• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • Tramses

Mina två äldre barn, 3 och 5 år, går inte på förskola alls. Vi har det jättebra hemma och har massor att göra. Öppna förskolan, skogen, lekplatser, kompisar, mm.

Pratade med en barnpsykolog om det här då jag ofta får höra att jag "tar ifrån barnen något" när de inte går på förskolan. Hon sa att barn i de flesta fall har det bäst hemma och att det finns en stor övertro på förskolan och dess verksamhet. Barn som är hemma lär sig samma saker, men på andra sätt.

Alla gör naturligtvis det som är bäst för dem, men även jag har barn med stort behov av stimulans, men det kan jag ge dem på de aktiviteter vi väljer att göra tillsammans.

Idag var jag själv med alla tre barnen för första gången. Det gick hur bra som helst. De stora barnen fick leka av sig på öppna förskolan, sedan var vi hemma några timmar, läste och bakade chokladbollar och sedan var vi iväg på ett jippo med pyssel, mat och annat kul.

• Embla twopointoh
    Tramses skrev 2015-11-09 23:42:21 följande:

Mina två äldre barn, 3 och 5 år, går inte på förskola alls. Vi har det jättebra hemma och har massor att göra. Öppna förskolan, skogen, lekplatser, kompisar, mm.

Pratade med en barnpsykolog om det här då jag ofta får höra att jag "tar ifrån barnen något" när de inte går på förskolan. Hon sa att barn i de flesta fall har det bäst hemma och att det finns en stor övertro på förskolan och dess verksamhet. Barn som är hemma lär sig samma saker, men på andra sätt.

Alla gör naturligtvis det som är bäst för dem, men även jag har barn med stort behov av stimulans, men det kan jag ge dem på de aktiviteter vi väljer att göra tillsammans.

Idag var jag själv med alla tre barnen för första gången. Det gick hur bra som helst. De stora barnen fick leka av sig på öppna förskolan, sedan var vi hemma några timmar, läste och bakade chokladbollar och sedan var vi iväg på ett jippo med pyssel, mat och annat kul.

Kul att få höra positiva saker om att inte ha barn på förskola!

Som jag ser det så är det ett privilegium att vara hemma med barnen och barn mår bästa av att vara hemma de tre första åren. Det är inte samma sak som att förskola per definition är dåligt för barn. Jag anser att alla föräldrar gör sitt yttersta för att livet ska fungera så bra som möjligt utifrån just deras familjs förutsättningar.

• Zchimla
    Tramses skrev 2015-11-09 23:42:21 följande:

Åh tänk om jag kunnat aktiverat min tjej så. Jag kan ju inte ens gå till lekparken med henne för jag får inte lyfta upp henne i gungan och gunga är hennes favorit.

Öppna förskolan kan jag heller inte gå till. Det är för långt att promenera. Vagnen/babyskydd får jag inte lyfta och jag vill gärna ha en frizon till lilleman där.

Det dagis kan ge som jag inte kan är ju ett rent socialt utbyte de 15 timmar i veckan hon är där och när jag hämtade henne idag var hon så glad och sa att hon hade lekt med alla barnen.

Så jag känner verkligen att förskolan ger den typ av stimulans jag inte kan ge henne nu och jag vet att hon får gunga Dessutom är det en mindre förskola som satsat på konceptet mer personal på färre barn, för att de ska kunna se varje barn och det är kanon.

På egoplanet känner jag att jag kan vila medan hon är iväg och det är ju bra för återhämtningen efter snittet
  • Iowhannah

Här har det hänt nåt nytt! Någon har banne mig sovit hela natten :D Han åt vid 23, somnade vid 00 (efter en avslappnande promenad) och vaknade inte förrän 0530 :O Orolig som jag är så har jag varit uppe och tittat till honom ett par gånger, men han sov så sött. Han åt ovanligt många gånger i går, så han bunkrade väl lite. Jag klagar definitivt inte, tvärtom ser jag helst att det här fortsätter! Jag matar hellre varannan timme på dagen om det innebär mer sömn på natten.

• summer13
    mammalovis skrev 2015-11-09 22:20:46 följande:

Finns det någon mer som har en smal pojke som hunnit uppleva hur olika klädaffärer är i storleken nu? Sonen är 4270 g och 55,7 cm lång, så lång och smal, så mager om rumpan och benen nu.

De byxor vi köpte med naturmotiv på Ica Maxi har fungerat bra, men ett par tunna standardbyxor från Åhléns (fr 2011) i 56 var för breda när vi provade för någon vecka sedan. Vi har även använt 50 i byxor som tidigare är köpta på H&M som funkat, men 50 börjar bli för kort.

Det man får höra är ju att pojkkläder är bredare och det kommer ju inte funka på vår kille som han är nu. Det är ju trist att köpa nya kläder som inte kommer till användning.

Lindex har smalare kläder tyckte jag. Annars hade jag nog kört på hm's basic sortiment där de har tights som är unisex.
  • LittleMommy
    mammalovis skrev 2015-11-09 22:09:30 följande:

Grattis till tösen! Jösses, vad snabbt jobbat! Hade du öppnat dig mycket redan innan?

Ja, det krävs en del bearbetning av snabba förlossningar då man inte hinner tänka när det sker är min erfarenhet.Snabba förlossningar är ofta smidiga förlossningar, som likväl kunde gjorts hemma säger en del. Mina andra förlossning tog 1,5 timmar från andra/tredje värk och fick bara en rispa. Denna gången tog det längre tid. Jag började klockade värkar 3,5 timmar innan och fick inte ens en rispa. Så här i efterhand vet jag inte när första värken kom då jag hade onda sammandragningar på förmiddagen som la sig till det normala för att sedan komma igång på kvällen. Oftast har nog kroppen jobbat på bra innan. 

Med första öppnades jag från 5 cm till född på 3 timmar och bara en rispa på med.

Tack! Jag var öppen 3-4 när jag kom in så resten sa bara poff men det är rätt vanligt med omföderskor :)

Det är ju trots allt sjätte barnet :)
  • mammalovis
    Iowhannah skrev 2015-11-10 05:53:16 följande:
    Här har det hänt nåt nytt! Någon har banne mig sovit hela natten :D Han åt vid 23, somnade vid 00 (efter en avslappnande promenad) och vaknade inte förrän 0530 :O Orolig som jag är så har jag varit uppe och tittat till honom ett par gånger, men han sov så sött. Han åt ovanligt många gånger i går, så han bunkrade väl lite. Jag klagar definitivt inte, tvärtom ser jag helst att det här fortsätter! Jag matar hellre varannan timme på dagen om det innebär mer sömn på natten.
    Det är bara att gratulera! Jag hade det så med andra att hon sov över 5 timmar till bvc´s hembesök. Det var underbart, även om hon strulade fram till midnatt.

Lilleman här har inga bra vanor alls vad gäller natten. Han är mer lik mitt första barn som hade amningsstart med 3-1 timmars mellanrum, tätare ju närmre morgonen vi kom. På dagarna kan han många gånger sova 3 timmar i stöten och det gör han ofta på natten med, MEN han har en vända då han är vaken 1,5 till 2 timmar runt 3, så det blir inte många timmar mellan 11/12 och halv åtta på morgonen med 2-3 matningar. Oftast måste han somna på mig för att komma till ro. Så just nu är jag rätt trött, då jag har svårt att komma till ro på dagen då det är lämning och hämtning på förskolan.
  • Av längtan till dej
    mammalovis skrev 2015-11-09 22:20:46 följande:

Finns det någon mer som har en smal pojke som hunnit uppleva hur olika klädaffärer är i storleken nu? Sonen är 4270 g och 55,7 cm lång, så lång och smal, så mager om rumpan och benen nu.

De byxor vi köpte med naturmotiv på Ica Maxi har fungerat bra, men ett par tunna standardbyxor från Åhléns (fr 2011) i 56 var för breda när vi provade för någon vecka sedan. Vi har även använt 50 i byxor som tidigare är köpta på H&M som funkat, men 50 börjar bli för kort.

Det man får höra är ju att pojkkläder är bredare och det kommer ju inte funka på vår kille som han är nu. Det är ju trist att köpa nya kläder som inte kommer till användning.

Alla vår barn är och har varit långa och nätta i kroppen sedan de föddes. Jag tycker att Name It 's kläder är långa och smala och har ofta suttit perfekt på våra barn. Lindex tycker jag kan vara rätt breda i båda body och byxa, H&M och Kappahl något mellanting.

Jag kollar också alltid efter hur breda byxorna ser ut att vara. Nästan alla byxor vi köper till våra lite större barn har knyt i midjan eller justerbar midja med knappar invändigt annars kasar de allt som oftast ner.
    4-barnmamma till barn födda -07, -10, -13 & -15
  • svejo

Vad roligt det är att läsa om hur alla får ihop livspusslet. Min gosse blir 3 veckor i morgon och är en bjässe. Drygt 5 kg och 58 cm lång redan. Han har stadigt gått upp 400- 500 g i veckan. Är dock lite krånglig på nätterna och jag längtar verkligen till den dagen då han kan sova ett lite längre pass.

Jag tycker absolut att man ska göra vad som är bäst för sin familj när det gäller förskola mm. Jag har ju en skolgrabb och en 4 åring som går 15h/ vecka. För oss funkar det bra iaf även om det är lite knöligt med alla lämningar och hämtningar.

• svejo

Vad roligt det är att läsa om hur alla får ihop livspusslet. Min gosse blir 3 veckor i morgon och är en bjässe. Drygt 5 kg och 58 cm lång redan. Han har stadigt gått upp 400- 500 g i veckan. Är dock lite krånglig på nätterna och jag längtar verkligen till den dagen då han kan sova ett lite längre pass.

Jag tycker absolut att man ska göra vad som är bäst för sin familj när det gäller förskola mm. Jag har ju en skolgrabb och en 4 åring som går 15h/ vecka. För oss funkar det bra iaf även om det är lite knöligt med alla lämningar och hämtningar.

Svar på tråden Oktoberbebisar 2015