• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • mammalovis
    lillpis skrev 2015-10-22 22:59:24 följande:
    Jag har läst den här tråden men inte kommit mig för att skriva något. I måndags föddes mitt andra barn under ett planerat snitt. Min första förlossning var traumatisk. Hög beläggning på avdelningen med följd att vi lämnades ensamma större delen av de 16 timmar vi låg inne. Efter två timmars krystvärkar "ensamma" och 30 min med personal kom sonen ut, vit, livlös med navelsträngen tre varv runt halsen. Han hämtade sig dock ganska snabbt men det var ingen trevlig upplevelse. Han var 53 lång och vägde 4424 gram på bf +3.

Denna graviditet har jag stridit med näbbar och klor för att få planerat snitt. En månad före bf fick jag beviljat. I måndags föddes vår dotter en vecka före bf. Hon var också 53 lång och vägde hela 5028 gram! Så jag är glad att hon kom ut på det sätt hon gjorde. Hon ligger på mitt bröst och snusar nu. Imorgon åker vi hem. Ville mest skriva och peppa, för mig var snittet närmast en fantastisk upplevelse, alla var så snälla och proffsiga och jag tyckte inte det var otäckt alls. Det är ju en väldig skillnad på ett planerat snitt och ett akut. Jag har klarat mig på alvedon och mår mycket bättre än efter min förra förlossning. Detta blev min revansch och ett otroligt fint minne av en förlossning som jag kommer bära med mig.
    Försök att tänka att det ska bli en fin upplevelse så tror jag chansen är större att det blir så. Mår du illa under snittet så säg till så hjälper dom dig med det. Lycka till imorgon, hoppas du hinner läsa detta.
    Jag insåg att jag hade missat dig när jag uppdaterade födda/bf-listan. Grattis till tösen! Det var en rejäl tjej. Härligt att du fick en bra upplevelse.
  • mammalovis
    cookie82 skrev 2015-10-27 14:46:31 följande:
    Här är hon! Den envisa skitungen visade sig vara världens finaste lilltös. ??
    Hon föddes 10.20 imorse och vi kom in till förlossningen 00.00 inatt. Lyckades ta mig igenom utan EDA vilket jag känner mig glad över nu. Känner mig mör och helt slut men som världens lyckligaste. Lycka till er andra! Det är fantastiskt!
    Grattis cookie82 till lilltösen! Skönt att du hade en bra förlossning!
  • mammalovis
    Finalisten skrev 2015-10-27 21:30:31 följande:
    Idag efter 76 timmar med värkar kom våran älskade Tove :) 3005g och 47cm lång <3 Förlossningen gick bra och hyfsat snabbt, 3 timmar efter inskrivning var hon ute på 3 krystningar :)
     Grattis till Tove! Det var en ovanligt kort en. Skönt att du fick en snabb och smidig förlossning!
  • mammalovis

Grattis Fru Hermelin och Tramses till nytillskotten!

Det är nästan så man är avundsjuk på den där känslan med att ha en precis nyfödd. Här är Lilleman 3 veckor idag och det känns som han har funnits hur länge som helst.

• mammalovis

Hur har ni andra det?

En del kämpar ju med att vänta fortfarande, även om bf-listan har kortats ordentligt den senaste veckan. Ni som fått får gärna komplettera med datum där jag var osäker eller inte visste. Jag hoppas att jag inte missat någon mellan raderna.

Hur får ni andra som fått ihop dagarna?

Här har vi lyckats få ihop andra dagen med hämtning och lämning på förskolan. Båda barnen har varit utklädda till häxor då de hade höstfest idag. Dock tjurade äldsta ihop på hemvägen, men trodde ändå att de kunde belönas med att få göra chokladbollar.

Sedan var det skönt att få lite frisk luft och gå en sväng på stan med en tur till biblioteket och låna namnböcker innan det var hem för amning, lunch, amning, vila och hämtning på förskolan. Egentligen hade jag tänkt vara hemma tidigare och hinna slänga in en maskin tvätt och dammsuga, men det får bli en annan dag. Idag var det gnälligt när jag la ner honom och helst sover han på mig eller på amningskudden när han däckat efter maten. Som regel behöver han två amningar med vakenpaus emellan för att uppnå matkoma. Surt bara när det är på natten och han inte accepterar att det är mörkt när han är vaken. Ännu har vi inte fått till liggamningen, men det kommer väl förhoppningsvis. Dagarna går fort och jag läser mer här än vad jag har tid att skriva.

• Zchimla

Mammalovis: jag sitter med mobilen och är rädd att listan blir helt knäpp om jag kopierar och klistrar in. Men det var 23/10 och han heter Noel

• svejo

Hej och grattis till alla som fått. Ingen nämnd, ingen glömd. Idag är lilleman 1 vecka och jag njuter av varje sekund. Vill inte att han ska bli stor utan vara såhär pluttig hela tiden:)

Mammalovis- har lite samma problem som du med sömn och amning. Han vill gärna äta ofta på nätterna och sover inget långpass än så länge. Detta gör ju att tålamodet tryter lite när det gäller syskonen. Vilken tid lämnar du på förskolan? Jag har nämligen en lämning till skola kl 8 och nästa kvart i 9 och det känns som jag måste upp kl 6 för att hinna med allt.

Har varit ute kortare promenader men får så vansinnigt ont i ryggen efter ett tag, någon mer som känner så? Vet inte om det är för att magmusklerna är obefintliga?

Lycka till alla som väntar!

• litensmurf84

Mån 26/10 10.00 fick jag en tös <3 
    Natten till fredagen 23e kände jag svaga molvärkar. På dagen började jag känna lite svagare värkar/sammandragningar men klarade ändå dammsuga/laga mat. På kvällen började det bli ondare och jobbigare. Klockade dem till 4-5 min mellan varje. Natten till lör sov jag 1h. Hade värkar hela natten. Lör var jag sängliggandes med värkar och kvällen riktigt jobbig och natten jobbigare och sömnlös den med. 6-7  min mellan värkarna de tillfällen jag klockade. Sön var de något svagare och ännu glesare och oregelbundna. Ringt förlossningen dagen innan men de kunde inte svara säkert om nåt var på G. Kunde vara i dagar till men sa jag kunde komma in och få spruta så jag kunde få sova och åkte in vid 21.30 sön kväll för att få hjälp med sömnen men då jag blev undersökt visa det sig jag var öppen 5 cm!
    Så från jag blev inskriven till hon kom ut tog det 12h. Undrar hur många timmar till man kan lägga på. Vet ej skillnaden mellan förvärkar och riktiga. Konstigt de var tätare i början än mot slutet av latentfasen.
    Blev en bra förlossning iaf med endast bad/lustgas som beövning. Jobbigaste/ondaste biten var hemma på helgen. Varit rädd för att föda hela livet så är mycket nöjd med min första upplevelse =)

• Skogisen

Alltså det här med att borra ner huvudet.. Ilar så jag tror jag blir galen, får stanna upp flera gånger bara jag ska gå upp på övervåningen... Men är väl positivt det oxå, är ju trots allt meningen att hon ska åt det hållet. Känns som att jag har bebis huvudet emellan mina lår snarare än inuti mig :P

• Iowhannah
    svejo skrev 2015-10-29 19:52:15 följande:

Hej och grattis till alla som fått. Ingen nämnd, ingen glömd. Idag är lilleman 1 vecka och jag njuter av varje sekund. Vill inte att han ska bli stor utan vara såhär pluttig hela tiden:)

Mammalovis- har lite samma problem som du med sömn och amning. Han vill gärna äta ofta på nätterna och sover inget långpass än så länge. Detta gör ju att tålamodet tryter lite när det gäller syskonen. Vilken tid lämnar du på förskolan? Jag har nämligen en lämning till skola kl 8 och nästa kvart i 9 och det känns som jag måste upp kl 6 för att hinna med allt.

Har varit ute kortare promenader men får så vansinnigt ont i ryggen efter ett tag, någon mer som känner så? Vet inte om det är för att magmusklerna är obefintliga?

Lycka till alla som väntar!

Jag har samma problem. Min rygg tar kål på mig om jag går mycket! Hade inga som helst problem under graviditeten (förutom ett ryggskott under mitten av den), men nu! Nu får jag ont bara jag går ett tag! Sambons teori är att ryggen ska anpassa sig till att jag inte är gravid, men den borde inte bli så himla ansträngd tycker jag :/
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015