Har du förtroende för regeringen?
Jamen, ingen tänker nog hindra dig att få möjlighte att vägra delta i rådgivning kring preventivmedel, aborter eller delta i utförandet. Det är först när du blir kvalificerad att utföra den sortens arbetsuppgifter som arbetsgivaren kan ta dig i örat och beordra dig att sluta godhetsapostla eller alternativt gå hem och spegla dig i dina mänskliga rättigheter - och stanna där
Aborter kan vara oerhört traumatiska för de drabbade - och med drabbad avser jag inte godhetsapostlarna i KDSD utan de kvinnor som måste fatta beslutet om abort.
För övrig har jag skrivit och läst på FL i rätt många år nu - argumentet vad andra länder gör har jag nog skrattat åt fler gånger än vad en åldersrik dam är gammal.
Sverige är ett sekulariserat land - ett av de mest sekulariserade i världen. Det finns ingen anledning att vi inte ska fortsätta på den vägen. Så godhetsapostlarna får nog nöja sig med att fjädra sig inför varandra, men hålla sig borta från kvinnoklinikerna
Ja, visst är det upp till arbetsgivaren att avgöra huruvida man platser på arbetsplatsen samt i arbetslaget - ingetdera ändras av att man åberopar samvetsfrihet angående vissa arbetsuppgifter, utan det är alltid arbetsgivaren som avgör samt planerar behövlig kompetens efter behov.
Att Sverige är ett väldigt sekualiserat land är snarare en form av garant för att samvetsfrihet inte skulle skapa några märkvärdiga konsekvenser. Annat är det i exempelvis Italien, där kan man rapportera om problem med bemanning - i en befolkning där omkring 70% och i faktisk mening, är troende katoliker.
Ja, visst är det roligt med andra länder liksom att jämföra det ena och det andra med varandra. Förstår dock att läget kan se annorlunda ut om man ser den i särklass största delen av den moderniserade världen som godhetsapostlar (i sarkastisk mening)... medan man själv bara råkar ha fötts rakt in i oklanderlig moral som relativt till det förra är nästan försvinnande smal (smal som i en påtaglig minoritet).
Du får berätta för den moderniserade världen hur man faktiskt bör tycka och tänka, FDFMGA. För ingen kan sådant bättre än den som för sig som om man vore helt klar på båda punkter...