Oktoberbebisar 2015
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Tråd för oss med BF i oktober!
Jag plussade i förrgår och har bf 3/10! :) Hoppas fler hittar hit och att vi kan följas åt under graviditeterna.
Hej på er. Ett tag sen jag skrev nu. Är inne och läser emellanåt, men får liksom inte tummen ur att skriva. Just nu gör jag inget annat än att amma känns det som. Lite nytt för mig då amningen inte funkade förra gången utan vi flaskmatade redan efter några dagar. Glad ändå att det funkar så långt, men lite kämpigt att vänja mig vid att vara ENDA källan till mat och tröst. Dessutom har han för vana att ta ett riktigt maratonpass mellan 22-01 på nätterna då jag bara växlar bröst fram och tillbaka. Lite knäckande faktiskt, även om det gick lite bättre igår då jag var lite beredd på det.
Lillebror är 12 dagar nu och hade passerat sin födslovikt med 100 gram i fredags och är nu en stadig bit på 4320 gram. Ska till BVC imorgon igen, får se hur det ser ut då! Han tycks tömma brösten snabbare nu när han ammar, någon annan som känner igen det? Tidigare har han hållit på i 20-25 minuter, men nu släpper han ofta efter 10-15 min och bröstet känns ändå tomt. Kanske han blivit mer effektiv? För han verkar mätt och nöjd och har ofta munnen full med mjölk när han släpper.
En annan fråga till er som har storasyskon på förskolan. Har ni låtit dem gå som vanligt sen bebisen kom? Dottern har varit hemma utom en dag när de skulle på utflykt hittills, men nu har vi tänkt att hon ska börja gå igen. Men jag är kluven. Känner inte att jag varken orkar eller kan underhålla och stimulera henne så mycket som hon behöver, samtidigt nojjar jag för alla baciller. Dottern är 5 år nu. Hur gör ni andra?

Fru Hermelin: Min tjej började dagis efter 1 vecka. Hon blir 3 I december så då ville vi inte att hon skulle vara borta för länge och jag kan verkligen inte ge henne den stimulansen hon behöver. Vi kör iaf handtvätt direkt när hon kommer hem.
Simone: Sån skönt avslappnad stil
Fru Hermelin: för oss är det samma sak nu. Innan ammade hon ofta 40 minuter åt gången men nu tömmer hon bröstet på typ 15 minuter. Tror det beror på att magsäcken kan ta lite större mängder och att hon är mer van att amma nu. Ganska skönt i alla fall!
Vi var också på BVC idag. Lillsprallis väger nu 4290 gram och är 54,5 cm lång! Så drygt 200 gram över födelsevikt och hon är tre veckor på onsdag. Vad tiden går!!
Finns det någon mer som har en smal pojke som hunnit uppleva hur olika klädaffärer är i storleken nu? Sonen är 4270 g och 55,7 cm lång, så lång och smal, så mager om rumpan och benen nu.
De byxor vi köpte med naturmotiv på Ica Maxi har fungerat bra, men ett par tunna standardbyxor från Åhléns (fr 2011) i 56 var för breda när vi provade för någon vecka sedan. Vi har även använt 50 i byxor som tidigare är köpta på H&M som funkat, men 50 börjar bli för kort.
Det man får höra är ju att pojkkläder är bredare och det kommer ju inte funka på vår kille som han är nu. Det är ju trist att köpa nya kläder som inte kommer till användning.
Jag måste ha självtömmande brön för mina barn har alltid lyckats tömma dem på max 10 minuter och det är det som behövs vid pumpning också. Skönt att kunna vara lite effektiv. :P
Jag lägger 3 arbetsdagar/vecka som mina äldre barn är här och då får de vara på förskola och fritids då min man inte är deras vårdnadshavare. 4-åringen är jättenöjd med att få 2 dagar själv med mig och bebis (och styvpappan) när de andra är i skolan, 7-åringen och 9-åringen är däremot jättesura över att inte få vara på fritids varje dag. Suck. Hur en än vänder sig har en arslet bak. Hursomhelst tror jag att det är skönt för dem att slippa bebisskrik och distraherade vuxna ibland.
Hej på er. Ett tag sen jag skrev nu. Är inne och läser emellanåt, men får liksom inte tummen ur att skriva. Just nu gör jag inget annat än att amma känns det som. Lite nytt för mig då amningen inte funkade förra gången utan vi flaskmatade redan efter några dagar. Glad ändå att det funkar så långt, men lite kämpigt att vänja mig vid att vara ENDA källan till mat och tröst. Dessutom har han för vana att ta ett riktigt maratonpass mellan 22-01 på nätterna då jag bara växlar bröst fram och tillbaka. Lite knäckande faktiskt, även om det gick lite bättre igår då jag var lite beredd på det.
Lillebror är 12 dagar nu och hade passerat sin födslovikt med 100 gram i fredags och är nu en stadig bit på 4320 gram. Ska till BVC imorgon igen, får se hur det ser ut då! Han tycks tömma brösten snabbare nu när han ammar, någon annan som känner igen det? Tidigare har han hållit på i 20-25 minuter, men nu släpper han ofta efter 10-15 min och bröstet känns ändå tomt. Kanske han blivit mer effektiv? För han verkar mätt och nöjd och har ofta munnen full med mjölk när han släpper.
En annan fråga till er som har storasyskon på förskolan. Har ni låtit dem gå som vanligt sen bebisen kom? Dottern har varit hemma utom en dag när de skulle på utflykt hittills, men nu har vi tänkt att hon ska börja gå igen. Men jag är kluven. Känner inte att jag varken orkar eller kan underhålla och stimulera henne så mycket som hon behöver, samtidigt nojjar jag för alla baciller. Dottern är 5 år nu. Hur gör ni andra?
Imorgon måste jag ringa barnmorskan. Det är nu fyra veckor sedan snittet, men jag upplever att magen börjat göra ont igen och avslaget "beter" sig konstigt. Jag är rädd för en infektion, fast jag har ingen feber.
Dottern är i alla fall en ljuvlig liten varelse! Hon har börjat fästa blicken nu och leenden är inte långt borta. Hon är väldigt med när hon är vaken.