chbw skrev 2015-10-22 03:51:40 följande:
Hej! Kul att du vill vara med!
Här har jag också strul med sköldkörtel, endometrios och ingen egen ägglossning (pcos). Vad var dina värden när du fick börja behandla med levaxin? Har/hade du några symtom på hypo? =)
Det ägglossningstimulerande du fått tidigare antar jag är letrozol? ;) blev väl lika chockad jag med när jag läste om det o märkte att det stod om bröstcancer och inget annat i bipacksedeln :p jag har fått samma men ingen reaktion på äggblåsorna, så ska ta dubbel dos nu.
Härligt att det snart är på g med ivfen för er! Har du lust o berätta hur ni kommer gå till väga och vilka läkemedel du kommer få använda? =)
Kram
Mitt TSH låg på 4,3 och fritt T4 på 16 från början. Min läkare menar på att jag inte är allvarligt sjuk för jag ligger inom referens. Förstår inte hur man kan säga så utan att fråga/lyssna på hur patienten i fråga verkligen mår. Blir så förbannad på sjukvården som drivs idag! Vi har sköldkörtelproblematik i släkten och det har jag talat om men det är ingen som vill ta mig på allvar. Jag har många symptom på hypo, extrem trötthet, ständigt frusen, allmänt förvirrad och vimsig, yr, m.m. Tycker inte att det blivit speciellt mycket bättre trots medicinering. Bäst är det i början på en höjning sen återgår det igen. Enligt läkaren äter jag nu rätt dos men känner själv att så inte är fallet. Läkaren på IVF-kliniken sa att jag måste ner ännu mer, helst under 2,5, ligger nu på 3,2 i TSH. Ska gå och göra nya prover och har en telefontid med läkaren den 9:e november.
Hur ser det ut för din del med värden och symptom? Antar att du medicinerar också, har du märkt någon skillnad?
Ja jag åt letrozol och det är så skönt att slippa ta dem! Bävar dock för hur det ska gå när jag börjar med min hormonbehandling. Är extremt känslig, räcker med hormonförändringarna som sker vid ägglossning och mens!
Jag ska köra det som heter korta protokollet.
Då startar man en daglig behandlingen (i7-14 dagar) av follikelstimulerande hormon (GONAL- f) i direkt samband med att mensen börjar och ett par dagar senare tar man även en ägglossningshämmande injektion dagligen (Orgalutran), så två sprutor på samma kväll, en på vardera sida av magen. Detta följs upp och övervakas noga genom blodprover och ultraljud med några dagars mellanrum.
Två dagar innan ägguttag ska man ta en spruta med ett hormon för slutmognad av äggen (Ovitrelle). Äggen plockas 34-39 timmar efter denna injektion.
Vad trist och jobbigt för dig att letrozolen inte hade någon verkan. Hoppas det fungerar bättre med högre dos! Hur mår du på de tabletterna? Är du också känslig hormonellt?
Oj, blev visst en uppsats till...
Kram