Anonym (undrar) skrev 2015-02-18 11:19:02 följande:
Detta blev lite OT eftersom det inte har med 1177 att göra. Tyvärr bidrar 1177 med en stor del av dessa "akuta" sökningar. Tex finns i deras pm att alla barn under 1 år som slagit i huvudet skall in akut för en undersökning. Detta resulterar i ett stort antal glada pigga spädbarn som beter sig helt som vanligt, men som vill att läkaren skall sätta "ok-stämpel". En gång mötte jag en förälder där barnet (ca 6 månader) vält i soffan, slagit huvudet i en mjuk soffkudde och sedan varit som vanligt. 1177 tyckte det var viktigt att de åkte in.
Märkligt. Jag ringde när ett av våra barn hade lyckats krångla sig över kanten på spjälsängen själv (sängbotten går att ställa så den var inte längst ner. Vi hade aldrig sett henne sätta sig upp själv i sängen och hade inte kunnat föreställa oss att hon skulle kunna göra det, än mindre ta sig över kanten) och ramlat i golvet. Då visste vi iofs inte om hon slagit i huvudet eftersom ingen såg själva fallet. Hon var dock lättröstad och verkade inte ha ont någonstans. Efter en kort stund så somnade hon om (detta var på kvällen). Jag ringde då 1177 för att höra om det var något man borde kolla eller vara extra uppmärksam på själv, eftersom vi inte visste om hon slagit i huvudet eller ej.
Fick dock rådet att stryka henne lätt under foten innan jag la mig för att se att hon drog till sig foten (alltså var sovande och inte hade blivit medvetslös, typ). Men enligt hon jag pratade med var det troligtvis ingen fara. Mest något jag kunde göra för att själv kunna känna mig lugn och sova gott.
De gånger jag har ringt 1177 har det främst gällt barnen och det har varit när jag känner att det troligtvis är saker vi kan klara av hemma men det känns bra att få råd och kanske tips som man själv inte kände till. En gång har min man ringt för min räkning. Det var när jag var gravid och fick ett hastigt och kraftigt illamående. Efter två dygn fick jag inte ens behålla vätska och då ringde han för att kolla om det fanns mer att göra hemma. Fick dock åka in den gången och fick dropp och mediciner.