• Anonym (undrar)

Varför ringer du 1177?

Jag är nyfiken på vilka anledningar folk har att ringa 1177.
    Vad väntar ni er av ett samtal med dem?
    Vad är det ni inte klarar att avgöra själv?

Väldigt ofta ger 1177 rådet "åk in akut" helt i onödan (speciellt när det gäller barn). Detta sker av många anledningar, men kanske främst för att det är svårt att bedöma någon per telefon, oerfaren personal som vill ha "ryggen fri", riktlinjer de har att följa som inte stämmer överens med hur vården på akuten ser ut osv.

Om  1177 ger dig rådet att "åka in nu" följer du det då, oavsett om du själv egentligen inte tycker det känns så allvarligt?
    Om du själv tycker att du behöver omedelbar vård, men 1177 ber dig vänta i hemmet, följer du då deras råd, eller åker du in ändå? Vad var i så fall syftet med samtalet?

• Svar på tråden Varför ringer du 1177?
  • elmadumle

Innan 1177 fanns här ringde jag i panik till 112, hade på kvällen hittat mask hos mina tre döttrar, det var så äckligt och första gången jag varit med om det. En mycket trevlig och skrattande tjej kopplade mig till barnavdelningen på sjukhuset istället och fick prata med en sköterska som lugnade mig. Säkert en sån där sak det skrattas om sen.
    Med första barnet, en riktig kräkunge, ringde jag då hon höll på att "kräkas ihjäl" tyckte jag då hon la en enorm spya på mattan. Blev bra bemött och vi kom fram till att "den enorma spyan" nog inte var så stor, bara det att den splashade ganska bra, och givetvis en helg så kunde inte ringa bvc.
    De är nog vana vid både det ena och det andra.

• Anonym (++)

Ringde 1177 för några år sedan när jag fick hjärtklappning, hade haft besvär med detta ett tag, men denna gången så gick det inte över och när jag reste på mig så snurrade det i huvudet. Fick panik och ringde dit, pratade med en sjuksköterska som pratade hål i huvudet på mig, samtalet varade typ en halvtimme och bestod till 95% av att hon pratade och 5% av att jag var panikslagen. Kommer inte ihåg vad hon sa men hjärtklappningen gick över och jag insåg att det var ångest. Bra samtal.

En annan gång jag ringt var när delar av ansiktet och munnen domnade bort efter att jag tagit en ny medicin. Kände mig helt som vanligt men blev orolig att det skulle utvecklas till något mer och allvarligare. Behövde bara höra någon säga att det inte var någon fara och att jag inte behövde åka in. Vilket hon typ inte gjorde. Men det kändes ändå bättre.

Tycker att 1177 är en bra tjänst. Jag ringer nästan bara dit så att jag kan få stöd för att inte åka in, lyssnar ändå mer på min egen magkänsla.

• Anonym (Linda)

Har ringt några få gånger, och då har det mest varit frågan om hur länge man bör vänta med att söka vård.

Ex. när något barn har haft feber länge, el långdragen magsjuka, näsblod som inte ger med sig.

Vill inte gärna söka vård " i onödan", men när jag känner att nu kanske jag borde göra det, då ringer jag ibland dit för att få ett Ok el att jag ska avvakta någon dag. 

Känns skönt då..

• Anonym (T)

Jag har ringt två gånger, en gång hade jag själv svininfluensa och var ensam över helgen, den andra gången gällde vårt barn som ramlat nedför trappen.

Har däremot en svåger med sambo som ringer både sjukvårdsupplysning och 112 lite närsomhelst. Sist hade svågern rethosta och fick ett hostanfall, varvid hans sambo ringde efter ambulans! (De skickade naturligtvis ingen!)

• LillaLusaLoppan
    Anonym (håhå...) skrev 2015-02-18 10:12:41 följande:

Exakt.

En före detta kollega åkte till akuten men sitt barn som hade kräksjuka. Alltså ingen särskilt allvarlig kräksjuka, utan de slängde sig i bilen vid första kränkningen. När han klagade på jobbet över att de hade fått vänta i 4h och sen blev hemskickade med rådet "se till att barnet får i sig vätska" visade ingen av kollegorna någon som helst sympati.

Där kunde man ju önska att de hade ringt 1177 först...

Aja, han belastade ingen. 4 timmars väntetid, träff med läkare i fem minuter - och han fick betala för besöket.
  • LillaLusaLoppan
    Anonym (undrar) skrev 2015-02-18 11:19:02 följande:

Glöm för all del inte när det visar program på TV som fotbollsfinaler, melodifestivalen, nobelfesten mm. Det är aldrig så tomt på barnakuten som just då.

På barnakuten har jag ändå mer tålamod än på vuxenakuten. Det är inte barnen själva som valt att åka in, och allt som oftast är det en stark oro hos föräldrarna som gör att de sitter där. Den oron kan man inte sucka allt för mycket över, även om det verkar ha fallit bort totalt i dagens samhälle vad "egenvård" är, och vad som egentligen är farligt och ofarligt. Lite undrar man när det kommer folk till akuten för att tex plocka bort fästingar på sina barn.

Vuxna har jag mindre förståelse för när de söker efter tex en halvtimmas mensvärk, för att de hade feber förra helgen och vill veta varför, för att de vill ha en fullständig cancerutredning på stört, för att de kräkts ett par gånger osv.

Detta blev lite OT eftersom det inte har med 1177 att göra. Tyvärr bidrar 1177 med en stor del av dessa "akuta" sökningar. Tex finns i deras pm att alla barn under 1 år som slagit i huvudet skall in akut för en undersökning. Detta resulterar i ett stort antal glada pigga spädbarn som beter sig helt som vanligt, men som vill att läkaren skall sätta "ok-stämpel". En gång mötte jag en förälder där barnet (ca 6 månader) vält i soffan, slagit huvudet i en mjuk soffkudde och sedan varit som vanligt. 1177 tyckte det var viktigt att de åkte in.

Alla barn under 6 månader. På exempelvis Astrid Lindgrens Barnsjukhus, så har barn under 6 månader en egen dörr.
  • Anonym (Pernilla)

Jag har ring en gång för min egen räkning. Jag ville kolla om de överhuvudtaget var någon idé att åka till vårdcentralen, de skickade in mig akut, jag åkte. Tydligen tyckte akuten också att det var relevant att jag var där. Jag fick såret rengjort, stelkramsspruta, antibiotika och typ tusen återbesök. Det tyckte jag var lite överdrivet och det sa jag också.

• cosinus

Jag kan tycka 1177 fyller sitt syfte ibland.

Ringde en gång då jag hade bihåleinflammation och det blev så sjukt inflammerat att kinden blev röd och svullen utvändigt. Det var mitt i natten och en snabbgoogling sa sök vård akut. Ringde 1177 som sa att så länge inte febern rusar (hade bara väldigt lite) så kunde jag vänta till morgonen och VC. Bra så, skönt slippa åka in.

Sen brukar jag ringa när 2 av barnen går över 40.5 i feber och inte alvedon/Ipren biter. De har ännu aldrig gett oss rådet att åka in men jag tycker det är läskigt och det är skönt att ha någon att hålla i handen via telefon.

Sen har jag ringt några ggr när jag vet att de kommer säga åk in. Mest för att man ska kunna säga det på jourcentralen när de frågar. Men då har jag ju eg redan vetat svaret.

Och så har jag åkt in ett antal ggr när jag inte orkat ringa 1177 först. Sonens alla falsk-krupp anfall t ex. Har aldrig hunnit vänta då han blivit så galet dålig jättefort (fick efter några stycken order av läkarna att ringa 112 för ambulans i fortsättningen). När samma son ramlat på nacken så den varit helt sned och lite sånt.

Och massor av gånger har jag inte ringt för att de garanterat skulle säga åk in och jag har gjort en annan bedömning just då :D

• Ambulansliv
    LillaLusaLoppan skrev 2015-02-19 09:26:15 följande:
    Aja, han belastade ingen. 4 timmars väntetid, träff med läkare i fem minuter - och han fick betala för besöket.

I många landsting går barn gratis!

Självklart belastade han någon, spysjuka SMITTAR! Och vårdpersonal är inte immun!

• Ambulansliv

Jag har ringt 2 gånger...en gång när ett barn hade krupp (första gången) mkt trevlig ssk och vi pratade en stund och sen åkte vi till VC dagen efter. Ingen av oss tyckte det var nåt att hetsa upp sig för! Men jag tänkte att jag ska inte vara dum mamma heller. 
    Andra gången hade sambon hög feber, fross och skitont i halsen, vilken också var jätteful. Önskade enbart tid till jouren. Vilket jag inte skulle få, då blev det, jag är sjuksköterska, van att titta i halsar och brukar ha på känn vilka som  har positivt strep A. Och iom hög feber och frossa och svårigheter att svälja vatten så kändes det lite angeläget att få en tid. Självklar fick han PC...

Nu ringer jag bara om jag skulle behöva tid till jouren. Har kompisar som jag kan diskutera med om jag undrar över nåt! Och jag hanterar google väl!

Svar på tråden Varför ringer du 1177?