Alexi skrev 2015-02-18 11:01:39 följande:
Eftersom sjukvårdens statistik visar på kraftigt färre besök på julafton, nyårsafton och midsommarafton på akuten så visar ju det att folk övriga dagar på året åker till akuten för icke-akuta saker. Eftersom folk antagligen inte är vare sig friskare eller sjukare på dessa aftnar men uppenbarligen inte känner för att åka till akuten just då... Till akuten ska man ju åka när man måste ha sjukvård AKUT, inte lika gärna kan vänta till dagen efter.
Glöm för all del inte när det visar program på TV som fotbollsfinaler, melodifestivalen, nobelfesten mm. Det är aldrig så tomt på barnakuten som just då.
På barnakuten har jag ändå mer tålamod än på vuxenakuten. Det är inte barnen själva som valt att åka in, och allt som oftast är det en stark oro hos föräldrarna som gör att de sitter där. Den oron kan man inte sucka allt för mycket över, även om det verkar ha fallit bort totalt i dagens samhälle vad "egenvård" är, och vad som egentligen är farligt och ofarligt. Lite undrar man när det kommer folk till akuten för att tex plocka bort fästingar på sina barn.
Vuxna har jag mindre förståelse för när de söker efter tex en halvtimmas mensvärk, för att de hade feber förra helgen och vill veta varför, för att de vill ha en fullständig cancerutredning på stört, för att de kräkts ett par gånger osv.
Detta blev lite OT eftersom det inte har med 1177 att göra. Tyvärr bidrar 1177 med en stor del av dessa "akuta" sökningar. Tex finns i deras pm att alla barn under 1 år som slagit i huvudet skall in akut för en undersökning. Detta resulterar i ett stort antal glada pigga spädbarn som beter sig helt som vanligt, men som vill att läkaren skall sätta "ok-stämpel". En gång mötte jag en förälder där barnet (ca 6 månader) vält i soffan, slagit huvudet i en mjuk soffkudde och sedan varit som vanligt. 1177 tyckte det var viktigt att de åkte in.