• Anonym (undrar)

Varför ringer du 1177?

Jag är nyfiken på vilka anledningar folk har att ringa 1177.
    Vad väntar ni er av ett samtal med dem?
    Vad är det ni inte klarar att avgöra själv?

Väldigt ofta ger 1177 rådet "åk in akut" helt i onödan (speciellt när det gäller barn). Detta sker av många anledningar, men kanske främst för att det är svårt att bedöma någon per telefon, oerfaren personal som vill ha "ryggen fri", riktlinjer de har att följa som inte stämmer överens med hur vården på akuten ser ut osv.

Om  1177 ger dig rådet att "åka in nu" följer du det då, oavsett om du själv egentligen inte tycker det känns så allvarligt?
    Om du själv tycker att du behöver omedelbar vård, men 1177 ber dig vänta i hemmet, följer du då deras råd, eller åker du in ändå? Vad var i så fall syftet med samtalet?

• Svar på tråden Varför ringer du 1177?
  • Anonym (undrar)
    BeanBag skrev 2015-02-17 20:10:18 följande:
    Har ringt två gånger för att få jourtid på VC
    Kan du inte ringa direkt till VC? Det gör man i min kommun, men det kanske inte funkar så överallt?
  • Anonym (Mor, lilla mor)

Jag har ringt för att fråga något om barnen. Igår frågade jag lite grejer om spädbarn och matallergier. Fast det gav inte så mycket. Vi har också ringt när barnet fått astmaanfall. Vi har beskrivit situationen och de har gjort bedömningen om vi bör åka till jourläkarcentralen eller barnakuten samt skött kontakten med dem där så att vi har sluppit fixa med det. När vi har kommit fram har de all patientinformation som de behöver i förväg.

En gång ringde jag för att ena barnet pillat in en grej i näsan. Jag fick goda råd om hur vi kunde försöka få ut den och en tid hos jourläkarcentralen om vi skulle misslyckas (vilket vi gjorde).

En gång har vi fått åka vidare från jourläkarcentralen till barnakuten. Annars har 1177 "gissat rätt" om vart vi ska. Att stanna hemma med barnet har aldrig varit aktuellt. Om de skulle föreslå det när vi upplevde situationen som akut skulle vi åka ändå.

• BeanBag
    Anonym (undrar) skrev 2015-02-17 20:15:39 följande:

Kan du inte ringa direkt till VC? Det gör man i min kommun, men det kanske inte funkar så överallt?

Inte på kvällar och helger
  • Anonym (Stina)

Jag har ringt två gånger. En gång när min son var några månader och inte hade bajsat på nästan två veckor. Vi fick råd och fick veta att vi inte behövde söka vård än.

Den andra gången hade sonen bränt sin hand. Vi fick råd (som vi iofs redan visste och gjorde) och de kontaktade vårdcentral och akuten åt oss för att ta reda på vart vi skulle åka. Visst hade vi väl kunnat ringa de samtalen själva men det var ganska skönt att ha någon att prata med när vi föräldrar var skärrade och sonen gallskrek.

• KCL

Jag har ringt två ggr. En gång för att jag var osäker på om vi behövde åka in med vår yngsta när han var bebis och lät förjävligt när han var förkyld. Sköterskan lyssnade genom luren och lugnade oss med att vi inte behövde åka in. Fick bra råd och hanterade det bra hemma.

Andra gången ringde jag för att få tid till jouren en helg. Kan inte få tid på annat sätt. 

• Anonym (vid behov)

Vid behov. Att googla är inte en bra ide eftersom det kan förvärra symptomen om man hittar fel sidor.

• schober

Jag ringt två gånger. En gång för mig själv, och en gång för min sambo.
    Jag fick extrema bröstsmärtor, som visade sig vara stress.
    Min sambo hade ryggproblem.

Vid mitt samtal så tyckte de att jag skulle avvakta en dag och åka till akuten om det fortsatte, pratade ca 10 min.

Andra samtalet så rekommenderade de en kiropraktor, alt. vårdcentralen så även detta kunde vara arbetsstress.

• Anonym (Flerbarnsförälder)

Ringer för att få råd eller remiss till jourvc/akuten/barnakuten osv. Ringer bara när det känns som något allvarligt.

• Anonym (undrar)
    Anonym (Mor, lilla mor) skrev 2015-02-17 20:23:04 följande:
    Jag har ringt för att fråga något om barnen. Igår frågade jag lite grejer om spädbarn och matallergier. Fast det gav inte så mycket. Vi har också ringt när barnet fått astmaanfall. Vi har beskrivit situationen och de har gjort bedömningen om vi bör åka till jourläkarcentralen eller barnakuten samt skött kontakten med dem där så att vi har sluppit fixa med det. När vi har kommit fram har de all patientinformation som de behöver i förväg.
    En gång ringde jag för att ena barnet pillat in en grej i näsan. Jag fick goda råd om hur vi kunde försöka få ut den och en tid hos jourläkarcentralen om vi skulle misslyckas (vilket vi gjorde).
    En gång har vi fått åka vidare från jourläkarcentralen till barnakuten. Annars har 1177 "gissat rätt" om vart vi ska. Att stanna hemma med barnet har aldrig varit aktuellt. Om de skulle föreslå det när vi upplevde situationen som akut skulle vi åka ändå.
    Här tänker jag...
    -Undrar vad du ville veta om matallergier som gjorde att du ringde just 1177 istället för att tex ta upp frågan med BVC eller liknande.
    -Hur kommer det sig att ni ringde och försökte beskriva ett astmaanfall per telefon istället för att bara åka in (om ni nu tyckte att barnet behövde vård)? Det är ju ingen större skillnad på om de vet att ni kommer in med ett barn med astma i förväg jämfört med att ni säger det på 10 sekunder när ni kommer dit.
    -Fick ni en bokad tid på jourläkarcentralen vid grejen i näsan, eller behövde ni ändå ta typ nummerlapp och vänta?

Det du säger på slutet - att det ändå inte skulle vara aktuellt att stanna hemma... varför inte bara åka ändå utan att ringa först? Som sagt, spelar det ju ingen större roll om någon är förvarnad att ni kommer eller inte, och ni sparar tiden som går åt till telsamtalet.
Svar på tråden Varför ringer du 1177?