• Anonym (undrar)

Varför ringer du 1177?

Jag är nyfiken på vilka anledningar folk har att ringa 1177.
    Vad väntar ni er av ett samtal med dem?
    Vad är det ni inte klarar att avgöra själv?

Väldigt ofta ger 1177 rådet "åk in akut" helt i onödan (speciellt när det gäller barn). Detta sker av många anledningar, men kanske främst för att det är svårt att bedöma någon per telefon, oerfaren personal som vill ha "ryggen fri", riktlinjer de har att följa som inte stämmer överens med hur vården på akuten ser ut osv.

Om  1177 ger dig rådet att "åka in nu" följer du det då, oavsett om du själv egentligen inte tycker det känns så allvarligt?
    Om du själv tycker att du behöver omedelbar vård, men 1177 ber dig vänta i hemmet, följer du då deras råd, eller åker du in ändå? Vad var i så fall syftet med samtalet?

• Svar på tråden Varför ringer du 1177?
  • Anonym (undrar)
    BeanBag skrev 2015-02-17 20:25:40 följande:
    Inte på kvällar och helger
    Men då är de väl ändå inte öppna för jourtider? Måste ni inte åka till en jourcentral där ni inte får en exakt tid?
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Stina) skrev 2015-02-17 20:26:13 följande:
    Jag har ringt två gånger. En gång när min son var några månader och inte hade bajsat på nästan två veckor. Vi fick råd och fick veta att vi inte behövde söka vård än.

Den andra gången hade sonen bränt sin hand. Vi fick råd (som vi iofs redan visste och gjorde) och de kontaktade vårdcentral och akuten åt oss för att ta reda på vart vi skulle åka. Visst hade vi väl kunnat ringa de samtalen själva men det var ganska skönt att ha någon att prata med när vi föräldrar var skärrade och sonen gallskrek.
    Ok. Första fallet förstår jag och tycker det var ett vettigt beslut att ringa för råd, samt att ni kunde få hjälp i hemmet.
    Andra fallet hade nog jag själv åkt in till akuten direkt (eller vid mindre skada löst det i hemmet), men förstår att ni ville prata med någon.
  • Anonym (undrar)
    KCL skrev 2015-02-17 20:32:26 följande:

Jag har ringt två ggr. En gång för att jag var osäker på om vi behövde åka in med vår yngsta när han var bebis och lät förjävligt när han var förkyld. Sköterskan lyssnade genom luren och lugnade oss med att vi inte behövde åka in. Fick bra råd och hanterade det bra hemma.

Andra gången ringde jag för att få tid till jouren en helg. Kan inte få tid på annat sätt. 

Just det med att få tid till jouren en helg verkar skilja sig åt inom landet. Där jag bor åker man till jourcentraler utan att boka tid, och behöver inte ha kontakt med 1177 innan man åker.

Jag har lite svårt att se att det är så värst lugnande att någon lyssnar på bebis andning genom en telefonlur. Tänk om de inte hör tillräckligt bra, och sonen är värre däran än de förstår? Jag hoppas att de i alla fall ställde lite andra frågor, som om han klarade att äta, verkade slö, andades med hela magen/kroppen, hade feber osv.
  • JazzKermit

För några år sen gav de väldigt bra och realistiska råd på 1177 men nu för tiden... Sist jag ringde läste personen innantill från någon text och gav såklart rådet att åka in, det är bara onödigt att ringa dem nu, det skulle räcka att de publicerade sin mall med olika svar beroende på symptom så kan vi stänga ner dem...

• Anonym (undrar)
    Anonym (vid behov) skrev 2015-02-17 20:34:29 följande:
    Vid behov. Att googla är inte en bra ide eftersom det kan förvärra symptomen om man hittar fel sidor.
    Mm, men det var just det jag funderade över. Vad är "behov"?
    Jag inser att google inte är så hjälpsamt om man inte redan är kunnig inom sjukvård och vet var man hittar "bra" fakta, men i övrigt... om man är orolig men inte jättedålig kan man ju boka en tid på sin vårdcentral dagen efter, och om man känner sig väldigt sjuk kan man åka in utan ett tel-samtal.
  • Hallonbasker

Ringer för att jag är osäker på hur allvarliga mina symptom är, om det är nåt man bör åka in akut för, eller över huvud taget söka läkarvård för. Är det inte det 1177 är till för? 
    Exempelvis har jag ringt när jag blivit biten av ett djur och funderade på hur orolig man skulle vara för det, om man bör söka vård eller vänta tills det eventuellt blir infekterat. 

• Anonym (undrar)
    schober skrev 2015-02-17 20:39:35 följande:
    Jag ringt två gånger. En gång för mig själv, och en gång för min sambo.
    Jag fick extrema bröstsmärtor, som visade sig vara stress.
    Min sambo hade ryggproblem.

Vid mitt samtal så tyckte de att jag skulle avvakta en dag och åka till akuten om det fortsatte, pratade ca 10 min.

Andra samtalet så rekommenderade de en kiropraktor, alt. vårdcentralen så även detta kunde vara arbetsstress.
    Det låter väldigt farligt att rekommendera någon med extrema bröstsmärtor att avvakta en dag. Även om det visade sig vara stress i ditt fall så kan de inte veta detta på förhand.
    Med ryggproblem hade jag själv bokat tid till vårdcentral (eller gått till sjukgymnast el liknande) utan att ringa 1177 för att få höra detta. Vad hade ni väntat er för svar vid samtalet? En diagnos? Råd att åka till akuten direkt? Låter som om 1177 i detta fall gav enda rimliga svaret.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Flerbarnsförälder) skrev 2015-02-17 20:52:39 följande:
    Ringer för att få råd eller remiss till jourvc/akuten/barnakuten osv. Ringer bara när det känns som något allvarligt.
    Behöver man remiss för att få komma till tex barnakuten hos er? Här är det bara att åka in.
    Om du bara ringer när det känns allvarligt känns det ju som att du borde kunna söka vård utan ett samtal först.
  • Anonym (undrar)
    JazzKermit skrev 2015-02-17 21:05:31 följande:
    För några år sen gav de väldigt bra och realistiska råd på 1177 men nu för tiden... Sist jag ringde läste personen innantill från någon text och gav såklart rådet att åka in, det är bara onödigt att ringa dem nu, det skulle räcka att de publicerade sin mall med olika svar beroende på symptom så kan vi stänga ner dem...
    Håller med.
  • Anonym (Relativt ofta)

Nu bor inte jag i Sverige längre men vi har ett 1177 nummer här också. Och jag ringer dit ganska ofta då sonen ofta blir väldigt sjuk. Jag har väldigt bra koll på när vi behöver åka men jag ringer ofta för att de ska skicka ambulans. Jag ringer inte 112 för att det ofta inte är urakut. Men vår läkare vill inte att vi kör med honom i bilen då han kan bli riktigt dålig väldigt fort och behöva syrgas osv.

Dessutom brukar de ringa akuten de gånger vi faktiskt åkt själva så står det ett rum redo när vi kommer då han är väldigt infektionskänslig vill de inte att han ska vara i väntrummet.

Det har hänt en gång att jag gick med på ett råd jag inte hade tänkt från början. Det var när jag inte tyckte att han var så dålig men skulle ringa och kolla om hans mediciner men när de hörde sig för om hans tillstånd ville de ändå skicka ambulans. Jag sa nej först men de tyckte ändå att de skulle komma ut så jag lät dem skicka en.

När de kom tyckte de att vi skulle åka in med honom och vi hann inte ens ut från uppfarten innan han kraschade och hade en syresättning på 75 och var helt lealös. Då var det rätt skönt att de hade gjort tvärtom mot vad jag tyckte ändå.

Kan tillägga att det alltid är på kvällen/natten jag ringer. Annars blir det oftast till hans barnläkare eller direkt till vårdcentralen.

De har aldrig bett oss att stanna i hemmet. Men å andra sidan ringer jag inte om jag inte vet att vi kommer behöva åka in.

Svar på tråden Varför ringer du 1177?