Anonym (Mor, lilla mor) skrev 2015-02-17 20:23:04 följande:
Jag har ringt för att fråga något om barnen. Igår frågade jag lite grejer om spädbarn och matallergier. Fast det gav inte så mycket. Vi har också ringt när barnet fått astmaanfall. Vi har beskrivit situationen och de har gjort bedömningen om vi bör åka till jourläkarcentralen eller barnakuten samt skött kontakten med dem där så att vi har sluppit fixa med det. När vi har kommit fram har de all patientinformation som de behöver i förväg.
En gång ringde jag för att ena barnet pillat in en grej i näsan. Jag fick goda råd om hur vi kunde försöka få ut den och en tid hos jourläkarcentralen om vi skulle misslyckas (vilket vi gjorde).
En gång har vi fått åka vidare från jourläkarcentralen till barnakuten. Annars har 1177 "gissat rätt" om vart vi ska. Att stanna hemma med barnet har aldrig varit aktuellt. Om de skulle föreslå det när vi upplevde situationen som akut skulle vi åka ändå.
Här tänker jag...
-Undrar vad du ville veta om matallergier som gjorde att du ringde just 1177 istället för att tex ta upp frågan med BVC eller liknande.
-Hur kommer det sig att ni ringde och försökte beskriva ett astmaanfall per telefon istället för att bara åka in (om ni nu tyckte att barnet behövde vård)? Det är ju ingen större skillnad på om de vet att ni kommer in med ett barn med astma i förväg jämfört med att ni säger det på 10 sekunder när ni kommer dit.
-Fick ni en bokad tid på jourläkarcentralen vid grejen i näsan, eller behövde ni ändå ta typ nummerlapp och vänta?
Det du säger på slutet - att det ändå inte skulle vara aktuellt att stanna hemma... varför inte bara åka ändå utan att ringa först? Som sagt, spelar det ju ingen större roll om någon är förvarnad att ni kommer eller inte, och ni sparar tiden som går åt till telsamtalet.