Har du förtroende för regeringen?
*ETT funktionellT arbetslag, ska det stå.
*ETT funktionellT arbetslag, ska det stå.
Det är inte en mänsklig rättighet att bli anställd. Särskilt inte om du som arbetstagare inte kan tänka dig att utföra alla arbetsuppgifter som ingår i tjänsten.
Vad svamlar du om? Jag har hela tiden hävdat att det är arbetsgivaren som bestämmer vilka arbetsuppgifter som ska utföras på arbetsplatsen och att arbetsgivaren således har rätt att neka personal anställning som inte kan tänka sig att utföra arbetsuppgifter som ingår i arbetet. Om vårdpersonal inte kan tänka sig att utföra uppgifter som ingår i arbetet på en avdelning för de söka sig till andra delar av vården.
Det är du som anser att arbetstagare av religiösa skäl ska har rätt att vägra utföra vissa arbetsuppgifter som ingår i arbetet. Du vill påskina att detta är en mänsklig rättighet men det stämmer inte.
Vad svamlar du om? Jag har hela tiden hävdat att det är arbetsgivaren som bestämmer vilka arbetsuppgifter som ska utföras på arbetsplatsen och att arbetsgivaren således har rätt att neka personal anställning som inte kan tänka sig att utföra arbetsuppgifter som ingår i arbetet. Om vårdpersonal inte kan tänka sig att utföra uppgifter som ingår i arbetet på en avdelning för de söka sig till andra delar av vården.
Det är du som anser att arbetstagare av religiösa skäl ska har rätt att vägra utföra vissa arbetsuppgifter som ingår i arbetet. Du vill påskina att detta är en mänsklig rättighet men det stämmer inte.
Samvetsfrihet ger dig rätt att följa din religiösa eller moraliska övertygelse men ger dig inte rätt till anställning (särskilt inte om du vägrar att utför arbetsuppgifter som ingår i arbetet).
*+/FN:s deklaration om mänskliga rättigheter artikel 18.
Jag har självklart läst Europakonventionen artikel nio men frågan är om du har gjort det. Av artikel nio punkt 2 framgår att samvetsfriheten är inskränkt om det krävs sett till skydd för hälsa och andra personers fri- och rättigheter.
När svenska domstolar har prövat frågan om samvetsfrihet har domstolarna kommit fram till att skydd för hälsa och andra personers fri- och rättigheter väger tyngre än enskild vårdpersonals rätt till samvetsfrihet.