Har du förtroende för regeringen?
Det är inte konstigt att vänstervurmarpartierna går bakåt i opinionsundersökningarna när man ägnar sig åt att smutskasta andra istället för att tala om sin egen politik.
Det är inte konstigt att vänstervurmarpartierna går bakåt i opinionsundersökningarna när man ägnar sig åt att smutskasta andra istället för att tala om sin egen politik.
Nja, det var nedgången för KD i Sverige som jag kommenterade. Men det är klart, det skulle vara befriande skönt om det gick under förväntan för KD:s kompisar Fidesz i Ungern och en del andra partier inom EPP.
Däremot verkar det gå bra för C som ju tydligt tagit avstånd från högerpopulismen, över 20 procent bland väljare under 30.Men en eloge till dig, Digestive för att du är så stark i den tro på KD, så stark att du tänker dig dem som ett parti som får över 50 procent av rösterna.
Annars ligger det i kompromissens natur att ingen är riktigt nöjd - och vår nuvarande regeringspolitik är i allra högsta grad resultatet av en politisk kompromiss.
Egentligen är det egalt om jag kallar den politiken för den bästa tänkbara utifrån förutsättningarna eller det minst dåliga alternativet.
Jag är vare sig politiskt eller religiöst så inbäddad i aspludd eller snömos att jag inbillar mig att S kan bilda en majoritetsregering på egen hand.
Och än mindre KD, för den delen
Jag har inte påstått att Lars Adaktusson inte vill att våldtagna 10-åriga flickor inte ska få göra abort. .
Spännande - nu är både C och MP större än det kristna partiet enligt senaste Sifo.
Tack Adaktussonhttps://www.svd.se/svd-sifo-c-spurtar--kd-tappar-efter-avslojandet
Frågetecknen..... Ja.
Inget nytt under solen.
Jag hjälper dig med en länk till Skops barometer.
Det skadar inte att ha tillgång till en undersökning när man kommenterar den
Inga större avvikelser från Sifos senaste väljarundersökning, men om man jämför så kan man bland annat konstatera att Sifo presenterar en möjlighet att bedöma trender medan Skop bara tillhandahåller jämförelser med resultet från 2014.
1, 2, 3, 4 och fem - så många år sen är det till 2014
Överlag tycks förmågan att göra relevanta jämförelser vara en smula outvecklad bland högerpopulister. Jag skulle vilja påstå att det är där man egentligen borde börja när man väljer parti - om man anser att det rationella har ett stort värde. Utifrån detta med avseende på förtroende för regeringen eller enskilda partier så anser jag att följande partier inte lever upp till rationalitetskravet: V, MP, KD och SD.
Kvar blir då M, S, L och C. Tre av dessa ingår i regeringsunderlaget.
Det inger förtroende!
Just ja, jag petar dit länken så du kan läsa undersökningen.
Hoppas du får en synnerligen behaglig lördag och låt den inte bli som i sagan om Mäster skräddare - om den sagan är bekanthttps://skop.se/main/wp-content/uploads/2019/05/SKOPs-EU-barometer-25-maj-2019.pdf