chbw skrev 2015-10-27 14:24:53 följande:
Hej fina!
Men fy vilken läkare... :( bra att det syns äggblåsor som växer iallafall! =)
Låter som en del av mina symtom, jag har autoimmun sjukdom som gör skölkörteln långsam. Tror det ingår att kolla tsh i utredningen, men referens ligger tyvärr för högt mot vad det ska vara när man kollar på nyare forskning. Begär ut dina provsvar (om du inte kan kolla journal på mina vårdkontakter) o är det över 2.0 ska du begära att få kolla tsh igen och även tpo-ak (antikroppar som påvisar autoimmun sjukdom. Mitt tsh hoppade mellan 2.3-6.12 på de prover jag tog innan jag fick levaxin, o det berodde på antikropparna).), och fritt t3 o t4!
Tsh-värdet ska vara under 2.0 för att man ska öka chans att bli gravid o minska missfallsrisken. Har man antikroppar ska tsh ligga så nära 0.4 som möjligt.
Du kan alltid gå till vårdcentralen o ta nya prover, men begär att få siffrorna. Vissa läkare är fastvi att allt under 4.3 är bra, men en del mår skit på allt över 1.0. O 2.5 bör enligt forskning vara nya riktlinjerna och 2.0 om man vill bli gravid.
Värt o kolla eftersom du har symtom!
Förstår det verkligen :( folk tänker inte längre än näsan räcker.. :(
Du kommer bli mamma! Det kanske är svårt att få bli men jag gissar på att det gör dig mer tacksam för det lilla livet och till en bättre mamma för du verkligen verkligen vill och gör allt du kan för o bli det! <3
Jag känner ibland att jag är mamma, men utan barn jättemystisk känsla.. men vi kommer få våra mirakel, det är jag säker på, och du kommer bli en så fantastisk mamma! <3
Skönt med vila o tv =) vi är i finland just nu, väntar på att båten ska åka hemåt. Den åker om typ 2 timmar. Igår åt vi skaldjursplatå, helt galet! O idag blir det den vanliga buffen =) blivit en del shopping också. O idag gick vi runt i helsingfors o det var så himla kallt så vi fick springa in på hm o köpa halsdukar :p
Hoppas du känner dig lite bättre snart! Massor med stora kramar till dig vännen!
Hej fina.
Tack även för ditt lugnande svar, nu mår jag lite bättre igen. Ja jag är glad angående äggblåsan men jag tyckte den var mindre denna gången än förra, på dag 12 förra gången var äggblåsorna runt 20mm, men jag är tacksam för att där fanns någon som verkade växa till sig. Hur är det med dig idag?
Jag ska höra med läkaren när jag pratar med honom angående sköldkörteln, minns att jag tog prover på sköldkörteln efter mina missfall 2012 men även då såg allt bra ut, konstigt eftersom jag har alla symtom, är det så att värdena sägs vara olika bra så kanske man borde kolla upp det igen.
Åh vad gullig du är, blir så glad av dina peppande ord, detsamma fina du!! Klart vi kommer bli de finaste mammorna som finns på denna jord. =)
Hehe, ja jag känner mig som en liten mamma till systerdotter, har börjat oro mig för henne också att det ska hända henne något. Nu vet hon verkligen vem jag är och varje gång vi ses får man ett leende, bebisleende är så vackert.
Haha, låter roligt med Finland, tur ni hittade halsdukar. =)
Åh, vad sugen jag blev på skaldjurstallrik, vad mysigt ni verkat haft det.
Sambon blir snart 35 och jag försöker lista ut vad han ska få i present, kanske någon kryssning. =)
Nu ska jag vila efter jobb, hoppas allt är bra med dig fina. Ni är säkert hemma nu? =)Kramar i massor till dig..