• Anonym (undrar)

Varför ringer du 1177?

Jag är nyfiken på vilka anledningar folk har att ringa 1177.
    Vad väntar ni er av ett samtal med dem?
    Vad är det ni inte klarar att avgöra själv?

Väldigt ofta ger 1177 rådet "åk in akut" helt i onödan (speciellt när det gäller barn). Detta sker av många anledningar, men kanske främst för att det är svårt att bedöma någon per telefon, oerfaren personal som vill ha "ryggen fri", riktlinjer de har att följa som inte stämmer överens med hur vården på akuten ser ut osv.

Om  1177 ger dig rådet att "åka in nu" följer du det då, oavsett om du själv egentligen inte tycker det känns så allvarligt?
    Om du själv tycker att du behöver omedelbar vård, men 1177 ber dig vänta i hemmet, följer du då deras råd, eller åker du in ändå? Vad var i så fall syftet med samtalet?

• Svar på tråden Varför ringer du 1177?
  • Anonym (God erfarenhet)

Jag har ringt tre gånger på 11 år.
    En gång blev jag totaldissad av en kille som sa att "sånt där kan inte vi något om".
    De andra gångerna blev jag väl mottagen. De har även ringt upp efter en timme för att se hur det utvecklats därhemma. 

Har åkt till akuten ett par gånger när de haft svårt att andas men det mesta löser vi här hemma eller med hjälp av vårdcentralen/jourmottagningen. 

• Ambulansliv
    LillaLusaLoppan skrev 2015-02-19 10:31:47 följande:
    Nej, det är det inte.

Men om du nu är så säker på din sak, så kan du ju räkna upp alla landsting där du påstår att det är gratis.

Jag kan slå vad om att jag arbetat i minst ett av fem landsting du kan räkna upp. ;)
    Skåne, Uppsala, Dalarna, Västra Götaland fick jag som svar vid en mkt snabb googling. Säkert fler! ALL sjukvård gratis för barn upp till 18 alt 19. 
    www.google.se/webhp&rlz=1C1KMZB_enSE543SE543&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=patientavgifter%20barn
  • Ambulansliv
    Nej, det är det inte.

Men om du nu är så säker på din sak, så kan du ju räkna upp alla landsting där du påstår att det är gratis.

Jag kan slå vad om att jag arbetat i minst ett av fem landsting du kan räkna upp. ;)
    Dessutom hittar jag lätt den här lilla meningen på 1177 "Hälso- och sjukvård är kostnadsfri i nästan alla landsting och regioner om du är under 20 år."

Bevisa gärna motsatsen, jag "kan slå vad om" att du inte lyckas! Dvs att besök på akuten kostar ALLTID för ALLA barn I ALLA landsting. Lycka till!
  • sextiotalist
    Ambulansliv skrev 2015-02-19 10:33:56 följande:
    Skåne, Uppsala, Dalarna, Västra Götaland fick jag som svar vid en mkt snabb googling. Säkert fler! ALL sjukvård gratis för barn upp till 18 alt 19. 
    www.google.se/webhp&rlz=1C1KMZB_enSE543SE543&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=patientavgifter%20barn
    Jag kan lägga till Hallands län och Stockholms län
  • Cornellia

har ringt kanske 5 gånger. 

Jag är helt obildad när det gäller sjukdomar och skador, och jag tycker det varit skönt att rådfråga någon som är lite mer utbildad än jag är, som kan komma med tips och råd hur jag ska behandla mig eller mitt barn. 

Har ring bla när sonen har slagit huvudet, kanske inte för att få veta om jag ska åka in utan snarare för att få veta vilka tecken jag ska leta efter och liknande. 

• LillaLusaLoppan
    sextiotalist skrev 2015-02-19 10:38:23 följande:

Jag kan lägga till Hallands län och Stockholms län

I Sthlm, där jag jobbar just nu, kostat det 120:- för barn.

När man skriver "all sjukvård" så har man en listan inunder som inte inkluderar akutvård eller sjuktranssport - så som färdtjänst eller ambulans.
  • Anonym (nja)

Nej, det är det inte.

Jag har 3 barn har varit på akuten med dem alla tre pgr av benbrott, hjärnskakning, andningsuppehåll, astma attacker. Har ALDRIG behövt betala för dem.

I örebro län är det gratis för barn.

Och när jag googlat står det att dom FLESTA LANDSTING INTE TAT BETALT FÖR AKUTVÅRD AV BARN. Alltså mer vanligt att det är gratis än inte.
  • Anonym (håhå...)
    cosinus skrev 2015-02-19 10:28:12 följande:

När jag var på akuten med en kräkande bebis så hade de djäkligt snabba och tydliga rutiner för magsjuka barn. Direkt in i ett eget rum och djäkligt tydliga instruktioner om att vi inte fick röra oss ur fläcken. Har svårt att tro att vi smittade någon.

Jag har bara förutsatt att det funkar liknande på andra ställen, inte sitter väl kräkande barn ute bland andra?

När vi senare blev inskrivna på barnavdelningen var det ännu nogrannare med något utrymme utanför vårat rum där de typ tog av handskar och annat och återigen djäkligt tydliga instruktioner om att inte gå någonstans alls. Självklart kan det smitta ändå men jag upplever ändå att rutinerna för att undvika smitta var tämligen väloljade.

Det är väl inte bättre om de tog upp plats i ett avskilt rum i 4h helt i onödan... Men nu är vi OT, så vi behöver inte gräva i hur det verkligen gick till.
  • Anonym (gratis)

Nej, det är det inte.

Har aldrig betalat för ett besök på akuten.

Västerbottens läns landsting
  • cosinus
    Ambulansliv skrev 2015-02-19 10:30:32 följande:
    Har man behov av vård för sitt magsjuka barn skall man självklart åka, då barnet inte får behålla nånting under flera dygn, slutar kissa osv. Då finns det hygienrutiner. Men om folk kastar sig i bilen efter första kräkningen så sätts dessa rutiner ur spel då det blir för många som kommer in. Därför är det inte OK att söka för magsjuka hur som helst och absolut inte utan att ha haft kontakt med vården först. 
    Nä självklart ska man inte åka in hur som helst.

Det är f  ö enda gången jag inte varit nöjd med rådgivning på telefon. Hon jag pratade med bestämde sig för att ungen hade UVI. Jag sa att han (10 månaders bebis) haft magsjuka och kräkts i 5 dygn och att nu var kisset så koncentrerat att det bara blev brunt grus i blöjan. Och vi skulle promt hämta ut en sån här påse att samla kiss i för analay på jourcentralen. Tog ju typ 12 timmar att få ut lite brun sörja igen men sen blev det iaf fart på dem.

Men dropp är bra shit, en natt med vätska och ungen var som ny igen.
Svar på tråden Varför ringer du 1177?