• Knottet

Novemberbebisar 2015

Hej! Finns det fler här med bf i november som vill följas åt? Glad

Är i vecka 5 (4+0) idag, bf 3/11. Andra barnet, har en flicka som fyller 1 den 9/4. Vi vela ha syskon ganska tätt. Glad

Började känna av växtvärk för ett par dagar sedan och ett lätt illamående i morse. Hoppas bara att den lille vill stanna! Glad

• Svar på tråden Novemberbebisar 2015
  • Mikaela90
    Undska skrev 2015-10-02 15:28:50 följande:

Hej! Jag har som tur är inte åkt på gravid diabetes trots att vi har det ärftligt i släkten, min pappa och farfar osv.

Vilken vecka är du nu? För har du bara ett jämnt blodsocker nu och framåt trots din diabetes så behöver inte barnet bli stort. Det är enbart när blodsockret åker upp å ner som vikten på barnet kan öka.

Hej hej! Jag är i v.33. Skönt att du inte drabbats! Tycker inte jag ligger inte i riskgruppen - Har inte en enda med diabetes i släkten, inte överviktig. Det enda är väl att jag fött ett lite större barn (men hon vägde ändå inte över 4500). Men det är väl som med det flesta - att det kan drabba vem som helst. Tycker det är en ren djungel att veta vad som är bra/dåligt att äta, står hur mycket som helst på nätet. På den ena sidan står det att en viss produkt är bra Utesluter saft, socker, vitt bröd och kolhydrater nu tills jag får komma till barnmorskan, där borde jag få mer tips och få svar på vad som stämmer och inte.
  • Mikaela90

Svaret skickades iväg för fort, hann inte skriva klart meningen - På den ena sidan står det att en viss produkt är bra

... medans på en annan står det att det är mindre bra...

• bebba83

Vecka 32 (31+5) här och har de sista 3 dagarna fått rejält med sammandragningar. Dygnet runt och inte långt emellan. .. e det normalt såhär dags?

• Erika 146
    Mikaela90 skrev 2015-10-02 14:08:01 följande:

Ja ni tjejer..

Sist jag var hos bm så var mitt blodsocker alldeles för högt: 10,7 (och då hade jag bara ätit en macka 2 timmar tidigare).

Idag var jag och skulle göra glukosbelastning men det räckte med stick i fingret. Mitt blodsocker var alldeles för högt för att varit fastande. Så ja, nu har jag åkt på graviddiabetes. Bröt ihop en aning hos sköterskan men hon var så rar och förklarade så det lugnande....en del.

Hon skulle kontakta min bm idag och så skulle hon i sin tur kontakta mig och så får vi se hur vi går vidare med detta.

Någon som har graviddiabetes här?

Är rädd att bebis ska bli väldigt stor pga diabetesen, min dotter vägde 4040 när hon föddes och jag hade rätt svårt att få ut henne + att pappan till bebisen i magen vägde rätt mycket över 5000. Hua...

Läste något om att man får komma på TUL varannan till var fjärde vecka för att se hur bebis växer, någon som vet ifall det stämmer? Nu har jag bara ett bestämt TUL i v.38, men de var innan vi visste att jag hade diabetes.

Men men, får hoppas bm hör av sig snart...

Jag Har och hade med första oxå. Du borde få gå på tul varannan vecka redan nu och då även träffa diabetesläkare som kollar värdena du skriver i en bok och ordinerar utifrån det insulinintag, ta långtidssocker (vanligt stick i fingret), blodtryck, kolla protein i urinen. Från v.36/v.37 görs även ctg.

Jag tar måltidsinsulin och långtidsverkande samt kollar sockret med stick i fingret 7ggr/dag. Genom att man sätter in insulin bromsas ju tillväxten. Min första tjej låg på plus men ändå inom normal kurva på alla tul och vägde 3845g i v.39+2 (blev igångsatt man får bara gå 40v). Lillasyster har legat lite minus på tul hittills och jag är i v.34+0 idag.

Det bästa du kan göra är att skippa alla uppenbara sockerfällor som godis och fika, saft, honung/socker i the/kaffe osv och försöka äta fiber/fullkornspasta samt bröd som är nyckelhålsmärkt eller innehåller max 5g kolhydrater/sockerarter.

Det är en bra början och sen kan du ju fördjupa dig i allt man kan ändra om det blir nödvändigt.
  • Mikaela90
    Erika 146 skrev 2015-10-02 19:33:50 följande:

Jag Har och hade med första oxå. Du borde få gå på tul varannan vecka redan nu och då även träffa diabetesläkare som kollar värdena du skriver i en bok och ordinerar utifrån det insulinintag, ta långtidssocker (vanligt stick i fingret), blodtryck, kolla protein i urinen. Från v.36/v.37 görs även ctg.

Jag tar måltidsinsulin och långtidsverkande samt kollar sockret med stick i fingret 7ggr/dag. Genom att man sätter in insulin bromsas ju tillväxten. Min första tjej låg på plus men ändå inom normal kurva på alla tul och vägde 3845g i v.39+2 (blev igångsatt man får bara gå 40v). Lillasyster har legat lite minus på tul hittills och jag är i v.34+0 idag.

Det bästa du kan göra är att skippa alla uppenbara sockerfällor som godis och fika, saft, honung/socker i the/kaffe osv och försöka äta fiber/fullkornspasta samt bröd som är nyckelhålsmärkt eller innehåller max 5g kolhydrater/sockerarter.

Det är en bra början och sen kan du ju fördjupa dig i allt man kan ändra om det blir nödvändigt.

Tack för tipsen! Var faktiskt iväg och köpte en del nyckelhålsmärkta varor idag. Fredagsmyset bestod av morot- och gurkstavar med lite dipp, det blev populärt hos övriga familjemedlemmar också Håller mig borta från saft och andra drycker, vattnet är de som gäller! Får hoppas detta är en god start iallafall, även fast det känns som en djungel för mig.

Jag känner lite så att eftersom jag hade så högt blodsockervärde fast jag fastat så kommer troligtvis inte bara en ändring av kosten att räcka, eller tänker jag fel? Hur högt lär det inte bli när jag väl äter liksom? Hade hoppats på att bm hade hört av sig idag men det gjorde hon inte.
  • Citrona

Jag är i vecka 30+1 och idag var jag inne på sjukhuset då min barnmorska ville att jag skulle kollas upp lite. Jag har haft en jobbig hosta i snart 2 veckor och när jag hostar kommer det ibland ett par droppar...
    Enligt läkaren som undersökte mig var det inte fostervatten i alla fall, hon gjorde en gynundersökning samt ett snabbt litet UL som jag själv fick be om.
    Skönt att veta att allt är bra.
    Har även gjort sockerbelastning denna vecka pga min mammas diabetes men det visade inget, skönt.

Fler kring dessa veckor som märker av att sparkarna blir hårdare och mer som vändningar, knuffar och armbågande? ;)

• Erika 146
    Mikaela90 skrev 2015-10-02 21:42:15 följande:

Tack för tipsen! Var faktiskt iväg och köpte en del nyckelhålsmärkta varor idag. Fredagsmyset bestod av morot- och gurkstavar med lite dipp, det blev populärt hos övriga familjemedlemmar också Håller mig borta från saft och andra drycker, vattnet är de som gäller! Får hoppas detta är en god start iallafall, även fast det känns som en djungel för mig.

Jag känner lite så att eftersom jag hade så högt blodsockervärde fast jag fastat så kommer troligtvis inte bara en ändring av kosten att räcka, eller tänker jag fel? Hur högt lär det inte bli när jag väl äter liksom? Hade hoppats på att bm hade hört av sig idag men det gjorde hon inte.

Du kommer troligen få insulin att ta till varje måltid men att ändra lite i kosten är nyttigt oavsett ;) man får tänka att det hjälper en att hålla nere insulin nivån genom att äta bra. Insulinet i sig kan göra att kilona sticker iväg nämligen. Har du inte ont i kroppen rekommenderas dagliga promenader på minst 30min, inte strosa utan lite hurtigt. Själv har jag foglossning from hell och är mest inomhus tyvärr..
  • Mikaela90
    Erika 146 skrev 2015-10-03 08:59:09 följande:

Du kommer troligen få insulin att ta till varje måltid men att ändra lite i kosten är nyttigt oavsett ;) man får tänka att det hjälper en att hålla nere insulin nivån genom att äta bra. Insulinet i sig kan göra att kilona sticker iväg nämligen. Har du inte ont i kroppen rekommenderas dagliga promenader på minst 30min, inte strosa utan lite hurtigt. Själv har jag foglossning from hell och är mest inomhus tyvärr..

Kosten kommer jag fortsätta med, absolut. Är orolig nu för att gå hela helgen utan råd och eventuell behandling. Oroar mig för bebis (även fast sköterskan sa att han mår bra) och är rädd att nivån ska bli så hög så det händer något med mig, vad nu som kan hända? Jag har ju ingen erfarenhet alls av den här sjukdomen :-/

Promenader blir det, varje dag går jag fram och tillbaka till dotterns skola. Det är typ 15 min fram och 15 tillbaka. Har inget körkort så det blir ofta någon promenad varje dag.
  • Erika 146
    Mikaela90 skrev 2015-10-03 10:29:10 följande:

Kosten kommer jag fortsätta med, absolut. Är orolig nu för att gå hela helgen utan råd och eventuell behandling. Oroar mig för bebis (även fast sköterskan sa att han mår bra) och är rädd att nivån ska bli så hög så det händer något med mig, vad nu som kan hända? Jag har ju ingen erfarenhet alls av den här sjukdomen :-/

Promenader blir det, varje dag går jag fram och tillbaka till dotterns skola. Det är typ 15 min fram och 15 tillbaka. Har inget körkort så det blir ofta någon promenad varje dag.

Klart att höga nivåer inte är bra men det är låga som är värst vilket kan bli om man tagit lite mycket insulin eller det går för länge mellan måltiderna och man inte äter mellis. När det hänt mig har jag plötsligt blivit skakis och snabbt efter toksvettats och fått yrsel och nivån har legat under 3 i socker. Det är bra att ha lite saft till hands för det går ut snabbt i kroppen. Man kan bli medvetslös eller få "sockerkoma". Läs om det på 1177 sidan.
Svar på tråden Novemberbebisar 2015