• Digestive

Har du förtroende för regeringen?

*ETT funktionellT arbetslag, ska det stå.

• KillBill
    Digestive skrev 2019-07-17 14:26:24 följande:
    Du får det att låta som en blixt från klar himmel.

Du anser inte alls att det är arbetsgivarens/personalansvariges ansvar att planera samt se till att rätt personal är på plats och att det finns en funktionell arbetslag överhuvudtaget? Du resonerar som att anställningar skulle lottas ut och att man sedan skulle få plötsliga problem med personal som man inte vet någonting om överhuvudtaget, utan bara har anställt på måfå.

Ok. Så varför påskinnar du i ett annat inlägg sådant här...
    KillBill skrev 2019-07-17 09:39:11 följande:

Det är inte en mänsklig rättighet att bli anställd. Särskilt inte om du som arbetstagare inte kan tänka dig att utföra alla arbetsuppgifter som ingår i tjänsten.

...för att nu landa i att det är arbetsgivarens fulla rätt att neka aktuella arbetstagare en anställning? Uppdaterade du dig i efterhand eller vad?

I övrigt så märker jag att du mest för en monolog och har inte svarat på kritiska frågor som jag har ställt dig överhuvudtaget... medan jag sitter och besvarar dina frågor som de kommer. Det är en diskursordning som uppskattas av väldigt få - om ens av någon - så se gärna till att ge lite utbyte emellanåt också.

Vad svamlar du om? Jag har hela tiden hävdat att  det är arbetsgivaren som bestämmer vilka arbetsuppgifter som ska utföras på arbetsplatsen och att arbetsgivaren således har rätt att neka personal anställning som inte kan tänka sig att utföra arbetsuppgifter som ingår i arbetet.  Om vårdpersonal inte kan tänka sig att utföra uppgifter som ingår i arbetet på en avdelning för de söka sig till andra delar av vården.

Det är du som anser att arbetstagare av religiösa skäl ska har rätt att vägra utföra vissa arbetsuppgifter som ingår i arbetet. Du vill påskina att detta är en mänsklig rättighet men det stämmer inte. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    KillBill skrev 2019-07-17 14:41:52 följande:

Vad svamlar du om? Jag har hela tiden hävdat att  det är arbetsgivaren som bestämmer vilka arbetsuppgifter som ska utföras på arbetsplatsen och att arbetsgivaren således har rätt att neka personal anställning som inte kan tänka sig att utföra arbetsuppgifter som ingår i arbetet.  Om vårdpersonal inte kan tänka sig att utföra uppgifter som ingår i arbetet på en avdelning för de söka sig till andra delar av vården.

Det är du som anser att arbetstagare av religiösa skäl ska har rätt att vägra utföra vissa arbetsuppgifter som ingår i arbetet. Du vill påskina att detta är en mänsklig rättighet men det stämmer inte. 

Samvetsfrihet ger dig rätt att följa din religiösa eller moraliska övertygelse men ger dig inte rätt till anställning (särskilt inte om du vägrar att utför arbetsuppgifter som ingår i arbetet).

• FDFMGA
    Digestive skrev 2019-07-17 11:34:53 följande:
    Ja, och varför det ter sig som att ni har problem med den här mänskliga rättigheten.

Självklart är det arbetsgivaren som bestämmer... du verkar också bygga andra gradens halmgubbar. Behövs det personal som specifikt utför aborter... så är givetvis inte arbetsgivaren tvungen att anställa personal som inte utför aborter.

Är det såhär du föreställer dig övriga Europa som har anammat rättigheten till samvetsfrihet (exempelvis Norge) att arbetsgivaren blir tvungen att anställa personal som hen inte behöver?

Har sagt det tidigare om än i andra ordalag, men: att få upp ögonen för KD/kristdemokrati för bara några månader sen och därifrån argumentera med någon som både har följt partiet i fråga (i mer än fem år) samt god koll på kristdemokratin som ideologi, bör göras med viss intellektuell ödmjukhet.

När du skriver om KD/kristdemokrati så upplever jag det som att du skriver det absolut första negativa som du råkar komma på. Men jag kan för all del bemöta dina och övriga gissningsförsök - så kan jag förklara hur KD:s politik liksom kristdemokratin fungerar.
    Jamen, ingen tänker nog hindra dig att få möjlighte att vägra delta i rådgivning kring preventivmedel, aborter eller delta i utförandet. Det är först när du blir kvalificerad att utföra den sortens arbetsuppgifter som arbetsgivaren kan ta dig i örat och beordra dig att sluta godhetsapostla eller alternativt gå hem och spegla dig i dina mänskliga rättigheter - och stanna där Skrattande

Aborter kan vara oerhört traumatiska för de drabbade - och med drabbad avser jag inte godhetsapostlarna i KDSD utan de kvinnor som måste fatta beslutet om abort.

För övrig har jag skrivit och läst på FL i rätt många år nu - argumentet vad andra länder gör har jag nog skrattat åt fler gånger än vad en åldersrik dam är gammal.

Sverige är ett sekulariserat land - ett av de mest sekulariserade i världen. Det finns ingen anledning att vi inte ska fortsätta på den vägen. Så godhetsapostlarna får nog nöja sig med att fjädra sig inför varandra, men hålla sig borta från kvinnoklinikernaSolig
  • Digestive
    KillBill skrev 2019-07-17 14:41:52 följande:

Ja, vad kan jag svamla om...

...du kanske ska fundera på det medan du läser om samvetsfrihet i Europakonventionen artikel nio/den europeiska rättighetsstadgan.

Klart att man ska ha rätt att ej utföra vissa arbetsuppgifter på grund av samvetsfrihet - sedan är det DOCK upp till arbetsgivaren att avgöra HURUVIDA man passar på arbetsplatsen eller inte.

Den här ordningen har vi i större delen av den här världen... och du vill måla upp samvetsfria Norge som problematisk - när barnmorskan i det landet har en förlossning att ta hand om i taget... medan en barnmorska i Sverige har tre förlossningar samtidigt att ta hand om.

Om du då anser att Norge har anmärkningsvärda problem på området... vad har då inte Sverige?

Aja, det här drar väl sig mot sitt slut.
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-07-17 15:08:17 följande:
    Ja, vad kan jag svamla om...

...du kanske ska fundera på det medan du läser om samvetsfrihet i Europakonventionen artikel nio/den europeiska rättighetsstadgan.

Klart att man ska ha rätt att ej utföra vissa arbetsuppgifter på grund av samvetsfrihet - sedan är det DOCK upp till arbetsgivaren att avgöra HURUVIDA man passar på arbetsplatsen eller inte.

Den här ordningen har vi i större delen av den här världen... och du vill måla upp samvetsfria Norge som problematisk - när barnmorskan i det landet har en förlossning att ta hand om i taget... medan en barnmorska i Sverige har tre förlossningar samtidigt att ta hand om.

Om du då anser att Norge har anmärkningsvärda problem på området... vad har då inte Sverige?

Aja, det här drar väl sig mot sitt slut.

Jag har självklart läst Europakonventionen artikel nio men frågan är om du har gjort det. Av artikel nio punkt 2 framgår att samvetsfriheten är inskränkt om det krävs sett till skydd för hälsa och  andra personers fri- och rättigheter.

När svenska domstolar har prövat frågan om samvetsfrihet har domstolarna kommit fram till att skydd för hälsa och  andra personers fri- och rättigheter väger tyngre än enskild vårdpersonals rätt till samvetsfrihet.

• FDFMGA
    Digestive skrev 2019-07-17 15:21:47 följande:

*+/FN:s deklaration om mänskliga rättigheter artikel 18.

Haha, är det inte i Bromölla eller någon annan Skånehåla kommunen, dvs KDSD och M, har beslutat om böneförbud under arbetstid.

Har du glömt att upplysa KDSD om samvetsfriden enligt artikel 18Skrattande
  • KillBill
    Digestive skrev 2019-07-17 15:21:47 följande:

*+/FN:s deklaration om mänskliga rättigheter artikel 18.

Artikel 18 innebär inte att arbetsgivare inte har rätt att hindra dig anställning om du vägrar arbetsuppgifter som ingår i tjänsten (och som strider mot din religion eller ditt samvete).
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2019-07-17 15:37:29 följande:
    Haha, är det inte i Bromölla eller någon annan Skånehåla kommunen, dvs KDSD och M, har beslutat om böneförbud under arbetstid.

Har du glömt att upplysa KDSD om samvetsfriden enligt artikel 18 Skrattande
    Ja böneförbudet som KD röstade för i Bromölla kan nog anses bryta mot  artikel 18. Däremot ger inte artikel 18 dig rätten att vägra utföra arbetsuppgifter (och behålla ditt arbete). 
Svar på tråden Har du förtroende för regeringen?