• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Zazou
    Tess1984 skrev 2015-10-21 08:29:33 följande:

Hej tjejen

Nej vad tråkigt att höra, hoppas vi att det ser bättre ut på torsdag, blir det annars dubbeldos pergotime?
    Jag har inga biverkningar alls denna gången, har varit olika från olika kurer kan jag säga. Igår hade jag en huvudvärk som vägrade att släppa men jag tror inte det beror på pergon utan det är nog nacken eller förkylningen som spökar.

Jag ska på ultraljud på måndag och se hur många äggblåsor som växt på mig, börjar bli lite nervös...

Kram till dig

Nej precis. Svårt att veta vad som beror på tabletterna och vad som beror på annat. Idag har jag kommit på mig själv med att känna efter om jag känner nåt runt äggstockarna, haha. Och självklart inbillar jag mig alltid att nååånting känner jag nog. Haha.

Nej, ingen dubbel dos verkar vara aktuellt utan snarare mindre isåfall. Låter jätteskumt i mina öron men jag hade en annan läkare idag som förklarade mitt bekymmer på ett annat sätt. Jag har tydligen väldigt bra värde på min äggreserv. Nästan FÖR bra, vilket gör att många ägg vill mogna och spricka men att det blir för trångt och ingen får riktigt möjligheten att växa till sig ordentligt. Så imorgon får vi veta hur många som är på gång.

Åh, måndag! då får berätta vad ni såg! Ska uppdatera er imorgon också!
  • Dragonfly81

Hej tjejer!

Hittade denna tråd igår och blev överlycklig, det finns fler än jag som sitter i samma båt! Flört

Håll i hatten flickor, här är min min/vår resa. 

Jag och min sambo har försökt bli gravida på egen hand i över tre år!
    I februari i år (efter att ha väntat sen juni 2014) fick vi äntligen komma till gyn för en fertilitetsutredning. Alla prover som sambon lämnade såg kanonbra ut men mina såg sämre ut. Jag hade förhöjda prolaktinvärden, (inte fått förklarat för mig vad det innebär)  förhöjda sköldkörtelvärden, (medicinerar nu med Levaxin) och efter en titthålsoperation och spolning av äggledarna i april fick jag konstaterat endometrios och att ena äggledaren var ur funktion... Inga besked som gjort att man gör stora vågen och en massa frivolter direkt... Gråter

En massa tårar, depp och en jäkla massa blodprover senare konstaterar min läkare i maj att mina sköldkörtelprover är "bra" att remissen till IVF-kliniken var skickad. Sen berättade han att han skrivit ut ett ägglossningsstimulerande preparat som jag skulle ta under sommaren för att se om vi kunde bli gravida på egen hand. )Som att vi inte försökt med det innan! Tungan ute) Mådde skitdåligt av tabletterna så det blev bara behandling under juni och juli. När jag hämtade ut medikamenterna och läste bipacksedeln höll trodde jag att jag skulle dö av en chock! Det var ett preparat som ges till kvinnor som haft bröstcancer! Jag frågade min bästa vän Google vad i hela friden det var för något men fick ett lugnande besked. För säkerhets skull ringde jag även upp min läkare! 

I juni fick vi brev hem om att vi var kallade till  fertilitetskliniken, jag jublade högt av glädje innan jag ens läst klart hela kallelsen, Glädjen försvann lika fort när jag läste vidare i kallelsen och det stod "När: Den 15:e oktober"!!!. Det kändes som en hel evighet!!! Om det är något vi tjejer blivit bra på under jakten på en bebis, så är väl ändå det att vänta. Eller hur?!? Den där jäkla väntan kan ibland få vem som helst att bli galen, men jag undrar ofta om det verkligen slår en kvinnas väntan/längtan att äntligen få bli gravid?!  Skrattande

I torsdags förra veckan var vi på vårt första besök på fertilitetskliniken. Det var den sjukaste upplevelse jag varit med om! Jag var där men ändå inte där, så overkligt på något sett. Jag hade såååå många frågor innan besöket och väl där var det som att hjärnan låg kvar utanför entrén in till sjukhuset, jag var helt tom. Min sambo ställde MASSOR med frågor och jag en enda ynka! Som i ett drömmande tillstånd blev behandlingsmodell vald, och jag fick gå in till en sköterska och övningssticka mig själv med sprutan som ska användas under behandlingen. Trots detta har jag ärligt talat inte riktigt förstått ÄN att vi kör igång på riktigt, i januari. Ja ni läste rätt, januari! Öppnar jag däremot kylskåpet så blir det desto mer verkligt för där ligger sprutorna och väntar på att få användas. I stället blir det ännu mer väntan bara för att de ska göra en ombyggnation på labbet på det sjukhuset vi ska till. Labbet är ju det näst viktigaste i processen eftersom det är självaste stället där "bebisen bakas"! Flört Hade det inte varit för detta hade vi kunnat köra på med en gång och det känns faktiskt jävligt surt... Men nu har vi väntat så länge, så varför inte vänta lite till! Tungan uteFlört

Hur går det för er? 
    Har läst en hel del men långt ifrån allt. (Fanns ju lite att läsa om man säger så) 

• Filli89
    Tess1984 skrev 2015-10-10 21:41:35 följande:

Hej tjejen

Kul att höra från dig igen, förstår dig gällande familjeliv, tycker det har blivit bättre sen någon dag tillbaka, inte segt just nu i alla fall, kan ju hoppas att det bara var något tillfälligt. =)

Attans att ni hamnade i bilkö och missade tiden, väntan är lång nog och så fick ni vänta ytterligare, typiskt...

När gjorde ni IVF senast? När ska din sambo opereras? Brukar det hjälpa efter operationen?

Ja det är ingen vidare med sex på beställning, kan vara kämpigt här också men man får försöka köra på så gott det går, hehe.

Just nu mår jag hyfsat men allt går i vågor, jag har börjat på akupunktur sen en tid tillbaka och det har verkligen hjälp, det kan jag rekommenderar alla här inne...

När har du nästa äl beräknad?

Kram till dig

Hej fina

Jag fick ju min mens idag dessvärre. Men vi hade tid hos gyn igår, vi fick tillbaka provsvaren allt såg bra ut. Min mans spermier va chockerande bra min äggrrserv och sköldkörtel med, vi fick lämna infektions prov inför ivc så nu står vi i kö vi borde få tid inom tre månader känns som man kommit en bit men vet inte om ja orkar med en ivc alltså tills dess får man hoppas på att d blir nått utan. Hur går det för dig?
  • chbw
    Dragonfly81 skrev 2015-10-21 23:37:08 följande:

Hej tjejer!

Hittade denna tråd igår och blev överlycklig, det finns fler än jag som sitter i samma båt! 

Håll i hatten flickor, här är min min/vår resa. 

Jag och min sambo har försökt bli gravida på egen hand i över tre år!

I februari i år (efter att ha väntat sen juni 2014) fick vi äntligen komma till gyn för en fertilitetsutredning. Alla prover som sambon lämnade såg kanonbra ut men mina såg sämre ut. Jag hade förhöjda prolaktinvärden, (inte fått förklarat för mig vad det innebär)  förhöjda sköldkörtelvärden, (medicinerar nu med Levaxin) och efter en titthålsoperation och spolning av äggledarna i april fick jag konstaterat endometrios och att ena äggledaren var ur funktion... Inga besked som gjort att man gör stora vågen och en massa frivolter direkt... 

En massa tårar, depp och en jäkla massa blodprover senare konstaterar min läkare i maj att mina sköldkörtelprover är "bra" att remissen till IVF-kliniken var skickad. Sen berättade han att han skrivit ut ett ägglossningsstimulerande preparat som jag skulle ta under sommaren för att se om vi kunde bli gravida på egen hand. )Som att vi inte försökt med det innan! ) Mådde skitdåligt av tabletterna så det blev bara behandling under juni och juli. När jag hämtade ut medikamenterna och läste bipacksedeln höll trodde jag att jag skulle dö av en chock! Det var ett preparat som ges till kvinnor som haft bröstcancer! Jag frågade min bästa vän Google vad i hela friden det var för något men fick ett lugnande besked. För säkerhets skull ringde jag även upp min läkare! 

I juni fick vi brev hem om att vi var kallade till  fertilitetskliniken, jag jublade högt av glädje innan jag ens läst klart hela kallelsen, Glädjen försvann lika fort när jag läste vidare i kallelsen och det stod "När: Den 15:e oktober"!!!. Det kändes som en hel evighet!!! Om det är något vi tjejer blivit bra på under jakten på en bebis, så är väl ändå det att vänta. Eller hur?!? Den där jäkla väntan kan ibland få vem som helst att bli galen, men jag undrar ofta om det verkligen slår en kvinnas väntan/längtan att äntligen få bli gravid?!  

I torsdags förra veckan var vi på vårt första besök på fertilitetskliniken. Det var den sjukaste upplevelse jag varit med om! Jag var där men ändå inte där, så overkligt på något sett. Jag hade såååå många frågor innan besöket och väl där var det som att hjärnan låg kvar utanför entrén in till sjukhuset, jag var helt tom. Min sambo ställde MASSOR med frågor och jag en enda ynka! Som i ett drömmande tillstånd blev behandlingsmodell vald, och jag fick gå in till en sköterska och övningssticka mig själv med sprutan som ska användas under behandlingen. Trots detta har jag ärligt talat inte riktigt förstått ÄN att vi kör igång på riktigt, i januari. Ja ni läste rätt, januari! Öppnar jag däremot kylskåpet så blir det desto mer verkligt för där ligger sprutorna och väntar på att få användas. I stället blir det ännu mer väntan bara för att de ska göra en ombyggnation på labbet på det sjukhuset vi ska till. Labbet är ju det näst viktigaste i processen eftersom det är självaste stället där "bebisen bakas"!  Hade det inte varit för detta hade vi kunnat köra på med en gång och det känns faktiskt jävligt surt... Men nu har vi väntat så länge, så varför inte vänta lite till! 

Hur går det för er? 

Har läst en hel del men långt ifrån allt. (Fanns ju lite att läsa om man säger så) 

Hej! Kul att du vill vara med!

Här har jag också strul med sköldkörtel, endometrios och ingen egen ägglossning (pcos). Vad var dina värden när du fick börja behandla med levaxin? Har/hade du några symtom på hypo? =)

Det ägglossningstimulerande du fått tidigare antar jag är letrozol? ;) blev väl lika chockad jag med när jag läste om det o märkte att det stod om bröstcancer och inget annat i bipacksedeln :p jag har fått samma men ingen reaktion på äggblåsorna, så ska ta dubbel dos nu.

Härligt att det snart är på g med ivfen för er! Har du lust o berätta hur ni kommer gå till väga och vilka läkemedel du kommer få använda? =)

Kram
  • lilsis
    Filli89 skrev 2015-10-22 01:51:30 följande:

Hej fina

Jag fick ju min mens idag dessvärre. Men vi hade tid hos gyn igår, vi fick tillbaka provsvaren allt såg bra ut. Min mans spermier va chockerande bra min äggrrserv och sköldkörtel med, vi fick lämna infektions prov inför ivc så nu står vi i kö vi borde få tid inom tre månader känns som man kommit en bit men vet inte om ja orkar med en ivc alltså tills dess får man hoppas på att d blir nått utan. Hur går det för dig?

Jag har ET idag och jag tycker att hittills har IVF inte varit särskilt jobbigt alls. Visst äp var obehagligt men det är för att jag har ett myom man var tvungen att flytta på för att komma åt ena äggstocken.
  • Filli89
    lilsis skrev 2015-10-22 05:50:08 följande:
    Jag har ET idag och jag tycker att hittills har IVF inte varit särskilt jobbigt alls. Visst äp var obehagligt men det är för att jag har ett myom man var tvungen att flytta på för att komma åt ena äggstocken.
    är det sant?? vad kul men samtidigt en känslomässig bergodalbana.jag har gjort en et och fet utomlands så jag vet din känsla. men nu måste vi börja om här i sverige för att få en finansierad ivf. jag tyckte inte heller det var särkilt jobbigt fysiskt förutom sista dagarna innan äggplock som sagt då är man riktigt tjock där nere och kan knappt gå utan att få ont,jag vet inte om du vanligtvis känner av din äl men jag gör det av ett ägg tänk då när ja skulle ta ut 11 ägg hahaha, skönt att det gick bättre för dig .det är ändå inget jämfört med väntetiden efter insättning den slår allt det var bland de jobbigaste ja varit med om. hoppas på en bebis för dig nu fina.puss o kram
  • lilsis
    Filli89 skrev 2015-10-22 10:55:24 följande:

är det sant?? vad kul men samtidigt en känslomässig bergodalbana.jag har gjort en et och fet utomlands så jag vet din känsla. men nu måste vi börja om här i sverige för att få en finansierad ivf. jag tyckte inte heller det var särkilt jobbigt fysiskt förutom sista dagarna innan äggplock som sagt då är man riktigt tjock där nere och kan knappt gå utan att få ont,jag vet inte om du vanligtvis känner av din äl men jag gör det av ett ägg tänk då när ja skulle ta ut 11 ägg hahaha, skönt att det gick bättre för dig .det är ändå inget jämfört med väntetiden efter insättning den slår allt det var bland de jobbigaste ja varit med om. hoppas på en bebis för dig nu fina.puss o kram

Jodå jag känner av Äl när jag har den, gör rejält ont sista timmarna innan blåsan spricker men jag har inte haft så ont under stimuleringen, jobbade som vanligt och det var väl kanske lite obekvämt, kör buss i stadstrafik och det är väldigt skumpigt :p

Känslomässigt tyckte jag inte att det var så tufft heller, man gör något pch allt är så kontrollerat. Att vänta ett år på att få börja var mycket värre.

Och ruvningen är säkert tuff men har ju försökt så länge att just väntan på kanske plus har blivit rutin. Mycket väntan blir det!
  • halo83

Åh idag har jag såååå ont. Hoppas på riktigt fint ägg som förhoppningsvis släppte nu å kan bli befruktat..:)

• Dragonfly81
    chbw skrev 2015-10-22 03:51:40 följande:
    Hej! Kul att du vill vara med!

Här har jag också strul med sköldkörtel, endometrios och ingen egen ägglossning (pcos). Vad var dina värden när du fick börja behandla med levaxin? Har/hade du några symtom på hypo? =)

Det ägglossningstimulerande du fått tidigare antar jag är letrozol? ;) blev väl lika chockad jag med när jag läste om det o märkte att det stod om bröstcancer och inget annat i bipacksedeln :p jag har fått samma men ingen reaktion på äggblåsorna, så ska ta dubbel dos nu.

Härligt att det snart är på g med ivfen för er! Har du lust o berätta hur ni kommer gå till väga och vilka läkemedel du kommer få använda? =)

Kram
    Mitt TSH låg på 4,3 och fritt T4 på 16 från början. Min läkare menar på att jag inte är allvarligt sjuk för jag ligger inom referens. Förstår inte hur man kan säga så utan att fråga/lyssna på hur patienten i fråga verkligen mår. Blir så förbannad på sjukvården som drivs idag! Vi har sköldkörtelproblematik i släkten och det har jag talat om men det är ingen som vill ta mig på allvar. Jag har många symptom på hypo, extrem trötthet, ständigt frusen, allmänt förvirrad och vimsig, yr, m.m.  Tycker inte att det blivit speciellt mycket bättre trots medicinering. Bäst är det i början på en höjning sen återgår det igen. Enligt läkaren äter jag nu rätt dos men känner själv att så inte är fallet. Läkaren på IVF-kliniken sa att jag måste ner ännu mer, helst under 2,5, ligger nu på 3,2 i TSH. Ska gå och göra nya prover och har en telefontid med läkaren den 9:e november.
    Hur ser det ut för din del med värden och symptom? Antar att du medicinerar också, har du märkt någon skillnad?

Ja jag åt letrozol och det är så skönt att slippa ta dem! Bävar dock för hur det ska gå när jag börjar med min hormonbehandling. Är extremt känslig, räcker med hormonförändringarna som sker vid ägglossning och mens!Flört

Jag ska köra det som heter korta protokollet.
    Då startar man en daglig behandlingen (i7-14 dagar) av follikelstimulerande hormon (GONAL- f) i direkt samband med att mensen börjar och ett par dagar senare tar man även en ägglossningshämmande injektion dagligen (Orgalutran), så två sprutor på samma kväll, en på vardera sida av magen. Detta följs upp och övervakas noga genom blodprover och ultraljud med några dagars mellanrum.
    Två dagar innan ägguttag ska man ta en spruta med ett hormon för slutmognad av äggen (Ovitrelle). Äggen plockas 34-39 timmar efter denna injektion. 

Vad trist och jobbigt för dig att letrozolen inte hade någon verkan. Hoppas det fungerar bättre med högre dos! Hur mår du på de tabletterna? Är du också känslig hormonellt? 

Oj, blev visst en uppsats till... Skäms

Kram
Svar på tråden Fertilitetsutredning