Digestive skrev 2019-05-24 19:38:26 följande:
Någonting säger mig att den kristdemokratiska EU-gruppen kommer att vara överlägset störst även den här gången... vilket som. Omkring 27% förväntas de att få medan näst största gruppen (S&D) förväntas hamna omkring 20%.
Men visst kan du fira att en opinionsmätning här i Sverige visar att KD har tappat drygt två procentenheter sedan den andra mätningen (från 11,2% till 9%).
Det gör säkert skillnad i hela EU.
Aja... du ska få vara salig ifred utan att bli påmind för mycket om verkligheten.
Nja, det var nedgången för KD i Sverige som jag kommenterade. Men det är klart, det skulle vara befriande skönt om det gick under förväntan för KD:s kompisar Fidesz i Ungern och en del andra partier inom EPP.
Däremot verkar det gå bra för C som ju tydligt tagit avstånd från högerpopulismen, över 20 procent bland väljare under 30.
Digestive skrev 2019-05-24 18:47:12 följande:
Du menar att du enbart, enkom och endast stödjer den här regeringen för att alternativen vore sämre? För jag tror ärligt talat att du har skrivit ungefär 10 gånger mer om mig än om ditt regeringsparti... i den här tråden.
Frågar någon mig om/varför jag har förtroende för KD så har jag gott om svar att ge. Alla verkar dock inte vara lika lyckligt lottade med den saken... men man tager vad man haver (eller för all del känner sig manad till att ha).
Men en eloge till dig, Digestive för att du är så stark i den tro på KD, så stark att du tänker dig dem som ett parti som får över 50 procent av rösterna.
Annars ligger det i kompromissens natur att ingen är riktigt nöjd - och vår nuvarande regeringspolitik är i allra högsta grad resultatet av en politisk kompromiss.
Egentligen är det egalt om jag kallar den politiken för den bästa tänkbara utifrån förutsättningarna eller det minst dåliga alternativet.
Jag är vare sig politiskt eller religiöst så inbäddad i aspludd eller snömos att jag inbillar mig att S kan bilda en majoritetsregering på egen hand.
Och än mindre KD, för den delen