• Knottet

Novemberbebisar 2015

Hej! Finns det fler här med bf i november som vill följas åt? Glad

Är i vecka 5 (4+0) idag, bf 3/11. Andra barnet, har en flicka som fyller 1 den 9/4. Vi vela ha syskon ganska tätt. Glad

Började känna av växtvärk för ett par dagar sedan och ett lätt illamående i morse. Hoppas bara att den lille vill stanna! Glad

• Svar på tråden Novemberbebisar 2015
  • Anna Hbg

Kgb777:

Jag får göra det för att kolla tillväxten på min bebis då min son var väldigt liten när han föddes.

Var nästan 40% tillväxthämmad :O

Här i Skåne får man det bara av speciella anledningar som tex stort eller litet sf-mått osv men är säkert olika i olika län.

• Anna Hbg

Nej, ingen aning om vad det berodde på.

Min förlossningsjournal saknar typ hälften av uppgifterna också så vet tex inte hur stor moderkakan var vilket kan spela in.

• lotie

Oj vad mycket ja. Vad har du i sf mått? Blir det många extra kontroller nu?
    Jag ska möta magen på fredag och har den inte växt då så blir det tul. Var sjukt nervös på sonens tul att något var fel. Blir ju nervös att den ska komma tidigare och då är ännu mindre än den ska vara.

Igår pajade jag mitt bäcken helt. Sprang efter min son som var på väg ut mot gatan och på vägen hände nåt och jag gick från 0-100 i foglossning på 1 min. Kan knappt gå och det gör så sjukt ont i fogarna neråt. Kan inte sova eller ligga på något sätt.
    Varit sjukskriven 8 mån med mina andra barn för dessa smärtor och hoppat på kryckor och suttit i rullstol. Denna graviditeten har jag inte haft nåt och skulle jobba sista veckan nu.

Vad kan jag ha gjort för att det skulle komma så plötsligt? Tror ni det lättar om någon dag?
    Är ju helt invalid igen:(

• Anna Hbg

Lotie:

Jag hade sf-mått på 29 nu i v. 32 så bara en aning litet men med sonen låg jag högt över kurvan och det var därför jag fick göra tul då.

Har för mg att jag hade ett sf-mått på typ 38 i v.30 med sonen :O

Tul:en var totalt missvisande med honom också då de som max visade en tillväxthämmning på ca 18% på de 3 tul:en vi gjorde.

Blev rätt paffa när han väl kom ut och var så liten.

Kom dessutom i v.33

Jag var sjukskriven och hoppade på kryckor de sista 3 månaderna för foglossning förra grav. så lider med dig :( Vet hur jävligt det kan vara.

Enda tipset jag har är att försöka ta det lugnt några dagar och använd ett ordentligt foglossningsbälte (vilket du säkert redan vet)

Sen tycker jag att du ska ringa din bm om det inte blir bättre inom ett par dagar....om du står ut så länge dvs

• Anna Hbg

Bebisen hade det bra i magen idag men ligger på ca -20% så har fått en ny tid om ca 2 veckor för en ny koll.

• Maja 1

Min första dotter var tillväxt hämmad med 29%. Men när hon föddes i vecka 39 så vägde hon 2990 gram. Och det är ju inte så lite. Sen mina andra tre barn har ansetts helt normala efter kurvan i magen. Men dom har vägt ca 3200 gram.så vi får nog bara små barn. Ska bli spännande och se med denna lilla. Ska på ultraljud nästa vecka.

• lotie
    Anna Hbg skrev 2015-09-22 23:14:29 följande:

Lotie:

Jag hade sf-mått på 29 nu i v. 32 så bara en aning litet men med sonen låg jag högt över kurvan och det var därför jag fick göra tul då.

Har för mg att jag hade ett sf-mått på typ 38 i v.30 med sonen :O

Tul:en var totalt missvisande med honom också då de som max visade en tillväxthämmning på ca 18% på de 3 tul:en vi gjorde.

Blev rätt paffa när han väl kom ut och var så liten.

Kom dessutom i v.33

Jag var sjukskriven och hoppade på kryckor de sista 3 månaderna för foglossning förra grav. så lider med dig :( Vet hur jävligt det kan vara.

Enda tipset jag har är att försöka ta det lugnt några dagar och använd ett ordentligt foglossningsbälte (vilket du säkert redan vet)

Sen tycker jag att du ska ringa din bm om det inte blir bättre inom ett par dagar....om du står ut så länge dvs

Var den liten i magen fast du hade stort sf mått förra graviditeten?
    Jag får inte automatiskt tul för sonen var liten. Enligt vår räkning kom han 38+6 och vägde 2700g men blev flyttat mycket vid rul då han förmodligen redan var tillväxthämmad så han kom 37+0 enligt rul.
    Ska till bm imån och tycker magen har växt. 1 cm i veckan räknar man med för normal utveckling väl?

Är imån 30+5 så borde ligga på 27-28 för att set inte ska bli tul då.
  • Erika 146

Var på tul och kollat socker idag. Mini mår bra och har bra tillväxt -5,7% väger ca 2218g ligger med huvet ner och normalt med fostervatten. Sockerdoktorn tycker jag sköter mig oxå så allt är bra :) har dock lite svårt att låta bli choklad....

V.35 i morgon och nu får tiden gärna gå fortare :D

Svar på tråden Novemberbebisar 2015