• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Skogisen

Hejsan! Hoppas allt är bra med er. Vi kom hem igår o har en hittills väldigt snäll liten tjej som fått namnet Minou, men ikväll har varit hon varit lite lurig, vill äta o tar bröstet, suger i typ 10 min sen somnar hon o släpper sitt grepp, vaknar till efter 5 min o vill amma igen såhär har hon hållit på i 4h nu... Börjar tro att jag ännu inte producerar tillräckligt med mjölk även fast det läker ur brösten o hon tydligt sväljer när jag ammar, har bajsat säkert 5ggr på lika många timmar, har dock bajsat mycket ända sedan hon föddes... Är det nät fel tror ni eller är hon bara väldigt trött?

• Simone
    Skogisen skrev 2015-11-05 00:24:16 följande:

Hejsan! Hoppas allt är bra med er. Vi kom hem igår o har en hittills väldigt snäll liten tjej som fått namnet Minou, men ikväll har varit hon varit lite lurig, vill äta o tar bröstet, suger i typ 10 min sen somnar hon o släpper sitt grepp, vaknar till efter 5 min o vill amma igen såhär har hon hållit på i 4h nu... Börjar tro att jag ännu inte producerar tillräckligt med mjölk även fast det läker ur brösten o hon tydligt sväljer när jag ammar, har bajsat säkert 5ggr på lika många timmar, har dock bajsat mycket ända sedan hon föddes... Är det nät fel tror ni eller är hon bara väldigt trött?

Vad skönt för er att få komma hem :)

Min lilltjej va precis likadan. När vi va på bb så kändes det som att jag inte gjorde annat än att amma! Hon sög ca 5-10 min om jag hade tur, sen somnade hon för att sen vakna igen efter 15 min kanske. Hon bajsade nästan varje gång hon åt, så tror vi använde upp alla blöjor bb hade haha!
  • svejo

Skogisen- jag tror inte du behöver vara så. I början är bebisarna så luriga. Ena dagen äter dom HELA tiden för att nästa dag köra flera långa sovpass. Har precis stigit upp efter en helvetesnatt där vår lilla Harry varit vaken från 03 - 06:15. Inte så kul när de andra barnen ska iväg till skola och dagis. Han skriker inte på natten men gnyr och gnäller och kommer inte till ro. Så nu blir det två alvedon mot huvudvärken och en stor kopp kaffe:)

Angående igångsättning var jag också livrädd för detta, slapp det själv men min väninna gjorde det nyss. Hennes tig 6 h och hon upplevde det som väldigt smidigt.

• mammalovis
    Skogisen skrev 2015-11-05 00:24:16 följande:
    Att hon äter ofta är ju ett sätt att öka på produktionen. Ett sätt att försöka få dem att fortsätta äta är ju att pilla lite mitt i handflatan eller smeka lite på kinden innan de släpper bröstet, då det kan stimulera sugreflexen.
    Min lillkille bajsade också vid nästan varje amning i början, så ett paket ettor tog slut på 2-3 dagar, sedan hade han paus 1,5 dygn, men passade på att bajsa precis innan han skulle vägas av bvc på hembesöket när han var knappt 2 veckor. Nu bajsar han oftast en blöja per dag, igår slog han till med flera stycken.

Dock var han väldigt grinig igår, så vi körde en del spring med benen samt trycka benen mot magen för att se om han behövde bajsa. Sedan tempade vi honom då han fortfarande har snuva och ligger på 37,5. I natt har han haft svårt att komma till ro mellan 3.40 tills han somnade runt fem tror jag. Då hade han hunnit amma 3 gånger. Just nu kan han vara jättestrulig vid bröstet och spänner sig i en båge och trycker sig bort samtidigt som han skriker. Sedan ska han dessemellan bara nafsa i bröstet så amningsnappen släpper. Han kan väl amma utan amningsnapp också när han använt den en stund först så bröstvårtan har formats till, men då han äter så ofta på kvällarna vill jag gärna skydda brösten lite.

Sedan hade lillasyster otur igår. Tjejerna satt vid sitt låga bord och målade, sedan hörde vi en jätteduns och hon började skrika. Jag satt och ammade så sambon fick hämta henne. Hon satt och höll sig för ansiktet, så vi tänkte genast tänderna. Sambon såg två prickar på golvet och bar ut henne till badrummet. Väl där såg han att det rann blod, då hon slagit i huvudet mot det räfflade elementet. Hon hade tydligen ställt sig på stolen för att visa målarboken för storasyster, som bedyrade att hon var oskyldig. De är annars bra på att knuffas båda två.
    Tack och lov slutade det blöda rätt fort ändå med kallt och blött papper. Sedan lindade sambon ett förband om huvudet. Jag ringde 1177 för att kolla hur vi skulle tänka. Om inte jag vore lite nojigare så hade de väl aldrig åkt in, men jag tyckte det kändes bra för säkerhets skull, så vi inte i efterhand skulle få höra att vi borde gjort annorlunda. Läkaren var inne på att sy, men sköterskan tyckte de kunde limma, så det var ju smidigare. Min tös var jätteduktig och satt blickstilla, hon är ju knappt 2,5 år. Det var skönt när sambon ringde hem så jag fick veta vad de hade gjort då vi inte ville dra iväg alla barnen vid läggdags. Idag är hon hemma från förskolan och ska ta det lugnt (hur lätt det nu är) och först imorgon får hon tvätta rent håret. Så jag känner mig som värsta hönsmamman just nu, "sitt ner, stå inte i soffan". 
  • mammalovis

Annars rullar livet på här. Jag är mest frustrerad över vad man ska hitta på all tid man får bära eller ha lillkillen i knät. På natten blir det spel på mobilen för att hålla mig vaken vid amning och på kvällen fastnar jag vid datorn då sambon ser på tv, men jag känner inte att familjelivstrådarna är lika kul längre. Jag har ju gjort detta i 8 veckor nu ...

Vad hittar ni andra på för att fördriva tiden vid amning och när de somnar i famnen?

Lägger jag ner honom så vaknar han illa kvickt tyvärr och blir sur, så då är det bara att ta upp igen. Jag undrar om jag ens hunnit äta en måltid utan att ha honom i knät när jag är ensam hemma. Likaså hinner han alltid vakna innan jag har duschat klart, vilket jag gör så fort jag går upp. Så livet känns lite stressigt just runt mat och dusch, så det är kanske inte konstigt att jag är fisig i magen av att slänga i mig maten typ. Annars känns det som en typisk grej efter varje förlossning, som inte är så kul.

• Laloppan

BF+4 idag, och det släppte precis en till del av slemproppen.

Idag är jag säker på att det är slemproppen som kommer. I förregår var den så liten så att jag inte vågade hoppas men idag är jag säker. Så glad, även om det inte betyder att hon kommer inatt är det ändå det största tecknet jag fått på att hon faktiskt skall ut inom en snar framtid!

• Embla twopointoh
    mammalovis skrev 2015-11-05 09:29:18 följande:

Annars rullar livet på här. Jag är mest frustrerad över vad man ska hitta på all tid man får bära eller ha lillkillen i knät. På natten blir det spel på mobilen för att hålla mig vaken vid amning och på kvällen fastnar jag vid datorn då sambon ser på tv, men jag känner inte att familjelivstrådarna är lika kul längre. Jag har ju gjort detta i 8 veckor nu ...

Vad hittar ni andra på för att fördriva tiden vid amning och när de somnar i famnen?

Lägger jag ner honom så vaknar han illa kvickt tyvärr och blir sur, så då är det bara att ta upp igen. Jag undrar om jag ens hunnit äta en måltid utan att ha honom i knät när jag är ensam hemma. Likaså hinner han alltid vakna innan jag har duschat klart, vilket jag gör så fort jag går upp. Så livet känns lite stressigt just runt mat och dusch, så det är kanske inte konstigt att jag är fisig i magen av att slänga i mig maten typ. Annars känns det som en typisk grej efter varje förlossning, som inte är så kul.

Min dotter har också ett stort närhetsbehov. När hon får vara i famnen sover hon djupt och länge. Lägger man ned henne går det max någon halvtimme innan hon vaknar och börjar gnyffa.

Nu har ju jag fyra stora barn hemma, som både kan och vill hålla lillasyster ibland. När de inte är i skolan så kan jag få duscha, äta eller plocka i diskmaskinen i fred. Det är lyx!

På nätterna så tittar jag på serier/film/TV, surfar på datorn (börjar bli bra på att skriva med en hand) eller scrapbookar lite. Jag är uppe till fyra, fem, sedan tar min man över (storasyster vaknar vid sex, och henne får jag ju ännu inte lyfta).
  • Kgb777

Tack! Jakob föddes igår 3530 gram och 50 lång. Allt gick över förväntan, bättre än förra gången. Ryggbedövningen gjorde inte ens ont att få. Nu hoppas jag på att bli lite mer rörlig så att jag snart kan åka hem. Mannen fick inte sova över här någon natt, så längtat efter övriga familjen.

Zchimla skrev 2015-11-04 08:11:31 följande:

Kgb777 Tänker på dig idag Lycka till

• Zchimla
    Kgb777 skrev 2015-11-05 16:38:12 följande:

Tack! Jakob föddes igår 3530 gram och 50 lång. Allt gick över förväntan, bättre än förra gången. Ryggbedövningen gjorde inte ens ont att få. Nu hoppas jag på att bli lite mer rörlig så att jag snart kan åka hem. Mannen fick inte sova över här någon natt, så längtat efter övriga familjen.

Grattis till Jakob. Vad härligt att det gick bra Jag upplevde samma med ryggbedövningen, det var själva bedövningen innan som gjorde ont. Sen bara Häpp så var det klart.

Tråkigt att han inte fick stanna
  • Kgb777

Han la ingen bedövning innan, för han sa att den oftast gjorde ondare för att nålen var tjockare. Så han tyckte att det var onödigt.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015