Har du förtroende för regeringen?
Punkt 2 som du refererar till används idag av svenska arbetsgivare för att inte anställa personal som åberopar samvetsfrihet. Eftersom Svenska arbetsgivare gör på detta sätt menar Lars Adaktusson att rätten till samvetsfrihet går förlorad och vill därför lagstifta.
Jag vill vara tydlig med att jag stödjer nuvarande svenska tolkning av lagstiftning (som ger arbetsgivare rätt att neka personal som kräver samvetsfrihet anställning) och där arbetsgivare sällan eller aldrig specialkonstruerar tjänster för personal som inte vill utföra tex abort. Jag är mycket trygg med den svenska tillämpningen idag men är orolig för att tex. Kristdemokraten Lars Adaktussons förslag ska bli verklighet.
Det känns som att du både stödjer delar av den nuvarande svenska regeltolkningen samtidigt som du slåss för att människor ska ha rätt att vägra utföra jobb som är i strid med deras religion och samvete. Jag får inte det att gå ihop. Det får nog inte Lars Adaktusson heller.
Presentera nu det här förslaget i politiska dokument så att jag och övriga läsare kan se hur lagförslaget faktiskt är formulerat. Jag har efterfrågar det här i drygt ett dygn nu utan resultat. Hur svårt kan det vara om det nu skulle stämma (vilket det såklart inte gör... men jag lämnar som tidigare sagt dörren öppen)?
Du får vända dig till vänner och bekanta om du vill få bättre tillit till dina tomma påståenden och för urvalet tidningsartiklar samt vad de i sin tur påstår. För när du rör dig bortom den sfären - för att inte säga rör dig i en debattmiljö - så krävs det bevis och stöd för påståenden.
Den här frågan kommer lämnas i alla mina kommande inlägg här i tråden och tills den besvaras:
- Är det enbart fyra medlemsstater i EU som har en adekvat vård på det aktuella området?