• Padirac

Har du förtroende för regeringen?

Mr PacMan II skrev 2019-05-27 20:10:14 följande:
    Inte helt säker på att S är så glada i att även L nu är vågmästare. S utgör dessutom en sjunkande andel i regeringsunderlaget. Den långsiktiga effekten är nog begränsad då detta regeringsunderlag näppeligen återuppstår.
    Nu påverkas inte mandatfördelningen i riksdagen av vare sig EU-val eller opinionsundersökningar - så alla partier sitter still i båten med de mandat de fick vid riksdagsvalet.

Nästa riksdagsval är det nya fördelningar - till dess är det som resultatet gavs efter valet.

Att förstå detta verkar vara lika svårt för de som tror att valresultatets mandatfördelningar och inte riksdagen utser regering. Detta i sin tur gör att regeringar kan falla och nya utses. Men inte sjunker S andelen i regeringsunderlaget om detta inte utökas med nya partier. 
  • Anton Chigurh
    FDFMGA skrev 2019-05-27 19:02:03 följande:

Nja, Jag gissar att S iofs är gläds åt att regeringsunderlagets partier skulle ha varit större än den samlade oppositionen om detta vore ett riksdagsval. Men särskilt nöjda med det egna resultatet lär de inte vara. 

L kan kanske inte ens glädjas åt det förra utan där får man väl glädjas åt att katastrofen inte blev fullständig.

MP däremot, jämför säkert med de opinionssiffror de har haft och kanske de även jämför med L och konstaterar att det till skillnad från L har vänt för MP.

Ja, jag skulle inte haft något emot det här resultatet i ett riksdagsval

Visst... S är självklart JÄT....TE...NÖJ....DA med......val.....resultatet.

....typ:

"Socialdemokraterna har gjort sitt sämsta valresultat sedan demokratins införande. Se där, en mening som har fått återkomma i varenda valvaka sedan 2006. Göran Persson, Mona Sahlin och nu Stefan Löfven. Alla har de fått vara med om att sätta nya bottenrekord. I går var det dags igen när blygsamma 23,6 procent av väljarna röstade på Socialdemokraterna. Största parti, ja visst. Alla parlamentariker får vara kvar, absolut. Men lika fullt det sämsta valresultat på närmare 100 år."

Ska vi ta det där sesta igjen....

"Men lika fullt det sämsta valresultat på närmare 100 år."

på.....närmare.....hondra.....år.

Ja, det ÄR ju härliga tider.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Mr PacMan II
    Padirac skrev 2019-05-27 20:20:10 följande:
    Nu påverkas inte mandatfördelningen i riksdagen av vare sig EU-val eller opinionsundersökningar - så alla partier sitter still i båten med de mandat de fick vid riksdagsvalet.

Nästa riksdagsval är det nya fördelningar - till dess är det som resultatet gavs efter valet.

Att förstå detta verkar vara lika svårt för de som tror att valresultatets mandatfördelningar och inte riksdagen utser regering. Detta i sin tur gör att regeringar kan falla och nya utses. Men inte sjunker S andelen i regeringsunderlaget om detta inte utökas med nya partier. 
    Tack för det. Jag hade ingen aning.
  • Padirac
    Mr PacMan II skrev 2019-05-27 20:56:04 följande:
    Tack för det. Jag hade ingen aning.
    Det framgick med all tydlighet.

Det var så lite så
  • KillBill
    Anton Chigurh skrev 2019-05-27 20:28:43 följande:

....typ:

"Socialdemokraterna har gjort sitt sämsta valresultat sedan demokratins införande. Se där, en mening som har fått återkomma i varenda valvaka sedan 2006. Göran Persson, Mona Sahlin och nu Stefan Löfven. Alla har de fått vara med om att sätta nya bottenrekord. I går var det dags igen när blygsamma 23,6 procent av väljarna röstade på Socialdemokraterna. Största parti, ja visst. Alla parlamentariker får vara kvar, absolut. Men lika fullt det sämsta valresultat på närmare 100 år."

Ska vi ta det där sesta igjen....

"Men lika fullt det sämsta valresultat på närmare 100 år."

på.....närmare.....hondra.....år.

Ja, det ÄR ju härliga tider.

Jag tror att S tar det med ro.  I EU-valet tar folk ut svängarna lite med och huvudsak är att väljarna stannar i rätt block.  Om M, KD och SD hade gått kraftigt fram jämfört med riksdagsvalet så hade nog Löfven varit orolig. Nu tappade han marginellt mot förra EU valet men både den rödgröna koalitionen och regeringskoalitionen ökade mot riksdagsresultatet samtidigt som den blåbruna alliansen tappade kraftigt. Att M, KD och SD har så svaga siffror trots all kritik mot regeringen och stödpartierna bådar gott för framtiden. 

De rödgröna partierna (S, V, MP) ökade med  + 1,03 % mot riksdagsvalet
    Regeringspartierna (S, MP, C, L) ökade med  + 3,73 % mot riksdagsvalet
    Blåbruna alliansen (M, KD, SD)  - 2,79 % mot riksdagsvalet

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Mr PacMan II
    KillBill skrev 2019-05-27 21:22:09 följande:

Jag tror att S tar det med ro.  I EU-valet tar folk ut svängarna lite med och huvudsak är att väljarna stannar i rätt block.  Om M, KD och SD hade gått kraftigt fram jämfört med riksdagsvalet så hade nog Löfven varit orolig. Nu tappade han marginellt mot förra EU valet men både den rödgröna koalitionen och regeringskoalitionen ökade mot riksdagsresultatet samtidigt som den blåbruna alliansen tappade kraftigt. Att M, KD och SD har så svaga siffror trots all kritik mot regeringen och stödpartierna bådar gott för framtiden. 

De rödgröna partierna (S, V, MP) ökade med  + 1,03 % mot riksdagsvalet
    Regeringspartierna (S, MP, C, L) ökade med  + 3,73 % mot riksdagsvalet
    Blåbruna alliansen (M, KD, SD)  - 2,79 % mot riksdagsvalet

Läs Padiracs inlägg ovan. Hen förklarade för mig att EU-valet inte påverkar Sveriges riksdag. Eftersom du också har missat det kan det vara bra att läsa Padiracs utförliga och pedagogiska förklaring. Den hjälpte mig, hoppas den kan hjälpa dig också.

Jag hoppas också att S tar det sämsta resultatet med ro, ju längre raset fortsätter desto bättre för Sverige.

Vänsterkartellens resultat hänger på att L kommer in i riksdagen, vilket de inte kommer göra med fullt valdeltagande.
  • FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2019-05-27 20:28:43 följande:

....typ:
    Fast nu är det väl ingen som tror att S är särskilt nöjda med resultatet.

Själv tror jag att de ser på det ungefär som jag skrev i mitt inlägg.

Dessutom tror jag att det förståelsen av skriven svenska underlättas om man undviker att läsa texter samtidigt som man står framför spegeln.
    Nja, Jag gissar att S iofs gläds åt att regeringsunderlagets partier skulle ha varit större än den samlade oppositionen om detta vore ett riksdagsval. Men särskilt nöjda med det egna resultatet lär de inte vara. 
  • Mr PacMan II
    FDFMGA skrev 2019-05-27 22:12:35 följande:
    Fast nu är det väl ingen som tror att S är särskilt nöjda med resultatet.

Själv tror jag att de ser på det ungefär som jag skrev i mitt inlägg.

Dessutom tror jag att det förståelsen av skriven svenska underlättas om man undviker att läsa texter samtidigt som man står framför spegeln.
    Nja, Jag gissar att S iofs gläds åt att regeringsunderlagets partier skulle ha varit större än den samlade oppositionen om detta vore ett riksdagsval. Men särskilt nöjda med det egna resultatet lär de inte vara. 
    Är S nöjda med att nu även L kan ställa ultimatum?
  • Padirac
    Mr PacMan II skrev 2019-05-27 22:02:42 följande:

Läs Padiracs inlägg ovan. Hen förklarade för mig att EU-valet inte påverkar Sveriges riksdag. Eftersom du också har missat det kan det vara bra att läsa Padiracs utförliga och pedagogiska förklaring. Den hjälpte mig, hoppas den kan hjälpa dig också.

Jag hoppas också att S tar det sämsta resultatet med ro, ju längre raset fortsätter desto bättre för Sverige.

Vänsterkartellens resultat hänger på att L kommer in i riksdagen, vilket de inte kommer göra med fullt valdeltagande.

Jag tror du får lov att läsa mitt, av dig så vördnandsfullt prisade, inlägg en gång till för att hjälpen ska nå fram till dig.

Jämför sedan med det inlägg du citerat så ser du att du gjort samma misstag igen. EUval är inte regeringsval och inte heller riksdagsval. Vilket KillBill tydligt rätt uttrycker.
  • Padirac
    Mr PacMan II skrev 2019-05-27 22:19:21 följande:

Är S nöjda med att nu även L kan ställa ultimatum?

Vad menar du har förändrats, i det att du kan ha fog för påståendet om att nu även L kan ställa ultimatum?
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?