• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Iowhannah
    Skogisen skrev 2015-09-22 15:50:23 följande:

Shit va mycke man hinner o orkar tänka så här andra veckan man går hemma på heltid, nu har jag suttit o klurat på det här med graviditetspenning, har sett att man Max kan få 709:-/dag men är det för varje dag eller är det för varje dag i månade? Menar antingen blir det ju Max ca 14180/månad före skatt eller så blir ca21270:-/månaden före skatt, någon som vet?

Jag kollade på Mina Sidor senast i dag. Det verkar som att man får graviditetspenning sju dagar i veckan. Så varje dag i månaden. Du är ju ändå inte tillåten att jobba, därför får du graviditetspenning.
  • Skogisen
    Iowhannah skrev 2015-09-22 16:01:44 följande:
    Jag kollade på Mina Sidor senast i dag. Det verkar som att man får graviditetspenning sju dagar i veckan. Så varje dag i månaden. Du är ju ändå inte tillåten att jobba, därför får du graviditetspenning.
    Sant då blir det inte så svidande i plånboken som jag först räknat med :)
  • Iowhannah
    Embla twopointoh skrev 2015-09-22 15:46:20 följande:

Du tillför kemikalier när du tvättar också, om man ska vara petig. För att inte tala om de kemikalier du matar ditt barn med, både via din egen mat (om du ammar) och senare när barnet börjar äta fast föda (även ekologiska varor innehåller kemikalier).

Det finns en lagstiftning från 2009 om vad leksaker, inkluderat gosedjur, får innehålla för något, som är mycket strängare än för t.e.x. kläder. Nu struntar vissa producenter i detta, men de större, mer etablerade märkena kan man ändå köpa utan allt för stora betänkligheter. Det är lågprisvarorna man ska se upp med, i allmänhet.

Ja jo, jag vet. Det är mycket att tänka på egentligen. Jag försöker vara så medveten som möjligt, kanske ännu mer nu när det kommer en liten. Det skadar ju ändå inte att tvätta gosedjur. Speciellt som de jag har är såna man får på köpet eller i babyboxar. Tvivlar på att de är av superkvalitet.
  • mammalovis
    Skogisen skrev 2015-09-22 15:45:50 följande:
    Jag har tvingat karln att han ska va hemma sina första 10dagar, sen jobbar han bara 5mins promenad hemifrån så förhoppningsvis får jag en liten andningspaus på lunchen oxå då man kanske kan få lyckas duscha i lugn o ro :) har ju oxå stora bonusbarn o en mamma inte allt för långt bort, har sagt att nån natt emellan åt kanske jag kommer behöva få pumpa ur så karln kan sköta liten själv o jag får plugga igen öronen o lägga mig i källaren o sova :) så kanske kommer funka, håller tummarna, är egentligen inte orolig för amningen kanske mest för att jag inte tycker det skulle va en världskatastrof om det inte funkar, naturligtvis skönt om det funkar o man alltid har med sig maten till den lilla men man ska ju inte kämpa ihjäl sig o känna sig dålig om det bara inte går...
    Det låter som du har tänkt igenom det och har kloka tankar. Amningen är visserligen bra för barnet, men inte så till den grad att mamman går under av trötthet.

Jag har en kompis som tidigare varit sjukskriven för utmattningsdepressioner. De fick kämpa hårt med ivf för att bli gravida och sedan när barnet kom så gick hon inte ordentligt upp i vikt och min kompis kämpade och kämpade med amningen. Det slutade med att hon inte sov på flera dygn av oro och allt eskalerade. Till slut fick hon bli inlagd med elchocksterapi och pappan fick ta över föräldraledigheten. Idag är dottern 4 år och hon mår bra, men de hade en oerhört tuff start och hon var orolig för hur det gick med anknytningen i den vevan. Nu är visserligen enda barnet oftast väldigt bortskämt med mycket föräldratid, men jag undrar om inte hon kompenserar dottern fortfarande, för så fort hennes dotter visar minsta missnöje har hon inte tid att prata i telefon längre. Mina barn får ibland ha tålamod att vänta då de inte kan vara universums medelpunkt som allt snurrar runt, för så är det överallt annars i samhället.

Så var rädda om varandra, så får vi hoppas att ni slipper drabbas igen. Oftast är det ju så mycket press runt bebislivet att man ska vara superlycklig och man ska umgås en massa och fortsätta ha ett aktivt liv med träning, fint hem o s v, vilket inte bli bra tidsmässigt för någon. Så ta det för vad det är och gör bara det mest nödvändiga om ni inte orkar mer. Bättre att sova/vila när bebisen sover än flänga runt och skura minsta vrå. Disken och dammråttorna brukar inte rymma precis. Avstyr besök de dagar ni inte orkar och vill ni så kan de som kommer få ta med fika också, man måste inte ge värsta servicen.

Sedan kan amningshormonerna göra en knäpp. Jag var galen på sambon när jag kom hem från bb. Visst att han hade träffat oss mycket, men det minsta man kunde begära var att jag inte behövde se vad han ätit de senaste dagarna i form av tallrikar, kartonger, matrester mm, då vi hade både diskmaskin och soppåse. Så jag städade för att kunna trivas inför kommande besök innan jag hade ro att sitta ner och ta det lugnt. Ja, besöken fick dröja några dagar tills vi hade landat. Jag födde på måndagen, kom hem på torsdagen och bonusbrorsan kom på lördagen. Sedan kom nog inte våra föräldrar förrän veckan efter, så det var lite lagom. Ja, just när svärmor kom hade jag världens mjölkstockning så hon undrade om jag var på väg ut när jag satt i fleecemorgonrock och vinterjacka på mig inomhus för jag frös så. Det var ju lite svårt att be henne vända hem efter 10 mil när hon var halvvägs, så det var bara att gilla läget.
  • Skogisen
    mammalovis skrev 2015-09-22 19:44:20 följande:
    Det låter som du har tänkt igenom det och har kloka tankar. Amningen är visserligen bra för barnet, men inte så till den grad att mamman går under av trötthet.

Jag har en kompis som tidigare varit sjukskriven för utmattningsdepressioner. De fick kämpa hårt med ivf för att bli gravida och sedan när barnet kom så gick hon inte ordentligt upp i vikt och min kompis kämpade och kämpade med amningen. Det slutade med att hon inte sov på flera dygn av oro och allt eskalerade. Till slut fick hon bli inlagd med elchocksterapi och pappan fick ta över föräldraledigheten. Idag är dottern 4 år och hon mår bra, men de hade en oerhört tuff start och hon var orolig för hur det gick med anknytningen i den vevan. Nu är visserligen enda barnet oftast väldigt bortskämt med mycket föräldratid, men jag undrar om inte hon kompenserar dottern fortfarande, för så fort hennes dotter visar minsta missnöje har hon inte tid att prata i telefon längre. Mina barn får ibland ha tålamod att vänta då de inte kan vara universums medelpunkt som allt snurrar runt, för så är det överallt annars i samhället.

Så var rädda om varandra, så får vi hoppas att ni slipper drabbas igen. Oftast är det ju så mycket press runt bebislivet att man ska vara superlycklig och man ska umgås en massa och fortsätta ha ett aktivt liv med träning, fint hem o s v, vilket inte bli bra tidsmässigt för någon. Så ta det för vad det är och gör bara det mest nödvändiga om ni inte orkar mer. Bättre att sova/vila när bebisen sover än flänga runt och skura minsta vrå. Disken och dammråttorna brukar inte rymma precis. Avstyr besök de dagar ni inte orkar och vill ni så kan de som kommer få ta med fika också, man måste inte ge värsta servicen.

Sedan kan amningshormonerna göra en knäpp. Jag var galen på sambon när jag kom hem från bb. Visst att han hade träffat oss mycket, men det minsta man kunde begära var att jag inte behövde se vad han ätit de senaste dagarna i form av tallrikar, kartonger, matrester mm, då vi hade både diskmaskin och soppåse. Så jag städade för att kunna trivas inför kommande besök innan jag hade ro att sitta ner och ta det lugnt. Ja, besöken fick dröja några dagar tills vi hade landat. Jag födde på måndagen, kom hem på torsdagen och bonusbrorsan kom på lördagen. Sedan kom nog inte våra föräldrar förrän veckan efter, så det var lite lagom. Ja, just när svärmor kom hade jag världens mjölkstockning så hon undrade om jag var på väg ut när jag satt i fleecemorgonrock och vinterjacka på mig inomhus för jag frös så. Det var ju lite svårt att be henne vända hem efter 10 mil när hon var halvvägs, så det var bara att gilla läget.
    Fördelen med mammor är ju att dom oxå fött barn så borde ju ha lite förståelse, har folk omkring mig så tror dom ska få komma o hälsa på på BB, har bara skrattat o skakat på huvudet åt dom, blir förvånad om någon annan än karln får va där med mig, kan ju förstås förändras men är rätt privat av mig o gillar att ha min egen tid med min absolut närmsta familj så resten får helt enkelt vänta tills jag säger ok :) är inte nån pedant nu så gissar att det blir samma sen, har två hundar hemma som är ute i skogen varje dag o drar in skit, försöker ta det värsta med dammsugaren varje dag men skulle jag missa en dag dör jag inte :P är dessutom ingen bullmorsa så ska gästerna ha fika får det antingen leva med ballerina kex eller så får dom ha med sig själva hihi
  • Iowhannah
    Skogisen skrev 2015-09-22 16:04:48 följande:

Sant då blir det inte så svidande i plånboken som jag först räknat med :)

Förmodligen inte. Om jag räknade rätt så kommer jag få mer nu än när jag är föräldraledig (fast då tar jag förvisso bara ut mån-fre).
  • FrökenPD
    Karriärskvinna skrev 2015-09-21 22:50:38 följande:

Jag hade min första hemmadag idag, BF 7/10. Har lite kvar att fixa med för bäbisen, packa BB-väskan och så passar jag på att träffa lite kompisar så jag har nåt inbokat i all fall några dagar kommande veckor. Känner ingenting ännu så det känns som en stor risk att jag kommer gå över tiden...

När ska man egentligen köpa amnings-bh? Är det bättre att vänta tills bäbisen är ute? Kan man inte köpa en som är lite stor nu bara?

Kan ju uppmuntra med att alla mina 3 första kommit före bf utan att jag hade en endaste liten förvarning i form av förvärkar eller nått sånt :)
  • mammalovis
    FrökenPD skrev 2015-09-22 21:57:56 följande:
    Kan ju uppmuntra med att alla mina 3 första kommit före bf utan att jag hade en endaste liten förvarning i form av förvärkar eller nått sånt :)
    Apropå bf och födelse, så hittade jag en artikel i Må bra där man gjort en studie om kvinnors längd och födelsedatum. Inte vet jag hur signifikant den är, men den menade på att kortare personer föder tidigare än längre. Jag tror de skrev att en skillnad på 15 cm i längd gav en skillnad på 5 dagar, jag tror jämförelsen var mellan 160 cm och 175 cm.

Anledningen skulle vara att det fanns mindre plats i magen hos kortvuxna. Jag är 170 cm och har fött på bf-4 och bf. Min kompis som är riktigt kort födde 5,5 vecka innan. Det hade varit kul om det stämde på oss i tråden eller om det är mer slumpmässigt om födseln sker spontant.
  • Simone
    mammalovis skrev 2015-09-23 00:16:25 följande:

Apropå bf och födelse, så hittade jag en artikel i Må bra där man gjort en studie om kvinnors längd och födelsedatum. Inte vet jag hur signifikant den är, men den menade på att kortare personer föder tidigare än längre. Jag tror de skrev att en skillnad på 15 cm i längd gav en skillnad på 5 dagar, jag tror jämförelsen var mellan 160 cm och 175 cm.

Anledningen skulle vara att det fanns mindre plats i magen hos kortvuxna. Jag är 170 cm och har fött på bf-4 och bf. Min kompis som är riktigt kort födde 5,5 vecka innan. Det hade varit kul om det stämde på oss i tråden eller om det är mer slumpmässigt om födseln sker spontant.

Oj jisses det hoppas jag inte stämmer! Är 179 cm ovh har ingen lust att gå över tiden pga min längd haha :)
  • garin

Intressant det där med längden och förlossningsdag... Men det beror nog på så många olika faktorer att det inte är så enkelt ändå. Jag är 173 och födde på bf, vet många (betydligt kortare än mig) som gått över med mer än en vecka. Syrran (177cm) födde sin dotter 5 veckor före bf..

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015