• Anonym (undrar)

Varför ringer du 1177?

Jag är nyfiken på vilka anledningar folk har att ringa 1177.
    Vad väntar ni er av ett samtal med dem?
    Vad är det ni inte klarar att avgöra själv?

Väldigt ofta ger 1177 rådet "åk in akut" helt i onödan (speciellt när det gäller barn). Detta sker av många anledningar, men kanske främst för att det är svårt att bedöma någon per telefon, oerfaren personal som vill ha "ryggen fri", riktlinjer de har att följa som inte stämmer överens med hur vården på akuten ser ut osv.

Om  1177 ger dig rådet att "åka in nu" följer du det då, oavsett om du själv egentligen inte tycker det känns så allvarligt?
    Om du själv tycker att du behöver omedelbar vård, men 1177 ber dig vänta i hemmet, följer du då deras råd, eller åker du in ändå? Vad var i så fall syftet med samtalet?

• Svar på tråden Varför ringer du 1177?
  • Anonym (Mona)

Jag ringer för att få rådgivning helt enkelt. Tror jag bara ringt tre gånger.

En gång vaknade jag upp med ett jättesvullet öga från ingenstans. Hade varit förkyld en lång tid så 1177 sa att det hade med förkylningen att göra och skulle gå över. 
    Det gjorde det inte så åkte till vc som konstaterade att det var ögoninflammation och jag fick salva och pencillin. 

Andra gången så blev jag biten av en katt. 1177 tyckte jag skulle åka in akut men jag väntade och åkte till närakuten direkt på morgonen dagen efter istället.

Tredje gången så ville jag fråga lite om halsfluss eftersom jag haft det flera gånger under väldigt kort tid. Blev nöjd med det svar jag fick. 

Skulle det vara en situation där jag tycker att jag eller närstående behöver akut vård så skulle jag åka in akut. Inte ens ringa 1177. 

• Anonym ((lilla mig))
    Anonym (undrar) skrev 2015-02-18 11:19:02 följande:
    Detta blev lite OT eftersom det inte har med 1177 att göra. Tyvärr bidrar 1177 med en stor del av dessa "akuta" sökningar. Tex finns i deras pm att alla barn under 1 år som slagit i huvudet skall in akut för en undersökning. Detta resulterar i ett stort antal glada pigga spädbarn som beter sig helt som vanligt, men som vill att läkaren skall sätta "ok-stämpel". En gång mötte jag en förälder där barnet (ca 6 månader) vält i soffan, slagit huvudet i en mjuk soffkudde och sedan varit som vanligt. 1177 tyckte det var viktigt att de åkte in.

Märkligt. Jag ringde när ett av våra barn hade lyckats krångla sig över kanten på spjälsängen själv (sängbotten går att ställa så den var inte längst ner. Vi hade aldrig sett henne sätta sig upp själv i sängen och hade inte kunnat föreställa oss att hon skulle kunna göra det, än mindre ta sig över kanten) och ramlat i golvet. Då visste vi iofs inte om hon slagit i huvudet eftersom ingen såg själva fallet. Hon var dock lättröstad och verkade inte ha ont någonstans. Efter en kort stund så somnade hon om (detta var på kvällen). Jag ringde då 1177 för att höra om det var något man borde kolla eller vara extra uppmärksam på själv, eftersom vi inte visste om hon slagit i huvudet eller ej.

Fick dock rådet att  stryka henne lätt under foten innan jag la mig för att se att hon drog till sig foten (alltså var sovande och inte hade blivit medvetslös, typ). Men enligt hon jag pratade med var det troligtvis ingen fara. Mest något jag kunde göra för att själv kunna känna mig lugn och sova gott.

De gånger jag har ringt 1177 har det främst gällt barnen och det har varit när jag känner att det troligtvis är saker vi kan klara av hemma men det känns bra att få råd och kanske tips som man själv inte kände till. En gång har min man ringt för min räkning. Det var när jag var gravid och fick ett hastigt och kraftigt illamående. Efter två dygn fick jag inte ens behålla vätska och då ringde han för att kolla om det fanns mer att göra hemma. Fick dock åka in den gången och fick dropp och mediciner.

• Minimis

Jag ringde för att jag hade helt vansinnigt ont i halsen, och hade svullnat upp till gommen. Ringde sent en lördagkväl, efter att inte kunnat äta o Sova på flera dagar. Var hos tandläkaren O vårdcentrale, men de kunde inte hitta felet, normal halsont. Men ringde 1177, de rådde mig att åka in akut, och tur de. Hade gått halsböld och kunde ha kvävts av svullnaden. Dagen efter ringde sköterskan och frågade hur det gått. Jag har haft förtroende för dem och är väldigt tacksam!

• Anonym (Dsk)

Jag ringer bara 1177 för att få en bokad tid på familjeläkarjouren kväll eller helg när egenvård inte längre ät tillräckligt. Det har handlat om spruckna trumhinnor eller urinvägsinfektioner hos mina barn. En gång har det resulterat i ett besök på akuten eftersom det var sent på kvällen och handlade om akut buksmärta hos ett av barnen.

Ringer aldrig för råd eftersom jag klarar den biten själv.

• Anonym (nyfiken)
    Anonym (undrar) skrev 2015-02-17 21:01:07 följande:
    Ok. Första fallet förstår jag och tycker det var ett vettigt beslut att ringa för råd, samt att ni kunde få hjälp i hemmet.
    Andra fallet hade nog jag själv åkt in till akuten direkt (eller vid mindre skada löst det i hemmet), men förstår att ni ville prata med någon.
    Nu finns ju Sjukvårdsupplysningen till för att hjälpa allmänheten att hitta rätt.  Alltför många åker ju till akuten med småsaker som inte alls har där att göra.  Varför irriterar det dig?
  • skpklm
    Anonym (undrar) skrev 2015-02-17 21:06:23 följande:
    Mm, men det var just det jag funderade över. Vad är "behov"?
    Jag inser att google inte är så hjälpsamt om man inte redan är kunnig inom sjukvård och vet var man hittar "bra" fakta, men i övrigt... om man är orolig men inte jättedålig kan man ju boka en tid på sin vårdcentral dagen efter, och om man känner sig väldigt sjuk kan man åka in utan ett tel-samtal.
    Det finns landsändar där det är nästan omöjligt att få en tid på vårdcentral.  Väldigt smidigt att 1177 kan göra det åt en,  mitt i natten om så är.  Man kan få en tid för nästa dag.

Att åka in akut till vårdcentral;  jovisst,  om man jobbar på ett bygge i närheten och råkat kapa av halva handen och har närmare dit än till akuten.  Annars vägrar de obokade besök.
  • amia01

Ringer ofta 1177 för rådgivning och för att få hjälp att veta var jag ska vända mig i vården. Tycker det är jättesvårt att själv avgöra om jag ska vända mig till vårdcentralen, barnmottagning eller ringa och boka en läkartid. Tror inte 1177 vet alla gånger heller, men då kan jag i alla fall säga att jag blivit hänvisad från 1177, och då brukar det bli lite mindre tjafs...

Har bara blivit hänvisad med barnen till akuten en handfull gånger, och det har alltid slutat med att vi blivit inlagda ett antal dygn på barnklinik eller IVA.

Tycker generellt att man kan få bra tips på egenvård, så att man slipper åka in. Ibland har dom fixat telefontider eller läkarutlåtanden så vi sluppit besök. Värdefullt för oss som har långt till sjukvården.

När barnen varit riktigt sjuka har jag några gånger haft tät kontakt med dem under helger/nätter, för att tillsammans avgöra hur och när vi skulle åka in till akuten (10 mil bort).

Känner mig trygg med de råd dom ger, och tycker det är en suverän service.

• linnéa001

Jag ringde för en vecka sedan då dottern på fem månader hade haft problem med gegg i ögat ganska länge. Hade torkat med vatten men det blev inte bättre. Fick rådet att torka med bröstmjölk och det fungerade. Ringde BVC först men på deras svarare sa de att man skulle ringa 1177 vid frågor om sjukdomar.

För några år sedan ringde jag när jag hade runt 40 graders feber. Fick då rådet att åka in akut eftersom jag har epilepsi.

Två gånger har jag fått åka ambulans till akuten p.g.a. epileptiska anfall. I båda de fallen hade jag tyckt att det varit bättre om den som ringde 112 ringt 1177 istället. Då hade de kanske fått rådet att avvakta lite och jag hade sluppit ligga på akuten, som jag avskyr och som inte alls var nödvändigt.

• elmadumle
    Anonym (undrar) skrev 2015-02-17 20:15:39 följande:
    Kan du inte ringa direkt till VC? Det gör man i min kommun, men det kanske inte funkar så överallt?
    Jag ringer också 1177 om jag måste få en jourtid då min vanliga vc är stängt efter kl 17 på vardagar, helger. Jourcentralen ligger drygt 6 mil härifrån.
  • Anonym (Frisk)

Jag tror att de som jobbar på 1177 undrar samma sak för det låter som "va fan ringer du hit för?" när man ringer. Otrevliga bittra kärringar! Är det bara oplacerbara sköterskor som jobbar på 1177, alltså såna som man inte kan ha ute bland folk på sjukhus eller vårdcentraler? Har inte ringt så många gånger men varenda gång har jag fått en sur otjänstvillig tant i örat fast jag alltid har varit trevlig och artig och inte ställt "omöjliga" frågor.

Svar på tråden Varför ringer du 1177?