• Anonym (undrar)

Varför ringer du 1177?

Jag är nyfiken på vilka anledningar folk har att ringa 1177.
    Vad väntar ni er av ett samtal med dem?
    Vad är det ni inte klarar att avgöra själv?

Väldigt ofta ger 1177 rådet "åk in akut" helt i onödan (speciellt när det gäller barn). Detta sker av många anledningar, men kanske främst för att det är svårt att bedöma någon per telefon, oerfaren personal som vill ha "ryggen fri", riktlinjer de har att följa som inte stämmer överens med hur vården på akuten ser ut osv.

Om  1177 ger dig rådet att "åka in nu" följer du det då, oavsett om du själv egentligen inte tycker det känns så allvarligt?
    Om du själv tycker att du behöver omedelbar vård, men 1177 ber dig vänta i hemmet, följer du då deras råd, eller åker du in ändå? Vad var i så fall syftet med samtalet?

• Svar på tråden Varför ringer du 1177?
  • micromat

Ringer bara 1177 när det behövs.. Sist var för 1 år sen då jag hade magsmärta som inte var av denna värld. Fast då pratade jag direkt med akuten då 1177 inte var anslutet till vårat län ännu. Då fick jag höra att jag fick komma upp om jag ville. Det slutade med att jag gick dit dagen efter. Blev röntgad osv. Men inget hittades trots extrema smärtor.

Jobbar själv inom vården och gör ofta egna bedömningar över när hjälp verkligen behövs eller inte. Det är endast när jag är osäker som jag ringer 1177 eller liknande och ber om råd.

• Alexi
    Anonym (Mor, lilla mor) skrev 2015-02-18 08:54:36 följande:

Ja, vad tror du att de gör? Söker akut hjälp för sina barn kanske? Vår treåring har varit på akuten fyra gånger med astma/andnöd.

Du förstår, alla barn är inte likadana som dina.

Eftersom sjukvårdens statistik visar på kraftigt färre besök på julafton, nyårsafton och midsommarafton på akuten så visar ju det att folk övriga dagar på året åker till akuten för icke-akuta saker. Eftersom folk antagligen inte är vare sig friskare eller sjukare på dessa aftnar men uppenbarligen inte känner för att åka till akuten just då... Till akuten ska man ju åka när man måste ha sjukvård AKUT, inte lika gärna kan vänta till dagen efter.
  • Alexi
    Litet My skrev 2015-02-18 09:30:45 följande:

Skulle tippa på att "Alexi" syftade på de som åker stup i kvarten för nästäppa, små utslag, bränt sig på en brännässla och såna saker. Många gör tyvärr det. Att det är fullt legitimt att åka in vid akut Astma/andnöd säger väl sig självt?

• Anonym (undrar)
    Alexi skrev 2015-02-18 11:01:39 följande:
    Eftersom sjukvårdens statistik visar på kraftigt färre besök på julafton, nyårsafton och midsommarafton på akuten så visar ju det att folk övriga dagar på året åker till akuten för icke-akuta saker. Eftersom folk antagligen inte är vare sig friskare eller sjukare på dessa aftnar men uppenbarligen inte känner för att åka till akuten just då... Till akuten ska man ju åka när man måste ha sjukvård AKUT, inte lika gärna kan vänta till dagen efter.
    Glöm för all del inte när det visar program på TV som fotbollsfinaler, melodifestivalen, nobelfesten mm. Det är aldrig så tomt på barnakuten som just då.
    På barnakuten har jag ändå mer tålamod än på vuxenakuten. Det är inte barnen själva som valt att åka in, och allt som oftast är det en stark oro hos föräldrarna som gör att de sitter där. Den oron kan man inte sucka allt för mycket över, även om det verkar ha fallit bort totalt i dagens samhälle vad "egenvård" är, och vad som egentligen är farligt och ofarligt. Lite undrar man när det kommer folk till akuten för att tex plocka bort fästingar på sina barn.
    Vuxna har jag mindre förståelse för när de söker efter tex en halvtimmas mensvärk, för att de hade feber förra helgen och vill veta varför, för att de vill ha en fullständig cancerutredning på stört, för att de kräkts ett par gånger osv.

Detta blev lite OT eftersom det inte har med 1177 att göra. Tyvärr bidrar 1177 med en stor del av dessa "akuta" sökningar. Tex finns i deras pm att alla barn under 1 år som slagit i huvudet skall in akut för en undersökning. Detta resulterar i ett stort antal glada pigga spädbarn som beter sig helt som vanligt, men som vill att läkaren skall sätta "ok-stämpel". En gång mötte jag en förälder där barnet (ca 6 månader) vält i soffan, slagit huvudet i en mjuk soffkudde och sedan varit som vanligt. 1177 tyckte det var viktigt att de åkte in.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (-) skrev 2015-02-18 00:12:37 följande:
    Min son blev biten av en katt en gång. Blev märken men inget blod. Ringde 1177 för att fråga vad det bästa att tvätta med var, om man inte hade tillgång till rengöringssprit. Hon på 1177 sa dock att jag skulle åka in (till akuten fick det bli, då VC hade stängt för dagen). Tur var väl det, för halvvägs dit sväller hela armen upp. Tydligen så är katt-tänder så vassa att de kan bita hål utan att det börjar blöda.
    I  ert fall var det ju rätt att åka in, men samtidigt hade det antagligen gått lika bra att vänta med att åka tills armen verkligen svällt upp. Om generella råden var att alltid åka in vid kattbett oavsett om det går hål eller inte skulle ett stort antal patienter dagligen sitta på akuten totalt i onödan. De skulle skickas hem igen med rådet att komma tillbaka om det blir värre.
  • Anonym (Mor, lilla mor)
    Alexi skrev 2015-02-18 11:01:39 följande:

Oj, det visste jag inte! Då förstår jag vad du menar!

Jag har som sagt aldrig väntat på akuten så jag har aldrig träffat andra vårdsökande där. Vi har alltid ringt i förväg och blivit visade till ett undersökningsrum direkt när vi kommit fram.
    Litet My skrev 2015-02-18 09:30:45 följande:

Skulle tippa på att "Alexi" syftade på de som åker stup i kvarten för nästäppa, små utslag, bränt sig på en brännässla och såna saker. Många gör tyvärr det. Att det är fullt legitimt att åka in vid akut Astma/andnöd säger väl sig självt?

Oj, igen. Visste inte att folk gjorde så.
  • Anonym (Mor, lilla mor)

Och idag fick vi ringa 1177 igen, för bebisen har också fått astma. Den här gången hänvisade de oss till vårdcentralen.

• schober
    Anonym (undrar) skrev 2015-02-17 21:08:54 följande:
    Det låter väldigt farligt att rekommendera någon med extrema bröstsmärtor att avvakta en dag. Även om det visade sig vara stress i ditt fall så kan de inte veta detta på förhand.
    Med ryggproblem hade jag själv bokat tid till vårdcentral (eller gått till sjukgymnast el liknande) utan att ringa 1177 för att få höra detta. Vad hade ni väntat er för svar vid samtalet? En diagnos? Råd att åka till akuten direkt? Låter som om 1177 i detta fall gav enda rimliga svaret.
    Varken jag eller de trodde att det var något akut, och jag beskrev symptomen länge, och det avtog under samtalet så jag tyckte bara att det var bra att de inte sa till mig att åka till akuten eftersom de hade kunnat stressa mig ännu mer.

Sambons ryggproblem ringde vi in angående då han är hypokondriker och hittade på en rad olika sjukdomar, så vi ringde mest in för att han skulle få höra någon mer säga det som jag sa :)
  • Anonym (brutit)

Sist jag ringde var när jag bröt handleden. Det såg lite konstigt ut, men jag var säker på att inget var brutet eftersom jag kunde röra fingrarna. Men det gjorde så förbaskat ont då jag ville veta hur jag skulle lindra smärtan bäst.

Åk till akuten var deras svar och kom ut med en gipsad handled

• Anonym (My)

Ringer inte dit. Kan lika gärna ringa cykelcenter, får ungefär lika bra råd därifrån.

Svar på tråden Varför ringer du 1177?