• mammaA93

Oktoberbebisar 2015

Tråd för oss med BF i oktober!

Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.

• Svar på tråden Oktoberbebisar 2015
  • mammalovis
    svejo skrev 2015-11-11 11:25:06 följande:
    Vad roligt det är att läsa om hur alla får ihop livspusslet. Min gosse blir 3 veckor i morgon och är en bjässe. Drygt 5 kg och 58 cm lång redan. Han har stadigt gått upp 400- 500 g i veckan. Är dock lite krånglig på nätterna och jag längtar verkligen till den dagen då han kan sova ett lite längre pass.
    Jag tycker absolut att man ska göra vad som är bäst för sin familj när det gäller förskola mm. Jag har ju en skolgrabb och en 4 åring som går 15h/ vecka. För oss funkar det bra iaf även om det är lite knöligt med alla lämningar och hämtningar.
    Det var en rejäl ökning på grabben. Ammar du eller ger du ersättning?

Ja, här är nätterna inte heller kul. Nu har vi haft samma visa med ett långt uppvak vid 3-tiden varje natt på 1 till drygt 2 timmar. Då han varit förkyld i samma veva har jag ju trott det varit det, men frågan är om det hänger ihop med att jag druckit en del kolsyrad dricka det sista ... En annan kvinna fick rådet att undvika cola då hennes dotters mage krånglar. Jag får undvika kolsyrat och se om det blir bättre ... Annars nämnde någon på babycafét att choklad och apelsinjuice kunde påverka också. Synd bara att man inte vet hur fort saker går ut i mjölken för då hade det varit lättare att spåra.

Som tur är det snart helg och sambon kan ta pojken och jag får satsa på att sova mer. Nu blir det ju inte så mycket tid ändå, då han äter ofta och vaknar en stund efter man lämnat på förskolan och sedan hinner han inte somna innan det är dags för hämtning i princip. Sedan är ju det svåra att inte ha någon egentid på kvällen om man ska lägga sig direkt efter barnen vid åtta, så det blir ju inte av.
  • svejo

Jag ammar bara:) min har också ofta en Vaken period på 1- 2 h varje natt. Min sambo är dessutom väldigt duktig på att sova sig igenom barnskrik på nätterna vilket gör att jag tar typ allt själv. Så när kommentaren kommer på morgonen om vad trött han är när kl ringer blir man måttligt glad....

• mammalovis
    svejo skrev 2015-11-11 13:41:11 följande:
    Jag ammar bara:) min har också ofta en Vaken period på 1- 2 h varje natt. Min sambo är dessutom väldigt duktig på att sova sig igenom barnskrik på nätterna vilket gör att jag tar typ allt själv. Så när kommentaren kommer på morgonen om vad trött han är när kl ringer blir man måttligt glad....
    Jösses, har han gått upp nästan 1,5 kilo på 3 veckor av att amma?? Vad äter du då? Eller ammar han konstant?

Jag tyckte det känns mycket att lillkillen gått upp ett kilo på en månad. Jag tycker det känns i armarna att han är tyngre, främst på nätterna när man är trött.

Tja, männen har ju aldrig ammat och behövt anpassa sig till en liten bebis ... Sambon sover kanske lika lite, men det är å andra sidan självförvållat av att han kan välja att se på hockey mitt i natten eller liknande. Å andra sidan är det sällan han är uppe före 10 på helgerna ... Jag och Lilleman sover i sovrummet och han på soffan (självvalt numera), så han störs ju inte. Hans alarm på mobilen kan ibland ringa utan att han vaknar också, medan jag vaknar för minsta lilla typ.

Han fick flytta ut ur sovrummet när jag ammade lillasyster då han gick och la sig 1-2 timmar efter tösen äntligen hade somnat och jag alltid väcktes av det, så jag var helt slut och sedan skulle jag amma någon timma senare igen, så ett ytterligare uppvak på grund av honom var inte okej, bara för att han ville lägga sig vid 2-3.
  • angelica123

Hej!

Nu är lillgrabben tre veckor i övermorgon och tänk vad dagarna går fort. Vi myser för fullt och njuter av tiden tillsammans, han är så underbart mysig.

Amningen går bra, han hade passerat sin födelsevikt redan förra veckan och idag vägde han 4620 gram och är 56 cm lång.

Det är en nöjd kille hittills, hoppas det fortsätter så

Han sover nu 4-5 timmar i sträck på natten, äter sen ca vid 04-tiden och somnar om och sover igen till 09-10. Ibland blir det en till amning vid 06-07 eller en bajsblöja som måste bytas men annars så är det bara ett uppvak på natten.

Vi liggammar på natten och så flyttar jag över honom till babynestet som ligger i mitten av sängen när han somnat efter amningen. Liggammar även ofta på dagen i soffan så man kan vila samtidigt, sjukt skönt!

Jag är ju snittad men idag har jag burit honom i babyskyddet och även en gång i liggdelen til vagnen mellan huset och bilen (nerför trappan vid farstukvisten ca 5 steg och sen 3 m till bilen) Måste ju kunna ta mig hemifrån (till bvc idag) och på bb så sa de att man får känna efter själv hur det känns att bära. Jag tyckte det kändes ok, hoppas att det inte är någon fara att man burit litr mer än bara bebisens vikt nu.

• svejo

Nä han har inte gått upp så mkt då han gick ner en del första veckan, men det är klart det blir tungt och känns i axlarna. Försöker använda sjal då han gärna vill bli buren nonstop. Han äter typ var 3:e timme men hoppas kunna glesa det till var 4:e snart. För övrigt käkar jag "vanlig" mat:) men man är ju så hungrig hela tiden. Även att jag äter konstant så har jag redan tappat 12 kg. Tack för det kära amning:)

Vad härligt med bara en matning per natt angelica123 och att det ändå känns så bra efter snittet. Visste inte att man var tvungen att vänta så pass länge med att bära osv.

• Zchimla

Idag har vart en SÅN dag. Evigt ammande och måste vara i famnen. Naturligtvis har dottern hemmadag men hon har skött sig helt okej med tanke på att hon varit vaken sedan 5:30 utan tendens att sova är jag inte den som klagar på henne. Så nu kör vi det sista och ska försöka hålla igång till 19 iaf, men med lite bad och något fredagsgott ska vi nog lyckas. Lilleman sover i famnen och jag vet att försöker jag lägga ifrån mig honom så vaknar han... men snart kommer pappa hem och då ska jag duscha!

• Fru Hermelin
    Zchimla skrev 2015-11-13 16:29:50 följande:

Idag har vart en SÅN dag. Evigt ammande och måste vara i famnen. Naturligtvis har dottern hemmadag men hon har skött sig helt okej med tanke på att hon varit vaken sedan 5:30 utan tendens att sova är jag inte den som klagar på henne. Så nu kör vi det sista och ska försöka hålla igång till 19 iaf, men med lite bad och något fredagsgott ska vi nog lyckas. Lilleman sover i famnen och jag vet att försöker jag lägga ifrån mig honom så vaknar han... men snart kommer pappa hem och då ska jag duscha!

Åh du är inte ensam. Nu har vi haft en oväntat bra dag trots allt, men natten var tuff för alla i familjen och jag var gråtig och nere redan när jag vaknade. Mycket ammande inatt, ömma bröst och orolig storasyster som vaknar mycket och har gjort sen vi kom hem från BB. Vissa dagar är tunga!

Har du någon sjal eller sele du kan ha honom i? Vi har precis invigt sjalen, storasyster bodde i den hela första halvåret. Hon var riktigt närhetstörstande och gick inte att lägga ner ens en stund före 5 månader i princip. Sjalen var min räddning!

Kämpa på! Vår BVC-sköterska sa att det är vanligt att bebisar blir lite extra "oroliga" vid 2-3 veckor. Vill vara nära, gråter mer, ammar mer. Hur gammal är din lille nu?
  • Fru Hermelin

Nu är Love drygt 2 veckor. Var på BVC i tisdags och han ligger fint på Sd+1,5 på både längd och vikt. Verkar bli en långis som storasyster. 55,5 cm och 4570 gram.

Amningen går bättre och bättre och såren börjar äntligen ge sig! Har Raynauds syndrom i ffa vänstra bröstvårtan så den har varit lite segare att läka, men nu verkar det äntligen vara på G. Har dock fortfarande lite kämpigt att vänja mig vid det här att vara ensam källa till mat och tröst dygnet runt, men det går nog också allt bättre tror jag.

Men ibland känns det bara så himla tungt alltihop. Nån mer som känner så? Bristen på rutiner, allmän känsla av kaos... Ibland tvivlar jag på att jag nånsin kommer få ihop allt. Just nu kan jag inte lämna dottern på föris ens. Hade vi haft förskola i närheten hade jag fixat det men vi har ca 45 min resväg (enkel!) med 2 kollektiva färdmedel och rejäl promenad och det känns helt övermäktigt än så länge. Det tär lite på mitt självförtroende, även om jag är oerhört tacksam att min man kan lösa det året ut.

Försöker hålla fokus på allt jag faktiskt får ihop och klarar istället, men ibland svajar jag verkligen. Ibland känns det bara tungt!

• Iowhannah
    Fru Hermelin skrev 2015-11-13 17:11:53 följande:

Nu är Love drygt 2 veckor. Var på BVC i tisdags och han ligger fint på Sd+1,5 på både längd och vikt. Verkar bli en långis som storasyster. 55,5 cm och 4570 gram.

Amningen går bättre och bättre och såren börjar äntligen ge sig! Har Raynauds syndrom i ffa vänstra bröstvårtan så den har varit lite segare att läka, men nu verkar det äntligen vara på G. Har dock fortfarande lite kämpigt att vänja mig vid det här att vara ensam källa till mat och tröst dygnet runt, men det går nog också allt bättre tror jag.

Men ibland känns det bara så himla tungt alltihop. Nån mer som känner så? Bristen på rutiner, allmän känsla av kaos... Ibland tvivlar jag på att jag nånsin kommer få ihop allt. Just nu kan jag inte lämna dottern på föris ens. Hade vi haft förskola i närheten hade jag fixat det men vi har ca 45 min resväg (enkel!) med 2 kollektiva färdmedel och rejäl promenad och det känns helt övermäktigt än så länge. Det tär lite på mitt självförtroende, även om jag är oerhört tacksam att min man kan lösa det året ut.

Försöker hålla fokus på allt jag faktiskt får ihop och klarar istället, men ibland svajar jag verkligen. Ibland känns det bara tungt!

Det är verkligen inte alltid lätt! Själv har jag dragit på mig en förlossningsdepression. Det började redan när han var ett par dagar gammal, men då tänkte jag att det bara var baby blues och att det snart skulle gå över, men det har bara blivit värre. I dag har jag storgråtit i nästan fyra timmar i sträck. Jag har återkommande tankar om vilken värdelös mamma jag är som inte ens orkar med mitt eget barn. Han förtjänar så mycket mer, inte en mamma som bara gråter och är deppig :/ Jag står på kö för att få träffa en kurator, men det kunde tydligen ta drygt tre veckor enligt bvc-sköterskan. Tre veckor är en overkligt lång tid när man inte mår bra. Just nu önskar jag att min sambo skulle haft ett "nio till fem"-jobb så jag kunde få avlastning vid samma tider varje dag. Usch, i morgon jobbar han 13:28-0:40 :/
  • Fru Hermelin
    Iowhannah skrev 2015-11-13 17:49:56 följande:
    Det är verkligen inte alltid lätt! Själv har jag dragit på mig en förlossningsdepression. Det började redan när han var ett par dagar gammal, men då tänkte jag att det bara var baby blues och att det snart skulle gå över, men det har bara blivit värre. I dag har jag storgråtit i nästan fyra timmar i sträck. Jag har återkommande tankar om vilken värdelös mamma jag är som inte ens orkar med mitt eget barn. Han förtjänar så mycket mer, inte en mamma som bara gråter och är deppig :/ Jag står på kö för att få träffa en kurator, men det kunde tydligen ta drygt tre veckor enligt bvc-sköterskan. Tre veckor är en overkligt lång tid när man inte mår bra. Just nu önskar jag att min sambo skulle haft ett "nio till fem"-jobb så jag kunde få avlastning vid samma tider varje dag. Usch, i morgon jobbar han 13:28-0:40 :/
    Åh vad jag känner med dig. Gick igenom en förlossningsdepression efter att dottern föddes. Dessvärre viftades den bort av min barnmorska vilket ledde till att det dröjde över ett år innan jag fick hjälp och två år innan jag var mig själv igen.

Otroligt bra att du trots allt ska få träffa någon och att du varit stark nog att "ta tag i det" så tidigt. Förstår att tre veckor känns oändligt långt, hoppas du får tid snabbare!

Jag vet hur fruktansvärt tärande de där tankarna och känslorna är, men jag vill i alla fall säga att det finns ljus på andra sidan. Du är en jättestark mamma som tar tag i det och din son kommer klara sig fantastiskt trots att du är ledsen! Min tjej har blivit en alldeles fantastiskt trygg och klok tjej och vi är jättenära <3

Stor kram till dig
Svar på tråden Oktoberbebisar 2015