• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Annapanna2

Jag är 25 och väntar vårt första barn, Bf 6 november! Dock sa barnmorskan igår att det finns tecken på att hon kan bli lite tidig. Hon har varit fixerad sen v. 32+0 (kändes väldigt tydligt!) och mitt blodsocker verkar börja sjunka nu (typ 1-diabetiker) vilken det vanligtvis inte gör förrän närmare förlossningen. Spännande det här, vi får väl se om hon är tidig eller om jag kanske sätts igång på bf... Jag har väldigt mycket sammandragningar, vissa känns nog som förvärkar. Gjorde ctg igår som visade 8-9 tydliga sammandragningar under 20 minuter! Vi börjar bli ganska klara med alla förberedelser i alla fall och ska väl börja packa BB-väskan lite smått :)

• Damdis
    Simone skrev 2015-09-24 11:48:23 följande:

Var hos bm igår på en vanlig kontroll. Hon upptäckte äggvita i urinen samt att jag hade högt blodtryck (har haft väldigt lågt annars och ingen äggvita alls) hon började prata om havandeskapsförgiftning och kände hur jag fick panik. Har en sån jäkla otrevlig barnmorska så att försöka prata med henne är omöjligt, va så frustrerad och arg på henne så kommer tyvärr inte ihåg vad värdena låg på.... Hon avslutade besöket med att säga "om du nu är så orolig så får du väl ringa förlossningen"

Känns som att jag har alla symtom också... Huvudvärk har jag fått dom senaste två veckorna (inte haft det under hela graviditeten) ont på höger sida har jag konstant, nu vet jag inte om det är för att lilltjejen ligger och sparkar mycket där eller om det är något annat, har gått upp ganska mycket i vikt dom senaste två veckorna, har även börjat må lite illa.

Så min fråga är, har någon av er haft det? Om jag nu skulle ha det är det någon som vet vad dom gör då? Är ju i v 38 nu

Vilken idiot :( det kan ju bli allvarligt fort! Det är hennes jobb att fortsätta "utredningen". Ofta får man göra blodprover för att se om t.e.x. levern är påverkad och framförallt ev. igångsättning beroende på hur allvarligt det är. Med en sån barnmorska hade jag ringt förlossningen och förklarat läget! Jag brukar ha högre blodtryck hos bm (ca 130/80 - 135/85) så jag fick med mig blodtrycksmätare hem och stickor för att kolla urinen varannan dag bara för att se så det inte sticker iväg och nu hemma ligger trycket på 120/75 ungefär i snitt så so far so good. Hon är verkligen jättenoggrann och har typ läxförhört mig på symptom för havandeskapsförgiftning trots att det endast var blodtrycket som var taget hos henne som skulle kunna vara ett tidigt symptom. Det borde din också vara!! Fick du ingen ny tid bokad för att se om det ser likadant ut då eller något alls??
  • garin
    Damdis skrev 2015-09-24 09:25:41 följande:
    Jag är i vecka 39 nu och herrn är fortfarande ruckbar, det jag fick höra av bm var att lägga mig ner om vattnet går, för säkerhetsskull, var det något du också fick uppleva? Han ligger inte högt upp eller så 
    Hmm nej det har jag inte hört något om, och förlossningen startade inte med vattenavgång heller så vet inte riktigt. Kanske hade man fått rådet om så blivit fallet
  • Sofie mamma till 2 prinsar

Jag väntar mitt 4:e barn och har haft havandeskapsförgiftning under min första samt tredje graviditet. Ring förlossningen och be om att få komma på en kontroll. Mina har blivit akuta och första kom med snitt i 37+5 och tredje i 35+6. Nu har jag precis varit på bm-koll imorse vilket resulterade i inskrivning på fl direkt med ett blodtryck på 170/107 och en 2:a på äggvita (3 är Max). Blodprov visar på viss påverkan på levern men eftersom jag är i v. 34+5 så ska jag observeras och ges andra mediciner först. Är man i v. 38 brukar de inte dra ut på det hela om man nu har konstaterad hf.

• Simone
    Damdis skrev 2015-09-24 12:28:04 följande:

Vilken idiot :( det kan ju bli allvarligt fort! Det är hennes jobb att fortsätta "utredningen". Ofta får man göra blodprover för att se om t.e.x. levern är påverkad och framförallt ev. igångsättning beroende på hur allvarligt det är. Med en sån barnmorska hade jag ringt förlossningen och förklarat läget! Jag brukar ha högre blodtryck hos bm (ca 130/80 - 135/85) så jag fick med mig blodtrycksmätare hem och stickor för att kolla urinen varannan dag bara för att se så det inte sticker iväg och nu hemma ligger trycket på 120/75 ungefär i snitt så so far so good. Hon är verkligen jättenoggrann och har typ läxförhört mig på symptom för havandeskapsförgiftning trots att det endast var blodtrycket som var taget hos henne som skulle kunna vara ett tidigt symptom. Det borde din också vara!! Fick du ingen ny tid bokad för att se om det ser likadant ut då eller något alls??

Jag fick tjata mig till ett besök nästa onsdag. Hade ingen lust att gå två veckor med denna oro, en vecka räcker...

Men som du säger, ska nog ringa förlossningen och rådfråga lite
  • Damdis
    garin skrev 2015-09-24 12:30:39 följande:
    Hmm nej det har jag inte hört något om, och förlossningen startade inte med vattenavgång heller så vet inte riktigt. Kanske hade man fått rådet om så blivit fallet
    Det hoppas jag inte min heller gör, även om det hade varit skönt med ett säkert tecken på att det snart är dags Glad hon menade på att navelsträngen då kan hamna i kläm, även om hon hade svårt att tro att det kunde bli så då han ligger långt ner... men för att vara på säkra sidan. Känns dock lite opraktiskt att lägga sig ner när man troligtvis vill springa omkring och packa osv nu när jag tänker efter Obestämd
  • garin
    Damdis skrev 2015-09-24 12:39:32 följande:
    Det hoppas jag inte min heller gör, även om det hade varit skönt med ett säkert tecken på att det snart är dags Glad hon menade på att navelsträngen då kan hamna i kläm, även om hon hade svårt att tro att det kunde bli så då han ligger långt ner... men för att vara på säkra sidan. Känns dock lite opraktiskt att lägga sig ner när man troligtvis vill springa omkring och packa osv nu när jag tänker efter Obestämd
    Eller hur, man går ju och är smått nojig över det här med vattnet ändå som det är, just för den opraktiska sakens skull.. Jag jobbar dessutom fram till en vecka innan bf så får hoppas det inte sker nåt på jobbet eller så. Får skitroliga bilder i huvudet hur jag får typ kasta mig raklång på golvet på mitt kontor typ :D packat har jag gjort, allt utom hårborste för det är enda saken jag bara har en av liksom ;) förra gången gick man ju hemma och packade in i det sista (som tur var utan vatten, dock fick jag en
    s k teckningsblödning)
  • svejo

Jag är 32 och väntar mitt tredje barn med bf 11/10. Har två grabbar födda 09 och 11. Detta har varit den jobbigaste graviditeten då jag i v 30 började må så fruktansvärt illa. Känner mig helt orkeslös och vill bara ha tillbaks min gamla kropp. Har gått över med de andra två så jag har ställt in mig på det nu också även om man hoppas att han skulle vilja titta ut lite tidigare.

• Simone
    Sofie mamma till 2 prinsar skrev 2015-09-24 12:37:48 följande:

Jag väntar mitt 4:e barn och har haft havandeskapsförgiftning under min första samt tredje graviditet. Ring förlossningen och be om att få komma på en kontroll. Mina har blivit akuta och första kom med snitt i 37+5 och tredje i 35+6. Nu har jag precis varit på bm-koll imorse vilket resulterade i inskrivning på fl direkt med ett blodtryck på 170/107 och en 2:a på äggvita (3 är Max). Blodprov visar på viss påverkan på levern men eftersom jag är i v. 34+5 så ska jag observeras och ges andra mediciner först. Är man i v. 38 brukar de inte dra ut på det hela om man nu har konstaterad hf.

Oj hjälp, är livrädd för snitt :(

Usch vad jobbigt, hoppas allt går bra för dig och bebisen i magen
  • Damdis
    garin skrev 2015-09-24 12:54:05 följande:
    Eller hur, man går ju och är smått nojig över det här med vattnet ändå som det är, just för den opraktiska sakens skull.. Jag jobbar dessutom fram till en vecka innan bf så får hoppas det inte sker nåt på jobbet eller så. Får skitroliga bilder i huvudet hur jag får typ kasta mig raklång på golvet på mitt kontor typ :D packat har jag gjort, allt utom hårborste för det är enda saken jag bara har en av liksom ;) förra gången gick man ju hemma och packade in i det sista (som tur var utan vatten, dock fick jag en
    s k teckningsblödning)
    Haha det hade varit en syn! Jag jobbar inte längre (bf nästa fredag) men mår väldigt bra så jag har inga problem att ta en promenad till affären och bära tunga kassar hem själv men tänk om det händer när man är ute, ensam.. ska man lägga sig ner på asfalten då och ringa...? 112? Taxi? Sambon som har sitt jobb 40 min bort? Ja jag vet inte :D min bb-väska blir halvt upp-packad hela tiden. "Åh jag vill ju ha på mig de mjukisbyxorna nu!" eller just den tröjan, eller vad det nu kan vara och sen måste jag tvätta om det haha. NÅGOT som är planerat att hänga med i bb väskan kommer helt enkelt inte göra det ;)
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015