• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • Hallonsoda2016
    Tess1984 skrev 2015-11-09 20:08:49 följande:
    Hej

Ja jag var livrädd genom hela utredningen, rädd för vad vi skulle få för svar.
    Rädd för spolningen, så rädd att där skulle finnas allvarliga fel på oss.

Nej vi bokade aldrig tid till spermatid, utan proverna kunde man ta nästan alla dagar i veckan mellan 8 - 10, sambon prover togs nere i Malmö.

Hoppas er utredningen snart blir gjord, efter den kunde man andas ut lite, man kände sig förväntansfull inför behandlingen (vårt fall pergotime), tyvärr verkar inte detta gå så bra för oss, inne på sista kuren nu och jag misstänker att jag inte är gravid. Nu börjar jag ställa in mig på IVF.

Kram
    Tack för ditt svar. Det känns så omtumlande och privat det här så är väl därför det känns tungt :/
  • Hallonsoda2016
    Zazou skrev 2015-11-09 21:37:24 följande:
    Ja jag har också känt mig rädd. Eller nervös kanske. För resultatet, för vad som ska hända härnäst och liksom släppa kontrollen och lägga min kropp i någon annans händer. Men nu är vi mitt i det och känner mig nu lättad att äntligen fått svar.

Min sambo var tvungen att boka tid, ca en månads väntetid dessutom.
    Tack för svar!
    Ska dubbelkolla det där med provtagningstiderna.
  • Filli89
    Hallonsoda2016 skrev 2015-11-09 17:04:08 följande:

Är det normalt att bli lite rädd/skraj så här i utredningen? Rädd för spolning av äggledarna mm?

Min sambo har ännu inte lämnat spermaprov, svårt att få ihop det med jobb då kliniken där det ska lämnas är långt bort.

Ni som lämnat spermaprov, har ni behövt boka tid innan?

Hej.

Jag har båda spolat och min man har lämnat spermaprov. Vad gäller spolningen så fick jag som en mensvärk det brukar hjälpa att ta alvedon innan OBS Ey Ipren lr voltaren i och med att de orsakar blödning.

Spermatestet fick vi remiss för under utredningen och då vare bara att fara iväg till labbet och lämna provet antingen på plats lr om man bor nära kan man få en behållare som man lämnar provet i. Tog cirka två veckor innan vi fick tillbaka provet.

Finns inget att vara rädd för, jag förstår oron men Its all for a god cause. Lycka till!!
  • Zazou

Måste bara få skriva av mig. Fick en sån underlig känsla idag. Fick veta att en kollega är gravid igen och blev uppriktigt glad för hennes skull. Som jag blir för alla som tidigare berättat för mig. Men medan jag ler och gratulerar så kunde jag inte hjälpa att bli tårögd. Även om jag skrattade bort det med att det var glädjetårar så tror jag inte det. Har aldrig varit med om det förut och det skrämmer mig. Trodde aldrig jag skulle reagera så av avund eller vad det nu kan ha varit.

• Decibel84
    Zazou skrev 2015-11-10 17:31:12 följande:

Måste bara få skriva av mig. Fick en sån underlig känsla idag. Fick veta att en kollega är gravid igen och blev uppriktigt glad för hennes skull. Som jag blir för alla som tidigare berättat för mig. Men medan jag ler och gratulerar så kunde jag inte hjälpa att bli tårögd. Även om jag skrattade bort det med att det var glädjetårar så tror jag inte det. Har aldrig varit med om det förut och det skrämmer mig. Trodde aldrig jag skulle reagera så av avund eller vad det nu kan ha varit.

Jag är där jag också..Har tillomed stött bort min vän som blev gravid tätt tätt...rätt eller inte vet jag inte, men jag behövde bara en paus..Ska dock ta upp kontakten nu igen o se till att träffas
  • Hallonsoda2016
    Filli89 skrev 2015-11-10 09:44:48 följande:
    Hej.

Jag har båda spolat och min man har lämnat spermaprov. Vad gäller spolningen så fick jag som en mensvärk det brukar hjälpa att ta alvedon innan OBS Ey Ipren lr voltaren i och med att de orsakar blödning.

Spermatestet fick vi remiss för under utredningen och då vare bara att fara iväg till labbet och lämna provet antingen på plats lr om man bor nära kan man få en behållare som man lämnar provet i. Tog cirka två veckor innan vi fick tillbaka provet.

Finns inget att vara rädd för, jag förstår oron men Its all for a god cause. Lycka till!!
    Tack för ditt svar.

Men hur vet man när man ska spola? Vad orsakar stoppet?

Vi har fått remiss för att lämna sperma. Bara svårt att ta sig iväg just nu för sambon.

Hur gick det efter din spolning?
  • Decibel84
    Hallonsoda2016 skrev 2015-11-10 19:09:26 följande:
    Tack för ditt svar.

Men hur vet man när man ska spola? Vad orsakar stoppet?

Vi har fått remiss för att lämna sperma. Bara svårt att ta sig iväg just nu för sambon.

Hur gick det efter din spolning?
    Man brukar spola innan man börjar med någon behandling, hormoner osv.
    Ett stopp kan orsakas av flera anledningar. Ett stopp kan vara tillfälligt eller bestående. :)
  • fabi

Jag har ringt urologen. De sa att han står på väntelista och att han troligen kommer få tid runt jul eller till och med efter. Jobbigt som sagt men ja försöker att inte bli ledsen över det och fokusera på studierna istället, blir klar sjuksköterska till sommaren vilket e så skönt.

• lovisen859

Jag gjorde en spolning igår och kan nu såhär i efterhand säga att jag jagade upp mig helt i onödan. Har hört och läst om folk som upplevde det som det värsta de varit med om, att de höll på att svimma o .s.v

Jag var väldigt ledsen när jag kom in till min gyn.läkare och grät mig igenom hela ingreppet men mest för att jag var rädd att det skulle göra ont. Jag upplevde det som att det stack till lite i livmodern, ungefär som när man tar ett blodprov.

När han sa att jag var färdig så blev jag förvånad att det redan var klart då jag trodde det skulle göra så mycket ondare.

• halo83

För mig gjorde det verkligen sådär skitont, kunde knappt andas.

Men nu i efterhand var det helt klart värt det. Bf 17 juli :)

lovisen859 skrev 2015-11-10 20:34:19 följande:

Jag gjorde en spolning igår och kan nu såhär i efterhand säga att jag jagade upp mig helt i onödan. Har hört och läst om folk som upplevde det som det värsta de varit med om, att de höll på att svimma o .s.v

Jag var väldigt ledsen när jag kom in till min gyn.läkare och grät mig igenom hela ingreppet men mest för att jag var rädd att det skulle göra ont. Jag upplevde det som att det stack till lite i livmodern, ungefär som när man tar ett blodprov.

När han sa att jag var färdig så blev jag förvånad att det redan var klart då jag trodde det skulle göra så mycket ondare.

Svar på tråden Fertilitetsutredning