• Anonym (Förklaring?)

Feminist, förklara detta för mig.

När feminister pratar om strukturer och mönster, vad menar de då att män som inte, däribland mig själv, "förtrycker" kvinnor har för ansvar eller bör göra för att vi skall uppnå jämställdhet?

Jag sköter mig som man väldigt bra, som många andra män gör också. Jag varken våldtar, misshandlar och psykar kvinnor.

Vad har jag för ansvar i patriarkatet om jag inte är en förtryckare av kvinnor? Ser mig själv som jämställdhetsförespråkare, men har inte häng på allt inom feminismen.

• Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.
  • Tom Araya
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-12 03:01:44 följande:
    Jag tror att det går att förändra genom att angripa könsrollerna.
    Ja, det gör det, men fortfarande inte nödvändigtvis genom att ensidigt försöka påverka mäns beteende.

Om vi istället för att stirra oss blinda i hur män begränsar kvinnor...vad är det som skapar framgång, hur står man sig i konkurrens, hur hävdar man sig gentemot andra, hur beskriver man sitt värde, hur beter sig både män och kvinnor som når framgång i hård konkurrens?
  • petersson
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-12 03:06:10 följande:

Vad anser du är lösningen då?

Stoppa övergrepp i barndomen??
  • Tom Araya
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-12 03:08:34 följande:
    Du insinuerar att jag inte är kunskapssökande. Det känns litet som ett invektiv.
    Ditt svar antydde det då du låste dig vid en lösning utan vidare analys.
  • Anonym (Förklaring?)
    Tom Araya skrev 2015-03-12 03:11:39 följande:

Ja, det gör det, men fortfarande inte nödvändigtvis genom att ensidigt försöka påverka mäns beteende.

Om 87% av de som använder våld i samhället enligt SCB är män, då drar jag slutsatsen att man måste göra något åt mansrollen.
  • Anonym (Förklaring?)
    petersson skrev 2015-03-12 03:11:43 följande:

Är det verkligen en feministisk lösning? Jag tror även antifeminister skulle ställa upp på det. Jag tror inte det är tillräckligt dock.
  • Anonym (Förklaring?)
    petersson skrev 2015-03-12 03:11:43 följande:

Är det verkligen en feministisk lösning? Jag tror även antifeminister skulle ställa upp på det. Jag tror inte det är tillräckligt dock.
  • Tom Araya

Vad det gäller just kvinnors andel av våld i hemmet så läste jag någonstans att de  står för betydande del av våld mot barn samt att kvinnors våld mot vuxna män och kvinnor ökar. Ska se om jag kan hitta statistik eller artikel....

• Anonym (Förklaring?)
    Tom Araya skrev 2015-03-12 03:13:29 följande:

Ditt svar antydde det då du låste dig vid en lösning utan vidare analys.

Jag får skylla på klockan.
  • Tom Araya
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-12 03:15:42 följande:
    Måste det vara en feministisk lösning, räcker det inte bara med att det fungerar?
  • Anonym (Förklaring?)
    Tom Araya skrev 2015-03-12 03:16:43 följande:

Vad det gäller just kvinnors andel av våld i hemmet så läste jag någonstans att de  står för betydande del av våld mot barn samt att kvinnors våld mot vuxna män och kvinnor ökar. Ska se om jag kan hitta statistik eller artikel....

Det är ju betydligt mer relevant att kika på det totala utövandet av våld. Då är män enligt SCB till 87% utövare, men också utsatta till 60%. Kvinnor har alltså en mera passiv roll i båda kategorierna.
Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.