• K Markatta

Har du förtroende för regeringen?

Läsvärt:

https://www.expressen.se/kultur/regeringen-lofven-ar-demokratiskt-ovarsam/

Regeringen Löfven är demokratiskt ovarsam

I det tysta genomför just nu Stefan Löfven och Morgan Johansson en rad inskränkningar i den svenska tryck- och yttrandefriheten. Nils Funcke skriver inför pressfrihetens dag om regeringens demokratiskt ovarsamma framfart.

• KillBill
    FDFMGA skrev 2019-05-04 08:14:23 följande:
    Tillbringar man en stor del av sin tid med att vurma för SD på sociala forum är det nog inte lätt att förstå hur företag fungerar - men en hint är att du försöker fokusera på verksamheten och i dina försök då fundera på hur man kan applicera ett hållbarhetsperspektiv på den.

Ta gärna något stort företag, du känner till - har du hört talas om Volvo? testa med dem (Volvo är två företag numer).
    Jag tycker att det är fantastiskt att se hur långt många större företag har kommit i sitt miljöarbete.  Företag som förbjuder användning av skadliga kemikalier och minimerar användningen av plast, minskar antalet flygresor och ställer krav på att transporter ska ske mer miljövänligt o.s.v. Det är glädjande att se att företagens miljömål har resulterar i konkreta åtgärder. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    K Markatta skrev 2019-05-04 09:07:39 följande:

Läsvärt:

www.expressen.se/kultur/regeringen-lofven-ar-demokratiskt-ovarsam/

Regeringen Löfven är demokratiskt ovarsam

I det tysta genomför just nu Stefan Löfven och Morgan Johansson en rad inskränkningar i den svenska tryck- och yttrandefriheten. Nils Funcke skriver inför pressfrihetens dag om regeringens demokratiskt ovarsamma framfart.

Det ska bli intressant att följa om regeringen lyckas få igenom lagförslagen men de flesta av idéerna har nog stöd av stora delar av riksdagen exempelvis av moderaterna. 
  • K Markatta
    KillBill skrev 2019-05-04 09:17:08 följande:
    Jag tycker att det är fantastiskt att se hur långt många större företag har kommit i sitt miljöarbete.  Företag som förbjuder användning av skadliga kemikalier och minimerar användningen av plast, minskar antalet flygresor och ställer krav på att transporter ska ske mer miljövänligt o.s.v. Det är glädjande att se att företagens miljömål har resulterar i konkreta åtgärder. 
    Drivkraften är att detta efterfrågas av kunderna och då kan anpassningar och förändringar ske mycket snabbt.

Annat är det i verksamhet där politiker styr.
  • Anton Chigurh

Jag håller med dig, Bill, det är underbart att några företag faktiskt gör nåt. Vad som möjligen kan kännas lite.....surt, är att Kina ensamt släpper ut mer koldioxid än EU. Och USA. Tillsammans.

Bra SJÄLVKLART, att Volvo minskar flygresor inom företaget samt prioriterar tåg före lastbil mm mm, men Greta, och liknande ideellt arbetande klimatkämpar, behövs i Kina. Jag tror det är en bättre investering av nedlagt arbete.

Konsumerar du, Bill, mat och kapitalvaror utifrån diverse företags miljöpolicy ???

Inte ibland, utan konsekvent.

Bara undrar.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • FDFMGA
    Ja, det verkar som att tiden då företag bara pratade och inget gjorde är passerad.

Att det sen finns enskilda personer och enskilda företag som aldrig någonsin tagit ansvar är en annan och för dem tragisk historia.

Det är väl därför Greta Thunberg är så avskydd bland dessa - hennes budskap är ju det omvända mot de som gnäller om att man betyder så lite som enskild individ, som enskilt företag, som enskilt land.
  • KillBill
    Anton Chigurh skrev 2019-05-04 09:38:20 följande:
    Jag håller med dig, Bill, det är underbart att några företag faktiskt gör nåt. Vad som möjligen kan kännas lite.....surt, är att Kina ensamt släpper ut mer koldioxid än EU. Och USA. Tillsammans.

Bra SJÄLVKLART, att Volvo minskar flygresor inom företaget samt prioriterar tåg före lastbil mm mm, men Greta, och liknande ideellt arbetande klimatkämpar, behövs i Kina. Jag tror det är en bättre investering av nedlagt arbete.

Konsumerar du, Bill, mat och kapitalvaror utifrån diverse företags miljöpolicy ???

Bara undrar.
    Kina har en större befolkning än EU och USA och ser du till utsläpp per capita så är utsläppen från EU och USA större än i Kina.  Västvärlden kan inte peka finger åt Kina och andra stora länder tex Kina och Indien så länge som västvärldens utsläpp per capita är större än dessa länders. 
  • KillBill
    Anton Chigurh skrev 2019-05-04 09:38:20 följande:

Bara undrar.
    En annan sak som är viktig att förstå är att många amerikanska och europeiska företag har lag sin produktion i Kina (så att utsläppen hamnar där) men att det mesta av produktionen senare hamnar i USA och Europa. 
  • Flash Gordon
    Padirac skrev 2019-05-03 14:07:40 följande:
    Ensam om att anse att L ger SD legitimitet med detta?

Eller var det så att du blandade ihop detta med de andra tankarna att hålla i huvudet?
    Nä, att "man" glider på sanningen.
    Läsvärt: axess.se detgodasamhallet.com ledarsidorna.se
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2019-05-04 09:57:52 följande:
    Kina har en större befolkning än EU och USA och ser du till utsläpp per capita så är utsläppen från EU och USA större än i Kina.  Västvärlden kan inte peka finger åt Kina och andra stora länder tex Kina och Indien så länge som västvärldens utsläpp per capita är större än dessa länders. 
    Nä.

Kina släpper ut mer än EU, per capita. Också.

Det börjar bli några år sedan nu de gick om EU i den tävlingen.

https://www.bbc.com/news/science-environment-29239194
    Läsvärt: axess.se detgodasamhallet.com ledarsidorna.se
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?