• Anonym (Förklaring?)

Feminist, förklara detta för mig.

När feminister pratar om strukturer och mönster, vad menar de då att män som inte, däribland mig själv, "förtrycker" kvinnor har för ansvar eller bör göra för att vi skall uppnå jämställdhet?

Jag sköter mig som man väldigt bra, som många andra män gör också. Jag varken våldtar, misshandlar och psykar kvinnor.

Vad har jag för ansvar i patriarkatet om jag inte är en förtryckare av kvinnor? Ser mig själv som jämställdhetsförespråkare, men har inte häng på allt inom feminismen.

• Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.
  • Frank Banner
    Som svar till trådstarten, så är gränsen för jämställdhet och icke jämställdhet svävande. Och målet kommer alltid vara ouppnåeligt. Men att tänka i nya banor och bryta ner icke fungerande strukturer är bra.
  • semlanimunnen
    Tom Araya skrev 2015-03-12 01:06:36 följande:
    Att tänka på risker och säkerhet är bra, men rent statistiskt så är ju män inte våldtäktsmän, utan det är ju en klar minoritet som står som förövare till sådana brott.
    Jag läste någonstans uttalandet att '99% av alla män är inte våldtäktsmän men av de som våldtar är 99% män' 
    Nu vet jag inte om procentsatsen är 98 eller 97 eller vad det nu är men att män är överrepresenterade går inte att komma ifrån och uttalandet visar både att alla män självklart inte ska stå till svars för vad vissa sjuka män gör samtidigt som det är ett problem att män är så enormt överrepresenterade

Det är ju hellet inget nytt så frågan är varför samhället och vi som bor i det inte gör något, ingen kommer med lösningar eller förslag eller förklaringar till varför det är så skevt fördelat.
    Det råder ju ingen brist på lösningar och förslag när det gäller de som säger att invandrare står bakom våldtäkterna men när det gäller att det är mest män så är det knäpptyst? Det diskuteras inte och om det tas upp så vänder man sig mot dom som tar upp dte och kallar dom för feminazis och liknande omogna saker istället för att faktiskt diskutera varför män är så enormt överrepresenterade och hur löser man det

• petersson
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-12 01:11:10 följande:

Jag är litet inne på denna linje med. Är du man?

Nej jag är kvinna. Uppfostrad av generationer av feminister.
  • DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-12 01:09:09 följande:
    De sakerna gör dig inte feminist i alla fall.
    Enligt din definition ja....
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Anonym (Förklaring?)
    Tom Araya skrev 2015-03-12 01:15:59 följande:

Är jämställdhet verkligen lika behandling? Vill verkligen kvinnor att män behandlar dem som de behandlar andra män?

Vad gör kvinnor själva för att uppnå jämlikhet, förutom att skuldbelägga män?

Att lägga ansvaret på kvinnor för att uppnå jämställdhet känns befängt... Det är ju inte de som generellt är missgynnade i samhället.
  • DickRex
    Tom Araya skrev 2015-03-12 01:15:59 följande:

Är jämställdhet verkligen lika behandling? Vill verkligen kvinnor att män behandlar dem som de behandlar andra män?

Vad gör kvinnor själva för att uppnå jämlikhet, förutom att skuldbelägga män?

Jo, kvinnor startar enkönade företagarnätverk, skolor, kvinnoförbund, idrottstävlingar och lobbar för att bli inkvoterade trots att de inte vill vara med. De springer på sexistiska shower (Chippendale och "Ladies nights") och skryter om det. De startar "Kvinnor kan" och går i konkurs för att de inte kunde, och de mest hårdföra vill till sist att staten ska starta en professionell kvinnlig hockeyliga.

Moget...
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Anonym (Förklaring?)
    Frank Banner skrev 2015-03-12 01:26:41 följande:

Som svar till trådstarten, så är gränsen för jämställdhet och icke jämställdhet svävande. Och målet kommer alltid vara ouppnåeligt. Men att tänka i nya banor och bryta ner icke fungerande strukturer är bra.

Sant.
  • Anonym (Förklaring?)
    petersson skrev 2015-03-12 01:35:24 följande:

Nej jag är kvinna. Uppfostrad av generationer av feminister.

Oj, det måste verkligen ge dig råg i ryggen.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-12 01:47:14 följande:

Enligt din definition ja....

Du är välkommen att kalla dig för feminist du också om du så önskar. Eller vilken ism som helst.
  • Anonym (Förklaring?)
    DickRex skrev 2015-03-12 01:55:50 följande:

Jo, kvinnor startar enkönade företagarnätverk, skolor, kvinnoförbund, idrottstävlingar och lobbar för att bli inkvoterade trots att de inte vill vara med. De springer på sexistiska shower (Chippendale och "Ladies nights") och skryter om det. De startar "Kvinnor kan" och går i konkurs för att de inte kunde, och de mest hårdföra vill till sist att staten ska starta en professionell kvinnlig hockeyliga.

Moget...

Var ligger din sakliga kritik mot de sakerna i egentligen?
Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.