka. Annars finns det alldeles för många fula gubbnamn och det räcker ju med att namnet under de 70-80 vanligaste.

• oldy

Hej!

Jag var med i novembergruppen tills jag på RUL blev flyttad till 30 oktober, så jag hoppar in här om det är ok. :)

Har en dotter som fyller 2 år i september, och bebisen i magen är en lillebror! <3

• Sofie mamma till 2 prinsar
    mammalovis skrev 2015-06-10 18:39:33 följande:
    Vi har Isabell, Ronja och Wilda i familjen. Ronja fick sitt namn med tanke på sitt långa födsloskrik (2 dygn senare konstaterades en nyckelbensfraktur orsakad av en snabb födsel). Wilda gav mig mycket sammandragningar under graviditeten och hade huliganen och Wilda/Vilde som arbetsnamn. Efter en snabb förlossning med ilfart i 120-140 till förlossningen och 9-11 minuter där kändes namnet Wilda mest passande efter engelskan då Vilda kommer från ordet strid. Hon har stor egen vilja så hon lever upp till sitt namn.
    Isabell är sambons dotter sedan tidigare så där vet jag inte om det finns någon koppling alls.

Nu tror vi att vi väntar en pojke och där är det blankt med namn. Jag tycker det är jättesvårt att hitta bra namn. Hade det blivit en flicka gillar jag t ex Malva, Safira, Diana, men de går inte hem hos sambon. Jag föredrar ett tvåstavigt namn då det blir färre smeknamn och lättare för barnet att skriva och uttala. Mattis och Mio är väl tänkbart, men känns väldigt mjuka. Annars finns det alldeles för många fula gubbnamn och det räcker ju med att namnet under de 70-80 vanligaste.

Vad mysigt med kopplingarna till namnen! :)
  • Sofie mamma till 2 prinsar
    oldy skrev 2015-06-10 20:34:36 följande:

Hej!

Jag var med i novembergruppen tills jag på RUL blev flyttad till 30 oktober, så jag hoppar in här om det är ok. :)

Har en dotter som fyller 2 år i september, och bebisen i magen är en lillebror! <3

Vad kul! Då har vi samma bf! :)
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015