Anonym (undrar) skrev 2015-02-19 20:24:22 följande:
Tack för så många svar! Jag läser allt men kan inte svara på alla inlägg.
Mycket intressant att höra hur ni alla resonerar kring att söka vård, vart man skall vända sig, när det är akut osv.
Jag har fått viss ökad förståelse för en del av samtalen till 1177, och inser att det fungerar rätt väl i många fall.
Generellt verkar det vara väldigt olika hur bra 1177 fungerar i olika delar av landet, samt vad man bör "ha dem till". I Göteborg är min erfarenhet att de inte fungerar optimalt, men då har jag själv aldrig ringt dem utan enbart varit i kontakt med patienter som söker efter samtal med 1177. Här behöver man inte ringa för att få tider på jourcentral eller akuten.
Ett stort problem i samhället är den generellt låga utbildningsnivån inom sjukdomar, kroppens funktioner, egenvård och liknande. Det finns nästan ingen sådan undervisning i grundskolan, men skulle behövas mycket mer - till stort gagn för samhället. Många vet knappt vad de har för organ i kroppen, vet inte var tex levern sitter, vet inte vad som kan göra ont i magen (allt är "blindtarmsinflammation eller cancer" i tankarna på de som söker akut), vet inte hur man behandlar ett vanligt sår, när huvudvärk är normalt eller farligt, hur man känner igen och behandlar kräksjuka i hemmet osv.
Det finns mycket att utveckla inom området. Kompetensen och riktlinjerna hos 1177 bör höjas. Frågan är om det är bra eller inte att man måste ha kontakt med dem på många håll för att överhuvudtaget få lov att söka akut vård. Främst bör folk i allmänhet få en bättre undervisning inom kropp och sjukvård i grundskola/gymnasium.
Man "får lov" att söka akut vård överallt. Fördelen med att patienten kontaktar 1177 är att man ska söka rätt vårdnivå. På många ställen finns familjeläkarjour där man kan få hjälp med sjukdomstillstånd på primärvårdsnivå och på så sätt kunna avlasta akutmottagningarna. Många kan också få egenvårdsråd och på så sätt slippa söka alls eller kunna vända sig till HC när det blir vardag.
Det gynnar ju också patienten att få en bokad tid på FLJ och slippa sitta i timmar på akuten med enklare sjukdomstillstånd.
Sen kan jag hålla med om att kompetensen bland svajar på 1177.