• Knottet

Novemberbebisar 2015

Hej! Finns det fler här med bf i november som vill följas åt? Glad

Är i vecka 5 (4+0) idag, bf 3/11. Andra barnet, har en flicka som fyller 1 den 9/4. Vi vela ha syskon ganska tätt. Glad

Började känna av växtvärk för ett par dagar sedan och ett lätt illamående i morse. Hoppas bara att den lille vill stanna! Glad

• Svar på tråden Novemberbebisar 2015
  • mammalovis
    lotie skrev 2015-12-11 08:53:14 följande:
    Skönt och höra att man inte är ensam! Köpte flaska och ersättning igår så jag har att testa. Men igår lät jag henne ligga kvar vid bröstet efter amning och då sov hon gott i tre timmar. Hon vaknar så fort jag lägger bort henne och då är det bara bröst som tröstar henne. Men kan ju inte sitta fast i 3 h på kvällen har ju 2 barn till och mannen jobbar kvällar med. Hur löser ni det praktiskt med flera barn? Har 3 barn under 4 år. Upplevde aldrig problem när jag fick tvåan men nu får jag panik på tanken att vara själv med alla tre som jag bara varit nån timme än. Får ju inte lyfta sonen på 8 veckor och han behöver ju hjälp till matstol, säng, vagn, byta blöja?! Hur gör ni? Alla ska sova samtidigt och en ska läsas bok för, sonen stanna tills han somnat så har jag henne som bara är nöjd i famnen?!
    Hur gammal är pojken?

Du kan inte ha en tvåstegspall från IKEA och låta honom klättra och du bara stödhåller honom. Så gör de ju med många barn på förskolan.

Här har vi 3 barn under 5 år, men näst yngsta är 2,5 år så hon klarar mycket själv. Nu får jag ju lyfta henne, men hon klättrar ju i utdragssängen, i matsolen med annan stol, upp på skötbordet med en IKEA-pall.
  • lotie

Han är 1år och 9 mån och revolt här hemma. Har köpt ikea pall så det funkar bra men lägga alla samtidigt är en pärs och amma när lillebror ska klättra på en och börjar slåss när jag puttar bort honom.
    Hur överlever ni dom har fler än 3?? Ni kanske inte har så tätt. Vi visste ju att det skulle bli tufft i början men att vi har igen det när de blir äldre och har glädje sv varandra.

• Masquerade

Den 11:e kom äntligen min lilla Ophelia, 50 cm lång och vägde 3755 g.
    Blev igångsatt två dagar tidigt pga vattenavgång utan värkar. Klarade mig länge på profylaxandningen, men behövde till slut både lustgas och epidural. Hade ganska svaga värkar och krystvärkar som följd av igångsättning och epidural, men Ophelia drogs äntligen ut med sugklocka efter 11 h. Efter detta ville tyvärr inte moderkakan komma ut, så det fick bli op där och förlorade 2,3 L blod förutom de 0,7 L under förlossningen. Repade mig dock ganska snabbt tack vare fantastisk vård. Så nu sitter jag hemma hos päronen och återhämtar mig med mitt lilla matvrak och inväntar julen. :)

• Citrona
    Masquerade skrev 2015-12-21 19:10:57 följande:

Den 11:e kom äntligen min lilla Ophelia, 50 cm lång och vägde 3755 g.
    Blev igångsatt två dagar tidigt pga vattenavgång utan värkar. Klarade mig länge på profylaxandningen, men behövde till slut både lustgas och epidural. Hade ganska svaga värkar och krystvärkar som följd av igångsättning och epidural, men Ophelia drogs äntligen ut med sugklocka efter 11 h. Efter detta ville tyvärr inte moderkakan komma ut, så det fick bli op där och förlorade 2,3 L blod förutom de 0,7 L under förlossningen. Repade mig dock ganska snabbt tack vare fantastisk vård. Så nu sitter jag hemma hos päronen och återhämtar mig med mitt lilla matvrak och inväntar julen. :)

Härligt grattis till flickan, vilket vackert namn!  ;)
  • Nilla6

Hej hur går det för alla mammor och bebisar? Adam är nu 7 veckor gammal. Vägde i måndags 4845 gram och var hela 57.7cm lång. Han har gått upp 1.3 kg samt vuxit 8 cm sen födseln. Han hade kort tungband som gjorde att han inte kunde ammas ordentligt, det klipptes men då var han van vid bröstnapp samt ersättning. Så har i 6 veckors pumpat, ammat och gett ersättning. Vilket har vart tidskrävande, har ju en 7 åring hemma oxå som behöver tid. Nu har jag iaf senaste dagarna gjort eget amningste för att få mer mjölk då det sinar av bröstnapp. Funkar faktiskt lite, har fått lite mer mjölk samt att Adam nu har börjat tutta utan bröstnapp så mycket som det bara går. Vill ju amma helst så gör allt jag kan. Han blir fortfarande inte mätt på enbart amning för att han inte får riktigt tag på tutten än men vi kämpar på ett tag till.

• Citrona
    Nilla6 skrev 2016-01-02 10:40:51 följande:

Hej hur går det för alla mammor och bebisar? Adam är nu 7 veckor gammal. Vägde i måndags 4845 gram och var hela 57.7cm lång. Han har gått upp 1.3 kg samt vuxit 8 cm sen födseln. Han hade kort tungband som gjorde att han inte kunde ammas ordentligt, det klipptes men då var han van vid bröstnapp samt ersättning. Så har i 6 veckors pumpat, ammat och gett ersättning. Vilket har vart tidskrävande, har ju en 7 åring hemma oxå som behöver tid. Nu har jag iaf senaste dagarna gjort eget amningste för att få mer mjölk då det sinar av bröstnapp. Funkar faktiskt lite, har fått lite mer mjölk samt att Adam nu har börjat tutta utan bröstnapp så mycket som det bara går. Vill ju amma helst så gör allt jag kan. Han blir fortfarande inte mätt på enbart amning för att han inte får riktigt tag på tutten än men vi kämpar på ett tag till.Hej!

Hej!
    låter som att han går upp fint!
    Min pojke har helammats med tillägg av ersättning fram till nyårsafton då han började gå ner i vikt istället. Det gjorde även så himla ont fast vi hade ammningsnapp så jag pumpade och hade mig men...nu är det tyvärr slutammat här ;( Hos barnmorskan idag hade han gått upp ett halvt kilo bara av att äta ersättning så det var nog rätt val ändå + att jag är mycket gladare.

Nu väntar vi bara med spänning på det första leendet, han blir 6 veckor på torsdag så snaaaart hoppas vi ;)

Har era små lett ännu?
Svar på tråden Novemberbebisar 2015