• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Zchimla

För 1 vecka sedan vid den här tiden låg jag på förlossningen redo att rullas in på operation.

Till er som inte har fått än vill jag säga att om sista tiden sniglar sig fram så vänder det omgående efter att bebisen kommit och tiden går sen så fort att det känns som man inte hänger med.

• Skogisen
    Zchimla skrev 2015-10-30 07:32:52 följande:

För 1 vecka sedan vid den här tiden låg jag på förlossningen redo att rullas in på operation.

Till er som inte har fått än vill jag säga att om sista tiden sniglar sig fram så vänder det omgående efter att bebisen kommit och tiden går sen så fort att det känns som man inte hänger med.

Det sjuka är att även om det känns som att det är en evighet sedan jag va på Tul (för en vecka sen) så känns det som att du fick bebis igår :) bra tecken på att tiden rör sig framåt :)
  • Annapanna2

Hej allihop! Stort grattis till er alla som fått er bebis och stort hejarop till er som fortfarande väntar! Har inte skrivit på länge. Vi fick vår lilla Alice förra onsdagen, den 21 oktober kl. 06.11. Hon var 51 cm och vägde 4060 gram, i v. 37+4... Jag sattes igång pga alla förvärkar som både var regelbundna och smärtsamma. Krävdes två doser cytotec och sen var jag i fullt värkarbete! Allting gick väldigt bra fram tills krystvärkarna började och dom aldrig blev riktigt tillräckligt starka. Var fruktansvärt jobbigt då det höll på så länge. Dom satte värkstimulerande dropp och efter en stund blev bebisen påverkad och hjärtljuden sjönk så dom akutlarmade. Fyra personer tryckte ut henne genom magen vid krystvärkarna och sen slet dom ut henne när huvudet kom. Hon fick lite syrgas och hämtade sig direkt! Så fort hon började amma sa det plask och 1100 ml blod föll ur mig. Blev en förmiddag på operation men nu hämtar vi oss rätt bra! Och hon är helt ljuvlig så det är så värt det. Känner ändå att förlossningen var bra förutom just i slutet. Är imponerad över hur kroppen hämtar sig så fort efter blodförlusten. Nu är vi hemma och myser järnet hela dagarna!

• Kgb777

Oj vilken förlossning! Grattis till flickan och skönt att allt gick bra i slutändan! Stor för sin vecka. Får jag fråga om ni hade ett tidigare datum innan ultraljudet gjordes? Själv har jag ju planerat snitt på onsdag, men hoppas att det datumet stämmer. På Kub fick bm 9 nov och på Rul fick en annan bm 14 nov. Jag tyckte att det datumet var lite sent, det stämde bättre med egna beräkningar med 9 nov, så bm på Rul ändrade till 10 nov. Så nu blir det snitt den 4 november, hoppas att det datumet inte är för tidigt nu.

Annapanna2 skrev 2015-10-30 08:48:32 följande:

Hej allihop! Stort grattis till er alla som fått er bebis och stort hejarop till er som fortfarande väntar! Har inte skrivit på länge. Vi fick vår lilla Alice förra onsdagen, den 21 oktober kl. 06.11. Hon var 51 cm och vägde 4060 gram, i v. 37+4... Jag sattes igång pga alla förvärkar som både var regelbundna och smärtsamma. Krävdes två doser cytotec och sen var jag i fullt värkarbete! Allting gick väldigt bra fram tills krystvärkarna började och dom aldrig blev riktigt tillräckligt starka. Var fruktansvärt jobbigt då det höll på så länge. Dom satte värkstimulerande dropp och efter en stund blev bebisen påverkad och hjärtljuden sjönk så dom akutlarmade. Fyra personer tryckte ut henne genom magen vid krystvärkarna och sen slet dom ut henne när huvudet kom. Hon fick lite syrgas och hämtade sig direkt! Så fort hon började amma sa det plask och 1100 ml blod föll ur mig. Blev en förmiddag på operation men nu hämtar vi oss rätt bra! Och hon är helt ljuvlig så det är så värt det. Känner ändå att förlossningen var bra förutom just i slutet. Är imponerad över hur kroppen hämtar sig så fort efter blodförlusten. Nu är vi hemma och myser järnet hela dagarna!

• Pixel15

Annapanna2: Grattis!!! Härligt att Alice har kommit Har undrat så hur det har gått för dig. Vilket dramatiskt slut på förlossningen, men skönt att du ändå känner att det var en positiv upplevelse i stort. Bra kämpat!
    Vad gjorde de på operationen? Jag blödde också jättemkt, nästan 2 liter efter fl pga att livmodern inte drog ihop sig. Tycker återhämtningen går långsamt trots järninfusion i måndags + 2 påsar blod i onsdags. Skönt att det går bättre för dig, känner att det börjar vända åt rätt håll för mig också

• Zchimla
    Skogisen skrev 2015-10-30 07:40:16 följande:

Det sjuka är att även om det känns som att det är en evighet sedan jag va på Tul (för en vecka sen) så känns det som att du fick bebis igår :) bra tecken på att tiden rör sig framåt :)

Förstår din känsla och ja det känns som att han kom igår.. Nu är vi på väg till BB för öronkontroll av vänster öra som inte lyckades fullt ut sist.
    Annapanna2 skrev 2015-10-30 08:48:32 följande:

Grattis till Alice. Jag blev så tagen av din berättelse att tårarna kom - vad oerhört skönt at alt gick bra.
  • Rulltrappa

Det är så olika hur vi lägger upp dagarna, det beror på om det är barnvecka eller inte och vem som jobbar dag eller kväll eller om båda är lediga. Det blir oftast tid över till träning och annat för båda iaf. Hon sover mycket på dagen och är vaken på natten än men vi sover ungefär halva natten var och hon brukar inte väcka de andra barnen.

mammalovis skrev 2015-10-29 19:06:06 följande:

Hur har ni andra det?

En del kämpar ju med att vänta fortfarande, även om bf-listan har kortats ordentligt den senaste veckan. Ni som fått får gärna komplettera med datum där jag var osäker eller inte visste. Jag hoppas att jag inte missat någon mellan raderna.

Hur får ni andra som fått ihop dagarna?

Här har vi lyckats få ihop andra dagen med hämtning och lämning på förskolan. Båda barnen har varit utklädda till häxor då de hade höstfest idag. Dock tjurade äldsta ihop på hemvägen, men trodde ändå att de kunde belönas med att få göra chokladbollar.

Sedan var det skönt att få lite frisk luft och gå en sväng på stan med en tur till biblioteket och låna namnböcker innan det var hem för amning, lunch, amning, vila och hämtning på förskolan. Egentligen hade jag tänkt vara hemma tidigare och hinna slänga in en maskin tvätt och dammsuga, men det får bli en annan dag. Idag var det gnälligt när jag la ner honom och helst sover han på mig eller på amningskudden när han däckat efter maten. Som regel behöver han två amningar med vakenpaus emellan för att uppnå matkoma. Surt bara när det är på natten och han inte accepterar att det är mörkt när han är vaken. Ännu har vi inte fått till liggamningen, men det kommer väl förhoppningsvis. Dagarna går fort och jag läser mer här än vad jag har tid att skriva.

• emeloi

Idag är min lilla tjej 3 veckor redan.. Trodde aldrig det skulle kännas så underbart att ligga i soffan med sin nyammade lilla bebis sovande på bröstet.. Hoppas alla här inne mår bra och att alla snart fått sina små hjärtan

• mammalovis
    Zchimla skrev 2015-10-30 07:32:52 följande:
    Jag tar namn och datum nästa gång.

Jag håller fullständigt med om att tiden bara springer iväg. Vår lillskrutt var ju 3 veckor igår och jag tänkte, vad har jag egentligen gjort under de här veckorna? Bara att fylla upp två flaskor med lättdryck och lägga i kylskåpet känns som ett helt projekt ibland, då det ska tajmas in när lillebror går att lägga ner och är nöjd en stund eller hos pappan förstås. Mest handlar ju livet om att hålla bebisen nöjd och dessemellan hinna med syskonen. Det är enormt skönt att sambon står för matlagningen på kvällarna och att det finns mat över till lunchen att bara värma, det underlättar mycket.

Däremot funkar det oftast bra att gå ut med vagnen bara man tajmar in det med matkoman, så sover han gott i några timmar. Men det blir ju ändå lite tjat på syskonen om att skynda sig när man ska hem, så man hinner hem innan han vaknar. Amma utomhus nu känns ju inte så lockande. Efter en lugn start kan han nu verkligen åstadkomma katastroftjut när han är hungrig.
  • mammalovis
    svejo skrev 2015-10-29 19:52:15 följande:
    Hej och grattis till alla som fått. Ingen nämnd, ingen glömd. Idag är lilleman 1 vecka och jag njuter av varje sekund. Vill inte att han ska bli stor utan vara såhär pluttig hela tiden:)

Mammalovis- har lite samma problem som du med sömn och amning. Han vill gärna äta ofta på nätterna och sover inget långpass än så länge. Detta gör ju att tålamodet tryter lite när det gäller syskonen. Vilken tid lämnar du på förskolan? Jag har nämligen en lämning till skola kl 8 och nästa kvart i 9 och det känns som jag måste upp kl 6 för att hinna med allt.

Har varit ute kortare promenader men får så vansinnigt ont i ryggen efter ett tag, någon mer som känner så? Vet inte om det är för att magmusklerna är obefintliga?

Lycka till alla som väntar!
    Vi har 9 till 14 tisdag till torsdag på förskolan. Men som du säger får jag gå upp lite tidigare om jag är ensam. Så vid halv åtta senast måste vi upp för att komma iväg tjugo i nio, men då klarar ju sig 5-åringen i princip själv bara hon får yoghurt i skålen och hjälp med tänder och hår. Lillasyster får man försöka tajma in emellan och lillebror får man ev amma och äta frukost eller göra något annat samtidigt. Så på de två mornar jag haft har det flutit på rätt bra, trots några sammanbrott hos lillasyster. Troligen har jag blivit ganska tydlig med att nu gör vi si och så med lillasyster som helst ska bestämma allt själv, så jag bara väntar på att det smäller till en morgon och alla tre tjurar ihop samtidigt eller att lillasyster ska bråka om allt. Det räcker ju med småsaker som att jag råkar stänga av vattenkranen  eller att storasyster räcker fram något hon ska ta själv för att få ilskan att flöda. 

Till hösten har vi också minst dubbla lämningar då storasyster börjar förskoleklass. Dilemmat är bara att vi tillhör en skola åt rakt motsatt håll mot förskolan, så frågan är om vi ska satsa på överflyttning eller inte. Samtidigt är det inte självklart att vi får samma förskola till lillebror oavsett hur vi gör, då det är totalt kaos med att få en plats på "rätt" ställe nu. Alla förskolor är fulla p g a många födda och alla nyanlända barn (mindre än 4 år i Sverige) plus att det alltid måste öppna nya avdelningar inför våren samt att flera förskolor renoveras eller byggs om/till med en ny avdelning. Så det känns som att välja mellan pest eller kolera om vi ska stanna där vi trivs med nybyggda lokaler eller inte. Till skolan ska min tös i höst och de går just nu på förskolan som ligger på väg till mitt jobb med promenadavstånd, så frågan är ju om sambon ska lämna min tös eller om vi ska behöva ta bilen för att få ihop logistiken. Det fria skolvalet tror jag tyvärr inte existerar, annars ligger en skola på vägen till förskolan. Så hösten ser jag inte fram emot.
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015