• Anonym (Förklaring?)

Feminist, förklara detta för mig.

När feminister pratar om strukturer och mönster, vad menar de då att män som inte, däribland mig själv, "förtrycker" kvinnor har för ansvar eller bör göra för att vi skall uppnå jämställdhet?

Jag sköter mig som man väldigt bra, som många andra män gör också. Jag varken våldtar, misshandlar och psykar kvinnor.

Vad har jag för ansvar i patriarkatet om jag inte är en förtryckare av kvinnor? Ser mig själv som jämställdhetsförespråkare, men har inte häng på allt inom feminismen.

• Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.
  • Solidaritet
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-12 02:03:51 följande:
    Var ligger din sakliga kritik mot de sakerna i egentligen?
    Han vill att män ska ha ensamrätt på att utesluta. 
  • Mila76
    Tom Araya skrev 2015-03-12 01:15:59 följande:

Är jämställdhet verkligen lika behandling? Vill verkligen kvinnor att män behandlar dem som de behandlar andra män?

Vad gör kvinnor själva för att uppnå jämlikhet, förutom att skuldbelägga män?

Ja.
    Jag vill bli behandlad utifrån att jag är människa. Inte utifrån att jag har en vagina. 

Vad tycker du att kvinnor ska göra för att uppnå jämställdhet?
  • Anonym (K)
    Engstrom skrev 2015-02-18 03:39:12 följande:

Trots att du själv är en jämställdhetsförespråkare så är du en del av de som skapar det ojämställda. Det är tragiskt, men sant. Det kan såklart tyckas skevt att lägga ansvaret för det här på alla män, men gör man inte det så står vi kvinnor ensamma i kampen om att bli jämställda männen, och då kvinnor har en lägre ställning blir kampen så mycket tyngre utan er hjälp. 
    Det handlar inte om att ALLA män ska skuldbeläggas för det vissa män gör, utan det handlar om att ALLA män som ser felet i att kvinnor våldtas, misshandlas och psykiskt förtrycks behöver ta ansvar över att få bukt på problemet. Den dag vi alla behandlas likvärdigt oavsett kön, den dagen behöver inte längre alla män ses som potentiella våldtäktsmän och alla kvinnor som offer. Är inte bara det något värt att sträva efter för var man för sig, alla män som grupp och varenda människa i samhället?

Om det då ska vara rättvist så får jag också sätta ansvaret på alla feminister för vissa extremfeministers manshat, diskriminering av män genom de konstigaste förslag. Jag kan också önska att feministerna skulle fördöma de rötägg till feminister som finns och som inte egentligen är ute efter någon på riktigt rättvis jämställdhet. 
  • Tom Araya
    Mila76 skrev 2015-03-12 08:08:45 följande:
    Ja.
    Jag vill bli behandlad utifrån att jag är människa. Inte utifrån att jag har en vagina. 
    För egen del är jag i regel mjukare i mitt sätt mot kvinnor än män. För mig kvittar det om kvinnor vill bli behandlade lika, men vissa behöver nog tuffa till sig för att klara det.
  • Titanochsilver
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-02-18 03:06:56 följande:

När feminister pratar om strukturer och mönster, vad menar de då att män som inte, däribland mig själv, "förtrycker" kvinnor har för ansvar eller bör göra för att vi skall uppnå jämställdhet?

Jag sköter mig som man väldigt bra, som många andra män gör också. Jag varken våldtar, misshandlar och psykar kvinnor.

Vad har jag för ansvar i patriarkatet om jag inte är en förtryckare av kvinnor? Ser mig själv som jämställdhetsförespråkare, men har inte häng på allt inom feminismen.

Att du stödjer tanken om att alla ska få lika lön kan vara en sak du göra. Att inte se på kvinnor som sexobjekt en annan. Det finns många saker en kan göra för att få en jämställt samhälle! 

Om du är någon som förespråkar jämställdhet så är du ju feminist :)  
  • Tom Araya
    Titanochsilver skrev 2015-03-12 17:01:53 följande:
    Att du stödjer tanken om att alla ska få lika lön kan vara en sak du göra. Att inte se på kvinnor som sexobjekt en annan. Det finns många saker en kan göra för att få en jämställt samhälle! 

Om du är någon som förespråkar jämställdhet så är du ju feminist :)  
    Om folk vill sätta den etiketten på mig är det okej, men jag gör det inte. Jag anser inte det är min sak att sätta etikett på mig själv utefter mina åsikter, det är åsikterna i sig som är viktiga för mig.
  • DickRex
    Anonym (Förklaring?) skrev 2015-03-12 02:03:51 följande:
    Var ligger din sakliga kritik mot de sakerna i egentligen?
    Har ingen saklig kritik mot dessa saker, utan kvinnor får gärna hålla på så. Det jag möjligen kan irritera mig på (just eftersom det är så urbota IQ-befriat) är att fruntimmer sedan väldigt ofta påstår att det är män som håller varandra bakom ryggen och utesluter kvinnor. Skrattretande
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • DickRex
    Solidaritet skrev 2015-03-12 07:22:27 följande:
    Nej, kvinnor slår inte sina män i samma utsträckning som män slår kvinnor. Var har du fått det ifrån?
    Du är så tragiskt insnöad och osaklig (Hur kan du t.ex starta med "Nej" när du inte vet vad du pratar om) så jag vet inte varför jag bemödar mig med att svara, men OK, här kommer den igen...

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/man-ofta-utsatta-for-fysiskt-vald-i-relationer/
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • DickRex
    Solidaritet skrev 2015-03-12 07:20:47 följande:
    Det blir svårt för dig att kräva skärpning av andra, eftersom du konstant i tråden farit ut och använt diverse tillmälen då argumenten inte räckt till. 

Men fortsätt du. Det sänker varje eventuell poäng du kunde ha haft. 
    Kan du istället svara på var du fick det där med att döpa en humanistisk ism efter det manliga könet ifrån? Hade jag sagt det?
  • DickRex
    Solidaritet skrev 2015-03-12 07:25:13 följande:
    Han vill att män ska ha ensamrätt på att utesluta. 
    Vad är det för ett jävla påhopp? För det första har jag inga problem med att människor oavsett kön eller annan tillhörighet bildar klubbar för inbördes beundran. Men det är ett härrans liv från kvinnorörelsen om att män skulle utesluta kvinnor (och det skulle jag vilja ha exempel på) medan det faktiskt bara är kvinnor som i olika sammanhang formellt utesluter män.
Svar på tråden Feminist, förklara detta för mig.