• Anonym (undrar)

Varför ringer du 1177?

Jag är nyfiken på vilka anledningar folk har att ringa 1177.
    Vad väntar ni er av ett samtal med dem?
    Vad är det ni inte klarar att avgöra själv?

Väldigt ofta ger 1177 rådet "åk in akut" helt i onödan (speciellt när det gäller barn). Detta sker av många anledningar, men kanske främst för att det är svårt att bedöma någon per telefon, oerfaren personal som vill ha "ryggen fri", riktlinjer de har att följa som inte stämmer överens med hur vården på akuten ser ut osv.

Om  1177 ger dig rådet att "åka in nu" följer du det då, oavsett om du själv egentligen inte tycker det känns så allvarligt?
    Om du själv tycker att du behöver omedelbar vård, men 1177 ber dig vänta i hemmet, följer du då deras råd, eller åker du in ändå? Vad var i så fall syftet med samtalet?

• Svar på tråden Varför ringer du 1177?
  • Åsa
    BeanBag skrev 2015-02-17 20:25:40 följande:
    Inte på kvällar och helger
    Här kan de inte boka in någonting på jourtid. Däremot samarbetar vissa vårdcentraler med dem så att de får boka in ett fåtal listade patienter vardagen efter i stället för att hänvisa dem att söka jourcentral.
  • LaFontaine
    Anonym (undrar) skrev 2015-02-17 21:06:23 följande:
    Mm, men det var just det jag funderade över. Vad är "behov"?
    Jag inser att google inte är så hjälpsamt om man inte redan är kunnig inom sjukvård och vet var man hittar "bra" fakta, men i övrigt... om man är orolig men inte jättedålig kan man ju boka en tid på sin vårdcentral dagen efter, och om man känner sig väldigt sjuk kan man åka in utan ett tel-samtal.
    Fast nu fungerar det inte så på alla ställen i landet. Ibland måste man få en remiss till jour-vc (eller akuten) och då får man den via 1177. På andra ställen går det inte att få tid på vc till dagen efter, varför ett samtal till 1177 kan vara att föredra. 

Jag har ringt ett par gånger till dem. En enda gång fick jag rådet att åka in akut. En annan gång rådde de mig att stanna hemma. Då åkte jag in i alla fall vilket visade sig bra. Förr om åren ringde jag också för att få veta vart jag skulle åka efter att vc stängt.
  • Anonym (undrar)
    Hallonbasker skrev 2015-02-17 21:06:23 följande:
    Ringer för att jag är osäker på hur allvarliga mina symptom är, om det är nåt man bör åka in akut för, eller över huvud taget söka läkarvård för. Är det inte det 1177 är till för? 
    Exempelvis har jag ringt när jag blivit biten av ett djur och funderade på hur orolig man skulle vara för det, om man bör söka vård eller vänta tills det eventuellt blir infekterat. 
    Jo, det är väl lite vad 1177 är till för. Det jag blir fundersam över är att folk inte vågar lita till sin egen bedömning längre. Vad gjorde man för 50 år sedan?
    Om man blivit biten av ett djur känns det som att man antingen kan bestämma sig för att "det är nog inte så farligt" och vänta med att åka in tills det ev blivit värre. Man avlider knappast av att vänta ett par dagar. Eller så är bettet riktigt illa med stora öppna sår som blöder och man kan ju då lätt avgöra att "ok, jag behöver vård just nu".
    Osäkerheten där man inte själv vågar känna efter "är detta akut eller kan det vänta" blir allt större i samhället, och det gör mig fundersam att man inte har lite mer is i magen i många fall.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Relativt ofta) skrev 2015-02-17 21:10:40 följande:
    Nu bor inte jag i Sverige längre men vi har ett 1177 nummer här också. Och jag ringer dit ganska ofta då sonen ofta blir väldigt sjuk. Jag har väldigt bra koll på när vi behöver åka men jag ringer ofta för att de ska skicka ambulans. Jag ringer inte 112 för att det ofta inte är urakut. Men vår läkare vill inte att vi kör med honom i bilen då han kan bli riktigt dålig väldigt fort och behöva syrgas osv.

Dessutom brukar de ringa akuten de gånger vi faktiskt åkt själva så står det ett rum redo när vi kommer då han är väldigt infektionskänslig vill de inte att han ska vara i väntrummet.

Det har hänt en gång att jag gick med på ett råd jag inte hade tänkt från början. Det var när jag inte tyckte att han var så dålig men skulle ringa och kolla om hans mediciner men när de hörde sig för om hans tillstånd ville de ändå skicka ambulans. Jag sa nej först men de tyckte ändå att de skulle komma ut så jag lät dem skicka en.

När de kom tyckte de att vi skulle åka in med honom och vi hann inte ens ut från uppfarten innan han kraschade och hade en syresättning på 75 och var helt lealös. Då var det rätt skönt att de hade gjort tvärtom mot vad jag tyckte ändå.

Kan tillägga att det alltid är på kvällen/natten jag ringer. Annars blir det oftast till hans barnläkare eller direkt till vårdcentralen.

De har aldrig bett oss att stanna i hemmet. Men å andra sidan ringer jag inte om jag inte vet att vi kommer behöva åka in.
    Det låter som ett specialfall, och som bra idé att ringa just 1177 när er son blir sjuk. Full förståelse för detta.
  • Anonym (Mor, lilla mor)
    Anonym (undrar) skrev 2015-02-17 20:58:03 följande:

Här tänker jag...

-Undrar vad du ville veta om matallergier som gjorde att du ringde just 1177 istället för att tex ta upp frågan med BVC eller liknande.

-Hur kommer det sig att ni ringde och försökte beskriva ett astmaanfall per telefon istället för att bara åka in (om ni nu tyckte att barnet behövde vård)? Det är ju ingen större skillnad på om de vet att ni kommer in med ett barn med astma i förväg jämfört med att ni säger det på 10 sekunder när ni kommer dit.

-Fick ni en bokad tid på jourläkarcentralen vid grejen i näsan, eller behövde ni ändå ta typ nummerlapp och vänta?

Det du säger på slutet - att det ändå inte skulle vara aktuellt att stanna hemma... varför inte bara åka ändå utan att ringa först? Som sagt, spelar det ju ingen större roll om någon är förvarnad att ni kommer eller inte, och ni sparar tiden som går åt till telsamtalet.

BVC hade stängt för dagen när bebisen blev alldeles prickig.

Vi ville veta om vi skulle åka till jorläkarcentralen eller barnakuten. Det har varit lite olika och 1177 har som sagt bara felbedömt en gång. Den gången lotsade jourläkaren oss vidare till akuten (som ligger 100 m därifrån). Det spelar roll att ringa och förvarna tror jag. Det tar inte 10 s att berätta om vilka mediciner som har tagits och i vilka doser de senaste dygnen, hur sjukdomsförloppet har utvecklats, hur barnet brukar reagera mm. Vi har berättat det i telefonen och sedan blivit hänvisade till lämplig vårdgivare. Vi har aldrig haft någon egentlig väntetid på något av ställena.

Vi har fått tid på jourl.c. och sluppit sitta lång tid i väntrummet. Tiden har varit inom ett par timmar från telefonsamtalet.

Man kan så klart åka in direkt, men vi föredrar att söka vård innan läget är SÅ akut.
  • Anonym (Relativt ofta)

Kan tillägga att jag såklart använt 1177 på samma sätt även när vi varit i Sverige men då bor vi 5 min promenad från barnakuten så då har vi inte behövt någon ambulans. Men ändå ringt så att de kunnat förvarna helt enkelt.

• KCL
    Anonym (undrar) skrev 2015-02-17 21:04:39 följande:
    Just det med att få tid till jouren en helg verkar skilja sig åt inom landet. Där jag bor åker man till jourcentraler utan att boka tid, och behöver inte ha kontakt med 1177 innan man åker.

Jag har lite svårt att se att det är så värst lugnande att någon lyssnar på bebis andning genom en telefonlur. Tänk om de inte hör tillräckligt bra, och sonen är värre däran än de förstår? Jag hoppas att de i alla fall ställde lite andra frågor, som om han klarade att äta, verkade slö, andades med hela magen/kroppen, hade feber osv.
    Här måste du ringa 1177 för att få tid på jourcentralen. Du kan åka in utan att ha ringt men risken är att du blir nekad. 

Jo, det var lugnande Sonens allmäntillstånd var bra i övrigt och jag ville mest ha ett "du har rätt, det är ingen fara". Jag har en tendens att oroa mig "i onödan". Sköterskan jag pratade med var proffsig och skötte sitt jobb. Hade sonens allmäntillstånd varit dåligt så hade jag åkt in även om 1177 sagt annat.
  • Anonym (SSK)
    Anonym (Mor, lilla mor) skrev 2015-02-17 21:16:12 följande:
    BVC hade stängt för dagen när bebisen blev alldeles prickig.

Vi ville veta om vi skulle åka till jorläkarcentralen eller barnakuten. Det har varit lite olika och 1177 har som sagt bara felbedömt en gång. Den gången lotsade jourläkaren oss vidare till akuten (som ligger 100 m därifrån). Det spelar roll att ringa och förvarna tror jag. Det tar inte 10 s att berätta om vilka mediciner som har tagits och i vilka doser de senaste dygnen, hur sjukdomsförloppet har utvecklats, hur barnet brukar reagera mm. Vi har berättat det i telefonen och sedan blivit hänvisade till lämplig vårdgivare. Vi har aldrig haft någon egentlig väntetid på något av ställena.

Vi har fått tid på jourl.c. och sluppit sitta lång tid i väntrummet. Tiden har varit inom ett par timmar från telefonsamtalet.

Man kan så klart åka in direkt, men vi föredrar att söka vård innan läget är SÅ akut.
    Risken uppstår ju i att det blir andrahandsuppgifter för läkaren. Oavsett måste du ju berätta en gång till ändå. 

][quote-nick]Anonym (undrar) skrev 2015-02-17 21:15:56 följande:[/quote-nick]Det låter som ett specialfall, och som bra idé att ringa just 1177 när er son blir sjuk. Full förståelse för detta.[/quote]

För oss har det funkat som för (relativt ofta). De har haft ett rum och personal som väntat oss när vi kommit. Personalen har kunnat jobba effektivt direkt eftersom de vet vad som hänt. Det hade varit onödigt att lägga deras dyrbara tid på att gå igenom det vi gjort med 1177. Nu vet de det de behöver veta, och inget annat (oroliga föräldrar kan pladdra) och kan langa fram rätt medicin omedelbart.

Anonym (SSK) skrev 2015-02-17 21:22:49 följande:

Risken uppstår ju i att det blir andrahandsuppgifter för läkaren. Oavsett måste du ju berätta en gång till ändå. 

Vi får bekräfta det som sagts, men man behöver inte dra alltihop igen.
Svar på tråden Varför ringer du 1177?