• Knottet

Novemberbebisar 2015

Hej! Finns det fler här med bf i november som vill följas åt? Glad

Är i vecka 5 (4+0) idag, bf 3/11. Andra barnet, har en flicka som fyller 1 den 9/4. Vi vela ha syskon ganska tätt. Glad

Började känna av växtvärk för ett par dagar sedan och ett lätt illamående i morse. Hoppas bara att den lille vill stanna! Glad

• Svar på tråden Novemberbebisar 2015
  • jvd89

Hur tänker ni kring bebis rörelsemönster? Tycker de är så svårt för vår bebis är oftast väldigt rörlig på kvällarna-nätterna och tidig morgon men sen lugn på dagen. Och när han är lugn så blir man ju nojig att något ska vara fel. Men dom kan ju inte vara aktiva alla dygnets timmar. Hur är era bebisar?

• Sindyrella1983

Min är oftast aktiv nästan hela dagen. från och till såklart. Men jag känner att den knör runt allt som oftast.

• jvd89
    Sindyrella1983 skrev 2015-09-24 18:03:40 följande:

Min är oftast aktiv nästan hela dagen. från och till såklart. Men jag känner att den knör runt allt som oftast.

Ja asså man känner ju hur bebis spänner och knör där inne. Men jag menar att kväll/natt och tidig morgon då far bebis verkligen runt. Sen kan han va rätt lugn på dagen och då känner jag att bebis spänner och så ibland. Men är väl inte konstigt att bebis är lugn ett tag också. Men man läser om att man måste känna rörelser men inte hur ofta man ska känna dom osv.
  • lotie

Fick gå hem från jobbet idag för foglossningen gjorde så ont:(
    Men nu för en halvtimmesbesök började jag få sammandragningar. Först trodde jag det var bebisen som vände ryggen utåt och spände så magen blev hård. Men nu känner jag att det är sammandragningar. Har lagt mig i sängen och hoppas det slutar. Men det är bara om de gör ont man ska ringa? Det gör inget man har täta under en längre tid?

Dom gör ju inte ont som värkar men känns ju och är obehagligt. Bara v 30 ju:(

• miloo89

Jag har haft sammandragningar sen v20 nåt, å de på mvc har alltid sagt att så länge de inte gör ont eller kmr regelbundet så är de ingen fara. Men är du orolig så ring, följ magkänslan. Är tydligen vanligt att man börjar få förvärkar nu mot slutet oxå. Ligg ner å slappna av så går det säkert över, lr ta ett bad

• Sindyrella1983
    jvd89 skrev 2015-09-24 19:18:43 följande:

Ja asså man känner ju hur bebis spänner och knör där inne. Men jag menar att kväll/natt och tidig morgon då far bebis verkligen runt. Sen kan han va rätt lugn på dagen och då känner jag att bebis spänner och så ibland. Men är väl inte konstigt att bebis är lugn ett tag också. Men man läser om att man måste känna rörelser men inte hur ofta man ska känna dom osv.

Men om du tycker att den ändrar sitt mönster eller om det tar för lång tid innan du känner något så ring förlossningen och prata med dom. Dom är superba enligt min erfarenhet!
  • bebba83

Jag åkte in för det för några veckor sen å blev jättebra bemött! Bb hos oss ( varberg) verkar helt grymma!jag fick förklaring att min moderkaka ligger högt upp så ja känner aldrig sparkarna där och därför kändes det som mindre rörelser än vanligt... men ring om du e orolig <3
  • Lisa_1986

Vår bebis är oxå väldigt lugn. Är i v 34. Spänner ibland på dagen men mest rörelser på kvällar. Men väldigt snälla små rörelser. Har gjort ctg två gånger senaste veckan och två ul pga andra grejer. Hon mår hur bra som helst och rör sig precis som hon ska. Framför allt ska en observera förändrade fosterrörelser. Alla bebisar är olika och det är ingen mening att jämföra.
  • Anna Hbg
    lotie skrev 2015-09-24 12:42:07 följande:

Var den liten i magen fast du hade stort sf mått förra graviditeten?

Jag får inte automatiskt tul för sonen var liten. Enligt vår räkning kom han 38+6 och vägde 2700g men blev flyttat mycket vid rul då han förmodligen redan var tillväxthämmad så han kom 37+0 enligt rul.

Ska till bm imån och tycker magen har växt. 1 cm i veckan räknar man med för normal utveckling väl?

Är imån 30+5 så borde ligga på 27-28 för att set inte ska bli tul då.

Precis. Han var en liten plutt trots stort sf-mått.

Min son vägde 2760 g men kom ju några veckor senare i v.43 så kanske därför.

Var ju 5 veckor äldre när han kom.

Sen är det antagligen lite olika på vilket län man kommer från.

Bebisen i magen vägde ca 1600 g nu i v. 33 och borde väga närmre 2000 g
  • lotie
    miloo89 skrev 2015-09-24 19:58:40 följande:

Jag har haft sammandragningar sen v20 nåt, å de på mvc har alltid sagt att så länge de inte gör ont eller kmr regelbundet så är de ingen fara. Men är du orolig så ring, följ magkänslan. Är tydligen vanligt att man börjar få förvärkar nu mot slutet oxå. Ligg ner å slappna av så går det säkert över, lr ta ett bad

Det försvinner när jag ligger ner men så fort jag går upp så kommer de igen:(
    Hoppas de är borta imån, skönt jag ska till bm på em iaf.
Svar på tråden Novemberbebisar 2015