• Anonym (undrar)

Varför ringer du 1177?

Jag är nyfiken på vilka anledningar folk har att ringa 1177.
    Vad väntar ni er av ett samtal med dem?
    Vad är det ni inte klarar att avgöra själv?

Väldigt ofta ger 1177 rådet "åk in akut" helt i onödan (speciellt när det gäller barn). Detta sker av många anledningar, men kanske främst för att det är svårt att bedöma någon per telefon, oerfaren personal som vill ha "ryggen fri", riktlinjer de har att följa som inte stämmer överens med hur vården på akuten ser ut osv.

Om  1177 ger dig rådet att "åka in nu" följer du det då, oavsett om du själv egentligen inte tycker det känns så allvarligt?
    Om du själv tycker att du behöver omedelbar vård, men 1177 ber dig vänta i hemmet, följer du då deras råd, eller åker du in ändå? Vad var i så fall syftet med samtalet?

• Svar på tråden Varför ringer du 1177?
  • Anonym (Mjölkstockning)

Jag ringde på studentkvällen, en fredag när jag hade haft hög feber i ett par dagar och mjölkstockning. Dom sa att jag skulle åka till akuten och få komma upp till bb. Barnet var 20 dagar gammalt. Kom på att jag hade numret och frågade om jag skulle ringa direkt till bb och det var bra tyckte 1177 damen. Bb damen sa självklart avvakta. På måndagen hade febern gått upp igen så jag ringde tillbaka till 1177. Fick en tid på jourcentralen på kvällen och hänvisning att åka till akuten om jag fick frossa. Vilket jag hade haft typ hela veckan. Kom till jourcentralen och läkaren sa att man kanske behövde skära upp bröstet pga knölen och fick gå vidare till akuten. Slutade med antibiotika efter ca 1h på akuten och 5h på gynakuten.

• Oscarsmamma84

Jag ringde när sonen fick krupp o sjönk hastigt i temp. Jag är sjukvårdskunning men där behövde jag råd.

• yodi
    Anonym (undrar) skrev 2015-02-17 20:05:37 följande:

Jag är nyfiken på vilka anledningar folk har att ringa 1177.
    Vad väntar ni er av ett samtal med dem?
    Vad är det ni inte klarar att avgöra själv?

Väldigt ofta ger 1177 rådet "åk in akut" helt i onödan (speciellt när det gäller barn). Detta sker av många anledningar, men kanske främst för att det är svårt att bedöma någon per telefon, oerfaren personal som vill ha "ryggen fri", riktlinjer de har att följa som inte stämmer överens med hur vården på akuten ser ut osv.

Om  1177 ger dig rådet att "åka in nu" följer du det då, oavsett om du själv egentligen inte tycker det känns så allvarligt?
    Om du själv tycker att du behöver omedelbar vård, men 1177 ber dig vänta i hemmet, följer du då deras råd, eller åker du in ändå? Vad var i så fall syftet med samtalet?

i början ringde jag dit för att få råd när jag var osäker på om något var akut eller kunde vänta.

men sen har det varit så många gånger då deras råd har varit uppåt väggarna så jag litar inte på deras " råd " längre.

så nu är det bara för att kolla upp vilken jourvårdcentral som är öppen.
  • LaFontaine
    Anonym (undrar) skrev 2015-02-17 21:35:26 följande:
    Det är väl jag som inte har koll på hur olika det fungerar inom landet.

Andra gången du ringde hade du alltså kunnat åka in utan att ringa, eftersom du ändå visste att det var vad du behövde.

Ja, det kan nog vara svårt för många att veta vart inom vården man skall ta vägen. Hade varit bättre om det varit på samma sätt inom hela landet.
    Nej, när jag ringde var jag osäker på om jag skulle behöva åka in. Någon timme senare stod det klart att jag nog skulle behöva det.
  • Alexi

Jag ringer då och då för att bolla saker kring barnen. Tex hur behandla tex eksem, råd vid svår magsjuka på en bebis, råd vid magsjuka som gravid, eller också om man vill ha en akuttid på närakuten måste man gå via 1177. Vi har aldrig fått råd att åka in när vi inte själva har för avsikt att åka in. Vi är väldigt sällan på sjukhus med barnen, tror vi varit på akuten en gång på sex år med barn, men har haft bokad tid på närakuten kväll/helg ett par gånger.

Jag har svårt att förstå vad folk gör på akuten med sina barn stup i kvarten.

• Anonym (Mor, lilla mor)
    Alexi skrev 2015-02-18 08:27:31 följande:

Jag ringer då och då för att bolla saker kring barnen. Tex hur behandla tex eksem, råd vid svår magsjuka på en bebis, råd vid magsjuka som gravid, eller också om man vill ha en akuttid på närakuten måste man gå via 1177. Vi har aldrig fått råd att åka in när vi inte själva har för avsikt att åka in. Vi är väldigt sällan på sjukhus med barnen, tror vi varit på akuten en gång på sex år med barn, men har haft bokad tid på närakuten kväll/helg ett par gånger.

Ja, vad tror du att de gör? Söker akut hjälp för sina barn kanske? Vår treåring har varit på akuten fyra gånger med astma/andnöd.

Du förstår, alla barn är inte likadana som dina.
  • Litet My
    Alexi skrev 2015-02-18 08:27:31 följande:

Så gör vi med. Många använder tyvärr akuten för småsaker tyvärr som gott och väl kan lösas hemma.
  • Litet My
    Anonym (Mor, lilla mor) skrev 2015-02-18 08:54:36 följande:
    Ja, vad tror du att de gör? Söker akut hjälp för sina barn kanske? Vår treåring har varit på akuten fyra gånger med astma/andnöd.

Du förstår, alla barn är inte likadana som dina.
    Skulle tippa på att "Alexi" syftade på de som åker stup i kvarten för nästäppa, små utslag, bränt sig på en brännässla och såna saker. Många gör tyvärr det. Att det är fullt legitimt att åka in vid akut Astma/andnöd säger väl sig självt?
  • Anonym (håhå...)
    Litet My skrev 2015-02-18 09:30:45 följande:

Skulle tippa på att "Alexi" syftade på de som åker stup i kvarten för nästäppa, små utslag, bränt sig på en brännässla och såna saker. Många gör tyvärr det. Att det är fullt legitimt att åka in vid akut Astma/andnöd säger väl sig självt?

Exakt.

En före detta kollega åkte till akuten men sitt barn som hade kräksjuka. Alltså ingen särskilt allvarlig kräksjuka, utan de slängde sig i bilen vid första kränkningen. När han klagade på jobbet över att de hade fått vänta i 4h och sen blev hemskickade med rådet "se till att barnet får i sig vätska" visade ingen av kollegorna någon som helst sympati.

Där kunde man ju önska att de hade ringt 1177 först...
  • Anonym (håhå...)

*kräkningen ska det vara där i mitten. Damn you autocorrect!

Svar på tråden Varför ringer du 1177?