• Knottet

Novemberbebisar 2015

Hej! Finns det fler här med bf i november som vill följas åt? Glad

Är i vecka 5 (4+0) idag, bf 3/11. Andra barnet, har en flicka som fyller 1 den 9/4. Vi vela ha syskon ganska tätt. Glad

Började känna av växtvärk för ett par dagar sedan och ett lätt illamående i morse. Hoppas bara att den lille vill stanna! Glad

• Svar på tråden Novemberbebisar 2015
  • jvd89
    sofflan skrev 2015-11-25 09:17:57 följande:

Har sedan klockan 3 inatt haft värkar som kommer med ca 10 minuters mellanrum! Håller tummarna för att det inte stannar av :)

Hur känns dom värkarna?
    Hade såna sammandragningar inatt som kom med 10-15 min mellanrum som gjorde ont i ryggen och spände lite i magen plus att andning påverkades. Men vet ju inte hur de där värkarna ska kännas egentligen. Får fortfarande täta sammandragningar som vissa känns men annars bara vanlig mensvärk. Längtar så efter bebis nu.
  • sofflan
    jvd89 skrev 2015-11-25 09:27:06 följande:
    Hur känns dom värkarna?
    Hade såna sammandragningar inatt som kom med 10-15 min mellanrum som gjorde ont i ryggen och spände lite i magen plus att andning påverkades. Men vet ju inte hur de där värkarna ska kännas egentligen. Får fortfarande täta sammandragningar som vissa känns men annars bara vanlig mensvärk. Längtar så efter bebis nu.
    Alltså det känns som mensvärk typ och magen blir spänd, jag har haft rätt mycket sammandragningar nu under slutet men de har inte gjort ont utan bara varit obehagliga. Nu känns det som mensvärk och i höfter / rygg. Antar att det är värkar i alla fall och inte förvärkar ;)
  • Anna Hbg

Grattis till alla nya bebisar!

Spännande att följa er som fortfarande väntar på era små mirakel :) Håller mina tummar för er!

Är det någon här som använder bröstpump?

Min mjölk räcker inte riktigt till för att mätta min son och jag funderar på att börja pumpa för att få igång produktionen.

Är det värt att lägga pengar på det och är manuell eller elektrisk bäst i så fall?

• Nilla6
    Anna Hbg skrev 2015-11-25 14:00:35 följande:

Spännande att följa er som fortfarande väntar på era små mirakel :) Håller mina tummar för er!

Min mjölk räcker inte riktigt till för att mätta min son och jag funderar på att börja pumpa för att få igång produktionen.

Är det värt att lägga pengar på det och är manuell eller elektrisk bäst i så fall?

Jag använder en vanlig manuell bröstpump, ammar så mycke jag kan men Adam har haft kort tungband som vi var och klippte igår och då har han haft svårt att.få.tag om tutten. Använder amningsnapp för att underlätta.men han somnar nästan på.en gång vid tutten så jag pumpar för att kunna ge.extra emellanåt.
  • Erika 146

Samma för mig så gick över helt på ersättning efter 2 veckor. Tiden finns tyvärr inte att sitta och amma timmar i sträck när man även har en 18månaders. Nu är lilla Charlie mycket nöjdare och sover bättre. äter som en häst, ger 120 ml var 3h. Hade samma med dottern fast jag kämpade i 2 mån för att få de att funka med amning.. Hon gick upp ca 400g/vecka men var aldrig nöjd och sov minimalt natt som dag. Blev en ny unge på ersättning.

Jag köpte en manuell på apoteket och tycker den varit toppen.
  • Citrona

Imorgon bitti är det min tur!
    Inte så nervös som med första barnet men lite, mest glad över att få uppleva detta fantastiska igen!
    Håll gärna ett par små tummar för oss ;)

• Lillytroll

Skulle jag fått göra om hade jag köpt elektrisk, men nu har jag ju redan en manuell så.. Jag pumpar i 5-10 minuter på varje bröst efter att hon ammat och så sparar jag det till kvällen/natten. Jag har knappt någon mjölkproduktion alls senare på kvällen.
  • Sindyrella1983

Jag har en manuell, men på BB hade jag en elektrisk och den var mycket bättre. Man kan hyra på BB. Iallafall i Helsingborg.

• Anna Hbg

Tack för alla svar :)

Känns som om det är värt att prova en pump innan det blir aktuellt att ge bara ersättning.

Vill ju helst amma 100% men funkar det inte så gör det inte.

Han ammar ju redan 1-1 1/2 h i sträck utan att bli mätt och utan ersättningen hade han varit klistrad vid bröstet 24/7.

Vet du om det är amningshjälpen man ringer för att fråga om att hyra pump Sindyrella?

• Maja 1

Men går han upp i vikt som han ska? Min pojke var heller aldrig nöjd. Väldigt suttig. Men jag har massor av mjölk. Så efter två veckor med bra resultat på vågen så gav jag honom napp emellan amningen och nu är han nöjd och sover bättre .

Det ska ju egentligen räcka med att du ammar honom. Då ska ju produktionen öka. Annars hade jag ammat och gett lite tillägg efter. Har du provat nässprejet som får mjölken att rinna till?
Svar på tråden Novemberbebisar 2015