• Knottet

Novemberbebisar 2015

Hej! Finns det fler här med bf i november som vill följas åt? Glad

Är i vecka 5 (4+0) idag, bf 3/11. Andra barnet, har en flicka som fyller 1 den 9/4. Vi vela ha syskon ganska tätt. Glad

Började känna av växtvärk för ett par dagar sedan och ett lätt illamående i morse. Hoppas bara att den lille vill stanna! Glad

• Svar på tråden Novemberbebisar 2015
  • Nilla6
    lotie skrev 2015-09-28 07:48:18 följande:

Oj vad nervöst. Tur du fått sprutorna iaf. Hoppas den vill stanna lite till. Jag är 31 veckor nu och tycker det är jättetidigt om bebis skulle komma nu:(

Men dom var inte oroliga för bebisen?

Jo tur att det finns sånt, nej dom var inte oroliga alls, dock så har jag ju moderkakan i framvägg ända ner till hans panna ligger den så om jag får en blödning kan det betyda att den lossnat. Jo det känns lite väl tidigt än, vänta till vecka 35 iaf.
  • blubb4m
    Anna Hbg skrev 2015-09-25 14:47:54 följande:

blubb4m:

Är en utbredd myt att bebisen rör mindre på sig sent i graviditeten pga platsbrist.

Rörelserna kan ändra karaktär men ska aldrig minska!

Okej ja precis att de ändras, var väl mer så jag menade. Sparkarna kanske blir till tryck istället osv :)
  • blubb4m
    Nilla6 skrev 2015-09-26 07:35:57 följande:

Jag fick en miniblödning i torsdags, sen började det lite mer sd än vad jag är van vid, ringde förlossningen på ks, fick då komma in för koll, låg med ctg som visade på ett par sd men registrera inte alla då. Fick gå och käka lunch och sen en ny ctg vid halv 3, då fick jag 11 värkar som gjorde skit ont på 50 min. Fick då en kortison spruta för att mogna på bebis lungor. Undersökning gjordes, tappen var 2.5 cm ca. Blev inlagd och fick bricanyl för att ta bort värkarna, hjälpte inget. 2 nya kurvor gjordes på kvällen/natten med regelbundna värkar, en till bricanyl spruta som inte hjälpte, ingen sömn heller såklart då jag hade starka sd hela tiden. Tog en ny kurva på morgonen som visade samma, ny spruta, hjälpte inte först men efter nån timme så blev det lugnare. Tyvärr så kom vi på att mina sd kommer i vila så jag var uppe och gick från 8 till vi fick åka hem vi 13 tiden, inga sd då förutom tryck ner. Ingen påverkan på tappen, fick nästa spruta kortison så nu är bebis lungor utvecklade om han vill komma tidigare. Sd började så fort vi kom hem såklart igår. Dock inte regelbundna men dom känns. Skrev ner alla jag fått från 20.45 till nu 07.32 och har då haft 14 stycken rejäla.

Låter läskigt!Har tur som inte haft några sd alls, är i vecka 33. Hoppas det blir bättre och skönt att du fått bra bemötande, att de tittat upp allt! Lycka till
  • Anna Hbg

Blubb4m:

Ja, precis. Mer svepande rörelser liksom.

Nilla6:

Håller tummen för att liten får stanna kvar några veckor till!

• Nilla6

Fick idag veta av bm att mitt urinprov visade på gbs i urinen så nu ska hon försöka få läkaren att skriva ut antibiotika redan nu så sd kanske lugnar ner sej.

• Undska
    Nilla6 skrev 2015-09-28 19:39:57 följande:

Fick idag veta av bm att mitt urinprov visade på gbs i urinen så nu ska hon försöka få läkaren att skriva ut antibiotika redan nu så sd kanske lugnar ner sej.

Jag hade gbs under min förra graviditet, gick som tur var bra. Han kom ca en vecka innan bf.
    Tänk nu bara på att försöka komma in minst fyra timmar innan bebisen är ute, man får intravenöst antibiotika innan bebisen kommer. Jag hann aldrig få det så jag fick stanna på en vård avdelning i tre dygn och fyra dagar. Där det togs prover på han för å se om han blivit smittad. Det hade han tack å lov inte.
    Denna graviditeten har dom ibte hittat streptockoker B , men eftersom jag hade det under min förra grav, så ska jag behandlas ändå.
    Är just nu insatt på penicillin framtills bebisen är ute.
  • Nilla6
    Undska skrev 2015-09-28 21:37:06 följande:

Jag hade gbs under min förra graviditet, gick som tur var bra. Han kom ca en vecka innan bf.

Tänk nu bara på att försöka komma in minst fyra timmar innan bebisen är ute, man får intravenöst antibiotika innan bebisen kommer. Jag hann aldrig få det så jag fick stanna på en vård avdelning i tre dygn och fyra dagar. Där det togs prover på han för å se om han blivit smittad. Det hade han tack å lov inte.

Denna graviditeten har dom ibte hittat streptockoker B , men eftersom jag hade det under min förra grav, så ska jag behandlas ändå.

Är just nu insatt på penicillin framtills bebisen är ute.

Okej men om jag får antibiotika redan nu måste man få mer på fl då lr?
  • Kgb777

Känner mig en aning nedstämnd. Var och träffade en läkare igår angående att göra planerat snitt eller inte. Problemet för mig är att min första förlossning blev katastrofal. Blev sugklocka och klipp varpå jag fick stora bristningar även i ringmuskeln. Fick stanna ca 10 dygn på bb och det tog ca ett halvår att läka helt. Inför min andra förlossning tittade en gynekolog på mig, hon tyckte att det var dåligt ihop sytt och sa att det var säkrast för mig att göra snitt, för om det skulle spricka likadant igen fanns det risk för att jag skulle bli analinkontknent. Jag gjorde alltså snitt andra gången. Det gick bra men jag kan ju inte säga att det var en rolig upplevelse. Vi bor nu i ett nytt landsting och jag vet inte om läkaren igår hade tillgång till min journal, han kunde inte råda mig till nåt utan drog bara upp risker med båda metoderna. Tydligen är det större risk att göra ett andra snitt än det första, då man kan ha sammanväxningar och sånt. Läkaren var inte speciellt trevlig heller, men jag fick iallafall ett datum för snitt 4 november. Nu känner jag mig tveksam, men jag har ju ingen lust att bli inkontinent, men heller ingen lust att opereras. Är det nån annan här som har planerat snitt inbokat? Eller som gjort det flera gånger?

• Charlie40
    Kgb777 skrev 2015-09-29 13:14:56 följande:

Känner mig en aning nedstämnd. Var och träffade en läkare igår angående att göra planerat snitt eller inte. Problemet för mig är att min första förlossning blev katastrofal. Blev sugklocka och klipp varpå jag fick stora bristningar även i ringmuskeln. Fick stanna ca 10 dygn på bb och det tog ca ett halvår att läka helt. Inför min andra förlossning tittade en gynekolog på mig, hon tyckte att det var dåligt ihop sytt och sa att det var säkrast för mig att göra snitt, för om det skulle spricka likadant igen fanns det risk för att jag skulle bli analinkontknent. Jag gjorde alltså snitt andra gången. Det gick bra men jag kan ju inte säga att det var en rolig upplevelse. Vi bor nu i ett nytt landsting och jag vet inte om läkaren igår hade tillgång till min journal, han kunde inte råda mig till nåt utan drog bara upp risker med båda metoderna. Tydligen är det större risk att göra ett andra snitt än det första, då man kan ha sammanväxningar och sånt. Läkaren var inte speciellt trevlig heller, men jag fick iallafall ett datum för snitt 4 november. Nu känner jag mig tveksam, men jag har ju ingen lust att bli inkontinent, men heller ingen lust att opereras. Är det nån annan här som har planerat snitt inbokat? Eller som gjort det flera gånger?

Jag har tid med läkaren imorgon för att planera in tid för snitt. Bf 19 nov och dom planerar in snitt en vecka före. Jag vill ha två veckor innan, det blir 4 nov. Hoppas på att dom går med på detta eftersom jag haft så mycket SD och detta påverkat tappen. Vill inte att förlossningen ska starta innan snitt datum eftersom jag tror det kommer gå fort denna gång. Har du ngt tips eller ngt man ska tänka på inför ett snitt?
    Hoppas allt går bra för dig!
  • Kgb777

Är det av någon speciell anledning som du gör snitt? Nja jag vet inte om jag har några bra tips, men det bästa är väl att försöka att hålla sig så lugn som möjligt om man klarar av det. Man kan be om starkare smärtstillande dan efter, någonslags sprutor, om man har mycket ont, tror inte att de ger dem om man inte ber om det. Jag tyckte också att det var jobbigt med för mycket besök dan efter, eftersom man har ganska ont då. Hoppas att det går bra för dig imorgon!

Svar på tråden Novemberbebisar 2015