• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • LadyViolet
    Mira14 skrev 2015-05-23 07:32:47 följande:

Hej på er,

Hur mycket har ni gått upp i vikt?

Vågen pekar ständigt uppåt för mig och jag börjar bli smått stressad.. Går in i vecka 22 i morgon och har redan gått upp 8 kg. Är det normalt? Jag var helt normalviktig innan jag blev gravid, tränade intensivt cirka 6 gånger i veckan, nu cirka 4 fast mindre intensiva pass. Jag äter som innan jag blev gravid så inga speciella cravings alls. Magen har precis börjat puta så jag fattar inte riktigt vart alla kilon sitter. Låren har iof blivit lite större, och brösten mycket större så visst lite sitter ju där...

Jag har lyckats läsa mig till att jag ska få upp totalt 15 kg under graviditeten men det känns ju som jag kommer passera..

Någon som vet i vilka veckor man går upp mest i vikt?

Som andra skriver så är det väldigt olika! Men om du tränar mkt så kanske du har mkt muskler men lägre fettprocent är lägre än hos medelkvinnan och då kanske kroppen vill kompensera upp det på något vis?

Jag vet bara att förra gången jag blev gravid vägde jag ca 4-5 kg mindre från start än vad jag gör nu, men redan vid v.10 hade jag jag gått upp 5 kg trots illamående. Nu vägde jag som sagt mer från början men har bara gått upp 4 kg i v.19. Det är som att kroppen redan har en färdig agenda när det gäller viktuppgången, och så länge man äter sig mätt genom allsidig kost (och självklart ska man kunna ta en bulle då och då) så tror jag man kan vara lugn. Då blir det precis så som är bäst för din kropp och bebis
  • Tramses

Med mitt första barn gick jag upp 18 kg, varav mycket var vätska. Gick snabbt ner till startvikt igen.

Med andra åt jag som en häst, chips, godis och en massa skir. Var dessutom stillasittande från v 20.

Gick upp 12 kilo och rasade i vikt när bebisen var ute så hamnade på underviktig och alla trodde att jag var sjuk.

Noja inte alls över vikten den här gången och väger mig bara hos bm. Försök att inte tänka så mycket på det. Det är mer än bebisen som väger. Mer blod, fostervatten mm. Din bm kommer att säga till om det går överstyr.

• Mira14

Tack för era svar angående viktökningen! Jag vet att alla är väldigt olika men det är så läskigt när vågen stadigt går uppåt utan att jag känner mig det minsta tjockare egentligen. Min vikt har stått stilla oavsett vad jag ätit tidigare så det är lite ovant, men det är väl vad min kropp behöver just nu kanske. Det är möjligt att det stannar av lite snart också. Men jag bävar dessutom lite för bikinisäsongen som närmar sig eftersom alla verkar tycka det är fritt fram att kommentera en gravid kvinnas kropp..

• LadyViolet
    Mira14 skrev 2015-05-23 18:51:10 följande:

Tack för era svar angående viktökningen! Jag vet att alla är väldigt olika men det är så läskigt när vågen stadigt går uppåt utan att jag känner mig det minsta tjockare egentligen. Min vikt har stått stilla oavsett vad jag ätit tidigare så det är lite ovant, men det är väl vad min kropp behöver just nu kanske. Det är möjligt att det stannar av lite snart också. Men jag bävar dessutom lite för bikinisäsongen som närmar sig eftersom alla verkar tycka det är fritt fram att kommentera en gravid kvinnas kropp..

Förstår precis vad du menar, och jag är så trött på det. Både kommentera ens kropp och ge en massa råd man inte vill ha. Häromdagen blev jag påhoppad på apoteket av en anställd när jag ville köpa halstabletter. Är förkyld och har jätteont i halsen och ville veta ha en tablett jag kunde ta till natten för att kunna somna. Finns 2 st man kan ta som gravid, men hon tyckte minsann man skulle avstå läkemedel helt och hållet. Blev så sjukt irriterad! Vi måste bli bättre på att säga ifrån när vi får såna kommentarer, både när det gäller våra kroppar och andra omdömesfrågor. Bara för att man är gravid är man inte dum i huvudet.
  • Voluspa

Hej! Tänkte höra om jag får hoppa in här? Jag har bf den 29/10.. 
    Jag har en dotter på 2,5 sen tidigare samt mina två tvillingpojkar som föddes i oktober 2014 men som tyvärr nu är änglabarn..  Vi är nu gravida igen och hoppas verkligen detta kommer gå bra..  Jag är 26 år och bor i Täby.. nån mer i sthlmsområdet? 

• mammalovis
    Mira14 skrev 2015-05-23 07:32:47 följande:
    Hej på er,

Hur mycket har ni gått upp i vikt?

Vågen pekar ständigt uppåt för mig och jag börjar bli smått stressad.. Går in i vecka 22 i morgon och har redan gått upp 8 kg. Är det normalt? Jag var helt normalviktig innan jag blev gravid, tränade intensivt cirka 6 gånger i veckan, nu cirka 4 fast mindre intensiva pass. Jag äter som innan jag blev gravid så inga speciella cravings alls. Magen har precis börjat puta så jag fattar inte riktigt vart alla kilon sitter. Låren har iof blivit lite större, och brösten mycket större så visst lite sitter ju där...

Jag har lyckats läsa mig till att jag ska få upp totalt 15 kg under graviditeten men det känns ju som jag kommer passera..

Någon som vet i vilka veckor man går upp mest i vikt?
    Jag tror det är väldigt individuellt hur man går upp i vikt. Jag kollade i en gammal tråd över min första graviditet och då såg det ut så här:

först gått ned 2,5 kg
    v 20 + 2,5 kg jämfört med inskrivningen
    v 25 + 5,8 kg
    v 29 + 7,7 kg
    v 32 + 8.0 kg
    v 37 + 9,6 kg
    v 39 + 9,6 kg

Sedan har jag aldrig varit den som samlat på mig vätska och dessutom inte haft någon aptit under hela graviditeten, å andra sidan har jag haft svårt att gå ned gravidkilona. Första barnet vägde 2890 och inte ens den vikten hade jag tappat efter några dagar när jag ställde mig på vågen då jag blev hungrig och törstig som aldrig förr av amningen.

Nästa barn föddes knappt 2,5 år efter. Vid den inskrivningen låg jag 5 kg plus mot första. Den här gången plus 3 kg mot första graviditeten, så på grund av dålig aptit och illamående tappade jag i vikt i början. Nu har vikten äntligen börjat vända, så jag har nog gått upp 1-2 kg mot inskrivningen skulle jag gissa. Det har varit jobbigt att förlora i vikt och inte känna att man har plats i magen att äta mer. Jag äter fler mellanmål när jag jobbar, men mindre till de två lagade målen. Å andra sidan är jag inte underviktig heller, så det finns lite att ta av. Jag väger ju ändå ca 6 kg mer än när jag dansade 4-5 pass i veckan och vägde som minst, mot ingenting nu. Jag har ca 1,5 km till jobbet som jag går varje dag, men de senaste två veckorna har det varit en massa vab, så vi har varit mer hemmasittande. Min trivselvikt utan ansträngning låg innan barnen på nuvarande inskrivningsvikt. Vi får se vart denna graviditet landar. Jag är både tröttare och latare den här gången, så det kan ju sätta sina spår.
  • svea74
    Mira14 skrev 2015-05-23 18:51:10 följande:

Jag känner exakt som du. Jag brukade också träna 6pass/vecka och är nu rätt obekväm med att inte kunna kontrollera min viktuppgång. Det blir stress för mig. Och så svullnar kroppen pga vätska. Varför liksom. Vad ska kroppen med en massa vätska till! Blir nästan förbannad :)

Så jag kan ana hur du känner.

Men som nån skrev, det är nog dags att bara försöka åka med på tåget. Inte tappa det helt självklart men äta bra och som vanligt. Träna det man orkar osv.
  • Hoppanloppan
    Skogisen skrev 2015-05-23 22:36:37 följande:

En fråga till er som känner bebisen, var i magen känner ni den?

Min tjej ligger vid troskanten och där känner jag henne böka/småsparka :)
  • Skogisen
    Hoppanloppan skrev 2015-05-23 22:55:46 följande:
    Min tjej ligger vid troskanten och där känner jag henne böka/småsparka :)
    Ok, så svårt o veta vad o var man ska känna o bubblar magen hela tiden blir det ju knte lättare :p
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015