• Missilence

Fertilitetsutredning

Hej! Tänkte starta en ny tråd här för alla som går igenom en Fertilitetsutredning just nu!

Jag och min sambo har försökt få barn i 16 månader nu och i februari började vi våran utredning.

Allt såg bra ut på mig förutom att jag hade lite höga köldkörtel värden. Vi väntar på svar från sambons spermaprov men då vi inte har hört nått än tror vi att allt är bra.

Jag undrar om det är någon annan som går igenom samma sak??

Konstigt att det ska vara så svårt när allt ser normalt ut..

• Svar på tråden Fertilitetsutredning
  • chbw

Tror jag svimmar!! Var precis på vul och där var TVÅ (!) äggblåsor som vuxit den här gången! Hon sa inte hur stora de var, men fattade jag rätt när jag titta på skärmen sånvar ena 17mm o andra 12mm. Kanske ett av dem vill fortsätta iallafall? Ska tillbaks på fredag igen!

Någon som vet hur stora de "ska" bli? =)

• varningsljus
    chbw skrev 2015-11-11 08:22:59 följande:

Tror jag svimmar!! Var precis på vul och där var TVÅ (!) äggblåsor som vuxit den här gången! Hon sa inte hur stora de var, men fattade jag rätt när jag titta på skärmen sånvar ena 17mm o andra 12mm. Kanske ett av dem vill fortsätta iallafall? Ska tillbaks på fredag igen!

Någon som vet hur stora de "ska" bli? =)

Åh vad roligt!! Så glad för din skull! Min läkare brukar säga att äggblåsorna släpper runt 22 mm, ibland något senare 23-24 mm när man stimulerar med pergotime/letrozole. De växer runt 1-2 mm per dag. Det känns ju som den runt 17 mm bör fortsätta iallafall :) Vilken cd är du på?

Kram!
  • chbw
    varningsljus skrev 2015-11-11 09:07:29 följande:

Åh vad roligt!! Så glad för din skull! Min läkare brukar säga att äggblåsorna släpper runt 22 mm, ibland något senare 23-24 mm när man stimulerar med pergotime/letrozole. De växer runt 1-2 mm per dag. Det känns ju som den runt 17 mm bör fortsätta iallafall :) Vilken cd är du på?

Kram!

Gulledu!!

Ah okej! Jag kommer få ta ovitrelle för o stimulera ägglossningen, så hoppas på o få ta den till helgen!

Ja jag hoppas det iallafall! =) är på cd 10

Hur går det för dig??

Kram!
  • varningsljus
    chbw skrev 2015-11-11 09:13:31 följande:

Gulledu!!

Ah okej! Jag kommer få ta ovitrelle för o stimulera ägglossningen, så hoppas på o få ta den till helgen!

Ja jag hoppas det iallafall! =) är på cd 10

Hur går det för dig??

Kram!

Håller tummarna för dig! Vad är planen då, att försöka bli gravid på egen hsnd eller fortsätta med insemination/ivf?

Ja du.. det går väl sådär. Fortfarande inget som hjälpt med pergotime som jag åt denna månanden. Imorgon ska jag spolas, skitnervös! Min läkare har inte tyckt att jag ska spolas men efter att jag nu stimulerats ett antal månader, allt ser bra ut i övrigt så känner jag att jag verkligen vill spolas. För tänk om det är det som är felet, att det är stopp nånstans? Då kan man ju stimulera till förbannelse och inget kommer att hända.

Kram!
  • Decibel84

spolningen var jobbig för mig också, tror det kan ha o göra med just smärttröskel och det faktum att man har stopp eller ej.
    det gick fort och det kändes bra efteråt...men jag svimmade ju en timme EFTER..jätte konstigt.

• varningsljus
    Decibel84 skrev 2015-11-11 17:33:27 följande:

spolningen var jobbig för mig också, tror det kan ha o göra med just smärttröskel och det faktum att man har stopp eller ej.

det gick fort och det kändes bra efteråt...men jag svimmade ju en timme EFTER..jätte konstigt.

Okej... hade du fri passage? Låter hemskt att du svimmade! Hur mådde du senare under dagen?
  • varningsljus
    Decibel84 skrev 2015-11-11 17:33:27 följande:

Okej... hade du fri passage? Låter hemskt att du svimmade! Hur mådde du senare under dagen?
  • varningsljus
    lovisen859 skrev 2015-11-10 20:34:19 följande:

Jag gjorde en spolning igår och kan nu såhär i efterhand säga att jag jagade upp mig helt i onödan. Har hört och läst om folk som upplevde det som det värsta de varit med om, att de höll på att svimma o .s.v

Jag var väldigt ledsen när jag kom in till min gyn.läkare och grät mig igenom hela ingreppet men mest för att jag var rädd att det skulle göra ont. Jag upplevde det som att det stack till lite i livmodern, ungefär som när man tar ett blodprov.

När han sa att jag var färdig så blev jag förvånad att det redan var klart då jag trodde det skulle göra så mycket ondare.

Skönt att höra! Jag ska själv spolas imorgon och hoppas det går bra. Hade du fri passage?
  • Decibel84
    varningsljus skrev 2015-11-11 18:07:30 följande:
    Nej jag hade stopp på ena sidan.
    Jag mådde bra efter spolningen, åkte in till stan och skulle shoppa..Mådde illa när jag stod i kassan, gick ut och gick över en väg och det svartnade. Fick sätta mig och var jätte varm och min pojkvän sprang o köpte en banan..Sen mådde jag som vanligt.

Svar på tråden Fertilitetsutredning