• Knottet

Novemberbebisar 2015

Hej! Finns det fler här med bf i november som vill följas åt? Glad

Är i vecka 5 (4+0) idag, bf 3/11. Andra barnet, har en flicka som fyller 1 den 9/4. Vi vela ha syskon ganska tätt. Glad

Började känna av växtvärk för ett par dagar sedan och ett lätt illamående i morse. Hoppas bara att den lille vill stanna! Glad

• Svar på tråden Novemberbebisar 2015
  • dorisss
    jvd89 skrev 2015-12-04 11:34:31 följande:

Någon som har spända bröst och det rinner till men bebis inte suttar för tekniken inte finns där? Hur gör ni isf? Pumpar ni?

Har du bett om hjälp? Från bvc eller amningshjälpen?

När vi gjorde pku på lillan så träffade vi en fantastisk bm som gav oss lite tips då jag hade problem med att amma på ena bröstet, hon rekommenderade absolut inte att bara gå in på apoteket och köpa en amningsnapp, utan att kontakta dom så att de kunde visa och hjälpa en att välja rätt napp, annars kan det lätt bli fel med den med.
  • Masquerade
    Anna Hbg skrev 2015-12-04 21:29:49 följande:

Masguarade

Låter tufft :(

Vet hur frustrerande det är att gå över tiden.

Min stora kille kom i v.43 och jag var redo för psyket vid det laget :/

Får lov att kräka av dig hur mycket du vill här!

:)

Var på sista barnmorskebesöket idag, 41+1. Hon försökte genomföra en hinnsvepning, men även om livmodertappen var mjuk så var det helt igenbommat så hon inte kunde komma åt hinnorna. :( Blivit tillsagd att ringa till förlossningen på lördag för att få tid för igångsättning, om nu inget händer innan dess... Men oddsen är väl att jag oxå får en bebis i v. 43. :S

Visst har jag förstått att inget var på g, men det var hårt att få höra det sägas rätt ut. Har haft molande smärtor hela eftermiddagen efter hinnsvepningen och det känns ju inte som att det var till nån nytta. Så jag har suttit i soffan och stortjutit på kvällen och känner mig emotionellt helt slut. Det mesta känns rätt hopplöst ikväll, men jag rycker upp mig imorgon igen. 
  • Citrona

Grattis alla som fött de senaste 11 dagarna!
    Själv fick vi vår efterlängtade pojke den 26 nov genom planerat snitt men då han hade vatten i lungorna fick vi vara på Neonatalavdelningen fram tills för bara någon dag sedan, det.....var......jobbigt ;( Han mår i alla fall bra nu och är alldeles fantastisk! ;)

Amningen som inte alls funkade med storasyskonen ser faktiskt ut att funka riktigt finfint denna gång ;)

• Masquerade
    Citrona skrev 2015-12-07 20:14:32 följande:

Själv fick vi vår efterlängtade pojke den 26 nov genom planerat snitt men då han hade vatten i lungorna fick vi vara på Neonatalavdelningen fram tills för bara någon dag sedan, det.....var......jobbigt ;( Han mår i alla fall bra nu och är alldeles fantastisk! ;)

Amningen som inte alls funkade med storasyskonen ser faktiskt ut att funka riktigt finfint denna gång ;)

Grattis Citrona! :)
  • dorisss

Har alla novemberbebisar kommit nu eller är det någon stackare som fortfarande går och väntar?

• lotie

Hur mycket och snabbt påverkas bröstmjölken av att jag ätit jättedåligt i en vecka?
    Hon har helt plötsligt blivi gnällig och känner inte att brösten blir spända mellan amningarna. Är framförallt på kvällen hon vill äta hela tiden och kommer inte till ro annars:(
    Hade gått upp 300 förra veckan och då var hon nöjd och sov hela tiden. Nu är hon vaken till 2 på natten innan hon kommer till ro:(

• Lillytroll
    lotie skrev 2015-12-09 20:17:42 följande:

Hur mycket och snabbt påverkas bröstmjölken av att jag ätit jättedåligt i en vecka?

Hon har helt plötsligt blivi gnällig och känner inte att brösten blir spända mellan amningarna. Är framförallt på kvällen hon vill äta hela tiden och kommer inte till ro annars:(

Hade gått upp 300 förra veckan och då var hon nöjd och sov hela tiden. Nu är hon vaken till 2 på natten innan hon kommer till ro:(

På BVC sa dom till mej att mjölken "tunnas ur" på kvällarna och därför äter dom oftare. Jag har heller ingen mjölk på kvällarna, har testat att pumpa men det finns verkligen ingenting. Har hört från flera att det är svårt med mjölken på kvällarna just. Vill du inte ge ersättning kan du ju testa att pumpa lite efter att hon ammat, så det finns till kvällen?
  • Erika 146
    lotie skrev 2015-12-09 20:17:42 följande:

Mina har oxå gått upp väldigt bra i vikt trots dålig mjölk på kväll. Hade samma problem med ettan oh på BVC sa de bara att mjölken är de inge fel på bara för att hon ökade så bra i vikt men vet nu i efterhand hur dålig kvalité de var, syntes när jag bestämt mig för att gå över på ersättning efter 2 mån och jag började pumpa. Snacka om att vi plågats i onödan..

Hade dålig tillströmning nu med, visst jag åt inte som man bör men drack desto mer. Gick över till ersättning efter 2 veckor för blev sittandes i timmar med amning han äter som en häst. Mellan 1.5h-2.5h mellan målen dygnet runt fast han äter mellan 120ml-150ml varje mål. :D
  • Charlie40
    Citrona skrev 2015-12-07 20:14:32 följande:

Grattis! Vad skönt att det gått bra.
  • lotie

Skönt och höra att man inte är ensam!
    Köpte flaska och ersättning igår så jag har att testa. Men igår lät jag henne ligga kvar vid bröstet efter amning och då sov hon gott i tre timmar. Hon vaknar så fort jag lägger bort henne och då är det bara bröst som tröstar henne. Men kan ju inte sitta fast i 3 h på kvällen har ju 2 barn till och mannen jobbar kvällar med.

Hur löser ni det praktiskt med flera barn?
    Har 3 barn under 4 år. Upplevde aldrig problem när jag fick tvåan men nu får jag panik på tanken att vara själv med alla tre som jag bara varit nån timme än. Får ju inte lyfta sonen på 8 veckor och han behöver ju hjälp till matstol, säng, vagn, byta blöja?!
    Hur gör ni? Alla ska sova samtidigt och en ska läsas bok för, sonen stanna tills han somnat så har jag henne som bara är nöjd i famnen?!

Svar på tråden Novemberbebisar 2015