Mikaela90 skrev 2015-10-02 14:08:01 följande:
Ja ni tjejer..
Sist jag var hos bm så var mitt blodsocker alldeles för högt: 10,7 (och då hade jag bara ätit en macka 2 timmar tidigare).
Idag var jag och skulle göra glukosbelastning men det räckte med stick i fingret. Mitt blodsocker var alldeles för högt för att varit fastande. Så ja, nu har jag åkt på graviddiabetes. Bröt ihop en aning hos sköterskan men hon var så rar och förklarade så det lugnande....en del.
Hon skulle kontakta min bm idag och så skulle hon i sin tur kontakta mig och så får vi se hur vi går vidare med detta.
Någon som har graviddiabetes här?
Är rädd att bebis ska bli väldigt stor pga diabetesen, min dotter vägde 4040 när hon föddes och jag hade rätt svårt att få ut henne + att pappan till bebisen i magen vägde rätt mycket över 5000. Hua...
Läste något om att man får komma på TUL varannan till var fjärde vecka för att se hur bebis växer, någon som vet ifall det stämmer? Nu har jag bara ett bestämt TUL i v.38, men de var innan vi visste att jag hade diabetes.
Men men, får hoppas bm hör av sig snart...
Jag Har och hade med första oxå. Du borde få gå på tul varannan vecka redan nu och då även träffa diabetesläkare som kollar värdena du skriver i en bok och ordinerar utifrån det insulinintag, ta långtidssocker (vanligt stick i fingret), blodtryck, kolla protein i urinen. Från v.36/v.37 görs även ctg.
Jag tar måltidsinsulin och långtidsverkande samt kollar sockret med stick i fingret 7ggr/dag. Genom att man sätter in insulin bromsas ju tillväxten. Min första tjej låg på plus men ändå inom normal kurva på alla tul och vägde 3845g i v.39+2 (blev igångsatt man får bara gå 40v). Lillasyster har legat lite minus på tul hittills och jag är i v.34+0 idag.
Det bästa du kan göra är att skippa alla uppenbara sockerfällor som godis och fika, saft, honung/socker i the/kaffe osv och försöka äta fiber/fullkornspasta samt bröd som är nyckelhålsmärkt eller innehåller max 5g kolhydrater/sockerarter.
Det är en bra början och sen kan du ju fördjupa dig i allt man kan ändra om det blir nödvändigt.