Oktoberbebisar 2015
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Shit va mycke man hinner o orkar tänka så här andra veckan man går hemma på heltid, nu har jag suttit o klurat på det här med graviditetspenning, har sett att man Max kan få 709:-/dag men är det för varje dag eller är det för varje dag i månade? Menar antingen blir det ju Max ca 14180/månad före skatt eller så blir ca21270:-/månaden före skatt, någon som vet?
Du tillför kemikalier när du tvättar också, om man ska vara petig. För att inte tala om de kemikalier du matar ditt barn med, både via din egen mat (om du ammar) och senare när barnet börjar äta fast föda (även ekologiska varor innehåller kemikalier).
Det finns en lagstiftning från 2009 om vad leksaker, inkluderat gosedjur, får innehålla för något, som är mycket strängare än för t.e.x. kläder. Nu struntar vissa producenter i detta, men de större, mer etablerade märkena kan man ändå köpa utan allt för stora betänkligheter. Det är lågprisvarorna man ska se upp med, i allmänhet.
Sant då blir det inte så svidande i plånboken som jag först räknat med :)
Jag hade min första hemmadag idag, BF 7/10. Har lite kvar att fixa med för bäbisen, packa BB-väskan och så passar jag på att träffa lite kompisar så jag har nåt inbokat i all fall några dagar kommande veckor. Känner ingenting ännu så det känns som en stor risk att jag kommer gå över tiden...
När ska man egentligen köpa amnings-bh? Är det bättre att vänta tills bäbisen är ute? Kan man inte köpa en som är lite stor nu bara?
Apropå bf och födelse, så hittade jag en artikel i Må bra där man gjort en studie om kvinnors längd och födelsedatum. Inte vet jag hur signifikant den är, men den menade på att kortare personer föder tidigare än längre. Jag tror de skrev att en skillnad på 15 cm i längd gav en skillnad på 5 dagar, jag tror jämförelsen var mellan 160 cm och 175 cm.
Anledningen skulle vara att det fanns mindre plats i magen hos kortvuxna. Jag är 170 cm och har fött på bf-4 och bf. Min kompis som är riktigt kort födde 5,5 vecka innan. Det hade varit kul om det stämde på oss i tråden eller om det är mer slumpmässigt om födseln sker spontant.
Intressant det där med längden och förlossningsdag... Men det beror nog på så många olika faktorer att det inte är så enkelt ändå. Jag är 173 och födde på bf, vet många (betydligt kortare än mig) som gått över med mer än en vecka. Syrran (177cm) födde sin dotter 5 veckor före bf..