• Anonym (undrar)

Varför ringer du 1177?

Jag är nyfiken på vilka anledningar folk har att ringa 1177.
    Vad väntar ni er av ett samtal med dem?
    Vad är det ni inte klarar att avgöra själv?

Väldigt ofta ger 1177 rådet "åk in akut" helt i onödan (speciellt när det gäller barn). Detta sker av många anledningar, men kanske främst för att det är svårt att bedöma någon per telefon, oerfaren personal som vill ha "ryggen fri", riktlinjer de har att följa som inte stämmer överens med hur vården på akuten ser ut osv.

Om  1177 ger dig rådet att "åka in nu" följer du det då, oavsett om du själv egentligen inte tycker det känns så allvarligt?
    Om du själv tycker att du behöver omedelbar vård, men 1177 ber dig vänta i hemmet, följer du då deras råd, eller åker du in ändå? Vad var i så fall syftet med samtalet?

• Svar på tråden Varför ringer du 1177?
  • LillaLusaLoppan
    Ambulansliv skrev 2015-02-19 09:46:44 följande:

I många landsting går barn gratis!

Självklart belastade han någon, spysjuka SMITTAR! Och vårdpersonal är inte immun!

Nej, inte på akuten. På akuten får även spädbarn (eller ja, deras föräldrar) betala.
  • vampyria2

Dit har jag faktiskt ringt många gånger
    jag har en son som är hjärtopererad och jag vet att jag kan bli lite väl noijig ibland så jag ringer dit och bollar lite så jag vet på vilken nivå jag ska lägga min oro och om den är befogad eller inte, vissa saker är farligare än andra efter som de kan sätta sig på hjärtat lite lättare och efter som hanns ena klaff är defekt så är han lite mer mottaglig för att få infektioner i hjärtat, så då ringer jag lite för mycket...men de är så goa att de alltid förstår och får mig att känna mig som en duktig mamma, även de gånger jag har ringt i onödan, de är super bra där

• Anonym (håhå...)
    LillaLusaLoppan skrev 2015-02-19 09:26:15 följande:

Aja, han belastade ingen. 4 timmars väntetid, träff med läkare i fem minuter - och han fick betala för besöket.

De tog upp 3 platser i väntrummet och skapade administration helt i onödan. Och hur många andra smittade hans kräkande barn ner? Det hade tillfrisknat mycket snabbare hemma i sängen.

Fast jag tror han lärde sig när alla andra föräldrar på jobbet inte alls tyckte synd om honom och sa att de fick skylla sig själva som åkt dit.
  • LillaLusaLoppan
    Anonym (håhå...) skrev 2015-02-19 10:08:53 följande:

De tog upp 3 platser i väntrummet och skapade administration helt i onödan. Och hur många andra smittade hans kräkande barn ner? Det hade tillfrisknat mycket snabbare hemma i sängen.

Fast jag tror han lärde sig när alla andra föräldrar på jobbet inte alls tyckte synd om honom och sa att de fick skylla sig själva som åkt dit.

Fast han gjorde inget fel.

Då får man ändra reglerna och säga stopp direkt vid inskrivningen.

I Sverige har dock alla rätt att söka akutvård.
  • Ambulansliv
    LillaLusaLoppan skrev 2015-02-19 09:54:53 följande:
    Nej, inte på akuten. På akuten får även spädbarn (eller ja, deras föräldrar) betala.
    Jo, i VISSA landsting är det gratis även på akuten!
  • sextiotalist

Jag har ringt när grabben skadade sig så illa att han var tvungen att sys, efter det VC stängt, när jag satte ner handen i kokhett vatten (fick bra råd hur jag skulle lindra detta och vad jag skulle var observant på), när sambon svimmade utan anledning och mådde dåligt efteråt (vi åkte till akuten), när tonåringen tuppade av (fick veta att det kan förekomma och jag kunde avvakta) och när tonåringen visade sig fått lunginflammation, då vi kom överens om att vänta tills dagen efteråt om det inte blev värre.
    Tonåringen fick även väldigt ont i pungen, då åkte vi in akut.
    De har inte sagt med automatik att åka in till akuten, utan gett råd och tips och vad man ska ha koll på.
    De gångerna vi har åkt in, så har det varit befog för att söka akut.

• cosinus
    Anonym (håhå...) skrev 2015-02-19 10:08:53 följande:

När jag var på akuten med en kräkande bebis så hade de djäkligt snabba och tydliga rutiner för magsjuka barn. Direkt in i ett eget rum och djäkligt tydliga instruktioner om att vi inte fick röra oss ur fläcken. Har svårt att tro att vi smittade någon.

Jag har bara förutsatt att det funkar liknande på andra ställen, inte sitter väl kräkande barn ute bland andra?

När vi senare blev inskrivna på barnavdelningen var det ännu nogrannare med något utrymme utanför vårat rum där de typ tog av handskar och annat och återigen djäkligt tydliga instruktioner om att inte gå någonstans alls. Självklart kan det smitta ändå men jag upplever ändå att rutinerna för att undvika smitta var tämligen väloljade.
  • Anonym (Det händer)

Jag ringer om jag känner att det behövs. Åker in om jag får det rådet.

• Ambulansliv
    cosinus skrev 2015-02-19 10:28:12 följande:
    När jag var på akuten med en kräkande bebis så hade de djäkligt snabba och tydliga rutiner för magsjuka barn. Direkt in i ett eget rum och djäkligt tydliga instruktioner om att vi inte fick röra oss ur fläcken. Har svårt att tro att vi smittade någon.

Jag har bara förutsatt att det funkar liknande på andra ställen, inte sitter väl kräkande barn ute bland andra?

När vi senare blev inskrivna på barnavdelningen var det ännu nogrannare med något utrymme utanför vårat rum där de typ tog av handskar och annat och återigen djäkligt tydliga instruktioner om att inte gå någonstans alls. Självklart kan det smitta ändå men jag upplever ändå att rutinerna för att undvika smitta var tämligen väloljade.
    Har man behov av vård för sitt magsjuka barn skall man självklart åka, då barnet inte får behålla nånting under flera dygn, slutar kissa osv. Då finns det hygienrutiner. Men om folk kastar sig i bilen efter första kräkningen så sätts dessa rutiner ur spel då det blir för många som kommer in. Därför är det inte OK att söka för magsjuka hur som helst och absolut inte utan att ha haft kontakt med vården först. 
  • LillaLusaLoppan
    Ambulansliv skrev 2015-02-19 10:23:04 följande:

Jo, i VISSA landsting är det gratis även på akuten!

Nej, det är det inte.

Men om du nu är så säker på din sak, så kan du ju räkna upp alla landsting där du påstår att det är gratis.

Jag kan slå vad om att jag arbetat i minst ett av fem landsting du kan räkna upp. ;)
Svar på tråden Varför ringer du 1177?