• nattuw

Har du förtroende för regeringen?

RebeckaZ70 skrev 2019-05-24 17:48:09 följande:

Det är inte konstigt att vänstervurmarpartierna går bakåt i opinionsundersökningarna när man ägnar sig åt att smutskasta andra istället för att tala om sin egen politik.

För att kunna tala om sin egen politik måste man först ha en egen politik. För ett parti som degenererats så till den milda grad att det inte längre har någon ideologi eller vilja att ta tag i samhällsproblem så finns det inte så många andra alternativ kvar annat än att försöka dölja sina egna tillkortakommanden och smutskasta andra.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-05-24 19:57:34 följande:

Nja, det var nedgången för KD i Sverige som jag kommenterade. Men det är klart, det skulle vara befriande skönt om det gick under förväntan för KD:s kompisar Fidesz i Ungern och en del andra partier inom EPP.

Däremot verkar det gå bra för C som ju tydligt tagit avstånd från högerpopulismen, över 20 procent bland väljare under 30.Men en eloge till dig, Digestive för att du är så stark i den tro på KD, så stark att du tänker dig dem som ett parti som får över 50 procent av rösterna.

Annars ligger det i kompromissens natur att ingen är riktigt nöjd - och vår nuvarande regeringspolitik är i allra högsta grad resultatet av en politisk kompromiss.

Egentligen är det egalt om jag kallar den politiken för den bästa tänkbara utifrån förutsättningarna eller det minst dåliga alternativet.

Jag är vare sig politiskt eller religiöst så inbäddad i aspludd eller snömos att jag inbillar mig att S kan bilda en majoritetsregering på egen hand.

Och än mindre KD, för den delen

Nu är det dock EU-val så hur det ser ut i Sverige är mindre relevant.

Vadå över 50%? Nu frispelar du helt och hållet. Jag skulle inte vilja ha ett parti på över 50% oavsett vilket parti det handlade om...

Hur går det egentligen?
  • Flash Gordon
    Digestive skrev 2019-05-24 15:33:39 följande:
    Länkade till granskingsrapporten lite länge upp. Står en hel del intressant i den...

moderaterna.se/sta-upp-mot-antisemitismen
    Det är faktiskt helt sjukt att det är Sveriges största riksdagsparti det handlar om.
    Läsvärt: axess.se detgodasamhallet.com ledarsidorna.se
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2019-05-24 15:55:21 följande:

Jag har inte påstått att Lars Adaktusson inte vill att våldtagna 10-åriga flickor inte ska få göra abort. . 

Du försöker påskina att  Ebba Busch Thor, Göran Hägglund, Sara Skyttedal och David Lega påstår det.

Du kommenterar en text som handlar om huruvida Lööf mfl verkligen tror att LA inte vill ge abort till en våldtagen tioåring - eller om de bara spelar dumma med att även EBK mfl "stämmer in i kritiken".
    Läsvärt: axess.se detgodasamhallet.com ledarsidorna.se
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2019-05-24 21:04:42 följande:
    Du försöker påskina att  Ebba Busch Thor, Göran Hägglund, Sara Skyttedal och David Lega påstår det.

Du kommenterar en text som handlar om huruvida Lööf mfl verkligen tror att LA inte vill ge abort till en våldtagen tioåring - eller om de bara spelar dumma med att även EBK mfl "stämmer in i kritiken".
    Det gör jag inte alls men för diskussionens skulle så kan du väl länka till det inlägg där du menar att jag gör det så tar vi diskussionen  utifrån det. 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-05-24 20:24:21 följande:
    Vadå över 50%? Nu frispelar du helt och hållet. Jag skulle inte vilja ha ett parti på över 50% oavsett vilket parti det handlade om...

Hur går det egentligen?
    Nja - snarare är det väl du som gör dig skyldig till det du anklagar mig förSkrattande

Men jag kan be om ursäkt för att jag överskattade din förmåga att begripa konsekvensen av dina påståenden. Till mitt försvar kan jag då anföra att jag sällan gör mig skyldig till detta misstag.

Ja, du hade synpunkter på att jag inte är helt nöjd med regeringens politik och jämförde med ditt förhållande till KD.

Jag försöker ta det lite enklare nu. Vår regering består av två partier och i regeringsunderlaget ingår ytterligare två partier.

Regeringen är alltså inget parti som t ex KD. Ett KD i regeringsställning skulle behöva ha absolut majoritet i riksdagen för att få igenom den politik du vurmar för, annars skulle det bli kompromisser.

För övrigt så är det en av mina främsta invändningar mot högerpopulismen, den skulle nästan kunna utpekas som tankelättjans religion där man sällan eller aldrig förmår att föra ett självständigt och sammanhängande resonemang.

Jag kan citera ditt andra inlägg så du kan grunna på din förmåga en smula.
    Digestive skrev 2019-05-24 18:47:12 följande:
    Du menar att du enbart, enkom och endast stödjer den här regeringen för att alternativen vore sämre? 
    Frågar någon mig om/varför jag har förtroende för KD så har jag gott om svar att ge. Alla verkar dock inte vara lika lyckligt lottade med den saken... men man tager vad man haver (eller för all del känner sig manad till att ha).

Om du fortfarande inte förstår så kan jag ge en ledtråd. Du får ta ställning till hur du skulle se på vad du tror skulle vara politiken från den regering KD ingår i i ditt hypotetiska bygge. 

Missförstå mig inte. Jag tycker det är som en vacker saga att du äntligen funnit en politisk hemvist som passar dig och dina uttrycksformerSkrattande
  • Anton Chigurh
    FDFMGA skrev 2019-05-24 19:14:56 följande:

Spännande - nu är både C och MP större än det kristna partiet enligt senaste Sifo.

Tack Adaktussonhttps://www.svd.se/svd-sifo-c-spurtar--kd-tappar-efter-avslojandet

Jättespännande...!

Störst vinnare är Sverigedemokraterna

? Störst vinnare i SKOP:s EU-barometer är Sverigedemokraterna (17,1 procent), upp 7,4

procentenheter sedan 2014. Partiets framgång följer samma mönster som i svensk rikspolitik.

Även Kristdemokraterna, Centerpartiet och Moderaterna ökar

? Kristdemokraterna (10,3 procent) är den näst största vinnaren jämfört med 2014 års EU-val,

upp 4,4 procentenheter. Även den uppgången följer samma trend som i svensk rikspolitik.

Centerpartiet: 9,2 9,6. 7,6. 6,5

6,5 är från....2014

9,2 är senaste prognosen. Allt enligt SKOP

Jättespännande. Eller nåt.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anton Chigurh

Frågetecknen..... Ja.

Inget nytt under solen.

• FDFMGA
    Anton Chigurh skrev 2019-05-25 10:53:06 följande:
    Jättespännande...!

Störst vinnare är Sverigedemokraterna

? Störst vinnare i SKOP:s EU-barometer är Sverigedemokraterna (17,1 procent), upp 7,4

procentenheter sedan 2014. Partiets framgång följer samma mönster som i svensk rikspolitik.

Även Kristdemokraterna, Centerpartiet och Moderaterna ökar

? Kristdemokraterna (10,3 procent) är den näst största vinnaren jämfört med 2014 års EU-val,

upp 4,4 procentenheter. Även den uppgången följer samma trend som i svensk rikspolitik.

Centerpartiet: 9,2 9,6. 7,6. 6,5

6,5 är från....2014

9,2 är senaste prognosen. Allt enligt SKOP

Jättespännande. Eller nåt.
    Jag hjälper dig med en länk till Skops barometer.

Det skadar inte att ha tillgång  till en undersökning när man kommenterar denSkrattande

Inga större avvikelser från Sifos senaste väljarundersökning, men om man jämför så kan man bland annat konstatera att Sifo presenterar en möjlighet att bedöma trender medan Skop bara tillhandahåller jämförelser med resultet från 2014.

1, 2, 3, 4 och fem - så många år sen är det till 2014Glad

Överlag tycks förmågan att göra relevanta jämförelser vara en smula outvecklad bland högerpopulister. Jag skulle vilja påstå att det är där man egentligen borde börja när man väljer parti - om man anser att det rationella har ett stort värde. Utifrån detta med avseende på förtroende för regeringen eller enskilda partier så anser jag att följande partier inte lever upp till rationalitetskravet: V, MP, KD och SD.

Kvar blir då M, S, L och C. Tre av dessa ingår i regeringsunderlaget.

Det inger förtroende!

Just ja, jag petar dit länken så du kan läsa undersökningen. 

Hoppas du får en synnerligen behaglig lördag och låt den inte bli som i sagan om Mäster skräddare - om den sagan är bekantSolig

https://skop.se/main/wp-content/uploads/2019/05/SKOPs-EU-barometer-25-maj-2019.pdf
  • Anton Chigurh
    FDFMGA skrev 2019-05-25 11:56:40 följande:

Jag hjälper dig med en länk till Skops barometer.

Det skadar inte att ha tillgång  till en undersökning när man kommenterar den

Inga större avvikelser från Sifos senaste väljarundersökning, men om man jämför så kan man bland annat konstatera att Sifo presenterar en möjlighet att bedöma trender medan Skop bara tillhandahåller jämförelser med resultet från 2014.

1, 2, 3, 4 och fem - så många år sen är det till 2014

Överlag tycks förmågan att göra relevanta jämförelser vara en smula outvecklad bland högerpopulister. Jag skulle vilja påstå att det är där man egentligen borde börja när man väljer parti - om man anser att det rationella har ett stort värde. Utifrån detta med avseende på förtroende för regeringen eller enskilda partier så anser jag att följande partier inte lever upp till rationalitetskravet: V, MP, KD och SD.

Kvar blir då M, S, L och C. Tre av dessa ingår i regeringsunderlaget.

Det inger förtroende!

Just ja, jag petar dit länken så du kan läsa undersökningen. 

Hoppas du får en synnerligen behaglig lördag och låt den inte bli som i sagan om Mäster skräddare - om den sagan är bekanthttps://skop.se/main/wp-content/uploads/2019/05/SKOPs-EU-barometer-25-maj-2019.pdf

Herregud.... Dina påhopp ter sig alltmer desperata. Prova att läsa din egen länk så ska du se hur inåt helvete dåligt påläst du är här. Det är rena ynkedomen.

Och är någon intresserad av SKOP's barometer. Så letar dom alla gånger upp den.

Vilket du ju....gjorde

Och ja. Min jämförelse är oerhört relevant. Det är ditt sjukliga driv efter att leverera påhopp som gör att allt annat inte spelar någon roll.

Helt otroligt hur du kunde missa detta.
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?