• KillBill

Har du förtroende för regeringen?

FDFMGA skrev 2019-07-17 17:12:53 följande:
    Signalpolitik till de egna anhängarna!
    Precis!
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-07-17 17:47:17 följande:

Menar du att diskussionen i KD om om lagstadgad samvetsfrihet dvs förbud för arbetsgivare att neka personer som inte vill utföra aborter anställning i abortvården gått dig helt förbi? Det låter osannolikt. 

Så här skriver Lars Adaktusson:  "Att svenska landsting och regioner inte längre vill medverka till lokala uppgörelser mellan arbetsgivare och sjukvårdsanställda innebär att vårt politiska ställningstagande i frågan behöver revideras. Värnar vi samvetsfriheten bör vi i fortsättningen verka för att även Sverige inför lagstadgad rätt till samvetsfrihet" http://adaktusson.eu/varna-samvetsfriheten/

Samvetet måste få utrymme vid svåra frågor om liv och död. Det är hög tid att införa verklig samvetsfrihet för sjukvårdspersonal, skriver tre kristdemokratiska kommunalråden Samuel Klippfalk, Jonas Segersam och Björn-Owe Björk. https://www.dagen.se/debatt/hog-tid-for-verklig-samvetsfrihet-for-vardpersonal-1.1072967

KD politiker i Kronoberg motionerade om samvetsfrihet för all landstingspersonal: https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2014/november/nu-backar-politikerna-i-kronoberg-om-att-utreda-samvetsfrihet/

KD politiker i Jönköping motionerade om samvetsfrihet för all landstingspersonal: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6078649

KDs riksting 2015: Belut om att KD ska ska arbeta för samvetsfrihet för personal inom vården (i strid mot partistyrelsens vilja) https://www.svd.se/kd-ska-arbeta-for-samvetsfrihet

KDs riksting 2017: Flera motionerar om lagstiftad samvetsfrihet: https://www.varldenidag.se/nyheter/kds-partistyrelse-vill-inte-se-lagstadgad-samvetsfrihet/repqiv!WN9vRXiLKbBDNH00QmeCZw/

Ja, den har jag verkligen missat... och du har lyckats träffa något som inte finns.

Kunde du inte ha börjat med att sätta dig in i vad samvetsfrihet innebär? Ingenstans ställs det krav på arbetsgivare i det avseende du påstår. Det närmaste ansvaret för en arbetsgivare som överhuvudtaget berör samvetsfriheten är du själv inne på - att ordningen (läs: hela arbetsplatsmaskineriet) inte ska innebära en hälsorisk. Sådant ansvar har arbetsgivare dock med eller utan samvetsfrihet...

Det du gör här är att posta länkar där KD lägger samvetsfrihet som förslag eller på ett eller annat sätt propagerar för det samma.

---> Vad är dock poängen när du själv sitter och hittar på vad samvetsfrihet överhuvudtaget innebär och får för konsekvenser? <---

Det är helt otroligt att du inbillar dig att Norge, Danmark, Tyskland, Frankrike, Spanien... you name it... skulle ha en arbetsmarknad där arbetsgivare tvingas att anställa folk som åberopar samvetsfrihet. Har du varit utanför Sverige och sett en sådan ordning någonstans i den moderniserad världen eller vad refererar du ens till och utanför ditt eget huvud?

Rekord i påhitt, KillBill.
  • Digestive
    FDFMGA skrev 2019-07-17 17:07:33 följande:

Så du räknar tummar, det förvånar mig inte i och med att det går ihop med ditt synsätt där du ideligen hänvisar till hur andra gör.

Anarkism och konformism är annars två relativt motsatta storheter, såvida man inte är det ena men låtsas vara det andra vid mer högtidliga tillfällen

Missförstå mig inte - visst kan det vara intressant hur andra ser på saker och ting, men om man inte bottnar i sina egna åsikter innan man sneglar på hur andra gör blir det bara ängsligt och osjälvständigt.

Det finns en gammal strip från tidningen Mad där en klunga står under ett plakat med texten "Vi är konformister", så avlägsnar sig en person från klungan och deklarerar sig vara nonkonformist - lite senare är klungan delad i två lika stora delar, den ena delen bestående av konformister och den andra klungan av nonkonformister - eller var det möjligen anarkister

Tänk om jag också hade sådär mycket att säga till/om dig.
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-07-17 18:04:05 följande:
    Ja, den har jag verkligen missat... och du har lyckats träffa något som inte finns.

Kunde du inte ha börjat med att sätta dig in i vad samvetsfrihet innebär? Ingenstans ställs det krav på arbetsgivare i det avseende du påstår. Det närmaste ansvaret för en arbetsgivare som överhuvudtaget berör samvetsfriheten är du själv inne på - att ordningen (läs: hela arbetsplatsmaskineriet) inte ska innebära en hälsorisk. Sådant ansvar har arbetsgivare dock med eller utan samvetsfrihet...

Det du gör här är att posta länkar där KD lägger samvetsfrihet som förslag eller på ett eller annat sätt propagerar för det samma.

---> Vad är dock poängen när du själv sitter och hittar på vad samvetsfrihet överhuvudtaget innebär och får för konsekvenser? <---

Det är helt otroligt att du inbillar dig att Norge, Danmark, Tyskland, Frankrike, Spanien... you name it... skulle ha en arbetsmarknad där arbetsgivare tvingas att anställa folk som åberopar samvetsfrihet. Har du varit utanför Sverige och sett en sådan ordning någonstans i den moderniserad världen eller vad refererar du ens till och utanför ditt eget huvud?

Rekord i påhitt, KillBill.

Tidigare skrev du att "det är upp till arbetsgivaren att avgöra HURUVIDA man passar på arbetsplatsen eller inte".

Om Lars Adaktusson skulle få igenom sitt förslag så skulle arbetsgivare INTE få neka personer anställning p.g.a vägran att befatta sig med arbetsuppgifter som förekommer på arbetsplatsen (om detta kan kopplas till religion/samvete). Lars Adaktusson vill i detta sammanhang inte att arbetsgivaren ska få avgöra om den anställde passar eller inte. Tycker du att Lars Adaktussons förslag är bra?

Jag noterar att du hoppar över Italien där 70% av vårdpersonalen vägrar att befatta sig med aborter och Norge där samvetsfriheten har resulterat i problem på mindre orter att hantera abortsjukvården.
  • FDFMGA
    Digestive skrev 2019-07-17 18:12:05 följande:
    Tänk om jag också hade sådär mycket att säga till/om dig.
    En fråga bara - brukar du verkligen notera om dina eller andras inlägg har gillats elelr ogillats? I så fall ligger det ju i linje det där jag skrev om att man inte ska snegla på vad andra tycker.

Testa gamla Familjeliv, snabbare, enklare och garanterat tumfrittSkrattande

Till saken. Nej, det finns ingen anledning till att Sverige ska tumma på sekularismen bara för att KDSD så önskar.
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-07-17 18:35:16 följande:

Tidigare skrev du att "det är upp till arbetsgivaren att avgöra HURUVIDA man passar på arbetsplatsen eller inte".

Om Lars Adaktusson skulle få igenom sitt förslag så skulle arbetsgivare INTE få neka personer anställning p.g.a vägran att befatta sig med arbetsuppgifter som förekommer på arbetsplatsen (om detta kan kopplas till religion/samvete). Lars Adaktusson vill i detta sammanhang inte att arbetsgivaren ska få avgöra om den anställde passar eller inte. Tycker du att Lars Adaktussons förslag är bra?

Jag noterar att du hoppar över Italien där 70% av vårdpersonalen vägrar att befatta sig med aborter och Norge där samvetsfriheten har resulterat i problem på mindre orter att hantera abortsjukvården.

Då får du lov att presentera förslaget som Lars Adaktusson har fört och gärna hänvisa till passagen som förlägger en sådan ordning...

...tills dess så refererar jag följande ur din egen länk:

>>Partiet har i olika sammanhang förespråkat lokala överenskommelser där berörda parter möts i konstruktiv dialog och tillsammans kommer fram till vad rätten till samvetsfrihet innebär i det praktiska arbetet.<<

Du får alltså sådant här till tvång? Aja, jag väntar till du har tagit fram de politiska dokument som är aktuella... och tills dess så hittar du bara på (vilket jag de facto vet att du gör, men för övriga läsare kan dörren iallafall lämnas öppen).

Har jag hoppat över Italien och Norge menar du? Jag har nämnt bådadera länder i det här sammanhanget FLERA gånger...

Jisses KillBill. Vad är det här? Uh...
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-07-17 18:50:39 följande:
    Då får du lov att presentera förslaget som Lars Adaktusson har fört och gärna hänvisa till passagen som förlägger en sådan ordning...

...tills dess så refererar jag följande ur din egen länk:

>>Partiet har i olika sammanhang förespråkat lokala överenskommelser där berörda parter möts i konstruktiv dialog och tillsammans kommer fram till vad rätten till samvetsfrihet innebär i det praktiska arbetet.<<

Du får alltså sådant här till tvång? Aja, jag väntar till du har tagit fram de politiska dokument som är aktuella... och tills dess så hittar du bara på (vilket jag de facto vet att du gör, men för övriga läsare kan dörren iallafall lämnas öppen).

Har jag hoppat över Italien och Norge menar du? Jag har nämnt bådadera länder i det här sammanhanget FLERA gånger...

Jisses KillBill. Vad är det här? Uh...
     "Lars Adaktusson "bör vi i fortsättningen verka för att även Sverige inför lagstadgad rätt till samvetsfrihet"

Lagstadgad rätt skulle innebära att en arbetsgivare inte får 
    neka personer anställning p.g.a vägran att befatta sig med arbetsuppgifter som förekommer på arbetsplatsen (pga religion/samvete). Det är detta som det mål som Ellinor Grimmarks driver handlar om. 

• KillBill
    Digestive skrev 2019-07-17 18:50:39 följande:

Vad tycker du om Lars Adaktussons förslag om lagstadgad rätt till samvetsfrihet?

• Anton Chigurh
    KillBill skrev 2019-07-17 17:51:21 följande:

Återigen ett inlägg där du inte tillför något till den aktuella diskussionen. Har du verkligen inga egna argument att tillföra debatten? 

Massor, tro mig, BILL, massor men eftersom du konsekvent duckar för Digestives frågeställningar och enbart mal på med ditt evinnerliga tjat. Så finner jag det hyfsat ointressant att bidraga med argument och frågor som du ändå kommer skita ett långt stycke.

Ungefär så.

Mhv //Anton.
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • KillBill
    Anton Chigurh skrev 2019-07-17 19:39:21 följande:

Massor, tro mig, BILL, massor men eftersom du konsekvent duckar för Digestives frågeställningar och enbart mal på med ditt evinnerliga tjat. Så finner jag det hyfsat ointressant att bidraga med argument och frågor som du ändå kommer skita ett långt stycke.

Ungefär så.

Mhv //Anton.

Trist att du spammar tråden med den här typen av meningslösa inlägg.MVH //KillBill
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?